Wel/niet opgelicht via marktplaats, met goede afloop

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Wel/niet opgelicht via marktplaats, met goede afloop

#1 Bericht door pa3kc »

Wees goed voorzichtig op marktplaats. Heel veel sets van piraten die "iets" hebben.

Ik ben laatst heel naar opgelicht via marktplaats.

Mijn in top staat verkerende icom ic-756pro3 geruild tegen een yaesu ftdx 3000 waarvan achteraf bleek dat de realtime scope/waterfall niet werkte.

Ik dacht een gehandicapte piraat uit Zwolle een plezier te doen.

Tijdens het ruilen en testen was alles goed, alleen begreep ik toen al niet waarom die scope niet realtime werkte.

Mijn onervarenheid met de set hielp toen ook niet echt en de man zelf wist het ook niet omdat de set te moeilijk voor hem was maar de pro3 begreep hij wel. Maar hij garanderende mij dat de set 100% in orde was.

Bij thuiskomst de 3000 verder onderzocht, alles werkte maar de realtime scope niet.

Laatste firmware erin gezet van de yaesu website, nieuwe dingen erbij gekregen, maar de realtime scope werkte nog steeds niet.

Contact opgenomen via WhatsApp met de man die doodleuk zei: "je hebt er andere firmware ingezet dus ik neem hem dan ook niet meer terug."

En dat was het, einde communicatie :(

Reageerde nergens meer op daarna. Ik voelde toen al de bui hangen.

Set opgestuurd naar de reparateur.

Die was verbaasd de set binnen 2 weken tijd weer te zien!! De set was daar 2 weken eerder geweest voor een defect in het mike circuit.

Helaas kon de reparateur er niets mee tot dat hij een andere 3000 binnen had om dingen te vergelijken.

Via WhatsApp verteld aan de man dat de set wederom weer bij de reparateur was net als 2 weken geleden voor het mike circuit defect waar hij mij niets over verteld had. En weer geen respons.

Wat er toen volgde was dat men contact opgenomen had met de reparateur en die wou er vervolgens niets meer mee te maken hebben! Dat is gelukkig weer goedgekomen.

Die hadden geprobeerd mij zwart te maken bij de reparateur. Ik zou flink te keer hebben gegaan tegen de gehandicapte man, wat niets van waar was. Ik had alleen contact via whatsapp met de man en in al die communicatie was ik zeer terughoudend en ik hield ernstig rekening met zijn handicap.

In mijn geval was het misschien wel eigen schuld dikke bult en had ik op het moment van ruilen het moeten zien, maar dit hadden ze geweten. Het achterhouden van informatie dat de set net gerepareerd was en dat de realtime scope/waterfall niet werkte, dit wist men.

Dus let goed op op marktplaats en andere plekken waar je gebruikte sets koopt. Een gewaarschuwd mens (of zendamateur) telt voor twee.

Er zit behoorlijk veel volk tussen wat niet op een nette manier met andere mensen omgaat.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Opgelicht via marktplaats

#2 Bericht door johnvdpas »

Het is marktplaats he, dat is kopen als gezien. Dus, wanneer iets niet werkt, niet de blauwe ogen van de koper geloven, maar er simpelweg vanuit gaan dat het niet werkt. En daar rekening mee houden in de prijs.

Nog wat wijze lessen: Als je iets koopt van een piraat is er vaak in "gespit". Hoewel dat bij een set van een amateur ook kan zijn, is de kans na mijn idee wel een stuk minder. Haha, ik had die eerste regel niet eens gelezen, maar nu zie ik dat je dat zelf ook al gezegd hebt! Setjes van 27mc,ers hebben dat trouwens ook. En die willen nog wel eens een HF set hebben. Maar natuurlijk is daarin gespit! Al is het maar om het feit dat deze een paar diodes missen om op banden te zenden waar een normale HF set niet op wil uitkomen.... Vaak doen ze dat zelf ook, en weten ze ook niet echt wat ze doen.

En jij spreekt over oplichting, weet je dat die man dat niet zo ziet? Klinkt gek en dat begrijp ik ook wel, maar de verkoper heeft dat niet als oplichting gezien, maar meer zoiets als dat doet iedereen zo.

Voor een deel is dat zelfs vrees ik waar. Stel je koopt een 10 jaar oude set, (welke overigens wel 100% werkt) maar deze is een maand geleden voor iets kleins professioneel gemaakt. Hoeveel mensen denk jij, dat dit gaan melden? Maar als jij deze koopt, is hij volgens de wet geen oplichter. Hij hoeft dat bij een set van deze leeftijd niet te melden. Wel, als jij specifiek navraag doet, dan hoort hij de waarheid te spreken. Stel dat de set 3 maanden oud is, en dan al is teruggebracht, hoort hij het wel te melden, omdat dit niet logisch is bij een set van 3 maanden oud.

Nog een voorbeeld. De scope werkte niet, en ja dat heeft hij geweten. Wat de meeste mensen doen is dat of eerlijk zeggen, maar de andere helft zegt: Dat weet ik niet ik heb het nooit gebruikt. (Wat overigens waar kan zijn ook, dus een deel van die mensen, liegt niet eens maar weet het echt niet) Slechts een klein deel zou zeggen dat het wel werkt, wetende dat het niet werkt. Ja dat laatste is echt wel oplichten naar mijn mening.

Verzwijgen dat een set gerepareerd is niet, tenzij de koper daar uitdrukkelijk na vraagt.

Sommige dingen zou ik ook niet zeggen. Stel dat ik er een paar druppels koffie op heb laten vallen (maar dan wel jaren geleden, dus dat ik zeker zou weten dat dit geen invloed zou hebben op de werking van het apparaat) dan zou ik dat ook niet melden. En ik denk dat zo,n voorbeeld wel voor praktisch iedereen geld.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opgelicht via marktplaats

#3 Bericht door PA0ETE »

johnvdpas schreef:En jij spreekt over oplichting, weet je dat die man dat niet zo ziet? Klinkt gek en dat begrijp ik ook wel, maar de verkoper heeft dat niet als oplichting gezien, maar meer zoiets als dat doet iedereen zo.
Zo vond Bernie Madoff, die man van de enorme ponzi-fraude ook niet dat hij de mensen opgelicht had. Hij had de mensen juist geholpen aan onwaarschijnlijk hoge rendementen. :D

Wat die man ook vindt, natuurlijk is dat oplichting.

Behalve wetgeving op het gebied van oplichting heeft Nederland ook wetgeving op het terrein van oneerlijke en misleideinde handelspraktijken
Een handelspraktijk is misleidend wanneer de handelaar essentiële informatie verstrekt die onjuist is of de doorsnee consument kan misleiden en de doorsnee consument daardoor een besluit neemt of kan nemen dat hij anders niet genomen had.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oneerlijk ... praktijken

Als er echter wat aan een product mankeert waarbij dit opzettelijk wordt verzwegen, is er meestal sprake van oplichting.

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Opgelicht via marktplaats

#4 Bericht door Radioot »

pa3kc schreef:Ik dacht een gehandicapte piraat uit Zwolle een plezier te doen.
Dat is helaas gelukt.

Vervelende geschiedenis. Mijdt Marktplaats, geen deal met piraten, nooit iets ruilen, geen speciale behandeling voor zielige mensen, zaken zijn zaken.

En als je dan toch iets anders wil. Neem een goede bekende mee, die hoeft niet eens verstand van het item te hebben, maar iemand die aanvoelt of het goed zit. Overleg samen voor de koop.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Opgelicht via marktplaats

#5 Bericht door johnvdpas »

Klopt doorsnee consument. En de doorsnee consument moet weten, of had moeten weten dat een oude auto, uiteraard al verschillende keren naar de garage is gebracht. Als je een oude set koopt, weet de gemiddelde consument, of die moet er eigenlijk al vanuit gaan dat deze wel eens een keer een servicebeurtje gehad heeft en dat het ook best wel logisch is dat er een keer iets kapot aan een set is gegaan en dat gemaakt is.

Dat hoef je niet te vertellen, als het apparaat 100% werkt. Bij auto's vertellen ze juist er vaak al bij, met een hele lijst wat er al aan gerepareerd is. Dat is bij een oude set ook wel slim, als je de bonnen hebt en kunt zeggen, die en die heeft hem helemaal nagekeken en opnieuw afgesteld. Dan kan hij juist meer waard worden in plaats van minder. Dus het is niet altijd in het nadeel van de koper. Een koper kan ook denken: Een set van 10 jaar oud welke nog nooit iets gehad heeft? Een nakijk rondje kan geen kwaad.

Wel als het een jonge set is, omdat het dan helemaal niet logisch is. In dat geval is de verkoper verplicht om het te melden. Al is dat ook maar net hoe je de wet uitlegt natuurlijk.

Iets bewust verzwijgen wat kapot is, is natuurlijk altijd oplichting.

Overigens kunnen ze je ook hoger aanslaan (wat werkt in je nadeel). De wetgever zou kunnen zeggen, dat een amateur over meer kennis beschikt, en daardoor niet een gemiddelde consument is, maar daar boven stijgt. In dat geval zegt de wetgever dat jij als amateur er nog meer van moet weten, en is het dus jammer genoeg minder snel oplichting. Al gaat dat verhaal hier niet op, omdat hij bewust iets heeft verzwegen wat kapot is.

Maar stel jij koopt die set van een piraat, en je weet de specificaties van die set en met die set is niets mis. De piraat die zegt: Draaggolf FM 11 vooral op 27.990 mhz, ik werk er altijd de hele wereld mee. Makkelijk zat, gewoon op de spriet. Moet dus op 10 meter ook gaan, zelfde condities. Jij koopt die set omdat je dat geloofd. In dat geval zal de wetgever wel zeggen: Amateur dat had je kunnen weten, dus... jammer maar helaas. Want als amateur heb jij meer kennis, en weet ja al gelijk dat dat verhaal niet klopt. ( al kan het heel soms wel voorkomen als er condities zijn)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3359
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Opgelicht via marktplaats

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

Radioot schreef:
pa3kc schreef:Ik dacht een gehandicapte piraat uit Zwolle een plezier te doen.
Dat is helaas gelukt.

Vervelende geschiedenis. Mijdt Marktplaats, geen deal met piraten, nooit iets ruilen, geen speciale behandeling voor zielige mensen, zaken zijn zaken.

En als je dan toch iets anders wil. Neem een goede bekende mee, die hoeft niet eens verstand van het item te hebben, maar iemand die aanvoelt of het goed zit. Overleg samen voor de koop.

Inderdaad.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Opgelicht via marktplaats

#7 Bericht door PE9DX »

Het valt mij op dat er weinig spullen te koop worden aangeboden op de in mijn ogen uitstekende site "Zendamateur Marktplaats.nl".
Waarom is niet elke amateur die voorheen spullen via 2ehands zendamateur aanbood hierna overgestapt?
Op deze site stond voorheen beduidend meer aangeboden amateurspullen.
Nu heb ik mij dit al meerdere keren afgevraagd, maar nog niet een duidelijk antwoord daarvoor gevonden.

Vanmorgen was ik o.a. eens naar een 2 meter yagi, 2/70 cm yagi, HB9CV voor 2 en/of 70 aan het zoeken maar vindt maar bitter weinig op de amateur site.

Van de eerst genoemde site koop ik toch liever spullen dan van marktplaats, in ieder geval als het amateurspullen betreft.

Johan - PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Opgelicht via marktplaats

#8 Bericht door PA0LMD »

Zelf ben ik overgestapt naar tweedehands.be, en ik ben niet de enige.
Overigens heb ik nog een 2 meter yagi, 11 elements, 50 ohm, N connector.
Gratis af te halen als je snel bent.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Opgelicht via marktplaats

#9 Bericht door PA3JVA »

2e hands.be is 100% identiek aan marktplaats.nl, niet gek als beide eigendom zijn van ebay.
Dus de reden om op 2e hands.be te adverteren ontgaat mij een beetje.

Hooguit vanwege naamsbekendheid van je bedrijf.

Joop

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Opgelicht via marktplaats

#10 Bericht door PA0LMD »

Joop,

Het ging hier niet over marktplaats.nl maar over zendamateur-marktplaats.nl.
Er is een groot verschil tussen de aanbieders op marktplaats.nl en tweedehands.be
Het feit dat beiden dezelfde eigenaar hebben wil niet zeggen dat het aanbod identiek is.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Opgelicht via marktplaats

#11 Bericht door PA3JVA »

Dat kan.

Mijn ervaring is dat de handel via marktplaats.nl beter liep dan op zendamateur.nl. Op 2e hands.be keek ik wel eens maar handelde daar eigenlijk nooit.
Zendamateur-marktplaats.nl is nu nog erg klein en zal zich nog moeten gaan bewijzen.
Net als hamplace.nl, beide initiatieven die ontstaan zijn of uitgebouwd zijn na het verdwijnen van zendamateur.nl.

Of het ze gaat lukken?
Dan zullen er meer advertenties moeten komen.

Joop

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Opgelicht via marktplaats

#12 Bericht door pe1ioc »

Ik ben wel blij met de ex-army-dump rubriek op de nieuwe alternatieve site .
Is trouwens nog steeds die met het meeste aanbod ( over de 30 stuks )
Op marktplaats.nl moet ik altijd behoorlijk zoeken om het groene spul er tussen uit te vissen .

Tjerk, PE1IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Opgelicht via marktplaats

#13 Bericht door deg1er »

blij dat ik dat lees
ik heb mijn papiertje en dan ben ik ineens eerlijk :lol:
en als ik mijn papiertje weggooit ben ik niet meer te vertrouwen :roll:
kijk zo leer ik nog eens wat :idea:

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Opgelicht via marktplaats

#14 Bericht door PE9DX »

PA0LMD schreef:Zelf ben ik overgestapt naar tweedehands.be, en ik ben niet de enige.
Overigens heb ik nog een 2 meter yagi, 11 elements, 50 ohm, N connector.
Gratis af te halen als je snel bent.
Zeker belangstelling bij deze beam.
Ik stuur je een persoonlijk mailtje via dit forum.

Johan - PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Opgelicht via marktplaats

#15 Bericht door PA1AIS »

https://zendamateur-marktplaats.nl./


Misdirected Request

The client needs a new connection for this request as the requested host name does not match the Server Name Indication (SNI) in use for this connection.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gesloten