Precies. Oude regel was: prop er zoveel kogels in als past, en haal er dan weer 1 uit.PH4CK schreef:als de kogels tegen elkaar liggen kunnen ze niet rollen, als er ruimte is kunnen ze achter elkaar aanrollen.
Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
-
- Berichten: 791
- Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
- Roepletters: PA3CQN
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________
- PA0FRI
- Berichten: 2378
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
- Roepletters: PA0FRI
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
Weer iets geleerd!PA3CQN schreef:Precies. Oude regel was: prop er zoveel kogels in als past, en haal er dan weer 1 uit.PH4CK schreef:als de kogels tegen elkaar liggen kunnen ze niet rollen, als er ruimte is kunnen ze achter elkaar aanrollen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
Wanneer de kogels in een eigen binnekooi zitten hebben ze de juiste afstand onderling.
Liggen ze los dan mag je de ring idd nooit strak vullen.
Liggen ze los dan mag je de ring idd nooit strak vullen.
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
je hebt te maken met verschillende uitzetting van verschillende materialen, en als de kogels dan strak liggen krijgen de kogels onderling wrijving waardoor alles stroef gaat lopen en extra slijtage geeft, vandaar dat er altijd een spleet moet zitten.
geen kopervet gebruiken maar lithium vet in deze rotoren, dat heb ik bij die van mij ook gedaan.
geen kopervet gebruiken maar lithium vet in deze rotoren, dat heb ik bij die van mij ook gedaan.
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
Ok, goede info in dit draadje, maar ik ben nu bezig met een Kenpro rotor, een KR-400RC. Weet iemand toevallig hoeveel kogels er in moeten?
Als ik hier alles zo lees zit er in de onderste ring 1 kogel teveel want er zit wel ruimte tussen maar niet zo veel en zeker geen hele kogel.
Wanneer is de overgebleven ruimte te klein? Er zitten 51 kogels in en er blijft zo'n 5-6 mm (speling) over.
In de bovenste ring lijkt het of er 1 kogel ontbreekt dus dat zou dan moeten kloppen....maar op 48 kogels hou ik wel zo'n 15 mm over.
En ik heb een vastloper gehad maar na open maken was het probleem ook verdwenen. 1 kogel had een lichte beschadiging maar ik weet niet of dit de oorzaak was of wellicht de (te) kleine ruimte in de onderste ring...?
Alvast bedankt voor het meedenken!
John
Als ik hier alles zo lees zit er in de onderste ring 1 kogel teveel want er zit wel ruimte tussen maar niet zo veel en zeker geen hele kogel.
Wanneer is de overgebleven ruimte te klein? Er zitten 51 kogels in en er blijft zo'n 5-6 mm (speling) over.
In de bovenste ring lijkt het of er 1 kogel ontbreekt dus dat zou dan moeten kloppen....maar op 48 kogels hou ik wel zo'n 15 mm over.
En ik heb een vastloper gehad maar na open maken was het probleem ook verdwenen. 1 kogel had een lichte beschadiging maar ik weet niet of dit de oorzaak was of wellicht de (te) kleine ruimte in de onderste ring...?
Alvast bedankt voor het meedenken!
John
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
Heb net zelf een kenpro KR 400 volledig gereviseerd.. geteld heb ik de kogels niet,maar zowel bij de boven als onderlagers zit 1 cm ruimte als ze allemaal geplaatst zijn..ik zou je plastic aandrijftandwiel op de motor-as ook zeker ff goed bekijken..meestal is de passing totaal uitgelubbert door veel te grote beam en slipt alles als de pietjes ..goed ontvetten en klein beetje gorilla glue als 'borging' doet wonderen bij herplaatsen !!
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
5 a 6 mm is genoeg om ervoor te zorgen dat er geen wrijving ontstaat
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
Opvallend hoe lang sommige Yaesu rotortjes het nog uithouden mits de beam(s) beperkt in lengte zijn. Als je ziet dat de antenne in een bepaalde mate zwabbert bij het starten / stoppen weet je wel genoeg .. meteen andere oplossing zoeken, niet afwachten. Tenzij je genoegen neemt met een korte levensduur alvorens revisie.PD0Q schreef:..meestal is de passing totaal uitgelubbert door veel te grote beam
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
Het is eerder een absolute misser in het design..maar das mijn mening.. een plastic!! (niet eens nylon) tandwieltje dat op een heel dun motorasje zit en als enige grip de minuscule kneepjes in de as heeft zal ook met een simpele rotary dipool voor HF de geest geven .. kwestie van tijd/wind..waarom men dat niet gewoon met een staal tandwieltje heeft gedaan mij een raadsel .. klassiek voorbeeld van iets dat bewust gemaakt is om te sneuvelen.. Zie maar een vervanging te regelen..dat essentieele onderdeel voor Kenpro / Yeasu 400-600's is al vele jaren bewust niet meer leverbaar .Opvallend gezien de kwaliteit van de rest van de drivetrain in deze rotoren dat wel gemaakt/ontworpen is voor decennia gebruik ..PC1L schreef: Opvallend hoe lang sommige Yaesu rotortjes het nog uithouden mits de beam(s) beperkt in lengte zijn. Als je ziet dat de antenne in een bepaalde mate zwabbert bij het starten / stoppen weet je wel genoeg .. meteen andere oplossing zoeken, niet afwachten. Tenzij je genoegen neemt met een korte levensduur alvorens revisie.
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
Ja, inderdaad. En haden ze ook meteen 5/16 inch stainless steel kogellagertjes kunnen monteren. Als ik goed begrepen had dat de originele geen stainless steel zijn .. . Daar ben ik niet zeker van.
Zelf nog een elevatie rotor uit de G5500 set liggen hier. Probleem is dat ik hier nu niet de faciliteiten om het ding open te krijgen hi. Maar we weten wat we kunnen verwachten. Vraag mij trouwens af of het helpt om de schroeven, die het rotorhuis bijelkaar houden, met een of ander super kruipolie te bewerken.
Zelf nog een elevatie rotor uit de G5500 set liggen hier. Probleem is dat ik hier nu niet de faciliteiten om het ding open te krijgen hi. Maar we weten wat we kunnen verwachten. Vraag mij trouwens af of het helpt om de schroeven, die het rotorhuis bijelkaar houden, met een of ander super kruipolie te bewerken.
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
Om misverstanden te voorkomen , dit korte naschrift .. 5/16 inch van toepassing op Kenpro Elevatie G5500 serie..PC1L schreef:En haden ze ook meteen 5/16 inch stainless steel kogellagertjes kunnen monteren.
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
Als die g5500 niet eerder geopend is geweest wel aan te raden alle bouten vooraf ff goed in de wd40 te zetten ..kan verrot vastzitten allemaal.. Bekende Aussi site die oude Yaesu en Kenpro rotors serviced raad aan een slagschroevendraaier te gebruiken . Stainless steel kogels? daait allemaal in koekie-zachte giet alu schalen , wie weet toch beter om gewone 'zachtere ' kogels te gebruiken.. je leest heel vaak dat die schalen al vol met 'pitting' zitten (mijne gelukkig niet ) en dan om bijwerken met pollijstpapier vragen ..dat zal met Inox kogels waarschijnlijk nog erger worden..Zolang er geen open ruimte is zijn die Kenpros best goed vochtdicht ..trof in ieder geval geen roest aan vanbinnen,ook geen vliegroest op de kogels.
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
Wat ik daarover allemaal gehoord heb .. dat er tussen de bouten en het aluminium huis mogelijk een elektrisch - chemische reactie plaatsvind waardoor het ook muurvast komt te zitten.PD0Q schreef:Als die g5500 niet eerder geopend is geweest wel aan te raden alle bouten vooraf ff goed in de wd40 te zetten
Inox en Alu, inderdaad, dat is punt van aandacht meer dan waard. Dat ze zoiets maken ( Alu geleiding ) trouwens. Ofwel monteren ze er een stalen geleider overheen.
Hoe dan ook, bedankt voor de tips, misschien dat uitboren dan niet nodig zal zijn hi .. afkloppen maar .
Re: Reparatie v/d Yaesu G-1000SDX Rotor.
Volgens mij moeten er 3/8" in, en dat is 9,525 mmRadioot schreef:7/16 inch