Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend tin

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend tin

#1 Bericht door PA3FTP »

Heeft iemand ervaring met de Weller Wecp-cod3?
Dit is een slodeerstation met een jackplug. Die plug bepaald de temperatuur van de bout.

Ik heb dit boutje gekregen maar met een jack voor 385 graden. Dit is zover ik weet voor loodvrij tin.
Als ik met loodhoudend tin soldeer dan gaat het vrij snel verbranden. Ik werk veel in oudere apparatuur dus gebruik veelal loodhoudend tin.
Ben al aan het experimenteren geweest met een weerstandsbank maar de bout krijg ik niet op een andere temperatuur ingesteld.

Mogelijk moet het precies aan een waarde voldoen om te triggeren op de juiste temperatuur?
Wil best die andere plug kopen, maar heb nog geen leverancier hiervoor kunnen vinden.
(Wilde een fotootje toevoegen maar dat lukt niet echt).

Heeft iemand een goede suggestie?
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

PE1IDY
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:03
Roepletters: pe1idy
Locatie: Drachten

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#2 Bericht door PE1IDY »

Ik heb er gewoon een potmeter in gemonteerd
Gat iets opboren, past perfect en werkt prima.
De waarde weet ik niet precies meer maar je kunt gewoon die plugin meten en dan heb je een idee van de waarde.
Daarna kun je eventueel een schaal verdeling maken
:D live starts at 1000 Mhz

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#3 Bericht door PE9ZZ »

Ik zit vaak genoeg met 60/40 soldeer aan 450 graden te solderen. Met name dat doorsoldeerdraad. Gaat prima.

Tjerk, 9ZZ

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#4 Bericht door pe1hzg »

Een WTCP soldeerbout bedrijf je met loodhoudend tin typisch met "puntje 7".
Dat is dan een punt voor 700 graden fahrenheit == 370 graden celcius.

Me dunkt dat je met 385 graden (celcius) gewoon goed zit voor gelood soldeertin. Welke problemen ondervind je?
Verwarmt het element als de plug eruit is?

Ik zou eens kijken of je regeling echt werkt en je de regeling het element ziet schakelen. Kortgesloten regeling?

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#5 Bericht door PA3DJS »

@PE9ZZ:
Als je daadwerkelijk 450 gr. celcius nodig hebt, heb je een ander soldeerstation nodig, of je hebt een heel "rare" soldeerklus. Je flux verbrandt nagenoeg onmiddelijk bij zulke temperaturen.

Voor klein werk heb ik een 50W WS51 station en die komt zelden boven 350 graden uit voor loodhoudend, meestal staat hij op 300 graden. Voor het zware werk heb ik een JBC HD station (ik meen 150W temp geregeld) en die komt doorgaans niet boven 300 graden voor loodhoudend. Met wateroplosbare flux kom ik doorgaans niet boven 280 graden uit als het temperatuurgevoelig is. Wel heel goed wassen erna want die flux blijft actief bij kamertemperatuur.

Vooral i.g.v. grote ceramische SMD condensatoren soldeer ik op de laagst mogelijk temperatuur zodat het geheel langzaam opwarmt (voorkomen thermal shock).

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#6 Bericht door PA3FTP »

pe1hzg schreef:Een WTCP soldeerbout bedrijf je met loodhoudend tin typisch met "puntje 7".
Dat is dan een punt voor 700 graden fahrenheit == 370 graden celcius.

Me dunkt dat je met 385 graden (celcius) gewoon goed zit voor gelood soldeertin. Welke problemen ondervind je?
Verwarmt het element als de plug eruit is?

Ik zou eens kijken of je regeling echt werkt en je de regeling het element ziet schakelen. Kortgesloten regeling?

Geert Jan
Hoi Geert Jan, bedankt voor deze uitleg. Ik heb getest zonder plug, dan gebeurd er niets, de bout blijft koud. Als ik de plug insteek begint de bout gelijk op te warmen en het lampje wordt groen op het station. Als de bout op temperatuur is dan gaat het lampje afwisseled knipperen. Dus ik neem aan dat het cirquit werkt. (zou de spaning op de plug van de bout nog kunnen meten).
Het euvel is als ik met deze bout ga solderen zie je dat het tin na afkoelen (te) dof wordt en ik er geen mooie solderingen mee kan maken. Trekt ook soms puntjes. Ik kan toch echt wel solderen maar met deze bout wil het niet lekker.

Wat me wel triggerde was je opmerking over puntje 7. Ik zie dat er een 8 onderop deze punt staat. Zou dat de oorzaak van te hoge temperatuur kunnen zijn?
Ik ben in mijn soldeer bakje eens gaan zoeken en trof wat oudere punten aan, die hebben allemaal een 7 op de achterkant gestanst.

Ik was in de veronderstelling dat de punten geen invloed hebben op de temperatuur, maar kan me uiteraard vergissen.

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#7 Bericht door PA3FTP »

PE1IDY schreef:Ik heb er gewoon een potmeter in gemonteerd
Gat iets opboren, past perfect en werkt prima.
De waarde weet ik niet precies meer maar je kunt gewoon die plugin meten en dan heb je een idee van de waarde.
Daarna kun je eventueel een schaal verdeling maken
Mischien wel een idee, maar ik wil hem eerst zo in orde krijgen.
Las iets van een puntje 7in de opmerking van Gert Jan. Ik heb er een puntje 8 in zitten.
Mogelijk is dat de oorzaak.
Groet,
Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#8 Bericht door PA3FTP »

PA3DJS schreef:@PE9ZZ:
Als je daadwerkelijk 450 gr. celcius nodig hebt, heb je een ander soldeerstation nodig, of je hebt een heel "rare" soldeerklus. Je flux verbrandt nagenoeg onmiddelijk bij zulke temperaturen.

Voor klein werk heb ik een 50W WS51 station en die komt zelden boven 350 graden uit voor loodhoudend, meestal staat hij op 300 graden. Voor het zware werk heb ik een JBC HD station (ik meen 150W temp geregeld) en die komt doorgaans niet boven 300 graden voor loodhoudend. Met wateroplosbare flux kom ik doorgaans niet boven 280 graden uit als het temperatuurgevoelig is. Wel heel goed wassen erna want die flux blijft actief bij kamertemperatuur.

Vooral i.g.v. grote ceramische SMD condensatoren soldeer ik op de laagst mogelijk temperatuur zodat het geheel langzaam opwarmt (voorkomen thermal shock).
Dat is idd mijn punt, ik wil met een lagere temperatuur solderen, hij wordt te heet. De tin verbrandt te makkelijk. Zowel met als zonder loodhoudend tin.
Misschien moet ik wel een andere bout. Heb begrepen dat dit destijds een lowcost model was van Weller?

Groeten,

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#9 Bericht door DutchDuke »

Ik heb het zelf niet (nog) niet gedaan, maar de plug vervangen door een andere met een potmeter eraan is het makkelijkst. De 385 graden plug is 460 ohm, dus een 1k potmeter om mee te beginnen lijkt me aardig. Ik kan mijn 350 graden plug niet vinden, anders kon ik het ding voor je opmeten.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#10 Bericht door PA3CQN »

PA3FTP schreef:
PE1IDY schreef:Ik heb er gewoon een potmeter in gemonteerd
Gat iets opboren, past perfect en werkt prima.
De waarde weet ik niet precies meer maar je kunt gewoon die plugin meten en dan heb je een idee van de waarde.
Daarna kun je eventueel een schaal verdeling maken
Mischien wel een idee, maar ik wil hem eerst zo in orde krijgen.
Las iets van een puntje 7in de opmerking van Gert Jan. Ik heb er een puntje 8 in zitten.
Mogelijk is dat de oorzaak.
Groet,
Louis.
Waarom zit er eigenlijk een magnastat punt in een electronisch geregelde bout ?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#11 Bericht door pe1cmo »

Ik gebruik ook puntjes van die weller, maar het station kan je regelen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#12 Bericht door PE9ZZ »

PA3DJS schreef:@PE9ZZ:
Als je daadwerkelijk 450 gr. celcius nodig hebt, heb je een ander soldeerstation nodig, of je hebt een heel "rare" soldeerklus. Je flux verbrandt nagenoeg onmiddelijk bij zulke temperaturen.
Heb ik ook. Dat doorsoldeerdraad, weet effe niet meer hoe dat heet. Ook posijndraad genoemd. Daar soldeer je door de isolatie heen en dan is 370 °C echt niet genoeg.

Edit: dat spul heet Roadrunner. Meep-meep...

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#13 Bericht door PA3DJS »

PE9ZZ schreef:
PA3DJS schreef:@PE9ZZ:
Als je daadwerkelijk 450 gr. celcius nodig hebt, heb je een ander soldeerstation nodig, of je hebt een heel "rare" soldeerklus. Je flux verbrandt nagenoeg onmiddelijk bij zulke temperaturen.
Heb ik ook. Dat doorsoldeerdraad, weet effe niet meer hoe dat heet. Ook posijndraad genoemd. Daar soldeer je door de isolatie heen en dan is 370 °C echt niet genoeg.

Edit: dat spul heet Roadrunner. Meep-meep...

Tjerk, 9ZZ
Helder, nu snap ik de toepassing.

Ik heb ook wat van dat draad wat je niet hoeft af te krabben. Als ik dat op een component of pad moet solderen, "brand" ik de isolatie eerst weg waarbij het draad ook vertint. Daarna soldeer ik het er met een veel lagere temperatuur op. Het draad wat ik heb krijg ik bij zo'n 350...380 graden aardig vertind.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#14 Bericht door PA3HMP »

PA3CQN schreef:
PA3FTP schreef:
PE1IDY schreef:Ik heb er gewoon een potmeter in gemonteerd
Gat iets opboren, past perfect en werkt prima.
De waarde weet ik niet precies meer maar je kunt gewoon die plugin meten en dan heb je een idee van de waarde.
Daarna kun je eventueel een schaal verdeling maken
Mischien wel een idee, maar ik wil hem eerst zo in orde krijgen.
Las iets van een puntje 7in de opmerking van Gert Jan. Ik heb er een puntje 8 in zitten.
Mogelijk is dat de oorzaak.
Groet,
Louis.
Waarom zit er eigenlijk een magnastat punt in een electronisch geregelde bout ?
Omdat het kan ?
niet dat de magnastat enige functie heeft dan maar je kunt gewoon de punten die je hebt liggen van een oudere weller gebruiken.

als solderingen dof worden hoeft dan niet te betekenen dat je met de verkeerde temperatuur soldeert, het kan ook het soort soldeer zijn, of iemand die door de hitte van de laatste dagen een ventilator heeft aangezet, of het materiaal wat je soldeert, een heel dun puntje koelt bijvoorbeeld sneller af dan een dikke en kan ook niet veel warmte opslaan omdat de punt minder massa heeft.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation geschikt maken voor loodhoudend ti

#15 Bericht door PA3CQN »

PA3HMP schreef:
PA3CQN schreef:
Waarom zit er eigenlijk een magnastat punt in een electronisch geregelde bout ?
Omdat het kan ?
niet dat de magnastat enige functie heeft dan maar je kunt gewoon de punten die je hebt liggen van een oudere weller gebruiken.

als solderingen dof worden hoeft dan niet te betekenen dat je met de verkeerde temperatuur soldeert, het kan ook het soort soldeer zijn, of iemand die door de hitte van de laatste dagen een ventilator heeft aangezet, of het materiaal wat je soldeert, een heel dun puntje koelt bijvoorbeeld sneller af dan een dikke en kan ook niet veel warmte opslaan omdat de punt minder massa heeft.
Wat ik meer bedoelde : het maakt dan toch niet uit of je er een 7 of 8 in stopt ? Het nummer van de punt heeft hier geen enkele invloed op de temperatuur.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie