Rapport Novice Herijking online

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Rapport Novice Herijking online

#61 Bericht door Toon pd0dfm »

Als d-amateur ben ik heel blij met dat stukje op 20 meter.
Ik doe niet aan contest en dergelijke en juist in het weekend is er weer een contest,...
Straks mogen we dat extra stukje gebruiken, dat is iets waar ik naar uit kijk.
Maarja, waarom moet het weer zo lang duren ??,..
En we mogen 100 watt op de antenne zetten.
Als ik eerlijk ben,... die werd toch wel gebruikt.
Maar op 2 meter en hoger mogen we maar 25 watt maken,..
Dat vind ik een beetje raar, maar goed, dat is wat eruit is gekomen en ik vind het best.
Dan het verhaal dat Frankrijk de 2 meter voor vliegverkeer wil gaan gebruiken,,...
Ik zie het er niet van komen, maar mocht het toch gebeuren, tja, dan ga ik mijn vliegbrevet halen, de boordradio heb ik dan toch al.
Mocht het toch doorgaan,, dan zoek ik een amateur die me wil helpen om een 10 elements kruisyagi op mijn toestel te monteren, uiteraard met rotor. :lol: :lol:
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#62 Bericht door PD2R »

PA3FAT schreef:Krijg weer stuipen.

"Voor vol aangezien worden."

Wachten tot je iets krijgt en dat als voldoening zien. De rest van het betoog is nog zieliger.
Ik neem aan dat dit over mijn onderstaande bericht gaat:
PD2R schreef:Persoonlijk een uitkomst waar ik heel blij mee ben. De hogere banden zijn niet mijn ding maar ik begrijp de zorgen daaromtrent zeker.

Ik ben een contester en vind het super dat er nu drie banden zijn waar ik als single op, single band low power volledig mee kan doen en als CW op ben ik blij dat ik nu ook op 40 in het CW gedeelte CW kan bedrijven.

Is nu de motivatie om mijn F te halen helemaal verdwenen? Nee, zeker niet. Er zijn nog genoeg redenen om mijn F te gaan halen. Eenvoudiger uitkomen in het buitenland, toegang tot alle banden (6 meter en de WARC banden vind ik interessant) en misschien ook wel omdat ik graag voor vol wordt aangezien. Dat laatste is met een Novice machtiging namelijk niet altijd het geval al kan ik daar ook niet echt wakker van liggen :wink:
Misschien dat je dat even kunt toelichten want ik kan je namelijk niet volgen. Voor de volledigheid heb ik de definitie van voldoening even opgezocht:
Voldoening is een toestand waarin je niet 'meer' verlangt dan wat er is. Het is tevreden zijn met dat wat je doet.

Voorlopig kan ik zeker vooruit met de mogelijkheden die nu geboden worden. Maar voldoening? Nee, ik wil graag meer en realiseer mij heel goed dat ik zal moeten investeren om die extra mogelijkheden te verkrijgen en dat is prima.

Voor de duidelijkheid, ik heb voor mijn QRL de afgelopen diverse studies gevolgd en ben net klaar met een half jaar full time studeren op de militaire academie. Daarnaast heb ik ook nog kans gezien om tussendoor CW te leren. Tevens heb ik een gezin met twee jonge kinderen en was ik naast mijn full time baan ook ploegleider en instructeur bij de vrijwillige brandweer van de veiligheidsregio. Geen cadeau's maar er gewoon voor werken, helemaal niets mis mee.
F is helaas nog niet gelukt en gezien de studies die ik nog moet volgen gaat het er waarschijnlijk in de nabije toekomst ook niet van komen. Dat heeft niets met voldoening te maken maar met het feit dat de prioriteiten momenteel elders liggen.

En wat bedoel je nu precies met "de rest van het betoog is nog zieliger"? Waar doel je precies op? Wellicht ben ik niet geheel duidelijk geweest en kan ik het toelichten.

Ironisch trouwens dat jij nu eigenlijk het denigrerende gedrag vertoont waar ik in mijn eerder bericht op doelde.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

nightowl
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2013, 00:15

Re: Rapport Novice Herijking online

#63 Bericht door nightowl »

Het gaat mij niet om het meer. Dat ik nu volwaardig ruimte heb om te experimenteren als zendamateur vind ik wel een plus. Ik ben geen contester maar doe meer met antennes, propagatie e.d. Daar komt extra ruimte op de 40m band goed uit. Want dat stukje wat we nu nog hebben op de 40m band daarmee kan ik weinig uit de voeten. Bovendien moet je dan eerst een cursus Italiaans of Servo-Kroatisch volgen want in dat stukje wordt nauwelijks Engels gesproken door de zendamateurs uit Centraal Europa. :D

73, Nightowl

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Rapport Novice Herijking online

#64 Bericht door pa1bvm »

ach nog een paar jaar ...
dan zijn er nog maar een paar frequenties nodig ( 144.174) op vhf/uhf/shf voor FT-8 of andere digi mode ..
zelfbouw wordt verboden ...antennes mogen niet meer in de tuin of op het dak .... qso's in spraak krijgen digitale handtekening ..elke overtreding wordt door de overheid vastgelegd ...registratie kosten factor 5 a 10 erbij ...
ik zie het somber in ...

zeker door de sfeer in dit topic ... wij zijn toch alleen zendamateurs ... maar wil ik er nog wel bij horen ???
pfff ... doe es lief mannen !!!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#65 Bericht door Juul - PE0GJG »

Toen ik examen deed in november 1975 deed ik dat bewust voor C.
Ik was nl te lui om morse te leren.
Misschien iets voor de "teleurgestelde" D, tegenwoordige N, amateurs om over na te denken?

Toen de D-machtiging op invoeren stond heb ik wel eens als ik de politiek "tegenkwam" in Den Haag, gezegd. "niet doen" komt alleen maar gezeur van en zie daar............


Kom op teleurgestelde N mensen, effe doorbijten en voor je het weet heb je F.

Oh, ja, ook al hoef ik geen morse meer te doen heb ik F gekregen, nooit om gevraagd en ook niet van plan om het te leren.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Rapport Novice Herijking online

#66 Bericht door PA3JMS »

PA1BVM Duimpje. :wink: Maar zo lang het nog kan zorg ik er voor dat ik plezier beleef aan de hobby. En deze discussies laat ik inmiddels zoveel mogelijk voor wat ze zijn.
73 Jan

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Rapport Novice Herijking online

#67 Bericht door ex-F0NVA »

PA3DAT schreef:Ja ja, dat weten we al. In België krijg je je machtiging cadeau bij een dubbel pak toiletpapier... :roll:
In België mag en kan alles. Dat zie je ook terug in het landschap, in de architectuur, zelfs in de politiek.
Het schijnt dat men daar zelf ook erg content mee is...
Les petits Belges ;-) Zo hoort men het ook eens van een schoolmeester.
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Rapport Novice Herijking online

#68 Bericht door PD0JSB »

F0NVA schreef:
PA3DAT schreef:Ja ja, dat weten we al. In België krijg je je machtiging cadeau bij een dubbel pak toiletpapier... :roll:
In België mag en kan alles. Dat zie je ook terug in het landschap, in de architectuur, zelfs in de politiek.
Het schijnt dat men daar zelf ook erg content mee is...
Les petits Belges ;-) Zo hoort men het ook eens van een schoolmeester.
moet je daar nu speciaal een account voor aanmaken ??

* start-up moderator*
haal er aub de bezem maar eens door
Bijlagen
Nee nee sticker Versie 3.1 hoger .jpg
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Rapport Novice Herijking online

#69 Bericht door ex-F0NVA »

PD0JSB schreef: moet je daar nu speciaal een account voor aanmaken ??
Nee, eigenlijk niet. Ik wilde actief meedoen in het Es'hail-2 topic. Maar dat zal ik nu maar laten voor wat het is. Mijn welgemeende excuses dat ik vergeten te vragen ben of ik een account mag aanmaken.
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Rapport Novice Herijking online

#70 Bericht door PD0JSB »

F0NVA schreef:
PD0JSB schreef: moet je daar nu speciaal een account voor aanmaken ??
Nee, eigenlijk niet. Ik wilde actief meedoen in het Es'hail-2 topic. Maar dat zal ik nu maar laten voor wat het is. Mijn welgemeende excuses dat ik vergeten te vragen ben of ik een account mag aanmaken.
Is het raar dat ik je niet geloof ?
je wil actief , mee doen en eerste 2 posts belanden in een ander topic , en dan het snerende woord "schoolmeester "triggert dan anders ,

je zit hier puur voor te trollen
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Rapport Novice Herijking online

#71 Bericht door PD0JSB »

F0NVA schreef:
PD0JSB schreef: moet je daar nu speciaal een account voor aanmaken ??
Nee, eigenlijk niet. Ik wilde actief meedoen in het Es'hail-2 topic. Maar dat zal ik nu maar laten voor wat het is. Mijn welgemeende excuses dat ik vergeten te vragen ben of ik een account mag aanmaken.
Is het raar dat ik je niet geloof ?
je wil actief , mee doen en eerste 2 posts belanden in een ander topic , en dan het snerende woord "schoolmeester "triggert dan anders ,

je zit hier puur voor te trollen
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#72 Bericht door DK1NL »

en dan het snerende woord "schoolmeester "triggert dan anders

Maar Aloys is echt schoolmeester hoor! :D
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Rapport Novice Herijking online

#73 Bericht door PG7VG »

+1 @ PD0JSB

Het forum hier is rijk voorzien van trollen en azijnpissers. Er wordt een ander maar weinig gegund. Sommigen krijgen idd iets zonder dat ze er veel voor hebben hoeven te doen, anderen beschikken niet over de mogelijkheden om verder te komen ondanks dat ze graag zouden willen.....zo is het leven nu eenmaal. En de werkelijkheid is helaas niet altijd eerlijk of rechtvaardig. En wat er in de landen om ons heen plaatsvind......tja daar zal een ieder wel iets van vinden.
Persoonlijk vind ik de mening van een ander daarin niet echt interessant, het voegt niets toe aan de daar genomen besluiten.

Dit is voor mij het eerste forum waarin ik mensen op de negeerlijst heb geplaatst, puur omdat hun bijdrages in mijn ogen zuur zijn of lopen te trollen. :( Dat is eigenlijk wel triest ook.

Het is al vaker hier voorbij gekomen. “ Doe eens lief! “
Bedenk of je bijdraagt aan de discussie met je reactie, zeker als je deze op de man speelt.

@F0NVA , je hebt een bijzonder onderschrift. Kun je vertellen waar het voor staat en waarom je dit gekozen hebt?

73 Peter
73, Peter.

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: Rapport Novice Herijking online

#74 Bericht door johnp »

OK heren. Het is genoeg geweest. Ik wil het onderwerp eventueel wel weer openen, maar alleen als het in het vervolg anders gaat dan nu.

Dit is een moeilijk onderwerp. Enkele jaren geleden is het al eens een tijdje taboe geweest op dit forum. Toen mocht er geen nieuwe discussie over (alleen) dit onderwerp worden geopend.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gesloten