Rapport Novice Herijking online

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: Rapport Novice Herijking online

#46 Bericht door pd0sbr »

Zullen we het dan maar niet over de Full amateurs hebben die regelmatig meer dan 400 watt maken ;-)

Of je bent gewoon een piraat op deze banden en geeft je uit onder een andere call

Maar met dit voorstel ben ik zeker tevreden, als ik op 80 wil werken dan ga ik wel naar België met de camper.

pd0hcv
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2019, 15:09
Roepletters: pd0hcv

Re: Rapport Novice Herijking online

#47 Bericht door pd0hcv »

Hallo allemaal ik lees het bericht van het AT , 1 erg belangrijk ding zijn ze vergeten :Conclusies in het rapport zijn dat harmonisatie in Europees verband (CEPT) nagestreefd zou moeten worden
Dat dus , ze hebben niet gekeken in Belgie Duitsland Oostenrijk Denemarken Zwitserland enz enz enz

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Rapport Novice Herijking online

#48 Bericht door PD7HB »

pd0sbr schreef:Zullen we het dan maar niet over de Full amateurs hebben die regelmatig meer dan 400 watt maken ;-)

Of je bent gewoon een piraat op deze banden en geeft je uit onder een andere call

Maar met dit voorstel ben ik zeker tevreden, als ik op 80 wil werken dan ga ik wel naar België met de camper.

Waarom gebruik jij mijn onderschrift Harry Bisschop en waarom post je onder een niet uitgegeven call??
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#49 Bericht door DK1NL »

pd0hcv schreef:Hallo allemaal ik lees het bericht van het AT , 1 erg belangrijk ding zijn ze vergeten :Conclusies in het rapport zijn dat harmonisatie in Europees verband (CEPT) nagestreefd zou moeten worden
Dat dus , ze hebben niet gekeken in Belgie Duitsland Oostenrijk Denemarken Zwitserland enz enz enz
Wat is dan in jouw ogen het verschil met bijv. Duitsland?
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Rapport Novice Herijking online

#50 Bericht door Geen belang »

pd0sbr schreef:Zullen we het dan maar niet over de Full amateurs hebben die regelmatig meer dan 400 watt maken ;-)
Euh ik maak regelmatig 1KW en dat mag in België :lol:

Bovendien vergeet je dat Harec amateurs een +3db regel hebben, daardoor mogen ze 800W maken als uiterste in Nederland (als we de zeer dure hoog vermogen vergunning vergeten).

Persoonlijk vindt ik de Novice-herijking een aanfluiting, paar KHz en een beetje peut erbij en dat was het dan wel.
Komaan, dit kon echt wel beter.

In België mogen ze 200W maken op de meeste banden en uitkomen van 160m tot (uitgezonderd 4m) en met 70cm.
Daarop is ook nog eens de +3db regel van toepassing, kom maar knallen met 400W!!
Harec's hebben hier 1,5KW +3db......standaard.....ik bedoel maar.

Ik vind dat ze opnieuw de bal behoorlijk de verkeerde richting uit geslagen hebben.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#51 Bericht door PA3DAT »

Ja ja, dat weten we al. In België krijg je je machtiging cadeau bij een dubbel pak toiletpapier... :roll:
In België mag en kan alles. Dat zie je ook terug in het landschap, in de architectuur, zelfs in de politiek.
Het schijnt dat men daar zelf ook erg content mee is...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Rapport Novice Herijking online

#52 Bericht door Geen belang »

PA3DAT schreef:Ja ja, dat weten we al. In België krijg je je machtiging cadeau bij een dubbel pak toiletpapier... :roll:
In België mag en kan alles. Dat zie je ook terug in het landschap, in de architectuur, zelfs in de politiek.
Het schijnt dat men daar zelf ook erg content mee is...
Denk je echt dat je hier zomaar een vergunning krijgt?
Fijn te weten dat je zo laag dunkend denkt over andere amateurs.

België is wel het meeste vrije land ter wereld, dat heeft wel zijn ruwe kantjes, maar beter dat dan schijnheiligheid en PVV stemmen.

Je mag hier tenminste zelf nog iets, jullie duwen ze in betonnen-bunkers waarvan je niet eens weet in welk dorp je bent want ze zien er allemaal hetzelfde uit.
Kan me de tijd nog herinneren dat Janmaat in de politiek kwam, of Jacobse en Van Es, oei oei, Den Haag stond op z'n kop met de politieke correctheid, kranten werden vol geschreven met klein burgerlijkheid.

Het Goede Doel bezong België al :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Rapport Novice Herijking online

#53 Bericht door ON5ZZ »

PA3DAT schreef:Ja ja, dat weten we al. In België krijg je je machtiging cadeau bij een dubbel pak toiletpapier... :roll:
In België mag en kan alles. Dat zie je ook terug in het landschap, in de architectuur, zelfs in de politiek.
Het schijnt dat men daar zelf ook erg content mee is...
:lol: :lol: :lol:
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#54 Bericht door PA3DJS »

Ik heb het gevoel dat veel N-houders blij zijn met de hele 20 en 40m, en natuurlijk de extra 6 dB (100W vs 25W). Ik snap dat er de nodige mensen niet blij zijn dat er geen 80 m bij zit. Voor NL verkeer is het de enige "stabiele" band gezien de huidige zonneactiviteit (even troposcatter buiten beschouwing gelaten).

Ik zou mij wel voor kunnen stellen dat in de toekomst er wat meer EMC gerelateerde vragen bijkomen. De kans dat je storing gaat veroorzaken in de buurt gaat met 100WPEP fors toenemen.

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#55 Bericht door Laurens PD9X »

Ik ben er blij mee! Mijn bevestigde DXCC voor 40m blijft momenteel steken op 93. Das best een toer met 50KHz bandbreedte ;-)
CW / RTTY wordt nu ook een stuk gemakkelijker, je hoeft niet op de grote contesten te wachten dat ze boven de 7.050 komen. En de Amerikanen hoeven in SSB niet meer in Split, dus ik ben er blij mee :D

Maar het is nog niet zover :wink:
dxcc.jpg
dxcc.jpg (62.37 KiB) 6054 keer bekeken

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Rapport Novice Herijking online

#56 Bericht door PC1TK »

Laurens PD9X schreef:Ik ben er blij mee! Mijn bevestigde DXCC voor 40m blijft momenteel steken op 93. Das best een toer met 50KHz bandbreedte ;-)
CW / RTTY wordt nu ook een stuk gemakkelijker, je hoeft niet op de grote contesten te wachten dat ze boven de 7.050 komen. En de Amerikanen hoeven in SSB niet meer in Split, dus ik ben er blij mee :D

Maar het is nog niet zover :wink:
dxcc.jpg



Ik ben als N amateur altijd blij geweest met wat ik mocht gebruiken Laurens ..
Maar die 50 Khz op 40 meter ?? Maar nooit wat van gezegd ..
Pas nadat ik mijn F gehaald heb ik mij daar over uit gelaten .. Want dat mocht toch wel wat meer zijn ..

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Rapport Novice Herijking online

#57 Bericht door PG7VG »

Mijn inziens wordt de N registratie best een serieuze, je kon er al aardig mee uit de voeten. Toegegeven, dat stukje op 40m was wel erg mager.
Als ik nu mijn N nog zou hebben weet ik niet of ik zo gemotiveerd zou zijn om voor de F te gaan studeren?
Mijn persoonlijke redenen om voor de F op te gaan waren de verruiming op de 40 en 20 meter en de mogelijkheid om eenvoudiger in het buitenland uit te kunnen komen.
( En nadat ik een prachtige IC7300 in ontvangst mocht nemen van DKARS vond ik mijzelf “verplicht” om voor de F op te gaan om deze mooie prijs ook eer aan te doen.)

De HF wereld is nu (straks) voor de N geregistreerde een stukje kleiner/groter? geworden, en de mogelijkheden vergroot. Ik denk dat dat positief bekeken mag worden. Het is een ieder gegund.

:D
73, Peter.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Rapport Novice Herijking online

#58 Bericht door DK1NL »

Dat de N-registratie steeds serieuzer is geworden blijkt wel uit het feit dat deze groep meer dan 25% is van het aantal geregistreerde zendamateurs in Nederland, in Duitsland is dit nog geen 11%.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Rapport Novice Herijking online

#59 Bericht door PA2S »

Blij te zien dat een groep N-amateurs blij is met de verruiming. Het is een cadeautje en zeker niet het eerste. Net als het loslaten van de CW-eis, trouwens. De mogelijkheden worden voor een jaar of tien vastgeprikt en dat scheelt een berg gedoe op jaarvergaderingen.

Bij het hele verhaal mis ik een ding: de prikkel om door te leren en kennis te vergroten wordt steeds kleiner (over België zeg ik maar niks meer, daar zal het aantal kandidaten voor full/Harec wel opdrogen).

Onze maatschappelijke betekenis is al ongeveer nul en meer mogelijkheden voor minder leidt dan ook tot verdere afbraak. De ontwikkeling zal gaan omslaan naar minder in plaats van meer. Mobiele communicatie op "onze" microgolfbanden, het recente Franse idee om de 2 m band te offeren aan de luchtvaart, het hek is van de dam. Op termijn moeten we het doen met (onbruikbare) restjes van het spectrum.

Misschien een idee om bijzondere toestemmingen weer nieuw leven in te blazen. Met als eis dat je een experiment voorstelt dat toegevoegde waarde heeft en de resultaten worden gepubliceerd. Te beoordelen door een onafhankelijke commissie met deskundigen erin. Daarmee krijgen we de maatschappelijke betekenis wellicht omhoog.

Heeft niks te maken met stropdassen of elitaire toestanden. Wel met de toekomst van het radiozendamateurisme.

73, Henk PA2S

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Rapport Novice Herijking online

#60 Bericht door Bert_1 »

PA2S schreef:Blij te zien dat een groep N-amateurs blij is met de verruiming. Het is een cadeautje en zeker niet het eerste. Net als het loslaten van de CW-eis, trouwens.
De CW eis is ook niet meer van deze tijd dus prima dat die er uit is.
Bert

Gesloten