25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#46 Bericht door PA1RAM »

PA0FRI schreef:
PD1RAM schreef:De versterker heeft de testen op de proefbank doorstaan, wel wat aanpassingen moeten maken en een leermomentje met mijn meetkop meegemaakt :roll: ]
HBW (het betere werk) gefeliciteerd!
Dank je Frits. En ja inderdaad beter dan vroeger ;)
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#47 Bericht door PA1RAM »

Volgende fase, bouwen van de RF-VOX. Zal er eerst nog flink mee testen want ben niet overtuigd of deze relais het vermogen aankunnen...
2019-06-06 21.57.12-small.jpg
Tegenwoordig wel een loepje nodig helaas maar werkt best fijn zo :roll:
2019-06-06 21.56.54-small.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#48 Bericht door PE9ZZ »

Ja, met het klimmen der jaren heb je steeds vaker optische hulpmiddelen nodig. Intussen: loeplamp, oogloep, hoofdband met loep en lichie, leesbril, handloep... Overigens heb je met CW (of FM) geen PEP vermogen (want er is geen omhullende oftewel envelope).

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#49 Bericht door PA1RAM »

De HF-VOX heb ik eerst even separaat getest op de ingang, dus met 10W in naar dummyload. Duurtest en schakeltest geen enkel probleem met de relais kwa warmteontwikkeling.

Dus maar aan de eindtrap gekoppeld en met 25W vermogen geeft het uitgangsrelais ook geen krimp. Heb de combi een half uurtje laten draaien op de dummy en het enige wat ik kon merken was dat het vermogen iets terugliep door de warmte.

Ik was overigens in de veronderstelling dat PEP het vermogen was dat de antenne in gaat en ERP wat de antenne uitgaat.

Ben er erg tevreden mee. Laatste stap is het maken van een omhullende behuizing hoewel je dan niets meer kunt zien van alle moeite... :roll:
2019-06-10 21.39.10 small.jpg
2019-06-10 21.39.24 small.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#50 Bericht door PA3DJS »

Klopt, PEP (Peak Envelope Power) is wat je kabel in gaat, in geval van CW gewoon het draaggolfvermogen, net als bij FM.

Bij AM, 100% modulatie en volledig lineaire eindtrap geldt: PEP = 4*draaggolfvermogen. Bij 100% modulatie verdubbelt de amplitude in de modulatiepieken, dus het vermogen neemt dan met een factor 4 toe in de modulatiepieken. In de praktijk houdt het bij een factor 3 wel op.

ERP (Effective Radiated Power) is het product van antennewinst t.o.v. een dipool en het vermogen dat aankomt bij de antenne.

EIRP (Equivalent Isotropically Radiated Power) is het product van antennewinst ten opzichte van een isotrope antenne en het vermogen dat aankomt bij de antenne.

Aangezien een dipool een winst heeft van factor 1.64 t.o.v. een isotrope straler is het EIRP altijd een factor 1.64 hoger (2.13 dB) t.o.v. ERP.

Dus onder gelijke omstandigheden geldt:
EIRP = 1.64*ERP

of als je met dB's werkt:
dBWEIRP = 2.13 + dBWERP

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#51 Bericht door pa0ejh »

PD1RAM schreef:Ben er erg tevreden mee. Laatste stap is het maken van een omhullende behuizing hoewel je dan niets meer kunt zien van alle moeite... :roll:
Ik mis nog het LowPass filter in je eerste schema??

@pa3djs, is toch net omgekeerd, EIRP is toch lager als ERP, je moet er meer vermogen instoppen, als je dat bedoeld...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#52 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb in 1984 tbv onze eindtrap experimenten, samen met niek toen PA0KWY, dit filter gemaakt. Naar een ontwerp van F1CCJ.
Leuk om te bouwen en de meting deden we in het NOS-radio Lab.

Juul
Bijlagen
filter info.jpg
low pass foto 2 kopie.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#53 Bericht door pa0ejh »

Hallo Juul.

vreemd dat de demping bij 432 woor minder wordt, per ongeluk de waardes voor 288 en 432 verwisseld?

Hier een simulatie van een soort gelijk 7polig filter met 27-56-56-27pF en 3 x 55nH
144Mhz-LPF.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#54 Bericht door PA1RAM »

Bedankt voor de reacties en aanvullingen heren.

Wat het filter betreft, ik kreeg het niet voor elkaar om het netjes onder te brengen op de print zelf. Er zit nu een triplexer achter maar wellicht maak ik er nog een intern, ongeveer zoals Juul die laat zien. Er is nog wel een plaatsje te vinden wanneer de behuizing af is.

Het valt me trouwens op dat de VOX met de coaxkabels best veel verlies geven, ik ga daar nog met wat andere kabels testen. Output is nu max 20W en dat was niet de bedoeling...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#55 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Egbert,
Hier de meting die in REF stond door F1CCJ in 1982.
En ook de meting die we op het NOS lab deden op 22mei 1984met een Polyscoop. Foto maken was er toen in 1984 niet bij hé? Dus vandaar de tekening.

Juul
Bijlagen
schema.jpg
schema.jpg (72.29 KiB) 4570 keer bekeken
low pass meting 145 mhz.jpg
REF.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#56 Bericht door pa0ejh »

Hallo Juul.

Eerste plaatje van je staan verschillende waardes voor de C's aan de in en uitgang van het filter..

Als ik de Tabel waardes neem, dan komt de demping ongeveer overeen met mijn simulatie...

Die hobbels en dalen zie ik niet, die ontstaan in het filter zelf door parasitaire koppelingen....

Die heb je niet in een simulatie, zo staan bv. je spoelen in 1 lijn, en niet haaks op elkaar....

Wel gaaf dat er al chip C's zijn gebruikt....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#57 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Egbert,

Mooi , "we zijn er uit"..........
Die chip c's kregen Niek en ik in 1983 van de fabrikant in Frankrijk , Thomson-CSF. Ik heb er nog een heel stel in een doosje hier. Ik bewaar ze zorgvuldig voor nieuwe experimenten.
Thomson had hier in Nederland een vertegenwoordiger en dat was Frans-PA3CWF †. Hij zorgde er ook voor dat wij de beschikking kregen over een flinke hoeveelheid VHF-UHF power torren. En gingen daar mee experimenteren en schreven daar in de begin jaren 80 een aantal artikelen over in Electron. ( mocht je de artikelen willen hebben dan kan ik ze je wel toesturen. Ik heb ze digitaal.)
We gingen tot aan 150 Watt op 2mtr en 50 Watt op 70cm.
Daarna ging ik samen met m'n eega verhuizen en kwam er de klad een beetje in dus "hup alles in een verhuisdoos".
Daar kwam het vorig jaar weer eens uit.

Het was allemaal erg leuk om te doen. Ik heb de artikelen allemaal mooi bewaard en in m'n archief opgeborgen. Zelfs de kladjes! En dat niet iedereen op onze artikelen over eindtrappen zat te wachten wordt duidelijk uit deze reactie die binnen kwam bij de redactie van Electron . (briefschrijver naam en call bij mij bekend, is nog steeds zendamateur )

De tijd vliegt.........is al weer 37 jaar geleden!

Juul
Bijlagen
3.jpg
2.jpg
1.jpg
LCC.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#58 Bericht door PA3DJS »

@PA0EJH:

Wel OT, maar toch even:

Als je in een verticale dipool 100W stopt, produceert die op zekere afstand een bepaalde veldsterkte. Het ERP is 100W

Stop je diezelfde 100W in een theoretisch isotrope antenne (op dezelfde hoogte), dan heb je op diezelfde afstand een factor 1.64 lagere veldsterkte vanwege dat die isotrope straler minder gain heeft. Het EIRP is 100W.

Wil je toch met die isotrope antenne dezelfde veldsterkte genereren als met de dipool met 100W, dan moet je 164 W aan de isotrope straler toevoeren. Het EIRP is 164W.

Dus een ERP van 100W produceert dezelfde veldsterkte als een EIRP van 164 W. Vandaar de formule:

EIRP = 1.64*ERP

Bij opgave van gain zie je hetzelfde:

Gi = 1.64*Gd, of dBi = 2.13 + dBd

@PE0GJG:
Die foto van jouw LPF vond ik wel apart, maar die Thomson-CSF kennis verklaart een hoop.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#59 Bericht door pa0ejh »

Hallo Wim.

Ja dat weet ik, maar in regel 5 van beneden wissel jij de term Eirp en Erp om, vandaar dat ik schreef
'moet je er meer vermogen instoppen' bij Eirp....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#60 Bericht door PA1RAM »

PD1RAM schreef: Het valt me trouwens op dat de VOX met de coaxkabels best veel verlies geven, ik ga daar nog met wat andere kabels testen. Output is nu max 20W en dat was niet de bedoeling...
Net terug van een 2 weekjes verenigde staten, ondanks dat het vakantie was bleef dit probleem toch in mijn hoofd spoken. Vandaag dus nog maar eens wat metingen gemaakt in diverse opstellingen. Blijkt dat alleen al het plaatsen van een SWR meter vóór de versteker al veel negatieve invloed heeft op het uitgangsvermogen. Ook een korte RG58 kabel tussen de set de de versterker (nu met RF VOX) verlaagt het vermogen drastisch.

Uiteindelijk de versterker direct achter de set middels PL koppelstuk en zonder SWR meter op nu de uitgang gaf beste resultaat maar toch slechts 17W terwijl ik in de opstelling zonder HF VOX gewoon 25W haalde...

Ik zat te denken, er wordt nu een VOX bekabeling toegevoegd. Wat nu als deze de uitgang van de set uit resonantie haalt? (de SWR meter op de uitgang gaf een 1 op 1 SWR aan, maar toch liep het vermogen terug...

Dan komt de praktische ervaring uit het verleden aan de orde. Wanneer ik met de vinger op de ingangsconnector ging leunen dan had ik af en toe veel meer vermogen tot zelfs 20W. En dus heb ik een trimmer direct over de ingangsconnector gezet en na wat tunen kwam ik zowaar weer op de 25W! Heerlijk voorspelbaar deze frequentie...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Plaats reactie