D.A.R.U

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: D.A.R.U

#16 Bericht door Steef »

-Pd0hdf- schreef:
PA5WIL schreef:Ik denk dat dit niet goed is voor de zendamateurs. Allemaaal verschillende meningen en daarom richten we maar weer een nieuwe vereniging op, omdat we het niet eens kunnen worden met elkaar.

Wil brave borst

Probeer eens de gegevens ergens op te duiken waaruit deze ontwikkeling in het Radiozendamateur wereldje is ontsproten.

Bij nader inzien zal het duidelijk zijn dat deze ontwikkeling niet zomaar uit de lucht is komen vallen.

Ook voor de gevestigde verenigingen is het een teken aan de wand en siert het hen om NU eens een positieve reactie richting de nieuwkomer te projecteren alhoewel dit voor de scribent, een onmogelijke handeling zal zijn gezien diens eerdere reacties

Broeders, verenigt u maar laat een ieder in diens eigen waarde.

pd0hdf :)

Daar lijkt DARU toch anders tegenaan te kijken:

De allerbelangrijkste daarvan is dat wij streven naar één Nederlandse amateur radiovereniging die actief opkomt voor de belangen van de radiozendamateur.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#17 Bericht door PE2AAB »

Steef schreef: Daar lijkt DARU toch anders tegenaan te kijken:

De allerbelangrijkste daarvan is dat wij streven naar één Nederlandse amateur radiovereniging die actief opkomt voor de belangen van de radiozendamateur.
Dat zou alleen mogelijk zijn als je de andere twee verenigingen opheft en alle leden overhevelt naar de DARU. Dat lijkt me ook raar.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#18 Bericht door Randy »

PA5WIL schreef:Het aantal zendamateurs is al niet zo veel en wordt ook nog minder.
Deze bewering is onjuist. Het aantal zendamateurs neemt (langzaam) toe.

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#19 Bericht door PE9DX »

PE2AAB schreef:
Steef schreef: Daar lijkt DARU toch anders tegenaan te kijken:

De allerbelangrijkste daarvan is dat wij streven naar één Nederlandse amateur radiovereniging die actief opkomt voor de belangen van de radiozendamateur.
Dat zou alleen mogelijk zijn als je de andere twee verenigingen opheft en alle leden overhevelt naar de DARU. Dat lijkt me ook raar.
Of indien er dusdanig veel leden overstappen naar de nieuwe vereniging dat er op den duur voor één of beide verenigingen er niks anders opzit dan de stekker eruit te trekken en zichzelf op te heffen. Maar dit zal vast niet op korte termijn gebeuren, en dat hoeft ook helemaal niet geef dit proces de tijd en de beste komt vanzelf boven drijven. Dit proces kunnen de Nederlandse zendamateurs zelf in gang zetten.

Johan - PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: D.A.R.U

#20 Bericht door Bert_1 »

PE2AAB schreef:
Steef schreef: Daar lijkt DARU toch anders tegenaan te kijken:

De allerbelangrijkste daarvan is dat wij streven naar één Nederlandse amateur radiovereniging die actief opkomt voor de belangen van de radiozendamateur.
Dat zou alleen mogelijk zijn als je de andere twee verenigingen opheft en alle leden overhevelt naar de DARU. Dat lijkt me ook raar.
Emotie speelt ook mee dus als je als nieuwe vereniging hoog van de toren blaast dat je het wel even zult doen dan werk je jezelf tegen. Volgens mij doen ze dat ook niet want ze zeggen ook niet dat zij als enige willen overblijven. Misschien loopt het allemaal wel heel anders en voegen ze samen ipv dat er een vereniging verdwijnt. Of er gebeurt wat anders, de toekomst zal het leren.
Bert

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: D.A.R.U

#21 Bericht door PA1WES »

Wat is de strategie van dkars/daru mbt het amateur overleg? Dat is iets waar je niet zonder uitnodiging kunt aanschuiven . En op internationaal niveau is t nog moeilijker, daar kan zelfs alleen veron aanschuiven, vrza is daar ook niet welkom.

Ik ga het geinteresseerd volgen maar nog geen lid worden totdat ze in ieder geval in t amateuroverleg plaatsnemen en de qsl service voor elkaar hebben

Daru.nl is overigens al gekaapt zag ik :s

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#22 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bij het begin was de insteek een club voor het gehele koninkrijk. Wat is hier van overgebleven?

De "hoofd-redacteur" gaat in ieder geval niet verder in de nieuwe constructie.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Bij het begin was de insteek een club voor het gehele koninkrijk. Wat is hier van overgebleven?

De "hoofd-redacteur" gaat in ieder geval niet verder in de nieuwe constructie.

Dag Tjeerd,

Wellicht niet officieel in een functie maar neem van mij aan dat hij "ondersteunt".
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: D.A.R.U

#24 Bericht door pe1br »

Ik weet niet of de stap naar een vereniging nu wel zo handig is.
Tot nu toe was het bestuur vrij om te doen en laten wat zei willen en gezien het aantal donateurs zijn er mensen die het daar (deels) mee eens zijn.
Als vereniging wordt dit toch een stuk lastiger:

Ik mag aannemen dat de DARU een democratische vereniging is ?

Ik lees dat ze:
  • Bij het AT willen aanschuiven in het amateur overleg.
  • Naar 1 vereniging willen voor alle zendamateurs.
Even puur theorie:
Wat gebeurd er als een van de leden voorstellen indien dit niet te doen, en die voorstellen worden aangenomen ?
Het bestuur heeft te handelen naar de mening van de leden en kan dan niet anders dan deze activiteiten staken.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: D.A.R.U

#25 Bericht door pe1br »

Mijn persoonlijke mening:
Een extra partij aan tafel bij het AT kan heel verkeerd uitpakken.
Veron en VRZA zijn in elk geval bereid in de gesprekken met AT gezamenlijk op te trekken en dat vind ik een belangrijk punt.
De overheid zou het meeste voordeel halen bij 2 vereniging die tegenover elkaar staan zodat zei bij elke beslissing de partij kunnen kiezen die hen het best uit komt.
Ik hoop dan ook dat de DARU bereid is met de andere 2 op te trekken ook al betekend dit dat je niet altijd 100% je zin krijgt (Dit zou een prima voorstel zijn om de leden over te laten stemmen).

1 vereniging voor alle zendamateurs vind ik een nobel streven en het zou de meest ideale situatie zijn maar het is in mijn ogen gewoonweg niet haalbaar.
Er zijn en blijven in Nederland nou eenmaal mensen die een andere mening hebben.
Deze zijn vrij om een eigen vereniging te starten en binnen afzienbare tijd heb je er weer 2 (of meer).

Ik twijfel dan ook of ik lid zal worden:
Ik ben ook een tijdje donateur geweest van DKARS maar vond het voortdurend hameren op vrijwilligers van andere verenigingen niet gepast.
Aan de andere kant heb ik nu wel de mogelijkheid een stem te hebben in een club die grote plannen heeft die mij als zendamateur ook aangaan.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: D.A.R.U

#26 Bericht door Steef »

pe1br schreef:Ik weet niet of de stap naar een vereniging nu wel zo handig is.
Tot nu toe was het bestuur vrij om te doen en laten wat zei willen en gezien het aantal donateurs zijn er mensen die het daar (deels) mee eens zijn.
Als vereniging wordt dit toch een stuk lastiger:

Ik mag aannemen dat de DARU een democratische vereniging is ?

Ik lees dat ze:
  • Bij het AT willen aanschuiven in het amateur overleg.
  • Naar 1 vereniging willen voor alle zendamateurs.
Even puur theorie:
Wat gebeurd er als een van de leden voorstellen indien dit niet te doen, en die voorstellen worden aangenomen ?
Het bestuur heeft te handelen naar de mening van de leden en kan dan niet anders dan deze activiteiten staken.
Dat hoeft niet zo te zijn.
Hangt er vanaf wat er in de statuten staat.

Dus voordat je lid wordt, is het verstandig de statuten te raadplegen.
Als verenigingslid ben je namelijk uiteindelijk ook aansprakelijk voor bvb de financiële situatie.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#27 Bericht door Randy »

PA1WES schreef:Wat is de strategie van dkars/daru mbt het amateur overleg? Dat is iets waar je niet zonder uitnodiging kunt aanschuiven . En op internationaal niveau is t nog moeilijker, daar kan zelfs alleen veron aanschuiven, vrza is daar ook niet welkom.
Agentschap Telecom heeft (samen met de verenigingen) zogenoemde 'Terms of Reference' opgesteld. Daarin staat beschreven wie mag aanschuiven. Samengevat: verenigingen met voldoende vertegenwoordiging en die zich primair richten op (gelicenseerd) radiozendamateurs. Het ledental van de VRZA is enkele jaren geleden onder de 1000 gezakt en zal momenteel rond de 1200 zitten. Daarbij moet opgemerkt worden dat de VRZA momenteel met een kleine 20% per jaar in leden groeit. Het aantal van 1500 leden kan als uitgangspunt voor 'voldoende vertegenwoordiging' genomen worden.
Internationaal bij de IARU geldt dat 's lands grootste vereniging kan aanschuiven mits zij de kosten draagt. Dit is momenteel CHF 1.8 per lid, zegge 1,5 euro. Het aantal leden van de VERON is vorig jaar gezakt tot een minderheid van het aantal licentiehouders en bedraagt in absolute aantal ca. 6.500.
Overigens: in Duitsland telt het Amateur Overleg liefst 13(!) deelnemers. Zij zijn dan wel weer verenigd. Zie http://www.runder-tisch-amateurfunk.de/

DARU zal dus eerst over de 1,5k drempel moeten gaan (het ledental van de VRZA stijgt immers snel met een kleine 20%/jaar) om om vervolgens over de 5 á 6k drempel te gaan (het ledental bij VERON zakt al jaren op rij met ca. 5%/jaar). En voor die drempels gehaald worden zal ze zich eerst moeten bewijzen. De eerste drempel is slechts een hobbel doordat ze kan voortborduren op de activiteiten die DKARS de afgelopen 5 jaar ontplooit heeft, zoals BOAN, een Magazine, voorlichting woningbouwverenigingen, etc. maar om ook over de 2e drempel te gaan zal er erg veel werk verzet moeten worden. Het kan, maar reken op 5-8 jaar werk.

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: D.A.R.U

#28 Bericht door PA1WES »

Dank voor de heldere uitleg Randy

@Steef, ik neem aan dat de vereniging notarieel wordt opgericht en het dus een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid betreft. Op die manier is t bestuur niet hoofdelijk aansprakelijk voor de financien. De leden zijn dat overigens nooit, bij een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid is slechts het bestuur hoofdelijk aansprakelijk

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#29 Bericht door elsinga »

[mod] Bezem, volgende keer gaat het draadje op slot [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Beko
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2018, 23:22

Re: D.A.R.U

#30 Bericht door Beko »

Hoe zit het trouwens met alle door donateurs bijeengeschraapte centjes bij de DKARS? Worden die gerestitueerd?

Plaats reactie