"Meten is weten" of toch niet?

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

"Meten is weten" of toch niet?

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

"Meten is weten" zie m'n leraar op de LTS in Hilversum in de jaren 60. In principe heeft ie natuurlijk gelijk.
Maar nu kwam ik bij het meten iets geks tegen. Ik pakte een meetsnoer, in de loop van de jaren heb ik er kennelijk nogal veel bewaard, en ik keeg bij het "volgen' van een draad in m'n LTS (Philips Lotus mob.) steeds maar een weerstand van zo'n 7,5 Ohm terwijl dat toch eigenlijk nul (0) moest zijn. Een ander meetsnoer gaf wel het goede resultaat.

Dus ik de meetpennen van dat "vreemde" meetsnoer maar een schoon gemaakt. Nee hoor, het bleef 7,5 Ohm. Meetsnoer is wel 30 jaar oud volgens mij, maar toch. Wel met aangegoten stekkers.

Het meetsnoer is maar in de prullenmand verdwenen...........Ik heb weer wat geleerd.
Leuke hobby, dat wel.

Hebben jullie dat ook wel eens aan de hand gehad?

Juul
Bijlagen
1.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: "Meten is weten" of toch niet?

#2 Bericht door pa3dsc »

Paar maand geleden werd ik met een buisvoltmeter geconfronteerd die steeds midden in de schaal blijft hangen.
Mechanisch niks mis.
Het probleem was het kunststof scherm .
Na dat ik het had af gewassen in een afwas sopje was het euvel verholpen.
Blijkbaar was statische lading de oorzaak.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: "Meten is weten" of toch niet?

#3 Bericht door Bert_1 »

Juul - PE0GJG schreef:.
Het meetsnoer is maar in de prullenmand verdwenen...........Ik heb weer wat geleerd.
Leuke hobby, dat wel.

Hebben jullie dat ook wel eens aan de hand gehad?

Juul
Heb je de kabel nog? Trek eens flink aan de plug, misschien trek je hem zo los omdat de meeste (alle?) draadjes gebroken zijn. Al een paar keer zoiets gehad met ook van die rare meetresultaten.
Bert

PA3AMZ
Berichten: 346
Lid geworden op: 27 apr 2008, 23:46

Re: "Meten is weten" of toch niet?

#4 Bericht door PA3AMZ »

Stuitte in deze onlangs op deze Youtube-clip: https://www.youtube.com/watch?v=ZASKMqgrY70

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: "Meten is weten" of toch niet?

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1KVL schreef:
Juul - PE0GJG schreef:.
Het meetsnoer is maar in de prullenmand verdwenen...........Ik heb weer wat geleerd.
Leuke hobby, dat wel.

Hebben jullie dat ook wel eens aan de hand gehad?

Juul
Heb je de kabel nog? Trek eens flink aan de plug, misschien trek je hem zo los omdat de meeste (alle?) draadjes gebroken zijn. Al een paar keer zoiets gehad met ook van die rare meetresultaten.

Inderdaad "overbuurman" (Doornspijk-Dronten).
Je hebt gelijk. Kijk maar.
Bijlagen
IMG_1137.JPG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: "Meten is weten" of toch niet?

#6 Bericht door PA3HMP »

ooit eens op mijn werk aan het meten geweest 5V is hoog en 0V is laag, toch deed de schakeling niet wat het hoorde te doen maar alles namat wel goed.

Wat bleek op het moment dat ik mijn meetpen op het ic zette was dat net genoeg om de hele handel naar nul te trekken(wat het hoorde te zijn), ergens in het ic was dus een heel klein lekstroompje.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: "Meten is weten" of toch niet?

#7 Bericht door Bert_1 »

Ik hoop niet dat je er veel problemen om hebt gehad Juul want ik weet uit ervaring dat je zo tot allerlei verkeerde conclusies kunt komen en verkeerde dingen gaan vervangen (of moet ik zeggen de goede dingen ;) ).
Bert

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: "Meten is weten" of toch niet?

#8 Bericht door PE9ZZ »

Bah. Heb dit ook weleens gehad met cheapo krokodillebekdraadjes. Nadat ik de krokodillebekkies er daadwerkelijk had aangesoldeerd gaven die kabeltjes betrouwbare resultaten. Heb ze nu intussen een jaar of tien in gebruik...

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: "Meten is weten" of toch niet?

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1KVL schreef:Ik hoop niet dat je er veel problemen om hebt gehad Juul want ik weet uit ervaring dat je zo tot allerlei verkeerde conclusies kunt komen en verkeerde dingen gaan vervangen (of moet ik zeggen de goede dingen ;) ).

Nee gelukkig heeft het niet tot verkeerde conclusies geleid. Want ik heb in de loop van de jaren zoveel van die meetsnoeren gespaard.

Dus ik heb ze nu allemaal maar eens doorgemeten met............een hele goede kwaliteit meetsnoer.

Maar wel aardig om hier en nu te lezen wat voor (andere) probleempjes anderen ook wel gehad hebben.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie