...

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#2 Bericht door PA0ETE »

Het is geen supergoede ontvanger die je op een lange draad of een drie-elements beam moet aansluiten. Hij is echter wel beter dan de meeste ontvangers uit die tijd.

De ontvanger is opgezet volgens het Barlow-Wadley-principe. Ik weet de werking uit mijn hoofd niet meer helemaal met zekerheid uit te leggen, maar het was een van de eerste apparaten die door middel van een hoog middenfrequent general coverage realiseerde.

Afstemmen gaat met twee draaiknoppen: eentje voor de kiloherzen. Wil je een MHz (of meer) omhoog draai je aan de tweede knop. Schrik niet: deze verandert niets aan de stand van de kHz-knop, maar je moet het meer zien als een schakelaar, je hoeft bij de MHz-draaiknop simpelweg op max. af te stemmen, verder niet.

Van meneer Barlow-Wadley, een Zuid-Afrikaan gaat het verhaal dat hij dit vernieuwende concept bedacht had, maar het niet aan de praat kreeg. Hij had e.e.a. in een prachtige gegoten aluminium behuizing gebouw, maar hij kreeg het maar niet aan de praat vanwege de parasieten. Uit botte woede pakte hij toen een ijzerzaag, en zaagde uit frustratie een aantal grote sleuven in de behuizing. Verder kwam ie niet. Toen hij een dag later spijt had bleek de ontvanger perfect te werken. In zijn boosheid had hij puur toevallig de oplossing van het probleem gevonden :-)

De ontvanger is een mooie kennismaking met HF voor iemand met niet veel ervaring op dit gebied, maar met zijn relatief brede filter voor SSB en ongeschiktheid voor een betere antenne is het zeker niet zoiets als bijvoorbeeld de ontvanger van een FT-817. Het hangt dus een beetje van de prijs af hoe zo'n goede aanbieding het is...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#3 Bericht door PA0ETE »

Het verhaal van de Barlow Wadley, waar de FRG-7 op gebaseerd is:

http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30512/article.html
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#4 Bericht door PA3FS »

Ik vindt het een leuke/goede ontvanger om mee te beginnen .Ik heb hem zelf ook en ben er zeer tevreden over. Hij is natuurlijk niet te vergelijken met de rx uit de luxe sets van tegenwoordig.Ik zag deze ontvanger jaren geleden bij een klas genoot op zolder ,zijn vader was zendamateur en wij mochten op de frg 7 luisteren .Op deze manier ben ik besmet geraakt met het radio virus :D
73 Frank

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#5 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#6 Bericht door wbeekman »

Ben nog steeds de bezitter van een FRG-7 zonder digitale uitlezing.
Luisterde vroeger vaak naar PCH -Scheveningen Radio etc..

Moet wel wat mods uitvoeren, voor de rest is het een leuke all-band ontvanger van 0.5-30 MHz.
(meer voor de beginner )
Prijs 2de hands tussen de 150 -200 euries. (is mijn inschatting. )

Standaard is de FRG-7 NIET met digitale uitlezing hoor.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#7 Bericht door PE7RB »

wbeekman schreef: Prijs 2de hands tussen de 150 -200 euries. (is mijn inschatting. )
Op marktplaats staat zelfs een bod van 250 euro ;)

Zelf ben ik een flinke tijd luisteramateur geweest en heb de nodige ontvangers gehad, geprobeerd en weer van de hand gedaan. Eentje waar ik bijzonder goede herinneringen aan heb is de Collins 51S-1 waarmee redelijk eenvoudig de mooiste DX was te beluisteren op een drukke band. Helaas niet digitaal, maar heerlijk gevoelig, perfekt instelbare notch en een mooi geluid. Je moet er net tegenaan lopen, want het is al een tijdje een collectors item. Prijs nu? Geen flauw idee, het is maar net wat een gek ervoor geeft. Ik heb hem toen bij Hoka gehaald, die een flinke partij op de kop had getikt.

Afbeelding
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

FRG 7

#8 Bericht door pa0sjm »

Laat ik nu deze ontvanger ook gehad hebben ... de achterzet ( 2 -- 3 MHz ) verliep als een gek ! Dus de KSB stabilisator ingebouwd . Nou dat was prachtig . Verder een extra vertraging op de afstemming . Apart printje ingebouwd met daarop 2 MF filters waarvan een smalbandig CW filter . Vóórdat de KSB stabilisator er in zat liep de ontvanger zo het filter uit en was CW bijna onmogelijk ! Daarna dus wel . Ook nog de AGC met een apart IC verbeterd . Dan nog een FM discriminator ( TBA 120 ) ingebouwd gewoon voor de aardigheid . En ... het ontvangstbereik uitgebreid aan de lage kant , de lange golf dus . Maar dat is alloemaal al weer een hele tijd geleden . Wat ik wel weet dat het daarna een erg fijne ontvanger werd en .... ruimte zat om iets in te bouwen . 73 !!
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Laat ik nu toch denken dat dit draadje gaat over de FRG 7 , gaat nu ineens over de Collins.............(ander nieuw draadje misschien? schreef hij streng )


Juul - PE0GJG

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#10 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: FRG 7

#11 Bericht door pa0sjm »

pa0sjm schreef:Laat ik nu deze ontvanger ook gehad hebben ... de achterzet ( 2 -- 3 MHz ) verliep als een gek ! Dus de KSB stabilisator ingebouwd . Nou dat was prachtig . Verder een extra vertraging op de afstemming . Apart printje ingebouwd met daarop 2 MF filters waarvan een smalbandig CW filter . Vóórdat de KSB stabilisator er in zat liep de ontvanger zo het filter uit en was CW bijna onmogelijk ! Daarna dus wel . Ook nog de AGC met een apart IC verbeterd . Dan nog een FM discriminator ( TBA 120 ) ingebouwd gewoon voor de aardigheid . En ... het ontvangstbereik uitgebreid aan de lage kant , de lange golf dus . Maar dat is alloemaal al weer een hele tijd geleden . Wat ik wel weet dat het daarna een erg fijne ontvanger werd en .... ruimte zat om iets in te bouwen . 73 !!
dit gaat dus over de FRG 7 !!! sorry als het onduidelijk was .
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#12 Bericht door PA0ETE »

Ik vond het noemen van de Collins nog wel gaan als alternatief, de bouwbeschrijving was wel wat veel :-)

Ik heb dat nog niet zo vaak gedaan, maar indien gewenst wil ik de topic wel splitsen...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#13 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

Re: FRG 7

#14 Bericht door PE7RB »

pa0sjm schreef:
pa0sjm schreef:Laat ik nu deze ontvanger ook gehad hebben ... de achterzet ( 2 -- 3 MHz ) verliep als een gek ! Dus de KSB stabilisator ingebouwd . Nou dat was prachtig . Verder een extra vertraging op de afstemming . Apart printje ingebouwd met daarop 2 MF filters waarvan een smalbandig CW filter . Vóórdat de KSB stabilisator er in zat liep de ontvanger zo het filter uit en was CW bijna onmogelijk ! Daarna dus wel . Ook nog de AGC met een apart IC verbeterd . Dan nog een FM discriminator ( TBA 120 ) ingebouwd gewoon voor de aardigheid . En ... het ontvangstbereik uitgebreid aan de lage kant , de lange golf dus . Maar dat is alloemaal al weer een hele tijd geleden . Wat ik wel weet dat het daarna een erg fijne ontvanger werd en .... ruimte zat om iets in te bouwen . 73 !!
dit gaat dus over de FRG 7 !!! sorry als het onduidelijk was .
Je verhaal kwam mij al erg onbekend voor als modificatie voor Collins.

Ik noemde die ontvanger inderdaad als mogelijk alternatief - indien verkrijgbaar ;)
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

PA0PRG
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 dec 2007, 17:07
Locatie: Anna Paulowna

Re: FRG-7 HF-receiver

#15 Bericht door PA0PRG »

Perfecte ontvanger die FRG-7. Ik heb in CQ-PA daar de nodige artikelen over geschreven. dagprijs moet niet meer zijn dan zo'n € 75,00 tot € 125,00. Wanneer iemand de modificaties wil hebben moet deze even mij een mailtje sturen. Email adres: pa0prg@gmail.com

73's
Piet

Plaats reactie