Inverted L

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Inverted L

#1 Bericht door uutdrenthe »

Hoi Allemaal,

ik heb links en rechts een lopen lezen en ik wil graag een inverted L maken.
De bedoeling is om uit te luisteren op de 20/40/80/160m. (het is alleen voor ontvangst)

Ik heb nu al wat hangen, maar dat hangt volgens mij te laag, ik heb er een redelijk beroerde ontvangst mee.
De hoogte van het verticale stuk is ongeveer 8 meter (niet hoog genoeg) en daarna loopt de draad 25 meter schuin naar beneden.

Mijn verticale spriet staat op 16 meter hoog en heeft een stuk beter ontvangst op alle banden. (oude 27mc antenne)
Wel is het zo dat als ik WSJT aanzet, de afstanden die ik ontvang met de draadantenne veel grote zijn, bijvoorbeeld china etc. en
met de spriet houd dat zo bij 3000km wel op.

Ik wil daar nu een spiderbeam van 12 meter voor gebruiken. Nu las ik een andere draad hier op het forum dat het het
beste was om te gaan voor een lengte van 39 meter om de meeste banden goed te kunnen ontvangen.

Nu is mijn eigenlijke vraag, kan ik een goede ontvangst met een dergelijke antenne verwachten, beter dan met de oude 27mc antenne ?
Snap dat het lastig te beantwoorden is, maar heb hier ruimte zat bij huis, kan er ook wel een langere van maken als dat beter is.
En moet de lengte dan inderdaad 39 meter zijn en hoeveel daarvan moet dan verticaal en hoeveel horizontaal ?

Sorry als deze vraag al eens is beantwoord op het forum, maar heb gezocht en kon het niet vinden.

Alvast bedankt!
Patrick
73 PD0AT, Patrick

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Inverted L

#2 Bericht door EA5JEX »

Een vertical geeft meer storing dan een dipool.

Als je echter een 27MHz vertical gebruikt, is het verticale deel wel erg kort.
Voor ontvangst alleen kun je beter bv een K9AY oid of een loop gebruiken.

Kees

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Inverted L

#3 Bericht door ON5RKN »

Hallo,

Als je ruimte zat hebt, waarom probeer je dan geen horizontale square loop? 4 bamboostokken van 6 meter
die je koopt in de betere tuin en dhz zaken in de grond, desnoods eerst een hardhouten paaltje in de grond en de bamboo er tegen aan.
4 gelijke zijden draad tussen hangen, 4x20 of 4x 40 meter, of in een driehoekvorm horizontale deltaloop, en voeden met kippenladder.
je zal ontvangen wat je wil, en tevens verlost zijn van een hoop ruis.

Op het net genoeg te vinden Skyloop antenna, horizontal square loop, of deze bvb https://www.remeeus.nl/index.php/amateu ... tenne.html

succes.

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: Inverted L

#4 Bericht door uutdrenthe »

Hoi,

Dank voor jullie antwoorden, beide ontwerpen lijken me erg leuk om te testen. Maar beide ontwerpen zijn ook best veel
werk eigenlijk en een inverted L is zo gemaakt. Dat trok me er zo in aan haha.

Wel ga ik deze zomer wel zoiets maken als wat jullie voorstellen in de tuin en dan ga ik eens vergelijken,
maar voor nu wil ik het bij een inverted L houden vanwege tijdgebrek.

Hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoorden!

Patrick
73 PD0AT, Patrick

Plaats reactie