es hail meeting

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
pe1ckk
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2019, 12:51
Roepletters: pe1ckk

Re: es hail meeting

#16 Bericht door pe1ckk »

Goed bezig daar, jammer dat ik er niet bij kon zijn. Om de activiteit te bevorderen heb ik de onderdelen voor de patch antenne van Mike, Remco en Paul CNC laten vervaardigen. Ik heb hier een kitje van samengesteld waar alles in zit om de antenne te maken. Kijk op www.hybridpretender.nl
73. Hans.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: es hail meeting

#17 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik had het voornemen om ook even te komen nemen. Rond lopend op de markt zakte ik te snel door mijn "hoeven".
Uitgerust op een stoel tegenover de kraam van bovengenoemde tool. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: es hail meeting

#18 Bericht door PE2AAB »

pe1ckk schreef:Goed bezig daar, jammer dat ik er niet bij kon zijn. Om de activiteit te bevorderen heb ik de onderdelen voor de patch antenne van Mike, Remco en Paul CNC laten vervaardigen. Ik heb hier een kitje van samengesteld waar alles in zit om de antenne te maken. Kijk op http://www.hybridpretender.nl
73. Hans.
Ziet er goed uit!!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: es hail meeting

#19 Bericht door pe1hzg »

Ik heb een patch antenne kitje mogen ontvangen, en dat ziet er heel mooi uit!

Zo mooi, dat ik me zorgen maak dat ik het met assembleren verpruts. Daarom een paar vragen:

Wat voor vermogen gebruik ik het beste voor het solderen? Een gasvlam voor waterleidingen? Een Weller pyropen?
Moet ik me zorgen maken over oververhitten of is "heet maar snel" de beste aanpak?

Hoe richt ik zo'n gasvlam het beste op de straler? Is nogal grofstoffelijk, brede straal, ...

Moet ik me zorgen maken over de gemonteerde SMA connector bij het solderen van de patch (bovenste ding)

Van boven gezien, zit de SMA connector op "een uur" of op "elf uur" (ik denk een uur, maar ik vraag voor de zekerheid)

Voor de "hou de afstand 3mm", ik denk eraan om er even een paar M4 moertjes onder te leggen, wat zijn de ervaringen van anderen?

Wat is merk en typenummer van een geschikte behuizing om de antenne in te bouwen?

Sorry voor de vragen,

Geert Jan

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: es hail meeting

#20 Bericht door PA1AIS »

Er zijn diverse trucks.
Vroeger.... toen ik wel eens golfpijpen en flensen soldeerde. deed ik dat op het gasstel op de laagste stand, eventueel met vlamspreider. Je kan zo de temperatuur prima regelen.
Als vloeimiddel had je destijds harskorrels als ontharingsmiddel, die legde je er dan bij.
Ik denk dat bovenstaande hulpmiddelen bij weinig mensen nog bekend zijn.

Nu kan je Flux gebruiken.
Belangrijke met de gasstel truck is dat je wel eerst alles in positie fixeert met hitte bestendige middelen waar soldeer niet op hecht, zodat je daar geen zorgen over hebt tijdens het solderen.
Op aluminium en rvs hecht normaal geen zachtsoldeer en kan je dus als afstand stripjes gebruiken.

In een oven kan ook, mits je die temp kan bereiken, echter bij het openen van de deur om te solderen koelt het weer hard af. In een oven met een soldeerbout gaat prima. De oven doet b.v. tot 250 graden, dat hoeft je soldeerbout niet te doen. De bout doet dan de laatste 100 graden.
70-120 watt bout is dan wel wenselijk.

Ik heb een 70 watt magnestat (voor onderweg) of 70watt JBC, met superbrede stiften om de warmte stel genoeg over te dragen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: es hail meeting

#21 Bericht door pe1mix »

Hoi GJ,

Wij hebben er laatst bij Henk een aantal gemaakt.
Die heb ik, zoals vroeger met de WG flenzen, gewoon met de elektrische verfstripper gesoldeerd.
Gaat perfect, afstandhouders niet nodig, kitje zit al strak in elkaar.
We kunnen het altijd hier even doen, geen probleem.

Groeten Eric.

Plaats reactie