Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#31 Bericht door PE4BAS »

Toen ik over dit onderwerp las hier dacht ik onmiddelijk aan dit commercieel verkrijgbare product:

https://www.deltron.nl/webshop/antennes ... lator.html

Hopeloos duur. Maar heb ooit een voorloper van dit kastje gekregen van een amateur. Ik gebruik het al jaren en ben er van overtuigd dat het helpt. Al heb ik er geen bewijs voor. Heb het kastje eens opengemaakt om te kijken wat er in zit. Maar alles is ingegoten, je ziet helemaal niks. Uiteindelijk denk ik dat het concept hetzelfde is.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#32 Bericht door Geen belang »

Heb je geen mantelstroomfilter aangebracht dan? Want dat dient er juist voor de mantel van de coax te ontdoen van parasitaire signalen.
Zowel bij zenden als ontvangen.

Dat is simpel te doen door het aanbrengen van ferrietkralen aan het eind van je coax bij de antenne.

https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Choke ... ebalun.htm

Of gewoon een paar slagen coax om een colafles doet ook wonderen.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#33 Bericht door PA4WK »

Heel veel en goede informatie kun je hier vinden http://www.karinya.net/g3txq/chokes/
Opvallend is dat de luchtgewonden exemplaren eigenlijk niet breedbandig genoeg zijn om al te amateurbanden te dekken.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#34 Bericht door PA1GVZ »

Begrijp ik nu goed dat een dergelijke trafo een CM choke is of heeft de galvanische scheiding ook nog andere voordelen?

73, Gert

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#35 Bericht door PA4WK »

Wat bedoel je met "een dergelijke trafo"?
Neem een FT240-43 kern en een stuk RG58.
Begin met 6 of 7 windingen om de kern dan doorsteken door de kern en aan de andere kant weer 6 of 7 windingen
Dan heb je een prima RF smoorspoel.
Succes Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#36 Bericht door PA0ETE »

Een beetje flauw, maar ik zie in het schema nog wel iets interessants.

Er staan twee aardsymbolen. Zitten die beide op de aarde aangesloten of één van die beide? En in het laatste geval: welk van die twee zit aan de aarde? :-)

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#37 Bericht door PA1GVZ »

PA4WK schreef:Wat bedoel je met "een dergelijke trafo"?
Neem een FT240-43 kern en een stuk RG58.
Begin met 6 of 7 windingen om de kern dan doorsteken door de kern en aan de andere kant weer 6 of 7 windingen
Dan heb je een prima RF smoorspoel.
Succes Wim
Ik bedoel waar dit topic mee is gestart, een 4C65 ringkern met twee gescheiden wikkelingen.

73, Gert

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#38 Bericht door PA1GVZ »

gh2008 schreef:
galvanische%20scheiding%2080-10m.PNG
Hallo Om,s
Ik heb al een trafo gemaakt met een 4c65 ringkern en 2 x 11 wikkelingen 1 mm ge-isoleert koperdraad. Dit werkt geweldig RX matig . Het verschil tussen wel en geen 4c65 trafo in de antenne leiding is 2 s punten ruis op banden van 80 m t/m 10 m. Hoe moet ik deze schakeling geschikt maken zodat hij bij het zenden ook in de antenneleiding kan blijven ? Ik heb gelezen dat 11 wikkelingen ongeveer 50 ohm zijn. Dus dat zou gewoon moeten werken of zie ik iets over het hoofd .... ? 73 Gerard
zie bijlage 4c65 schema
Deze dus.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#39 Bericht door pa0ejh »

Nee dus, dit is een CM choke.

Een rioolchoke met 10wdg. werkt alleen voor 20m en hoger, voor de lagere Freq. heeft die te weinig zelfinductie.
ChokeBalun.png
ChokeBalun.png (65.93 KiB) 4814 keer bekeken
De trafo van de TS is een 1:1 scheidingstrafo...waarvan maar 1 zijde aan aarde ligt..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#40 Bericht door PA1GVZ »

Dus het beschreven voordeel, minder ruis, bereik je met elke andere cm choke welke geschikt is voor de betreffende frequentie? Ik gebruik nl. zelf een cm choke van dxwire met feriet ringen om de coax.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#41 Bericht door pa0ejh »

Typisch voorbeeld van off topic geraken..

De Trafo van de Topic starter is geen CM choke, maar een scheidings trafo en daarmee heeft hij minder ruis op HF
Of dat door de trafo komt of door de scheiding tussen de coax mantels is nog een vraag.

In ieder geval geeft hij er voordeel mee, of dat bij een ander ook zo is ?? uitproberen..

Dit dus niet verwarren met een CM choke.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#42 Bericht door PA3DJS »

Zowel de transmissielijntransformator als choke (bijv met coaxiale kabel) als de gewone fluxgekoppelde transformator (zoals in schema TS) hebben beide tot doel om te voorkomen dat CM stroom oversteekt.

De conventionele transformator met DC scheiding doet het goed in het lage deel HF, omdat daar de reactantie van de parasitaire capaciteit tussen prim en sec dan relatief hoog is.

De "CM" choke (geeft geen DC scheiding) doet het aan de hoge kant van het HF spectrum beter.

Ik ga er vanuit dat in het schema van TS de aardesymbolen niet aan elkaar zitten bij de trafo, want dan kun je hem beter weglaten...

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#43 Bericht door PA2OLD »

Ik heb de massa niet aan elkaar zitten en ook niet een zijde aan een aarde (eigen aarde zit in de grond) gelegt.
Het product waar PA4BAS het over heeft zal ongeveer het zelfde werken, er staat dat "de antenne wordt volledig geïsoleerd van de transceiver" is dus galvanische gescheiden.
Waarschijnlijk hebben ze de antenne wel aan aarde liggen, "De antenne is direct geaard".
Ik zal eens kijken wat het effect is als ik wel de antenne zijde aan aarde leg.

Stations komen praktisch zonder verlies van signaal binnen, de verzwakking is daarmee minimaal.
Het werkt het best op de 80- en 40 meter band, daarboven is het effect minimaal of helemaal niet.
Er zit ook verschil in welk antenne je aansluit, het beste gaat het met een verticaal antenne, met de G5RV is het effect beduidend minder.
Dat alles wel bij mij geconstateerd, andere hebben misschien hele andere ervaringen.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#44 Bericht door PA2OLD »

Nog een aanvulling:
Een aarde aansluiten op de massa van de antenne heeft bij mij geen effect.
De beide massa's kortsluiten (zie de video) waarmee de galvanische scheiding is opgeheven geeft wel minder ruis maar ook minder signaal (mis aanpassing?).
Dat was een constatering die daarmee niet juiste is. Volledig galvanisch gescheiden werkt het best.
Zenden heb ik nog niet geprobeerd maar vind ik ook niet zo belangrijk daar ik het toepas op mijn HF ontvanger, een R5000 van Kenwood.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Antenne galvanisch scheiden door 4C65 ringkern

#45 Bericht door Geen belang »

Vraagje? Hoeveel vermogen ga je eigenlijk in die antenne pompen?

Want tot een 100W kom je met heel veel zaken wel weg zonder problemen.
Maar als je QRO gaat met >1KW dan durven veel zaken uit elkaar te spatten of smelten alsof het niet bestond.

Dat is de reden dat ik ferriet kralen/clamps prefereer, daar kan je doorknallen wat je wilt zonder dat ze verlies geven of in stukjes in de tuin liggen.
En je bent niet gebonden aan een bepaalde frequentie, gewoon mixen van dat spul en ze werken op alle banden :lol:

Als laatste verbergen ze een slechte SWR meting niet door transformatie verliezen iets wat transformators nogal eens plegen te doen.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Plaats reactie