Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#1 Bericht door PA3RIS »

Ik wil coax-kabel kopen voor JOTA-gebruik. En goede kabel. Behalve de demping is daarbij iets anders ook belangrijk. Welke kabel overleeft dit gebruik? Tenslotte wordt de kabel zeer vaak opgerold en afgerold, opgehesen aan hijskranen of bevestigd aan masten of houten constructies.

Ik kan natuurlijk Ecoflex nemen, maar hoe "stevig" is dat?

Wie kan me hier meer over vertellen?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoi Frank,

Wij gebruiken RG8 (omdat ik die veel heb gekregen) en H2000Flex. Beiden zijn foamgevulde kabels waar de binnengeleider vast inzit. Deze zijn goed bestand tegen meermaals op/afrollen.

Ik weet dat Rob, PE1ITR een overzichtje heeft voor velddagen (beetje hetzelfde) en coax gebruik.

Tevens heb ik een stuk LCF1/2" en dat is duidelijk geen geschikte kabel voor vaak op/afrollen maar we hebben de kwaliteit nodig om met ATV 45m te overbruggen op 13cm.

Ik zal Rob eens vragen (of hij is me hier voor met reageren ;-))
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#3 Bericht door PD0JSB »

voor thuis gebruik prefereer ik ecoflex ,

Maar voor de wat "ruigere"omstandig heden gebruik ik liever RG213 mil spec , en RG 58 mil spec , alles op haspels.
Het foam dielectricum is op technische specificaties een voordeel , maar mechanisch is het veel kwetsbaarder dan de theoretisch wat mindere kabels , echter de theoretisch mindere kabels gaan dus langer mee . deze zijn minder gevoelig voor er overheen lopen / afknellen /ophijsen. Voor Jota zit het niet in de laatste dB, veelal is de locatie veel ruis vriendelijker , net als bij velddagen , dat compenseert ook weer

Voor Jota zijn langere kabellengtes makkelijk, ik gebruik er lengtes van 50 meter voor , die passen mooi op kabel haspels die leeg bij Hornbach zijn aan te schaffen https://www.hornbach.nl/shop/BRENNENSTU ... ml#ratings

voor mij draait jota meer om de sfeer, de omgang en communicatie en de volgende jota , dan de laatste dB
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#4 Bericht door pe1cmo »

Voor dit soort werk is ECOflex duidelijk ongeschikt.

Ik werk dagelijks op locatie, evenals omroepen die met reportage autootjes rondrijden.
Bij storing vraag ik naar de kabel, is dat Ecoflex, dan is de remedie vervangen, meestal is de storing opgelost.
Koperfolie in de mantel scheurt te makkelijk, en 30dB demping op 2,3 GHz is geen probleem, oja, kabel is 10 meter.

Cellflex is goede kabel, maar op en afrollen is een crime.

Eigenlijk moet je RG214 gebruiken, maar ja, dan dempt weer te veel.

Ik hanteer maximaal 5 meter H1007 coax voor 13cm bij zenden, ontvangst is makkelijker omdat de converter op de antenne zit. En na de converter is het allemaal makkelijker.
H2007 is minder, afscherming scheurt te makkelijk.
Ik heb ruim 1km aan kabels liggen die regelmatig gebruikt worden, en een kabel gaat dan 1 jaar mee. (stukken van 10 en 20 meter) Met H1007 doe ik gemiddeld 3 jaar.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#5 Bericht door PA3DAT »

Wij gebruiken vooral RG213, gekocht van die Duitsers op de radiomarkt op de Lichtmis.
Een aantal kabels van 40 meter, sommige met N-connectoren, andere gewoon met PL.
N voor de rondstralers op 2m en 70cm, PL voor de HF-yagis's en verticals.

Daarnaast voor een FD4 of 80m-dipool gewoon RG58. Die antennes hangen vaak hoog
en dan gaat ook het gewicht van de coax meespelen.

Oprollen doen we als volgt: één winding, doorsnede ter grootte van een fietswiel, even
vastzetten met een tape'je of tiewrap, dan de kabel gewoon 'oplopen'. Dat wil nog net,
met 40m RG213 want dat is toch wel zwaar. Op deze manier gaan kabels bij ons clubje
tientallen jaren mee (en ik al 40... :D )

Waarom betere/duurdere kabels? Dat verschil merk je toch niet, met de JOTA? Ja, alleen
voor EME, daarvoor hebben we een kort stukje Ecoflex 10 of zoiets...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#6 Bericht door PD0JSB »

zo denk ik er ook over Alois
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#7 Bericht door pe5t »

En ik ook!

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#8 Bericht door PD7HB »

Enige tijd geleden in Duitsland een aantal stukken nieuwe RG-214 kunnen kopen en daar mijn oude RG-213 mee vervangen. De lengtes varieerden van 10 tot 25 meter dus ik kon alles hier vervangen, prima kabel.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#9 Bericht door PA1AIS »

Inderdaad, voor een Jota of velddag en op HF dondert het allemaal niet, RG58 is voldoende.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#10 Bericht door PA3RIS »

Bedankt allemaal voor de reacties. Het maakt de beslissing nog wel lastiger, maar ik kan beter direct de goede kabel nemen dan veel geld uitgeven aan kabels die 1 JOTA meegaan.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#11 Bericht door Thom PA9T »

Voor VHF/UHF zou ik geen RG-58 nemen! Meestal heb je toch wel tussen de 40 en 50 meter kabel tussen je antenne en de set liggen. De verliezen lopen dan op tot over de 10dB op 145 MHz en 16 dB bij 433 MHz. Dat gaat nergens meer over...

Voor de JOTA gebruik ik zelf H-2007 op HF en VHF/UHF, in lengtes van 20 tot 40 meter. De verliezen zijn acceptabel op 2 meter (3 dB) en redelijk op 70 cm (6 dB). Het gaat -zoals hierboven gezegd- helemaal niet om de laatste dB, maar 16 dB is bijna 3 S-punten op 70 MHz... Dit levert al snel een ruisig QSO op, indien FM wordt gebruikt. En ruis is niet fijn met kinderen...

Ik denk dat er 2 geschikte kandidaten zijn:
- RG213
- H-2007 / Aircell7

Verliezen zijn vergelijkbaar. RG213 is goedkoper en sterker, maar ook stugger en zwaarder... H-2007 is duurder, maar fijner om te leggen en lichter...

Indien jullie erg veel draaien met een rotor, de kabels laten trekken door de Scouts, de boel strak aantrekken met ty-wraps etc, dan is RG-213 de beste keuze.

Indien het aantal rotor-bewegingen beperkt is, en jullie leggen zelf de kabels zodat dit beheerst gebeurd, dan is H-2007 de beste keuze.



H-2007 is ook redelijk licht, en een goed compromis voor zowel HF/VHF/UHF. De

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#12 Bericht door pe1rdp »

PA3RIS schreef:Ik wil coax-kabel kopen voor JOTA-gebruik. En goede kabel. Behalve de demping is daarbij iets anders ook belangrijk. Welke kabel overleeft dit gebruik? Tenslotte wordt de kabel zeer vaak opgerold en afgerold, opgehesen aan hijskranen of bevestigd aan masten of houten constructies.

Ik kan natuurlijk Ecoflex nemen, maar hoe "stevig" is dat?

Wie kan me hier meer over vertellen?
Open wire! Zeer weinig demping en ook nog eens te repareren als ie stuk is.
Kan prima tegen vaak, heel vaak oprollen.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#13 Bericht door PA3DAT »

Voor VHF of UHF? :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#14 Bericht door PD0JSB »

zucht.........alles in acht nemend , het ideale is vaak niet het optimale !!

open wire kan ideaal zijn , maar het is ook geen coax , kan je die ideaal naar binnen brengen en toepassen ?zou het een jota mooier maken ? ik denk het niet .
Het mooiste is als iedereen er van weet te genieten
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Welke coax-kabel voor gebruik op verschillende lokaties?

#15 Bericht door PA3DJS »

Ik ben het eens met Thom (PA9T), het gaat niet om de laatste dB, maar als je op VHF op UHF 10 dB of meer kwijt raakt, dan ga je dat echt merken in de kans op verstaanbare verbindingen mat andere stations.

Dus, je zult voor je eigen situatie moeten bekijken wat acceptabele kabel is.

Tot 10 MHz pakken we doorgaans RG58, die paar dB demping is acceptabel en merk je bij RX in het geheel niet.
Om 20 en 17 m binnen te halen, doorgaans RG213 of H155 (de laatste legt veel makkelijker).
Voor 2m doorgaans RG213 in combinatie met H2007 (vanwege de flexibiliteit).
Voor 70 cm H1000, rampenspul om mee te werken (massieve kern), maar ja, ik heb het liggen en geld is ook een weegfactor. Om te voorkomen dat de FT7800 van tafel gaat, is het laatste stukje RG58/H155/H2007, en natuurlijk het bandfilter vanwege de DVBT mast in de buurt.

Op VHF en hoger, zonder bijzondere propagatie, neemt bij 10 dB demping je bereik af tot 56%. Dit komt neer op een reductie van het gebied [m^2] dat je kunt bereiken tot 32%. Dan kun je natuurlijk een dikke 50V LDMOS trap in de keten opnemen, maar dan horen ze jou wel, maar jij hoort ze niet!

Plaats reactie