Einde APRS netwerk??

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Einde APRS netwerk??

#16 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA1AIS schreef:Ik vind persoonlijk dat APRS weerstations een enorme vervuiling zijn voor de gebruikers. Als je op de kaart kijkt wordt je beeld sterk vervuild door alle stations die niets met APRS te maken hebben!
Ik doe zowel RF als ethernet APRS, maar op de kaart staan vele ongewenste objecten naar mijn mening.
Volgens mij kan je dit uitzetten. Via aprs.fi maar ook bij ui-view bijvoorbeeld.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Einde APRS netwerk??

#17 Bericht door PE2AAB »

Ja klopt. Bij de ‘filter settings’ van APRS.fi kun je dit instellen en opslaan. Je kunt dit dan tevens koppelen aan je account. Die moet je wel aanmaken uiteraard.

Werkt prima. Ik filter o.a. WX en scheepvaart.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Einde APRS netwerk??

#18 Bericht door sottezero »

toch vind ik het jammer dat een anti piraat clausule nu gebruikt wordt om aprs digi om zeep te helpen.
nee, niet jammer, zielig.
. Art. 10, lid 1, onder b zegt: “Het uitzenden van omroepprogramma´s, muziek, reclame of berichten van of voor derden is niet toegestaan.” .
is duidelijk bedoeld tegen piraterij.

dan kun je dkars ronde ook wel opdoeken, dat is ook informatie van andere ham om's...

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Einde APRS netwerk??

#19 Bericht door elsinga »

Maar "derden" zijn niet-zendamateurs. Dus van en voor zendamateurs mag gewoon. Als je het alleen voor scannerluisteraars zou doen dan ga je (net/net niet) over de grens.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Einde APRS netwerk??

#20 Bericht door PA1AIS »

Precies, digipeater mag nog steeds, niks in de weg, mits:

"maar dient te worden gedekt door een vergunning voor het zenden met een relaisstation van Agentschap Telecom."

Er is dus niks aan de hand, maar je moet het wel dekken met de juiste vergunning.
Alleen ff knutselen op een zondagmiddag met een digipeater mag dus niet meer, dat is natuurlijk wel jammer.

Ik snap uberhaupt niet wat de opmerking over antipiraten met deze discussie te maken heeft? Gebeurd dat dan? Als dat zo is, is het een correcte handhaving. Elke piraat staat niets in de weg een inspanning te leveren tot het halen van een vergunning, ik heb dus absoluut geen enkele sympathie voor radiopiraten. Als ze dit dit niet willen of kunnen zijn ze óf lui óf dom en horen dan zeker niet thuis in onze verworven amateurbanden.
En ja, ik ben in de vroege 70er jaren ook begonnen als onwetend piraat, maar na enige voorvallen gewoon doorgestroomd naar D en C

Verder zijn handhavende ambtenaren en juristen vaak behept met een autistische inslag bij het lezen en toepassen van wetten en regels en kennelijk hebben ze dit item al 25 jaar verwaarloost en proberen dit nu recht te zetten.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Einde APRS netwerk??

#21 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Vorig jaar tijdens de DvRA heb ik het nagevraagd bij AT. Voor digipeat/relais is een vergunning nodig.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Einde APRS netwerk??

#22 Bericht door PE2AAB »

Klopt.

Zie bijvoorbeeld de Digipeater PI1GPS te Bladel. Keurig voorzien van een ATOF. En zo zijn er veel meer.

Inderdaad thuis rommelen (zonder ATOF) is er helaas (officieel) niet meer bij. De regel bestaat al zo lang als de weg naar Rome, zoals eerder vermeld, maar de aandacht en handhaving hiervan is pas sinds enkele jaren geïntensiveerd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4fra
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2013, 15:01
Roepletters: on4fra

Re: Einde APRS netwerk??

#23 Bericht door on4fra »

Als breichten voor derden die geen zendamateur zijn, niet mogen, dan mag ik strikt genomen niet tegen een amateur zeggen "Ook 73 voor de xyl" of "88 voor de xyl" als de xyl geen amateur is...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Einde APRS netwerk??

#24 Bericht door PE2AAB »

on4fra schreef:Als breichten voor derden die geen zendamateur zijn, niet mogen, dan mag ik strikt genomen niet tegen een amateur zeggen "Ook 73 voor de xyl" of "88 voor de xyl" als de xyl geen amateur is...
Dit zou volgens de regel van de wet inderdaad kloppen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Einde APRS netwerk??

#25 Bericht door PA3DAT »

on4fra schreef:... dan mag ik strikt genomen niet tegen een amateur zeggen "88 voor de xyl"...
Dat is sowieso erg onverstandig. Met 88 ("love and kisses") betuig je je liefde aan de andere persoon. Volgens
de regels der telegrafie is dat voorbehouden voor "zéér bijzondere gelegenheden".

Om dat nu aan de vrouw in kwestie te gaan overbrengen via haar echtgenoot, lijkt me vragen om moeilijkheden! :mrgreen:

Ik verbaas me ook altijd over qso's met vrouwelijke zendamateurs die afsluiten met 88. Die zijn dus blijkbaar
niet op de hoogte van de werkelijke betekenis van die telegrafie-code.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Einde APRS netwerk??

#26 Bericht door pc1mb »

Als het netwerk nu op Internet leunt en dus I-gates, is het nut van APRS zenders nu beperkt tot positiebepaling van mobiele stations die om de een of andere reden geen mobiel internet hebben?

Of wat is nog wel valide gebruik van APRS dan? Nuttig is het geen van alle, in de tijd dat iedereen mobiel internet en GPS bij zich heeft. Leuk experimenteren blijft het wel, toch?

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Einde APRS netwerk??

#27 Bericht door Bert_1 »

Tja wat is nuttig? Voor jezelf, voor de gemeenschap of nog weer wat anders? Ik hoor of lees regelmatig dat mensen ergens het nut niet van inzien met de ondertoon dat anderen er ook maar mee moeten stoppen.
Ik liet iemand zien wat allemaal mogelijk is met hedendaagse transceivers en dat je de hele wereld ermee kunt bereiken. Hij vond het onzin want iedereen heeft toch een mobieltje?
Zijn hobby is tractor pulling, ik zal eens vragen welk nut hij ziet in het heen en weer slepen van een gewicht...
Het gaat er om dat je iets leuks en zinnigs doet met je vrijetijd en jezelf vaardigheden bijbrengt, je kennis vergroot en ga zo maar door. Het leuke experimenteren dus :D Daar heb je niet alleen zelf wat aan maar meestal iedereen uit je omgeving (vroeg of laat).
Bert

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Einde APRS netwerk??

#28 Bericht door PE2AAB »

Ik beleef er nog veel plezier aan. Heb een aantal iGates en mijn set in de auto 'spuugt' meestal ook positiedata uit als ik onderweg ben. Tevens monitor ik regelmatig de kaart. Zo sprak ik onlangs een Engelsman welke toevallig voorbijreed over de snelweg alhier. In zijn beacon comment stond een simplex QRG. Ik riep hem aan en een leuk gesprek volgde. Tevens bleken we QRL matig meer verbonden dan we hadden verwacht en hebben we een lijst van zo'n 10-tal gemeenschappelijke kennissen/collega's.

Vervolgens is hij een week later naar de DvdRa in Zwolle geweest.

Je kunt het niets vinden maar ik vond dit toch wel echt een leuk gebruik van IRLP. Ook ben ik nog wel eens Aeronautical Mobile waarbij er ook APRS meegaat.
Als laatste toepassing; JOTA. rugzakjes waarbij APRS is ingebouwd en zo op een lokale stafkaart diverse groepjes te volgen zijn. Hier kun je vervolgens weer diverse spellen aan koppelen.

Nee wat mij betreft is APRS nog wel even een blijvertje ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Einde APRS netwerk??

#29 Bericht door Thijzer »

Het nut van onze hobby kun je sowieso over discussiëren, het grootste nut is volgens mij lol en tijdverdrijf en voldoening en dat is voor iedereen weer anders.

Ik heb in mijn auto een transceiver die mijn positie op 144.800MHz uitzendt en thuis heb ik een iGate met een Raspberry en Direwolf. Als ik een dag door het land rij, zie ik toch behoorlijk veel stations die mijn positie ontvangen en doorsturen naar de APRS server, harstikke leuk. Mijn echtgenote kan zo timen wanneer het eten klaar moet zijn (of wanneer ze haar minnaar moet wegsturen :oops: ) en zover heb je het nut dan wel gehad.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Einde APRS netwerk??

#30 Bericht door PE2AAB »

Thijzer schreef:...of wanneer ze haar minnaar moet wegsturen :oops: ...
Dan moet je je ''Position Ambiguity'' instellen op een aantal Mijlen. Je positie onnauwkeurigheid maakt het extra spannend ;-). Op aprs.fi zijn die stations overigens weergegeven met een stippellijntje (rood gestippeld) om het callsign venster. PI8CJP-10 is een voorbeeld hiervan. Een 'onnauwkeurigheid van 1/10 Mijl ofzo.'
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie