Foto's/banden archief Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht

Nuttige informatie en handige links.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
apollo16uvc
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2019, 15:36

Foto's/banden archief Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht

#1 Bericht door apollo16uvc »

Ik ben ongeveer al een jaar bezig met het scannen van dia's uit het Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht archief. Er zijn werkelijk duizenden dia's en documenten die nog gescand moeten worden. Ik ben eerst bezig met unieke, orginele dia's.

Het archief, zo ver gescand op dit moment, is hier te vinden: https://www.flickr.com/photos/167850129@N03/albums
Bandrecorderbanden in het archief met nederlandse uitzendingen van de Apollo missies zijn hier te vinden onder de naam NL-1
https://archive.org/details/thirdpartyaudiotapes

Er zitten foto's tussen van telescopen, radiotelescopen, de bouw, binnen de sterrenwacht, apparatuur, cursusen en nog veel meer.

Wat uitblinkers:
Ontvangen van de zon:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Weerssatelliet:
Afbeelding

würzburg-Riese radar in aanbouw:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

orginele dia Dwingeloo telescoop:
Afbeelding

Blijf volgen voor meer!

Gr,
Niels

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Foto's/banden archief Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht

#2 Bericht door PE0SAT »

Bedankt Niels,

Ik ga dit met veel interesse volgen.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Foto's/banden archief Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht

#3 Bericht door PD0JSB »

Niels vraagje ,
Is dit ook onderdeel van het 50 jarig jubileum van de eerste maanlanding , bij Tivoli ?
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
apollo16uvc
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2019, 15:36

Re: Foto's/banden archief Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht

#4 Bericht door apollo16uvc »

PD0JSB schreef:Niels vraagje ,
Is dit ook onderdeel van het 50 jarig jubileum van de eerste maanlanding , bij Tivoli ?
Hallo PD0JSB,

Nee, het digitalizeren van banden, dia's en andere documentatie ben ik mee begonnen los daar van.

Wel zijn de banden met nederlandse Apollo uitzending vrij zeldzaam, dus die gaan handig van pas komen omdat de sterrenwacht deze uit wil zenden op een locale radiozender.

De sterrenwacht heeft ook een hele stapel 10 inch banden gevonden van een zendamateur uit oudenbosch.
Het is wachten tot ik de banden heb, maar ik hoop op amateur-ontvangsten van de astronaut-stemmen.
De sterrenwacht had zelf ook de Apollo missies ontvangen, maar waar die banden zijn is niet bekend! De zendamateur waarvan de 10 inch banden zijn was hier ook bij tijdens de missies.

Gebruikersavatar
apollo16uvc
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2019, 15:36

Re: Foto's/banden archief Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht

#5 Bericht door apollo16uvc »

Ik heb een 4K video gemaakt gemaakt van de opbouw van de grote radiotelescoop bij Simon Stevin.
Heb geprobeerd de foto's in chronologische volgworde te zetten.


youtu.be/wJeelMHh2tM

Muziek: Boards Of Canada
Come to Dust
Transmisiones Ferox

Gebruikersavatar
apollo16uvc
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2019, 15:36

Re: Foto's/banden archief Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht

#6 Bericht door apollo16uvc »

Ik heb tig bandrecorderbanden ontvangen van een zendamateur die in contact is met Tivoli.

Een aantal 10.5 inch spoelen die amateur opnamens moesten bevatten van de Apollo missies.
Hellaas staan op al deze banden klassieke muziek. Op 1 hoes staat (doorgekrast) "Apollo"

Op een veel kleinere band staan radio en opnamens op locatie gemaakt van gebeurrtenissen bij en rondom de Simon Stevin sterrenwacht.
Onderandere de uitreiking van een zilveren anjer naar Bruno Ernst, een kort nieuws bericht vanuit de sterrenwacht en opnamens waarschijnelijk gemaakt binnen de sterrenwacht van een bijeenkomst.

Ik ben nog bezig de band te verwerken, maar hier is in ieder geval de opnamen van een nieuws dienst.

[De extensie wav is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

genoeg informatie om een datum vast te leggen?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Foto's/banden archief Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

apollo16uvc schreef:
PD0JSB schreef:Niels vraagje ,
Is dit ook onderdeel van het 50 jarig jubileum van de eerste maanlanding , bij Tivoli ?
Hallo PD0JSB,

Nee, het digitalizeren van banden, dia's en andere documentatie ben ik mee begonnen los daar van.

Wel zijn de banden met nederlandse Apollo uitzending vrij zeldzaam, dus die gaan handig van pas komen omdat de sterrenwacht deze uit wil zenden op een locale radiozender.

De sterrenwacht heeft ook een hele stapel 10 inch banden gevonden van een zendamateur uit oudenbosch.
Het is wachten tot ik de banden heb, maar ik hoop op amateur-ontvangsten van de astronaut-stemmen.
De sterrenwacht had zelf ook de Apollo missies ontvangen, maar waar die banden zijn is niet bekend! De zendamateur waarvan de 10 inch banden zijn was hier ook bij tijdens de missies.

Bijna al de Nederlandse uitzendingen TV en Radio zijn bewaard en liggen bij B&G. Gedigitaliseerd.

En dan is er nog dit:

https://www.youtube.com/watch?v=3Co8Z8BQgWc
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
apollo16uvc
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2019, 15:36

Re: Foto's/banden archief Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht

#8 Bericht door apollo16uvc »

Juul - PE0GJG schreef:
apollo16uvc schreef:
PD0JSB schreef:Niels vraagje ,
Is dit ook onderdeel van het 50 jarig jubileum van de eerste maanlanding , bij Tivoli ?
Hallo PD0JSB,

Nee, het digitalizeren van banden, dia's en andere documentatie ben ik mee begonnen los daar van.

Wel zijn de banden met nederlandse Apollo uitzending vrij zeldzaam, dus die gaan handig van pas komen omdat de sterrenwacht deze uit wil zenden op een locale radiozender.

De sterrenwacht heeft ook een hele stapel 10 inch banden gevonden van een zendamateur uit oudenbosch.
Het is wachten tot ik de banden heb, maar ik hoop op amateur-ontvangsten van de astronaut-stemmen.
De sterrenwacht had zelf ook de Apollo missies ontvangen, maar waar die banden zijn is niet bekend! De zendamateur waarvan de 10 inch banden zijn was hier ook bij tijdens de missies.

Bijna al de Nederlandse uitzendingen TV en Radio zijn bewaard en liggen bij B&G. Gedigitaliseerd.

En dan is er nog dit:

https://www.youtube.com/watch?v=3Co8Z8BQgWc
Opnamens gemaakt bij sterrenwacht bijeenkomsten waarschijnelijk niet...

Prachtige video, maar natuurlijk niet te vergelijken met opnamens gemaakt door een zendamateur direct ontvangen van de maanlander of commando module. De door NASA geleverde en uitgezonde stemmen zijn volop opgenomen. Amateur-opnamens zelf ontvangen zijn zeer zeldzaam, ik weet slechts af van een handjevol korte opnamens online.

En voor B&G opnamens moet je betalen, en mag je vervolgens alleen in prive kring gebruiken....

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Foto's/banden archief Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

apollo16uvc schreef:
Juul - PE0GJG schreef:
apollo16uvc schreef:
PD0JSB schreef:Niels vraagje ,
Is dit ook onderdeel van het 50 jarig jubileum van de eerste maanlanding , bij Tivoli ?
Hallo PD0JSB,

Nee, het digitalizeren van banden, dia's en andere documentatie ben ik mee begonnen los daar van.

Wel zijn de banden met nederlandse Apollo uitzending vrij zeldzaam, dus die gaan handig van pas komen omdat de sterrenwacht deze uit wil zenden op een locale radiozender.

De sterrenwacht heeft ook een hele stapel 10 inch banden gevonden van een zendamateur uit oudenbosch.
Het is wachten tot ik de banden heb, maar ik hoop op amateur-ontvangsten van de astronaut-stemmen.
De sterrenwacht had zelf ook de Apollo missies ontvangen, maar waar die banden zijn is niet bekend! De zendamateur waarvan de 10 inch banden zijn was hier ook bij tijdens de missies.

Bijna al de Nederlandse uitzendingen TV en Radio zijn bewaard en liggen bij B&G. Gedigitaliseerd.

En dan is er nog dit:

https://www.youtube.com/watch?v=3Co8Z8BQgWc
Opnamens gemaakt bij sterrenwacht bijeenkomsten waarschijnelijk niet...

Prachtige video, maar natuurlijk niet te vergelijken met opnamens gemaakt door een zendamateur direct ontvangen van de maanlander of commando module. De door NASA geleverde en uitgezonde stemmen zijn volop opgenomen. Amateur-opnamens zelf ontvangen zijn zeer zeldzaam, ik weet slechts af van een handjevol korte opnamens online.

En voor B&G opnamens moet je betalen, en mag je vervolgens alleen in prive kring gebruiken....
Ja daar weet ik als oud PO medewerker alles van.
Ik was tijdens de maanlanding in de USA en Canada en heb veel opgenomen van de radio toen. En onvergetelijke ervaring. We stonden op de camping in Burlington-Vermont en al die Amerikanen hadden al kleuren TV in de tent en camper.

sukses met digitaliseren!
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
apollo16uvc
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2019, 15:36

Re: Foto's/banden archief Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht

#10 Bericht door apollo16uvc »

Interresant Juul! Ik heb al uren aan materiaal gedigitalizeerd en online gezet. Sommige banden van Tivoli, sommige van derden.

Hier opnamens van radio en TV, in NL, EN en andere talen: https://archive.org/details/thirdpartyaudiotapes
Zie NL-1 en NL-2 voor Nederlandse opnamens.

Ik loop echter achter, heb nog tientallen uren am materiaal wat ik moet uploaden. Van Gemini tot Apollo. Heb nog niet eens al mijn banden gedigitalizeerd...

Gebruikersavatar
apollo16uvc
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2019, 15:36

Re: Foto's/banden archief Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht

#11 Bericht door apollo16uvc »

Het digitalizeren van de banden heeft zijn vruchten af geworpen, nu kunnen we bezoekers op een authentieke manier laten horen hoe het vroeger op TV en de radio klonk,

Met een band die ik heb samengesteld uit oude nederlandse Apollo 11 opnamens.



youtu.be/1dEiAK-nU9E

Volkssterrenwacht Tivoli te Oudenbosch heeft een opendag op de 20ste en 21ste ter gelegenheid van de Apollo 11 maanlanding.

Kom gratis langs voor een rondleiding door hun archief, leer hoe de Simon Stevin sterrenwacht de NASA hielp Apollo 10 en 11 te ontvangen.

Kijk door tig telescopen met en zonder zonnefilters, inclusief de grote 30cm Maksutov telescoop. Als het weer het toelaat kun je zonnevlammen zien.

Voor de kids een leerzame speurtocht!

Er zijn ook souvenirs te koop.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Foto's/banden archief Simon Stevin/Tivoli sterrenwacht

#12 Bericht door PA0CMU »

Ja, regelmatig gehoord dit fragment gisterenmiddag daar op de zolder. (#operator PA11APOLLLO)
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Plaats reactie