ervaringen Es Hail satelliet

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

ervaringen Es Hail satelliet

#1 Bericht door pe1cmo »

Verbindingen maken via de Es Hail gaat heel leuk.
Je hebt aan een paar Watt genoeg mits je een 88 a 100cm schotel gebruikt.
De Nederlanders zijn allemaal redelijk hard, staan stabiel op hun frequentie en als ze een station horen, is één keer roepen genoeg.
Onderhand 4 continenten gewerkt, en daar hoef je niet veel voor te doen.
Maar er zijn toch wel veel swinging stations, zoals we dat onderhand noemen. Bij SSB is het belangrijk dat je zender stabiel is, en een bekend Duits bedrijf heeft ruim 200 instabiele transverters verkocht. Afhankelijk van je uitgangsvermogen kan ze zender tot 1kHz weg driften. En bij SSB gaat je vermogen continu op en neer.
Vandaag een Zwingende Duitser aangesproken, die op zoek was naar de klachten die hij over zijn modulatie kreeg. Toen ik hem vertelde, oh, zo te horen zit je met een Kuhne transverter, hij meteen, hoe weet jij dat. Ik zeg, dat hoor je aan de modulatie, je hebt een zwingende stem, er zit FM modulatie op je signaal. Hij half blij, maar ook teleurgesteld. Blij dat hij weet waar de klachten vandaan komen, maar ook teleurgesteld, want tja, het bedrijf dat die 200 transverters heeft verkocht is in Duitsland nog heiliger dan de (vul zelf maar in).
Laatst gewijzigd door pe1cmo op 27 feb 2019, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: ervaringen Es Hail satelliet

#2 Bericht door pe1rxq »

Kun je het type transverter posten?
Niet om het bedrijf te benadelen, maar om teleurstelling te voorkomen mocht iemand nog op zoek zijn naar een aan te schaffen transverter.
Als het gewoon een verifierbare eigenschap van de transverter is lijkt het me geen probleem om het beestje bij zijn naam te noemen.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: ervaringen Es Hail satelliet

#3 Bericht door pe1cmo »

even aan de achterban gevraagd, maar het betreft de transverters van Kuhne.
Niet bekend of ze meerdere typen verkopen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: ervaringen Es Hail satelliet

#4 Bericht door pe1cmo »

Overigens is en nog een Bulgaars ontwerp, wat veel goedkoper is, dat beter werkt, die is stabiel. (wel minder vermogen)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: ervaringen Es Hail satelliet

#5 Bericht door PE1NIL »

pe1cmo schreef:Verbindingen maken via de Es Hail gaat heel leuk.
Je hebt aan een paar Watt genoeg mits je een 88 a 100cm schotel gebruikt.
De Nederlanders zijn allemaal redelijk hard, staan stabiel op hun frequentie en als ze een station horen, is één keer roepen genoeg.
Onderhand 4 continenten gewerkt, en daar hoef je niet veel voor te doen.
Maar er zijn toch wel veel swinging stations, zoals we dat onderhand noemen. Bij SSB is het belangrijk dat je zender stabiel is, en een bekend Duits bedrijf heeft ruim 200 instabiele transverters verkocht. Afhankelijk van je uitgangsvermogen kan ze zender tot 1kHz weg driften. En bij SSB gaat je vermogen continu op en neer.
Vandaag een Zwingende Duitser aangesproken, die op zoek was naar de klachten die hij over zijn modulatie kreeg. Toen ik hem vertelde, oh, zo te horen zit je met een Kuhne transverter, hij meteen, hoe weet jij dat. Ik zeg, dat hoor je aan de modulatie, je hebt een zwingende stem, er zit FM modulatie op je signaal. Hij half blij, maar ook teleurgesteld. Blij dat hij weet waar de klachten vandaan komen, maar ook teleurgesteld, want tja, het bedrijf dat die 200 transverters heeft verkocht is in Duitsland nog heiliger dan de (vul zelf maar in).

Heb de laatste dagen veel geluisterd en het was mij ook opgevallen dat sommige stations nog al een
rare modulatie hebben en bijna niet in te tunen zijn.
Het sterk driften van stations had ik mij zelf al de schuld gegeven omdat ik het vermoeden had dat het aan mijn ontvangst zou liggen maar ja bij niet bij alle stations.

73 pe1nil

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: ervaringen Es Hail satelliet

#6 Bericht door pe1cmo »

er zit ook nog eens veel FM op de carriers. Ik herken dit van de DX pedieties in Oostenrijk (1987 en 1988) waar de oostblok amateurs dit effect ook hadden.

En eigenlijk nooit verwacht dat Kuhne dit zou overkomen, was vroeger toch iets van Kuhne, dan is het goed.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: ervaringen Es Hail satelliet

#7 Bericht door ON4CJQ »

Wat raar van die opmerking. Ik werk al meer dan 10jaar met Kuhne transverters, maar heb nog nooit klachten gehad over de slechte werking. Het lijkt me eerder de gebruikte achterset die het modulatie probleem heeft. Ik ben zelf overgeschakeld naar een 817 na jaren trouwe dienst te werken met TM255-TM455 sets.Alles is gelocked en superstabiel. De stations die ik over de sat heb gewerkt en ook meestel werk in de courante contesten, lijken allemaal ok. Misschien zijn het de nieuwelingen die speciaal voor deze sat een transverter hebben gekocht van DL,geen idee, maar mijn ervaring ermee...stabiliteit is ongelocked niet denderend,vooral als je er lange tijd qso'smee draait. Mijne 23cm model is echter wèl heel stabiel zonder REF, maar doe dit meestal toch uit 'gewoonte'.
Geen ervaring hier met SG.

Jerry

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: ervaringen Es Hail satelliet

#8 Bericht door pe1cmo »

Jerry, Klopt hoor wat je zegt, de spullen waren altijd top. Maar het probleem is reeds bij meerdere stations getackeld. Met een schone CW carrier het vermogen opvoeren, dat is de test die we gedaan hebben, en zo kwamen we er achter dat het toch echt uit de transverter kwam. Hoe meer vermogen de transverter maakt, hoe groter het frequentie verloop en dat liep tot ruim 700 Hz op.
Gisteren een Duitser, zelfde probleem. Set was in orde.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: ervaringen Es Hail satelliet

#9 Bericht door ON4CJQ »

Das wel straf. Ofwel heb ik net een goede serie,hi. Ik dacht dat hij een monoband verkocht tot...weet ik niet meer. Al een tijdje een multiband versie(4 band segmenten). Zal het eens testen na de contest dit weekend, want mijn transv's liggen al ingepakt.
Ik wou de jouwe eens testen op de sat, maar ik denk dat ik één van mijne octagons de mist heb laten ingaan, dus zal het iets voor volgende week worden.
Mijn laatst gebruikte setup werkt goed,benieuwd naar de test met Kevin, hij heeft lnb omgebouwd zoals jou beschrijving, voor mij is het te klein, ik laat de 7805 zitten maar wel xtal mod; zo gaan we eens vergelijken wat het verschil is in rx kwa ruis.

Jerry

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: ervaringen Es Hail satelliet

#10 Bericht door pe1cmo »

Goed idee Jerry. Op de meetplek zie je het verschil wel, maar of je het ook hoort is de vraag.
Hopelijk heb je snel een goede LNB.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: ervaringen Es Hail satelliet

#11 Bericht door pd1ahm »

Zomaar even een dingetje waar ik aan denk.
Zou het wellicht komen omdat men geen gebruikt maakt van een externe stabiele (gps?) 10 MHz oscillator?
De transverter heeft namelijk zo een ingang. Dat zou het driften behoorlijk moeten verbeteren.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: ervaringen Es Hail satelliet

#12 Bericht door pe1cmo »

Dat zou best kunnen, ik kan die transverter niet. Ik heb er zelf een gemaakt.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: ervaringen Es Hail satelliet

#13 Bericht door ON4CJQ »

Inderdaad kan dit een mogelijkheid zijn, zonder referentie in gebruik. Toen ik in het begin van mijn 3cm contestperiode ook zonder ref werkte, ging het spul óók de wandeltoer op. Ik denk zelfs dat de nieuwe box van Kuhne géén ref ingang heeft, wat het een en het nader duidelijk maakt. Raar eigenlijk, want zijn gewone transverters zijn bij mijn weten wèl voorzien van zo'n ingang.
Kzal me eens zo'n bulgaars doosje aanschaffen, benieuwd hoe dát spul werkt

Jerry

Plaats reactie