25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#1 Bericht door PA1RAM »

Nu ik mijn papieren heb en de antenne buiten hangt begin het toch te kriebelen om weer eens een eindtrap te maken, ook al omdat mijn Kenwood maar 10W levert en ik 25W mag maken. Maar daarnaast vind ik het zelf bouwen eigenlijk het leukste van deze hobby :wink:

Aldus ben ik al een paar maandjes bezig met verzamelen van onderdelen en het uiteindelijke ontwerp. Ik heb gekozen voor een ontwerp met de BLY89 wetende dat dit tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar met FETs of modules wordt gedaan. Maar omdat ik maar 25W mag maken en ik bekend ben met deze transistoren lag deze keuze voor de hand. Een FET eindtrap moet nog even wachten totdat ik mijn F examen heb gedaan... :roll:

Het leek mij leuk om het ontwerp hier te delen ter lering en de vermaak. Ook zou ik graag wat klankborden over dit ontwerp en waar heb je anders een forum voor? Het schema ziet er op dit moment als volgt uit:
BLY89C FM-CW Amplifier PD1RAM Jan 2019.JPG
Alles wordt straks op 2 printen gebouwd en het schema kan nu nog gewijzigd worden dus ik hoor graag op en/of aanmerkingen. In het schema staat nu nog de timing vermeldt van de input- en output-relais. Heb daar een poosje op zitten broeien maar als het goed is voorkomt dit problemen met een onbelaste in werking zijnde eindtrap. De input wordt vertraagd ingeschakeld dmv C23 (het afvallen gaat wel snel middels de bleeder R10) en de output valt vertraagd af wanneer er geen vermogen meer is dmv C24 welke wordt gevoed middels het overname contact k2b , bedoeling is hooguit 1 seconde delay. Ik heb een dergelijk schema nog niet elders gezien dus hoor graag jullie mening over deze RF VOX.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

'73 Richard.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hé Richard,

Leuk dat je de soldeerbout ter hand hebt genomen. Ik vind dat ook het "fundament" van onze hobby.

Ik begrijp de relais omschakeling niet (zo). Erg ingewikkeld, of kijk en lees ik ergens over heen?
Heb je ook een foto? van e.e.a. ?


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#3 Bericht door pa1bvm »

relais omschakeling via RF fox .. kan omdat eindtrap puur klasse C is ( FM ) dus

ik zou het via de PTT doen ... dan kan je hem ook gebruiken voor SSB mits er een ruststroom schakeling voor de transistor bijkomt .

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#4 Bericht door PA2REH »

Heel leuk !! Echte "old school technology". Vraagje, waarom meet je het vermogen voor het low pass filter en niet daarna?
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#5 Bericht door PA1RAM »

Het is minder ingewikkeld dan dat het lijkt Juul. Je kunt de relais natuurlijk ook gewoon tegelijkertijd op en af laten gaan echter is er een (klein) risico dat wanneer het ingangsrelais nog gesloten is het uitgangsrelais al opent met mogelijke schade als gevolg. Werking is als volgt:

- Het RF signaal van de set arriveert op de ingang vóór het relaiscontact k1a en wordt via C20 gelijkgericht mbv de verdubbellaar D5, D6, C21 en C22
- Zowel transistor T2 als T3 worden hierdoor in geleiding gebracht en beide relais K1 en K2 gaan in geleiding
- Relais K1 wordt vertraagd totdat C23 voldoende is opgeladen
- Relais K2 komt direct op omdat C24 nog onderbroken is door contact k2b, de uitgang van de versterker hangt nu dus aan de antenne via k2a
- Met het opkomen van relais K2 wordt contact k2b gesloten en wordt C24 opgeladen
- Nu komt relais K1 op (ca 1 sec vertraging) en het RF signaal komt op de ingang te hangen waardoor het versterkte RF signaal op de antenne komt. De bedoeling is om K1 pas te laten schakelen wanneer K1 zeker is gesloten.
- Na de doorgang valt het RF signaal aan de ingang weg, zowel T2 als T3 gaan uit geleiding en relais K1 valt hierdoor snel af door de aanwezige bleeder R10 welke C23 ontlaadt
- Relais K2 echter valt vertraagd af door de aanwezige lading in C24, de bedoeling is dus om even te wachten zodat op dat moment zeker is dat er geen signaal meer door de versterker gaat.

Ik heb nog geen foto's want alles moet nog worden opgebouwd. Ik ga de relais opstelling echter wel separaat testen mbv een experimenteer printje zodat ik daarmee niet voor verassingen kom te staan. De waardes van de elco's weet ik bijvoorbeeld nog niet maar zullen proefondervindelijk worden vastgesteld, zelfde geldt voor de bleeder weerstand.

Ik hoop dat de beschrijving duidelijk is?
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#6 Bericht door PA1RAM »

pa1bvm schreef:relais omschakeling via RF fox .. kan omdat eindtrap puur klasse C is ( FM ) dus

ik zou het via de PTT doen ... dan kan je hem ook gebruiken voor SSB mits er een ruststroom schakeling voor de transistor bijkomt .
Dat klopt inderdaad. Ik zou een bias kunnen geven voor SSB maar ik verwacht dat dit met een BLY89 niet echt linear zal zijn. Mijn activiteit op SSB is ook nog maar sporadisch tot nu toe. Later met F bouw ik wel een FET eindtrap met bias voor SSB
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#7 Bericht door PA1RAM »

PA2REH schreef:Heel leuk !! Echte "old school technology". Vraagje, waarom meet je het vermogen voor het low pass filter en niet daarna?
Inderdaad old school tegenwoordig maar voor mij was dit het laatste wat ik gebruikt heb voordat ik aan mijn werkzame carriere begon en de hobby heb laten varen (stom stom, ik weet het).

Vermogen meting vóór het filter doe ik voornamelijk omdat de diodes D1 en D2 mengproducten op de lijn kunnen zetten, kans is niet zo heel groot maar voorkomen is beter denk ik dan. Daarnaast is de meter puur een indicatie dat de versterker ook echt werkt en het staat leuk maar dat is persoonlijk.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD1RAM schreef:Het is minder ingewikkeld dan dat het lijkt Juul. Je kunt de relais natuurlijk ook gewoon tegelijkertijd op en af laten gaan echter is er een (klein) risico dat wanneer het ingangsrelais nog gesloten is het uitgangsrelais al opent met mogelijke schade als gevolg. Werking is als volgt:

- Het RF signaal van de set arriveert op de ingang vóór het relaiscontact k1a en wordt via C20 gelijkgericht mbv de verdubbellaar D5, D6, C21 en C22
- Zowel transistor T2 als T3 worden hierdoor in geleiding gebracht en beide relais K1 en K2 gaan in geleiding
- Relais K1 wordt vertraagd totdat C23 voldoende is opgeladen
- Relais K2 komt direct op omdat C24 nog onderbroken is door contact k2b, de uitgang van de versterker hangt nu dus aan de antenne via k2a
- Met het opkomen van relais K2 wordt contact k2b gesloten en wordt C24 opgeladen
- Nu komt relais K1 op (ca 1 sec vertraging) en het RF signaal komt op de ingang te hangen waardoor het versterkte RF signaal op de antenne komt. De bedoeling is om K1 pas te laten schakelen wanneer K1 zeker is gesloten.
- Na de doorgang valt het RF signaal aan de ingang weg, zowel T2 als T3 gaan uit geleiding en relais K1 valt hierdoor snel af door de aanwezige bleeder R10 welke C23 ontlaadt
- Relais K2 echter valt vertraagd af door de aanwezige lading in C24, de bedoeling is dus om even te wachten zodat op dat moment zeker is dat er geen signaal meer door de versterker gaat.

Ik heb nog geen foto's want alles moet nog worden opgebouwd. Ik ga de relais opstelling echter wel separaat testen mbv een experimenteer printje zodat ik daarmee niet voor verassingen kom te staan. De waardes van de elco's weet ik bijvoorbeeld nog niet maar zullen proefondervindelijk worden vastgesteld, zelfde geldt voor de bleeder weerstand.

Ik hoop dat de beschrijving duidelijk is?
ja, is mij duidelijk, maar ik heb me daar al die "30 jaar" experimenteren met eindtrappen nooit druk over gemaakt.
Niks gebeurd zelfs met 150 Watt niet...............

Maar met die 25 watt kun je dat ook doen met een paar diodes en een paar 1/4 golf lusjes doen. Nog simpeler.
En gaat schitterend.! Heb ik in het begin van m'n experimenten ook zo gedaan.
Bijlagen
2N6084 - 45 Watt.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#9 Bericht door pa1bvm »

klein preampje voor rx erbij .... iets met een PGA103 ( google op G4DDK)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#10 Bericht door PA1RAM »

Het gebruik van pin diodes Juul wil ik gaan doen in een volgende versterker voor 70cm. Op die frequentie heb je denk ik meer overspraak met relais. Vind het wel een pracht van een oplossing trouwens die ik 40 jaar geleden niet kende...

Aan een préamp voor RX heb ik ook gedacht maar denk dat die beter nabij de antenne kan worden geplaatst om het kabelverlies teniet te doen.

Dank voor jullie reacties!
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#11 Bericht door PA0FRI »

Zo deden wij dat 45 jaar geleden, maar toen bekommerden wij ons nog niet om harmonischen.
De diodes veroorzaken dat en het is de vraag of de sterkte daarvan tegenwoordig nog genegeerd kan (mag) worden.
Het kan meevallen want ik heb daar geen onderzoek naar gedaan.
Bijlagen
2N6084 - 45 Watt.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#12 Bericht door PA1RAM »

Ik heb daar inderdaad de afgelopen maanden veel over gelezen Frits en vandaar mijn keuze om het filter achter de Power meter te plaatsen. Gelukkig ben ik recent in het bezit gekomen van een mooie spectrum analyzer en ik ben vast van plan om die te gebruiken.

Neemt niet weg dat ik dit een mooi staaltje van techniek vind, die pin diode toepassing bedoel ik dan.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD1RAM schreef:Het gebruik van pin diodes Juul wil ik gaan doen in een volgende versterker voor 70cm. Op die frequentie heb je denk ik meer overspraak met relais. Vind het wel een pracht van een oplossing trouwens die ik 40 jaar geleden niet kende...

Aan een préamp voor RX heb ik ook gedacht maar denk dat die beter nabij de antenne kan worden geplaatst om het kabelverlies teniet te doen.

Dank voor jullie reacties!

Het zijn geen PIN diode's maar gewoon "lullige" 1N914 of zo diodes.

Onze onvolprezen PA0MJK heeft tijdens z'n "werkzame tijd" bij Philips eens een antenne omschakeling gemaakt met PIN diode's en daar uitgebreid metingen aan verricht. Ik heb daar in een DKARS van november 2017 verslag van gedaan.

http://downloads.dkars.nl/DKARS%20Magazine%20201711.pdf

De uitgebreide beschrijving is te vinden in een application note.
J kunt 'em hier downloaden.

https://wetransfer.com/downloads/f03062 ... 017/ebe178

Ik heb de schakeling destijds nagebouwd en gebruikt.

Juul
Bijlagen
PA0MJK ant switch Juul kopie.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#14 Bericht door PA1RAM »

En wederom bedankt voor het delen Juul, erg interessant studiemateriaal weer.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 25W eindtrap project voor 2mtr FM met BLY89

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

Richard,

Voor als je naar 70 vetrekt............hier is een artikel dat ik samen met Niek - PA0KWY schreef in Eelctron oktober 1983. ( de tijd vliegt).
50 watt echt linear op 70. Maar hoe dan ook wellicht vind je er iets nuttigs in.
De voorpagina laat zien hoe ik e.e.a. in een leeg ICOM kastje bouwde.
Het is alleen het artikel, want daar ben ik als schrijver de z.g. rechthebbende van, voordat er misverstanden over ontstaan.


Je kunt het hier downloaden.
https://wetransfer.com/downloads/83e537 ... 641/fb50dd


Juul
Bijlagen
screen 2019-01-24 om 21.07.50.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie