Bellen schaadt cellen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Bellen schaadt cellen

#16 Bericht door PA3LS »

pa0bak schreef:
PA3LS schreef:De oplossing is wat mij betreft vrij simpel: de eigenaars van de 5g infrastructuur verantwoordelijk stellen voor de gevolgen daarvan.

Je eigen GSM is je eigen verantwoordelijkheid en niet die van de eigenaar(s) van de infrastructuur.
Dat is niet waar. De fabrikant moet zorgen dat wat hij op de markt brengt, veilig is om te gebruiken. Als iets op de markt is, mag je als consument redelijkerwijs verwachten dat het gebruik veilig is zolang je het product gebruikt zoals het bedoeld is.
De beheerders van de infrastructuur bepalen wat en waar die telefoon precies moet kunnen uitzenden. De fabrikant is dus weer deels afhankelijk van de keuzes die de ontwerpers van de infrastructuur hebben gemaakt. Je kan het dus weer herleiden naar de eigenaars van de infrastructuur. Of de mensen die de eigenaars daarvan toestemming hebben gegeven voor het uitrollen van een dergelijk netwerk.

Het zou wat zijn, als je een auto moet kopen in de onzekerheid of de airbag wel veilig opblaast zonder scherven plastic te verspreiden bij een aanrijding. Oh, wacht :wink: :wink:
Daar heeft de fabrikant dus ook de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de airbag veilig in werking treedt en desnoods vervangen wordt.

Een telefoon is geen installatie van een zendamateur, waarvan wij zelf worden geacht na te gaan of het gebruik de normen m.b.t. veldsterkte niet overschreden worden.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Bellen schaadt cellen

#17 Bericht door PA1WBU »

PH2LB schreef:
PA1WBU schreef: Iedereen die 'ach en wee' radiostraling piept moet verplicht z'n mobiel inleveren. Eens kijken hoeveel mensen dat gaan doen...
En zijn laptop, tablet, SmartTV, Chromecast etc als ze met WIFI verbonden zijn. :wink:
“The list goes on..”. Inderdaad

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#18 Bericht door PA3DAT »

Fijn dat we het allemaal zo objectief benaderen! :D :wink:

Zouden er (van onze kant) soms belangen meespelen?
Zijn wij net een soort slagers, die ons geconfronteerd zien met vegetariërs? :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#19 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hier in de gemeente Elburg waar ik woon is er weer een hele discussie over een mast van KPN.....De gebruikelijke riedel en meer...

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... ast-Elburg


Ik denk dan, "maar wel allemaal een mobiele telefoon ?".......................

Nee, ik woon daar niet.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#20 Bericht door PA0LMD »

Juul - PE0GJG schreef:Hier in de gemeente Elburg waar ik woon is er weer een hele discussie over een mast van KPN.....De gebruikelijke riedel en meer...

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... ast-Elburg


Ik denk dan, "maar wel allemaal een mobiele telefoon ?".......................

Nee, ik woon daar niet.
Ja, en die knaap die in Elburg het grootste woord heeft draagt een zgn. "anti-stralings armband " en heeft een plaatje op zijn mobiele telefoon dat de straling "harmoniseert " Geen idee wat ie bedoelt maar deze gekken bepalen wel de publieke opinie.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#21 Bericht door PA3DJS »

Over die zendmast in Elburg van Omroep Gelderland van 19 januari 2019:
Die vergelijking met asbest gaat volkomen mank. Reeds 100 jaar is onder medici bekend dat mensen die met asbest werkten vaker ziek werden. De Romeinen (ja dat is lang geleden) wisten het ook al. Aan de hand van statistiek was dus al lang bekend dat asbest gevaarlijk was, maar ja, het is zo'n mooi materiaal, dus de nadelen nemen we maar even voor lief.

Van Roken is ook al heel lang bekend dat dit een serieuze verhoging van de kans op diverse ziektes oplevert (waaronder longkanker, blaaskanker, etc). Zo'n 90 jaar terug is het statistisch keihard aangetoond (in Duitsland), maar een paar honderd jaar terug waren de gevaren ook bekend, maar ja, het is zo lekker, en je hoorde er dan echt bij.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fritz_Lickint

Terzijde, Radon (reeds genoemd in deze draad dacht ik) uit (bouw)materialen haalt niet vaak de pers, maar is met zijn alfa-deeltjes behoorlijk funest in je longen.
https://www.rivm.nl/radon-en-thoron

Radiogolven worden op grote schaal reeds meer dan 40 jaar lang gebruikt. Tot op de dag van vandaag is er geen overtuigend statistisch onderzoek waaruit blijkt dat bij normaal gebruik schade optreedt. Bij normaal gebruik bedoel ik: "blijf onder de ICNIRP guidelines". Behoudens schade door opwarming en zenuwstimulatie voor de lagere frequenties is er ook geen oorzakelijk verband gevonden.

Als het echt zo schadelijk zou zijn, dan had op basis van huidige data (alles wordt immers vastgelegd) in combinatie met data-analyse software dat allang aangetoond geweest. Dan kijk ik vooral naar de Nordic Nations, omdat deze wat voorop liepen met het gebruik van mobiele telefoon.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#22 Bericht door PA3CQN »

PA3DAT schreef:Fijn dat we het allemaal zo objectief benaderen! :D :wink:

Zouden er (van onze kant) soms belangen meespelen?
Zijn wij net een soort slagers, die ons geconfronteerd zien met vegetariërs? :mrgreen:
In tegendeel zou ik zo zeggen. Als het aan 'ons' lag werden immers alle storingsbronnen
meteen verboden :D
Misschien moeten we op die aluhoedjes-sites eens een opmerking plaatsen over de pulsvormige PLC signalen hebben, die
via de bedrading in huis een enorme invloed op de cellen hebben ....
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#23 Bericht door PH2LB »

PA3CQN schreef:Misschien moeten we op die aluhoedjes-sites eens een opmerking plaatsen over de pulsvormige PLC signalen hebben, die via de bedrading in huis een enorme invloed op de cellen hebben ....
:twisted:

Maar dat wisten ze toch al ?
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Bellen schaadt cellen

#24 Bericht door sottezero »

Christaan Kromme noemt zichzelf futoroloog. Als deskundige en liefhebber van technologie vliegt hij de hele wereld over om ondernemers bij te praten over zaken rond mens en techniek.
Dus die hufter zit mij in mijn tuin te vergassen met uitlaatgassen van de 747-400 die hij gebruikt maar bellen met schiphol mag ik niet? :roll:

Klassieke NIMBY dipshit.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Bellen schaadt cellen

#25 Bericht door Steef »

Onderzoekers.. een slag apart.
Als je wil weten hoe makkelijk het is om een onderzoek te laten doen door een gerenommeerd persoon waarvan de uitkomst gemanipuleerd is, dan ff de aflevering van Ram Bam bekijken.
(Deze is maar een beperkte tijd online beschikbaar)

https://www.npo3.nl/rambam/24-01-2019/BV_101391615
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#26 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ook "aardig", wij hadden aan boord van ons zendschip een 10 Kw zender. De antenne hing vlak boven het dek. Horizontaal.
En van de ongeveer 50 collega's die regelmatig een "week op-week af" deden zijn er voor zover ik weet maar twee gestorven aan kanker.

Een oud collega die nieuws las en ook aan kanker gestorven is vroeg aan zijn behandelend prof. in het AVL in A'dam of ie er iets over kon zeggen. Dat was eind jaren 90. Nee was het antwoord. "Want twee was te weinig" om daar een conclusie aan te verbinden.
Oh. ja, één collega, hij was zender technicus, is impotent geworden maar ook daar is geen wetenschappelijk verband tussen de zender aangetoond bij hem.

En ook ik ben wel eens een week aan boord geweest in de zomer, en bij mooi weer zaten we lekker op het dek. De antenne hing 20 mtr. boven ons..............

Ik ken iemand die z'n Senseo koffieapp. uit het stop kontakt trekt elke keer. Pffffffffffffffffffffffff.

Het zal mijn tijd wel duren denk ik dan, volgende maand 72.
Bijlagen
Dek O.a.  Freek - Tom C-047.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Bellen schaadt cellen

#27 Bericht door sottezero »

PA3DAT schreef:Fijn dat we het allemaal zo objectief benaderen! :D :wink:

Zouden er (van onze kant) soms belangen meespelen?
Zijn wij net een soort slagers, die ons geconfronteerd zien met vegetariërs? :mrgreen:
Ik denk eerder dat de vergelijking " star trek enterprise engineer die kijkt naar hoe ze vrouwen met rood haar op de brandstapel verbranden omdat ze een bezem had en een zwarte kat en haar buren mazelen kregen" beter zou passen.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#28 Bericht door PE9ZZ »

Wat ik vooral niet snap aan het verhaal in de Groene is dat de cartoon erbij een aantal personen afbeeldt met een apparaat in de hand waar een soort bliksemschichten uitkomen en de personen in kwestie een pak aanhebben dat op een hazmat suit lijkt. En ik maar denken dat niet-ioniserende radiostraling daar dwars doorheen gaat.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Bellen schaadt cellen

#29 Bericht door PF1JM »

PE9ZZ schreef:... En ik maar denken dat niet-ioniserende radiostraling daar dwars doorheen gaat.

Tjerk, 9ZZ
Dat geldt ook voor de wel-ioniserende niet-radiostraling. Of beter: radiogolven?
Smile.... Tomorrow will be worse!

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#30 Bericht door pe1cmo »

Ik heb nog Alu hoedjes in de aanbieding ?? :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie