FreqEZ banddecoder so2r

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

FreqEZ banddecoder so2r

#1 Bericht door EA5JEX »

Ik zocht al een tijdje om een goedkope so2r schakeling, maar de meesten zijn vrij prijzig.

Enige tijd geleden heb ik een 1 to 6 antenneschakelaar gebouwd om automatisch antennes om te schakelen
.
Dat werkt echter maar met 1 transceiver.

Toen kwam ik een heel simpele schakeling tegen van K8UT die via transceivers, N1MM of DX-Lab 16 relais onafhankelijk of gelijktijdig, of gecombineerd kan schakelen.
Je kunt dus antennes, eindtrappen, filters, RX antennes en combinaties schakelen.

Het werk via UDP signalen uit N1MM met een monitor programma op de PC en een schakelprogramma op een RaspberryPI.
Totale kosten nog geen €100,-

Ik heb nog nooit zo´n leuk en eenvoudig projectje gezien.

http://hamprojects.info/freqez/

Kees

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: FreqEZ banddecoder so2r

#2 Bericht door on4aef »

Bedankt Kees voor de info,leuk ontwerp !
Ik zie een groot aantal kleine relais
Ik vermoed dat je aan dit kastje nog u QRO relais moet verbinden naar je verschillende antennes ?
Want deze relais kunnen ongetwijfeld geen vermogen aan ?
Dan kost het netjes,toch ietjes meer dan 100 euro hi ...
Vraag me ook af of dit bijvoorbeeld ook bruikbaar is voor Hamradio Deluxe en een Elecraft K2 zenderke
Want ik zoverre ik weet heeft de K2 toch geen ouptut bandschakel signalen per frequentie band enkel een pseudo standaard RS232 poort.
Die RS232 is wel bruikbaar voor de K2 te bedienen met HRD en N1MM+ dat heb ik al gelezen.
Groeten Jan .

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: FreqEZ banddecoder so2r

#3 Bericht door EA5JEX »

Hallo Jan,

Je moet inderdaad via die relais andere relais aansturen, ze zijn volgens mij ook niet geschikt om direct HF te schakelen.

De K2 moet je ook kunnen aansturen, omdat hij de frequentie en antennes via N1MM via tcp/udp doorkrijgt.

Ik gebruik zelf een Raspberry PI zero, die kost maar €10,- en de relais 2 maal €8,- dus het kan wel goedkoper.

Kees

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: FreqEZ banddecoder so2r

#4 Bericht door EA5JEX »

switch.jpg
wifi switch.jpg
freqez.jpg
Na veel overleg met k8ut, blijkt dat je echt een raspberry b+ moet hebben met voldoende geheugen.

Het werkt nu perfect.

Ik had eerst de standaard relais gebruikt door de coax hierop direct aan te sluiten, maar dat ging goed tot 100 W.

Daarna heb ik de 6*2 switch gebouwd van remote QTH.com en ik kan nu makkelijk 1kW schakelen (niet tijdens zenden ;-).

Ik heb nu een ft900 en een k3 die ik gelijktijdig kan gebruiken.

Kees

Plaats reactie