SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#121 Bericht door j.d. »

https://sdrplugins.com/ is nog niet uit de lucht.
15 aug 2018

Gr.:
jan-SWL/nl-13465

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#122 Bericht door PD2EW »

@ j.d.
Klopt, maar zijn site was wel een flinke tijd off-line en maar af en toe kort on-line..
Er kwam ook geen terugkoppeling van Edward zelf.. het zal wel met de vakantietijd te maken hebben.. ;-)

Ben er overigens ook achter dat er een relatie is tussen stabiliteit van de werking van de plug-ins en de volgorde van opnemen in de plug-in lijst.
Eergisteren heb ik ook weer uit de kunst meegeluisterd met het overkomen van het ISS (vanaf local time: 14:56), met niets anders dan een x-50 van Diamond (basishoogte 5 mtr) met 10 mtr TV coaxkabel en onze bekende USB DVB-T stick.

Er was een vragenronde aan "Astro Alex" (astronaut Alexander Gerst) van leerlingen van een Duitse school (DLR School Lab) in Braunschweig.
Met de SDR# opnameplug-in kon ik ook prima een opname maken en ook de audiofilterplug-in die ik had ingesteld van 300 -3000 Hz kwam geweldig goed van pas.

Kortom: een welbesteed halfuurtje..

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#123 Bericht door PD2EW »

Het was een tijdje rustig van het SRD#/USB front, maar in de afgelopen week ben ik even bezig geweest met SDR# en de USB receiver in combinatie met de v1.2 versie van de Ham-It-Up upconverter. Die laatste had ik enkele jaren geleden al eens getest in Noorwegen, bij een HF enthousiasteling die een vriend van mij is. Destijds gebruikten wij de 100 MHz oscillator en we waren er niet zo over te spreken vanwege de overspraak van de FM zenders. Dat was hier in NL helemaal een ramp, met een lokaal radiostation op 100.2 MHz en 102.3 MHz. Inmiddels heb ik een 125 MHz oscillator geplaatst ipv 100 en zie daar, de ruisvloer is een stuk lager en de combinatie werkt boven verwachting! Als antenne: 5 meter draad langs een vishengel...
Ook had ik ooit een bouwkitje van de actieve PA0RDT antenne aangeschaft voor een tientje en het nog altijd in de kast liggen. Kitje gebouwd en van witte afvoerbuis een mooie behuizing gemaakt, alles met F chassisdelen uitgevoerd en bedraad met gewone TV coax. De voeding komt bij de upconverter vandaan (5 Volt). Tot een uur of 6 alleen nog 2 nationale AM zenders en daarna... bingo..succes!

Geen idee welke stations het allemaal zijn, maar elke 9 kHz stap hoger gaf al een ontvangstresultaat, het grasveld op het spectrum van SDR# werd alleen nog maar drukker. En ineens, doordat er een regionale piraat op 1629 kHz verscheen, moest de versterking noodzakelijk omlaag. Ook op de hogere HF banden getest, bij 20 m werd het langzaamaan rustig.. maar de USB receiver neemt het vanaf 24 MHz weer over, dus geen probleem.
Leuk voor de JOTA, dus... (door omstandigheden waren we net te laat voor de /J aanvraag, helaas).

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#124 Bericht door PD2EW »

Ik was al een tijdje aan het nadenken over het effect van lokale (300m afstand) FM zenders op de breedbandige ingang van de RTL-USB stick.
Op de DvdRA zag ik een compleet filter en heb het maar gekocht, gemak dient immers de mens..
Heb een en ander getest met luchtvaartcommunicatie (op 2m was het toen stil) en over een slok op een borrel gesproken (zonder reclame voor iets te maken)..
Bijgevoegd heb ik enkele schermafdrukjes en tussen de momentopnamen zit natuurlijk wel even tijd.
Ook vliegtuigen staan niet stil in de lucht (geef me een momentje voor het ompluggen.. ;-)

Volgorde van gebruik:
x50n antenne,
verloop N_steek->F_contra,
10 mtr coax 75 Ohm F_steek->F_steek,
verloop F_contra->MCX_steek,
FM blockfilter,
pigtail SMA_steek->SMA_steek,
RTL-USB stick.

Het resultaat is erg goed zichtbaar op 132.0833 MHz.
Nu ook nog een filter zoeken/maken om P2000 eruit te filteren..
Bijlagen
01-fm-band zonder filter (Small).png
02-fm-band met filter (Small).png
03-airband zonder filter (Small).png
04-airband met filter (Small).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#125 Bericht door PD2EW »

Voor hen die net begonnen zijn met de RTL-SDR stick en hem willen testen in de buurt van een (mij te) rustige 2meter band: probeer eens de ontvangst van Kerkradio op 148-150MHz en 153-154MHz.
Dit zijn ideale signalen om op zondag aan het eind van de middag eens de boel goed te testen.
Ik vond dat het op dat bandje nogal een grasveld was, totdat ik er met SDR-Sharp op ingezoomd had ;-)
Kerkradio zendt uit met ongeveer 5 Watt en de gegevens mbt. kerk en frequentie staan op kerkradio.nl (Fa. Rivendel), in een redelijk actueel overzicht.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#126 Bericht door Geen belang »

Er zijn ook websdr's met RTL, dongles, kan je goed zien hoe goed die eigenlijk wel zijn voor het geld dat ze kosten.
MAAR de RTL v3 dongles zijn erg slecht als je direct-sampling wil proberen, beter gebruik je onder de 20MHz een upconverter van 125MHz want zonder gaan ze snel in verzadiging bij sterke signalen.

De Dongle is heel goed voor z'n prijs, maar zet de ingangs-versterking niet op auto maar op een waarde zo laag mogelijk dat je de signalen goed hoort met zo min mogelijk ruis.
Dit is nodig daar het dynamisch bereik niet enorm hoog is waardoor ze makkelijk niks horen of oversturen.
Heb je de versterking goed staan dan kan je toch iets van 80db bereik hebben wat helemaal niet betekend dat ze doof zijn, verre van.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#127 Bericht door PD2EW »

@Geen belang
Met een Ham It Up v1.2 converter (op 125 MHz) erop aangesloten is dat een prima combi voor bij de PA0RDT-Mini-Whip ("ik heb 'em zelluf ook").
De converter heb ik in een alu kastje gebouwd, in combinatie met het voedingsprintje. De Mini-Whip werkt dan op 5 Volt en daar haal ik leuke resultaten mee.
Tussen Mini-Whip en converter heb ik 10 meter TV coax met F connectoren.

De V3 stick heb ik omgebouwd en met een F-female chassisdeel uitgerust.
Dat gedoe met verloopjes naar SMA, daar ben ik een beetje klaar mee en alles met F uitrusten maakt simpel en snel te monteren.
Er zijn ook mooie verloopconnectoren voor die je op de chassisdelen kan schuiven, dat maakt het nog gemakkelijker...

P.s.
Net van de week een mini-whip uit Rusland ontvangen, eens kijken wat of dat wordt..

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#128 Bericht door Geen belang »

Die mini-whip werkt best aardig, ik gebruik hem als antenne indien het weer eens onweert, dan gaat die eraan.
Bij mij zit er een meter of 40 75 Ohm coax tussen, van die stugge satelliet verliesarme coax, had ik nog liggen.
Op ongeveer 4 a 5 meter afstand heb ik er ferriet op gedaan, want de mini-whip is erg gevoelig voor mantelstromen, meteen aan de antenne mag je niet doen want hij gebruikt de coax als deel van antenne.

Toch kan zoiets niet op tegen een deftige HF antenne, is leuk als je geen plaats hebt, maar de verschillen in ontvangst op de hogere HF banden zijn enorm.
Op de lage banden 0-3MHz werkt het ding aardig.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#129 Bericht door PD2EW »

Ben er recentelijk achter dat SDR-Sharp stukken beter en stabieler werkt op een computer met Solid State geheugen.
Heb een ACER 32GB netbookje met 2GB en 11 inch scherm (van de MM, prijspakkertje) en daar draait het prima op.
Het is een super licht processortje en eigenlijk is alles minimaal.

De actieve antenne van RA0SMS bleek al gemonteerd te zijn, goede service!
Werkt goed, ook op 5 Volt.

Mijn Avatar ook maar even bijgewerkt met plaatje van een Catkin radiobuis... ;-)
Zitten er 3 van in mijn gerestaureerde radio uit 19333/1934

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#130 Bericht door PD2EW »

In de waterval zijn 3 verschillende ontvangstmogelijkheden zichtbaar:
boven: met antenne, zonder FM bandfilter
midden: met antenne, met FM bandfilter
onder: zonder antenne, zonder FM bandfilter
Het onderste resultaat is eigenlijk de directe instraling op de RTL-USB stick, omdat de zender/mast op een steenworp afstand van mijn locatie staat.

Hetzelfde probleem heb ik met het P2000 signaal, ook die mast staat op een steenworp afstand.
Heeft iemand een voorstel voor een blockfilter?
Bijlagen
FM Blocker (Small).png

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#131 Bericht door PA3CQN »

[quote="PD2EW"
Hetzelfde probleem heb ik met het P2000 signaal, ook die mast staat op een steenworp afstand.
Heeft iemand een voorstel voor een blockfilter?[/quote]

Het meeste haal je wel weg met een kwart golf coax parallel aan de antenne ingang ( 300/169.65 * 1/4 * .66 )
Op dezelfde manier kun je ook een halve golf loop gebruiken waar kernen en mantel aan het chasisdeel zijn gesoldeerd ( dus gesloten ring )
als je nog meer demping wil ( die zit verderop voor de FM-band, speciaal RV-Noord hier )
Neem de coax iets te lang en knip met mm stukjes in tot gewenste effect. De lengte van chasisdeel en T-stuk telt ook mee.
Ik gebruik zelf gewoon goedkope 75 ohm, dat maakt weinig uit. De trap voor FM heb ik opgebouwd uit kant en klare 50 cm
coax kabeltjes die ik normaal voor de scoop gebruik en een handvol koppelstukjes ( valt net mooi in de FM-band ).
Bijlagen
FM trap.jpg
pocsag met.jpg
pocsag zonder.jpg
kwart golf.jpg
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#132 Bericht door pa0ejh »

Bedenk wel dat zo'n Coax Notch bovenin ook nog behoorlijk dempt...

Hier ligt de Notch op 125Mhz...
Coax-Notch.png
Coax-Notch.png (7.6 KiB) 7035 keer bekeken
Zo'n 15Mhz boven en onder de Notch Freq. ben je ook 15dB kwijt, en zijn er op de 3e en 6e enzv. ook weer Notches...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#133 Bericht door PA3CQN »

pa0ejh schreef:Bedenk wel dat zo'n Coax Notch bovenin ook nog behoorlijk dempt...

Zo'n 15Mhz boven en onder de Notch Freq. ben je ook 15dB kwijt, en zijn er op de 3e en 6e enzv. ook weer Notches...
Gelukkig vallen 3/5e ( oneven toch ?) ruim buiten de amateurbanden.
Het verlies boven/onder de notch is voor mij acceptabel tov de oversturing zonder notch die ontvangst onmogelijk maakt. Het betekent dat ondanks die demping er uiteindelijk toch meer te ontvangen is. En het kost niks .. :D
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#134 Bericht door pa0ejh »

Als je dat weet dan is het OK, maar er zijn genoeg die het niet weten en niet iedereen beperkt zich tot de Amateurbanden,
met een RTL stick is er heel wat meer te ontvangen, en als je dan niet weet dat die ene Notch nog meer Notches heeft,
dan zoek je misschien naar iets wat er niet is...

Het zijn idd. oneven veelvouden van de grondfrequente van de Notch, die zij dan wel wat minder diep, maar wel merkbaar.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#135 Bericht door PD2EW »

De T-stukjes (3x F contra) zijn binnen en ik ga met de coaxfilters aan het experimenteren, dank voor jullie tips!

Alle aansluitingen heb ik inmiddels van F chassisdelen voorzien en de plaatjes heb ik bijgevoegd.
Bijlagen
20190212_164803 (Small).jpg
20190212_164900 (Small).jpg

Plaats reactie