ISS antennes

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

ISS antennes

#1 Bericht door PC1L »

Vraagje : is het attitude van het ISS stabiel ( geen spinning of langzaam rollen e.d. ) ?

Uitgaande van het feit dat dit zo is zou het zinvol kunnen zijn om te weten / vragen hoe de VHF/UHF/SHF amateurband antennes aan de buitenkant van het station geplaatst zijn i.v.m. de momentele actuele ( ter plaatse ) polarisaties .....

Misschien iemand die daar iets van weet ? Vooral praktijk ervaring in deze ( RX TX ) kan nuttig zijn. B.v. als je gewerkt hebt met ARROW antennes, waarbij het dus goed ging :lol: wel te verstaan.

Hoe dan ook, van primair belang is hier hoe de antennes op het ISS bevestigd zijn en waar. Kan zinvol zijn om te weten, ook als men niet met een ARROW werkt.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: ISS antennes

#2 Bericht door PD0JSB »

Ik weet dat de orientatie van het ISS idd niet stabiel is , ik heb een tijd ISS goed kunnen volgen met een X50 antenne, ALS ISS niet hoorbaar was , en theoretisch wel moest zijn , kon ik de orientatie aflezen op een russische pagina, met de live gegevens van ISS onder andere , possitie en orientatie,dit was een java georienteerd iets, is helaas niet meer te vinden(uit de lucht !!)
Dat was een heel mooi hulpmiddel , als de antennes inde ruimte keken was er echt niks te horen ,draaide het geheel naar de aarde dan was het wel te volgen . daar was te zien dat het ISS echt niet zo stabiel was dan je zou vermoeden ... Bij lage elevaties voldeed een X50 goed, niks horen was meestal de orientatie van de antennes , je kan zelf bedenken wat er gebeurd , ISS zal proberen zijn zonnepanelen richting zon te draaien , dit veroorzaakt rollen en spinnen ,tja ieder anderhalf uur een rondje rond de aarde vereist best wel wat sturing
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: ISS antennes

#3 Bericht door PD0JSB »

Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS antennes

#4 Bericht door PC1L »

Ja, de meesten van ons hi :lol: Maar het is uitstekend te volgen. Tnx fr all the info :-)

Wat betreft de bewegingen ivm de zonnepanelen .. er zou toch een soort stabilisatie moeten zijn omdat als het ISS zijn attitude wijzigt ook de zonnepanelen weer niet OK ingesteld zouden zijn. Vanwege de wet actie reactie. Vraag mij af hoe ze dat eigenlijk doen. Ofwel nemen ze kleinere veranderingen voor lief.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: ISS antennes

#5 Bericht door Geen belang »

Je kan ze zo horen op 145,800MHz daar heb je niets speciaal voor nodig temeer ze op amper 250km hoogte hangen en relatief hoog vermogen zenden met weinig bandbreedte.
Ze kunnen gewoon 100W maken in FM om een dwarsstraat te noemen.

Vergelijk je dit met een TV sat op geostationaire baan van 36000km met een vermogen van 150W over een bandbreedte van 2GHz of meer en bovendien een freq (10~12GHz) die veel en veel hoger ligt, ja dan moet je deftig richten temeer er ook veel signaal verloren gaat in de dampkring en wolken en het is heel erg breedbandig.

Op 2 meter heb je daar allemaal geen last van en kan je ze zelfs op een porto horen.

Vergelijkbaar voorbeeld is de ballon vossenjacht, daar zenden ze een fractie van het vermogen maar zolang de ballon in zicht is hoor je die over heel Europa en ook op een porto.

Om kort te gaan, de key om ze te horen is zicht, zodra ze boven de horizon zijn hoor je ze.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS antennes

#6 Bericht door PC1L »

Dat is uiteraard zeker waar. Ik heb het hier al eens bekend gemaakt : jaren geleden kon ik de AO-27 sat bij AOS aansturen met enkele mWatts mits de polarisatie goed was ( en er totaal geen andere signalen op de ingangs trap stonden ). Ook als de satelliet nog koel was werkte de ontvanger ( voor die tijd ) enorm goed.

Wel de opmerking dat ( misschien heb je zelf ook al iemand zo'n ARROW antenne zien hanteren ) de polarisatie soms kritisch is. Door die te wijzigen krijg je dan wel een belangrijke verbetering van de signaalsterkte van het inkomend signaal. Je ziet het ook goed op de bekende YouTube video's : het draaien van de antenne geeft soms het verschil tussen wel of geen ( te lage waarde ) signaal.

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: ISS antennes

#7 Bericht door PE1NIL »

PC1L schreef:Vraagje : is het attitude van het ISS stabiel ( geen spinning of langzaam rollen e.d. ) ?

Uitgaande van het feit dat dit zo is zou het zinvol kunnen zijn om te weten / vragen hoe de VHF/UHF/SHF amateurband antennes aan de buitenkant van het station geplaatst zijn i.v.m. de momentele actuele ( ter plaatse ) polarisaties .....

Misschien iemand die daar iets van weet ? Vooral praktijk ervaring in deze ( RX TX ) kan nuttig zijn. B.v. als je gewerkt hebt met ARROW antennes, waarbij het dus goed ging :lol: wel te verstaan.

Hoe dan ook, van primair belang is hier hoe de antennes op het ISS bevestigd zijn en waar. Kan zinvol zijn om te weten, ook als men niet met een ARROW werkt.

Hoi PCIL.
Met een ARROW antenne moet het geen probleem zijn om ISS te kunnen ontvangen / te werken heb meermalen met een ARROW antenne verschillende amateur satellieten gewerkt.
Het is wel zo als je de antenne om zijn as draait kan de rx beter of slechter worden dus het rx en tx is afhankelijk van de stand van de sat(antenne) en de stand van de ARROW antenne.
Zelf gebruik ik zelfgebouwde yagi sat antennes deze kan ik schakelen links en rechts om polarisatie te veranderen dit werk bij de kleine sat die nog al spinnen cq tollen bijzonder goed.
Voor FO-29 en AO-07 hoef ik minder om te schakelen wat ISS betreft de antennes zitten aan de zijkant gemonteerd hoef geen nadeel te zijn.
ISS roteert in een omloop 380 graden maar de aarde draait ook dus de onderzijde van ISS is altijd naar de aarde gericht.

73 PE1NIL

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS antennes

#8 Bericht door PC1L »

Net gezien, meteen :lol: even reageren hi. Dank voor antwoord.
PE1NIL schreef:Het is wel zo als je de antenne om zijn as draait kan de rx beter of slechter worden dus het rx en tx is afhankelijk van de stand van de sat(antenne) en de stand van de ARROW antenne
Uiteraard, daar gebruik je juist de ARROW voor ( polarisatie ). En heeft rechtstreeks met de vraag te maken. Via de ARROW kan je zoiets uitvinden,, zie hieronder mijn laatste vraag erover.
PE1NIL schreef: ISS roteert in een omloop 380 graden maar de aarde draait ook dus de onderzijde van ISS is altijd naar de aarde gericht.

73 PE1NIL
Ja, duidelijk. Wel logisch dat NASA dit zo configureert, maar ik wist het niet zeker. Hoe dan ook, het betekent dat de signalen, voor ons van toepassing, ook ( min of meer ) stabiel zijn / een te voorspellen verloop zullen hebben. Dat is leuk omdat je dan ( in combinatie met de geografische plaats van AOS, LOS etc. ) al iets weet over de te verwachten polarisatie.

Als ik dat nog vragen mag, heb jij wel eens gemerkt dat bij bepaalde AOS en dergelijke ( identieke orbits ) je de ARROW in dezelfde stand moest plaatsen ?

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: ISS antennes

#9 Bericht door PE1NIL »

PC1L schreef:Net gezien, meteen :lol: even reageren hi. Dank voor antwoord.
PE1NIL schreef:Het is wel zo als je de antenne om zijn as draait kan de rx beter of slechter worden dus het rx en tx is afhankelijk van de stand van de sat(antenne) en de stand van de ARROW antenne
Uiteraard, daar gebruik je juist de ARROW voor ( polarisatie ). En heeft rechtstreeks met de vraag te maken. Via de ARROW kan je zoiets uitvinden,, zie hieronder mijn laatste vraag erover.
PE1NIL schreef: ISS roteert in een omloop 380 graden maar de aarde draait ook dus de onderzijde van ISS is altijd naar de aarde gericht.

73 PE1NIL
Ja, duidelijk. Wel logisch dat NASA dit zo configureert, maar ik wist het niet zeker. Hoe dan ook, het betekent dat de signalen, voor ons van toepassing, ook ( min of meer ) stabiel zijn / een te voorspellen verloop zullen hebben. Dat is leuk omdat je dan ( in combinatie met de geografische plaats van AOS, LOS etc. ) al iets weet over de te verwachten polarisatie.

Als ik dat nog vragen mag, heb jij wel eens gemerkt dat bij bepaalde AOS en dergelijke ( identieke orbits ) je de ARROW in dezelfde stand moest plaatsen ?

Dag PCIL

Wat de polarisatie bij AOS LOS betreft kan ik niet zeggen of de antenne bij een sat b.v FO-29 bij
AOS de zelfde polarisatie moet staan bij de volgende omloop van FO-29.
De ervaring heb ik wel dat ik bij sommige omlopen bij AOS of LOS een aantal keren van polarisatie moet om schakelen om een hogere rx signaal te krijgen dus dat in dit het tx signaal ook harder bij de sat binnen komt.
Door dat ik de antennes kan schakelen heb ik dus meer mogelijkheden dan bij een ARROW antenne komt meermalen voor dat ik in de uplink de antenne links om heb staan en in de downlink rechts om of andersom.
IK ben al meer als 25 jaar qrv op verschillende satellieten heb daar veel type antennes voor gemaakt
de antennes die ik nu gebruik bevallen mij het beste.

73 Cor PE1NIL

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS antennes

#10 Bericht door PC1L »

Hoi PE1NIL, tnx fr RE.
PE1NIL schreef:Wat de polarisatie bij AOS LOS betreft kan ik niet zeggen of de antenne bij een sat b.v FO-29 bij
AOS de zelfde polarisatie moet staan bij de volgende omloop van FO-29.
Om er geen misverstanden over te laten bestaan, er wordt ook niet perse de volgende omloop / orbit mee bedoeld. Maar wel een dergelijk type orbit waarbij het spacecraft in precies dezelfde hoek met de horizon en attitude is als bij ( een ) vorige keer, dus niet perse de vorige keer :lol: .. Normaal zul je daar als ARROW operator inderdaad zeker niet op letten. En gewoon door manouvreren met de antenne simpelweg de beste RX opzoeken.

Het had kunnen zijn dat je bij ISS RX er op gelet zou hebben of dat het je zou opvallen. Dat bij bepaalde orbits je de antenne in precies dezelfde stand moet houden voor maximaal effect.

By the way : om de condities te kunnen analyseren waarbij de attitude van het ISS ( en dus de antennes aan de buitenkant ) hetzelfde zijn ( dus ook je ARROW in dezelfde stand ) gebruik ik zelf een heel eenvoudig proggie ( sat.exe ). Dat heeft een scherm waarbij je exact het punt van opkomst ( azimuth ) kan zien, inclusief zeer nauwkeurig de te beschrijven baan, gezien vanuit de positie van de waarneem(st)er. Als nu zo'n zelfde 'orbit'/baanverloop optreedt, dan zou, als het ISS attitude stabiel is, mogelijk dezelfde ARROW positie zich manifesteren.

Jammer genoeg heb ik momenteel zelf geen ARROW bij de hand om het even te testen.

Mocht je iets dergelijks in de toekomst zelf overkomen bij monitoren ISS, houden we ons aanbevolen voor comments / info !

73 Leon PC1L.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: ISS antennes

#11 Bericht door PD2EW »

In combinatie met de Diamond x50 vertical, op 5 meter hoogte en vrijstaand, heb ik tot 2x toe erg goede ontvangst gehad van het ISS (downlink: 145.800 MHz). Deze signalen heb ik ontvangen op de RTL-SDR stick (1x met de blauwe en 1x met de V3) en ook opgenomen (SDR-Sharp audiorecorder plugin). Een beetje bijstemmen ivm het Doppler effect was wel nodig, maar verder werkte deze combinatie prima!

Het betrof de interviews met Paolo Nespoli (2017-0801) en Alexander Gerst (2018-0814).

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS antennes

#12 Bericht door PC1L »

Hoi PD2EW,

Ja, dat is leuk om op een gewone ( vaste ) vertical dergelijke zaken op te vangen ! Voor dat soort dingen is een recorder de moeite waard hi.

Diamond : heb twee maanden geleden twee van dergelijke antennes in elkaar gezet en in glasfiber buis geplaatst. De onderdelen had ik nog overgehouden bij het samenstellen van een ander ( voor ISS ) antenne array ( 2 70 23 13, nog bezig daarmee ). Maar het is het principe van de Diamond dual band vertical zonder radiaaltjes. Met de airband als RX optie. Het radiation pattern is nu zodanig dat de iets hoger gelegen stations vooral goed te ontvangen zijn. Handig ook bij gebruik van de airband.

Opvallend is nu dat op deze antenne het ISS bij 'identieke orbits' een gelijk signal strength oplevert ..... En we weten dat de vertical lin polarisatie heeft.

Mocht je een progr hebben waarbij je een keertje kunt checken of/wanneer er 'gelijke orbits' optreden, zou je eens erop kunnen letten of dat verschijnsel bij jou ook optreedt.

De antennes van het ISS zouden dan in ( bijna ) precies dezelfde stand t.o.v. je stationantenne(s) moeten zijn gepositioneerd. In hoeverre er dan nog draaing ( en verstrooingen, allerlei effecten waarvan alleen nog hier te noemen het interferometer effect bij circ pol ) van het radiosignaal zou optreden, het lijkt minimaal te zijn.

Het lineaire verloop ervan is bv met een ARROW antenne uitstekend te controleren.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: ISS antennes

#13 Bericht door PE1PQX »

ISS heeft wel degelijk een 'fixed attitude' door middel van een 'control moment gyroscope' systeem. Hierdoor is bijvoorbeeld de Cuppola altijd naar aarde gericht.

Zie onder andere op hhttps://en.wikipedia.org/wiki/Control_moment_gyroscope#International_Space_Station
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie