Verbetering sfeer op PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#331 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dat heb je goed geschreven Remco !

En dan drink ik nog niet eens een druppel alcohol, maar dan laat ik mijn colaatje in zo'n "kroeg" voor wat het is.......
ik heb in 't Gooi al zoveel drank zien vloeien..........hi
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#332 Bericht door PA0ETE »

Remco schreef:
PA0ETE schreef:Ik vind het een beetje raar om daar zo dwangmatig over te doen. In een tijd dat ik op allerlei frequenties actief was, meerdere repeaters en een baken in de lucht hield, werd ik geregeld aangesproken over het gebruik van PI2NOS dat ik via EchoLink deed.

Dat gebeurde in enkele gevallen ook door mensen die zelf via RemoteRig of iets vergelijkbaars een zender op een gunstige plek hadden staan die ze ook op afstand gebruikten. Is er, anders dan het juridische verschil, soms een verschil tussen iemand die op afstand de zender van PI2NOS aanspreekt en iemand die een eigen zender op afstand aanspreekt?

Ik vraag me hardop af waarom EchoLink überhaupt nog in deze repeater zit bij alle kritiek die daar, ook vanuit de beheergroep op is. Ben je op zo'n manier niet zelf de facilitator van deze zo gevreesde non-amateurcategorie van de amateurs zonder een zender?
@John: Ik wil straks niet de beschuldiging krijgen dat ik het onderwerp van dit draadje b0rk
en wil later wellicht nog iets te posten omtrent het daadwerkelijke onderwerp van dit draadje.

We hebben het er samen verschillende malen over gehad. Ik ken de smoes van 'allerlei zenders
en een bakentje van een paar honderd mW op 28 MHz' en wij zullen het niet eens worden.

Maar was ik pas écht raar vind, is dat jij een andere mening (zeer duidelijk niet de jouwe) die
teruggrijpt naar de essentie van het zendamateurisme, zijnde het doen van experimenten met
radiozendinrichtingen binnen de daarvoor aan de amateursdienst beschikbare
frequentieruimte (of woorden daaromtrent), 'dwangmatig' noemt.

De Engelsen hebben hier een speciaal woord voor: 'queer' (<-- dat is 'raar' raar ; -)

Het is voor mij heel simpel: Als een 'zendamateur' niet in staat is om zèlf spectrale impact binnen
de voor de amateurdienst gealloceerde frequentieruimte te genereren, ben je geen zendamateur.
Alle redenaties/excuses die de 'dwangmatige' definitie van de amateurdienst (ik heb 'm niet bedacht!)
proberen te verwateren, vergelijk ik met de volgende (niet limitatieve) voorbeelden:

- Je bent van adel, of je bent niet van adel. Niet half (en al helemaal niet via 'Echolink' ; -)
- Een vrouw is zwanger, of ze is niet zwanger. Niet half.
- Als zendamateur gebruik je een zender (zijnde een apparaat dat binnen de amateurbanden spectrale
impact genereert), of je hebt geen zender. Niet half.

Dan kunnen we natuurlijk nog discussie hebben omtrent de connotatie van het woord 'zelf'.

Ik ben het er mee eens dat dit, als gevolg van de stand der techniek en andere telecomnetwerken,
aan erosie onderhevig is. Dit laat in mijn ogen echter onverlet dat het woord 'zelf' gerelateerd is
aan het woord 'eigendom'.

Dus ... als een Nederlandse zendamateur ergens in Nederland zijn eigen (in de connotatie van eigendom)
zender (en dus door zijn eigen handelen zijn eigendom spectrale impact binnen de amateurbanden laat
genereren) remote bedient, valt het wat mij betreft onder de 'dwangmatige' definitie van zendamateur.

Overigens, een zendamateur (mét zender!) die over repeaters met een in- en uitgang binnen de
aan de amateurdienst toegewezen frequentieruimte werkt, is dus een zendamateur (mét zender!) ; -)

(Immers, hij/zij kan er niets aan doen dat iemand anders een experiment doet (mét zender!) die
zijn/haar spectrale impact binnen de amateurbanden op een andere frequentie uitzendt ; -)

Samengevat: als zendamateur is er geen excuus om, voor beoogd gebruik
van de aan de amateurdienst toegewezen frequentieruimte, géén zender te gebruiken (!)

@on4avt: Die discussies zijn er decennialang en ook daar blijven de standpunten verschillen.
We hebben het hier inderdaad wel eens eerder over gehad Remco. Het zijn heel veel woorden die je gebruikt...

Maar vertel me nou eens, want daar heb ik de vorige keer nooit een antwoord van je op gehad, waarom PI4AA, waar jij één van de prominente makers van bent, de inmeldronde op PI2NOS niet via een zender doet? En waarom de uitzending zelf ook niet?

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#333 Bericht door Randy »

PA0ETE schreef:Maar vertel me nou eens, want daar heb ik de vorige keer nooit een antwoord van je op gehad, waarom PI4AA, waar jij één van de prominente makers van bent, de inmeldronde op PI2NOS niet via een zender doet? En waarom de uitzending zelf ook niet?
Die gaan ook via een zender. Een dedicated 5 GHz. HAMNET-verbinding van PI4AA/PI4RCG via PI6HVS naar de AVVC-toren. Je kent het van de 'PA00NEWS' ingang. Alleen gaat dit wél via een draadloze verbinding over afstand in plaats van Internet.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#334 Bericht door PA3JMS »

Zondag morgen een QSO gevoerd via PI2NOS met een Nederlandse amateur die in Thailand zat via echolink. Hij wilde eens proberen of het werkte. Experiment geslaagd want het werkte en een leuk QSO gehad.

Wat mij betreft mag echolink aan blijven staan. Via deze weg zullen er echt niet veel stations een QSO gaan houden. We zien precies wie het zijn. Dus gallen kan niet anoniem. Dus waar maken we ons druk over?

Voor wat de sfeer betreft die maken we zelf en de gallers? zo'n 300 berichten terug ook al eens gemeld negeren maar dan ook ECHT negeren. Geen opmerking, zin spelingen, niets. Zelfs dit topic is al teveel eer.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#335 Bericht door PA0ETE »

Randy schreef:Die gaan ook via een zender. Een dedicated 5 GHz. HAMNET-verbinding van PI4AA/PI4RCG via PI6HVS naar de AVVC-toren. Je kent het van de 'PA00NEWS' ingang. Alleen gaat dit wél via een draadloze verbinding over afstand in plaats van Internet.
Ja zo lust ik er ook nog wel eentje.

Hamnet is in Nederland geen amateurdienst. Dat weten veel mensen inderdaad niet, maar Hamnet werkt in Nederland dus niet volgens amateurregels. Hamnet is een gebruiker die werkt volgens vergunningvrije regels in een ISM-band, precies zoals veel bedrijven dat doen.

Ok het is door hobbyïsten opgezet, maar een wezenlijk verschil tussen Hamnet en de mobiele internetverbinding die ik voor echolink vaak gebruik is er niet. Het zijn alletwee zaken die voor mensen zonder amateurregistratie bedoeld zijn. Je kunt in plaats daarvan ook wel gaan roepen dat je wifi-router een amateurverbinding maakt, maar dat is toch allemaal echt niet zo.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#336 Bericht door pe1br »

Technisch heb je zeker gelijk, Hamnet maakt gebruik van de ISM band.
Maar als je dit allemaal met amateur apparatuur had willen doen had je voor elk tussen station een machtiging nodig gehad en dat had het zeker onbetaalbaar gemaakt.
Hamnet wordt dan ook zo genoemd omdat alleen zendamateurs toegang krijgen tot het netwerk.
Je krijgt ook een ip adres in de reeks die voor zendamateurs in Nederland gereserveerd is.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#337 Bericht door PA0ETE »

pe1br schreef:Technisch heb je zeker gelijk, Hamnet maakt gebruik van de ISM band.
Maar als je dit allemaal met amateur apparatuur had willen doen had je voor elk tussen station een machtiging nodig gehad en dat had het zeker onbetaalbaar gemaakt.
Hamnet wordt dan ook zo genoemd omdat alleen zendamateurs toegang krijgen tot het netwerk.
Je krijgt ook een ip adres in de reeks die voor zendamateurs in Nederland gereserveerd is.
27 MHz is ook een ISM-band. Als klopt wat jij zegt, dan is een packet-radio-netwerk opgezet door zendamateurs op 27 MHz waar alleen amateurs toegang krijgen met een mooi IP-adres ineens ook een amateurnetwerk geworden.

Zo werkt dat natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#338 Bericht door PA1EJO »

PA3JMS schreef:Zondag morgen een QSO gevoerd via PI2NOS met een Nederlandse amateur die in Thailand zat via echolink. Hij wilde eens proberen of het werkte. Experiment geslaagd want het werkte en een leuk QSO gehad.

Wat mij betreft mag echolink aan blijven staan. Via deze weg zullen er echt niet veel stations een QSO gaan houden. We zien precies wie het zijn. Dus gallen kan niet anoniem. Dus waar maken we ons druk over?

Voor wat de sfeer betreft die maken we zelf en de gallers? zo'n 300 berichten terug ook al eens gemeld negeren maar dan ook ECHT negeren. Geen opmerking, zin spelingen, niets. Zelfs dit topic is al teveel eer.
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer natuurlijk elk geslaagd experiment, maar de signaal ruis verhouding, of beter gezegd, de informatie tov onzin verhouding op de PI2NOS is ver te zoeken. Of zaken nu direct over de repeater of over echolink lopen kan me eigenlijk niet zo heel erg veel schelen.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#339 Bericht door PA1EJO »

Overigens --- Wil deze discussie verder komen, dan moet er misschien vooruit gekeken worden wat we wel met de PI2NOS willen bereiken de komende tijd. Misschien dat de stichting hobbyscoop hier iets over wil zeggen op dit forum. Ik kan wel mijn eigen gedachten formuleren maar misschien zijn er al plannen?
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#340 Bericht door PA3JMS »

Denk dat we er in grote lijnen hetzelfde over denken Ernst. We verwoorden het alleen anders. :wink:

Er zijn naar mijn idee twee kanten:

1 het experiment. Oftewel het maken, plaatsen, regelen, inbedrijfstellen, werkend houden, etc. Dit is waar ik denk dat de beheerders het meeste plezier aan beleven en waar zij hun technische kennis kunnen verbreden.
2 het gebruik. Wat kan je ermee? Daar aan geven de gebruikers meer invulling als de beheerders. Eigenlijk zijn de gebruikers niets meer dan testers. Zij gebruiken het systeem en testen het feitelijk voor degene die het gemaakt hebben.

PI2NOS is in deze niet veel anders dan andere repeater experimenten. Ook bij andere repeaters zie je vaak dat de beheerders het systeem opzetten en onderhouden maar je hoort ze er nauwelijks. ( mijn beeld gebaseerd op de tijden dat ik luister, dus ik kan het fout hebben. )

De vraag die je stelt is wel interessant. Maar valt volgens mij ook uit een in het experiment en het gebruik. Tenzij er een leuk nieuw technisch experiment wordt bedacht waar de gebruikers op los kunnen gaan. Bijvoorbeeld een toon code slot met een eigen standaard bedacht door hobbyscoop. Die je zelf moet bouwen en inbouwen in je set. Zou wel eens erg stil kunnen worden :mrgreen:
73 Jan

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#341 Bericht door Remco »

De c0de heb ik daarvoor al gemaakt, past in een ATTiny13a.
Als het een SMD-uitvoering is, kan 't overal in ; -)

Punt is nog wel de decodersoftware in SVX-link, dat vergt wat meer
moeite en tijd. Dus of dit 'experiment' 't gaat halen, weet ik niet...

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#342 Bericht door PA1EJO »

Remco schreef:De c0de heb ik daarvoor al gemaakt, past in een ATTiny13a.
Als het een SMD-uitvoering is, kan 't overal in ; -)

Punt is nog wel de decodersoftware in SVX-link, dat vergt wat meer
moeite en tijd. Dus of dit 'experiment' 't gaat halen, weet ik niet...
En hoe lang denk je dat dit gaat werken?
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#343 Bericht door Remco »

Wat maakt het dat je de vraag stelt (zoals je 'm stelt ;- ) ?

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#344 Bericht door PA1EJO »

Remco schreef:Wat maakt het dat je de vraag stelt (zoals je 'm stelt ;- ) ?
hoe lang denk je dat het duurt voordat kwaadwillenden er achter zijn wat je doet en hem namaken, laat ik het zo vragen
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

-Verwijderd account

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#345 Bericht door -Verwijderd account »

Remco schreef:
Is het geen idee om de NOS repeater via Echolink benaderbaar te maken op de tijden dat ie gesloten is?
Als je als 'zendamateur' (zonder zender ?!!) wilt kleppen met andere 'zendamateurs' (zonder zender ?!!)
zijn er -precies zoals PH4X zegt- via 'het internet' talloze manieren om dat te doen.

Overigens, als dat (nog) de enige manier is om met andere 'zendamateurs' (zonder zenders ?!!) in contact te komen,
adviseer ik met klem een andere hobby te kiezen ; -)
Volgens mij vergeet je een bepaalde groep zendamateurs.
Wat te denken van zendamateurs die in een verpleeghuis of verzorgingshuis wonen? Zelden kunnen en mogen ze een antenne plaatsen en als ze een beetje mazzel hebben kunnen ze met een porto de lokale repeater bereiken. Voor deze groep zendamateurs is echolink en TeamSpeak een welkome mogelijkheid om in contact te blijven met andere zendamateurs.
Maar die zijn dus in jouw beleving geen 'zendamateur'??

En dan heb ik het nog niets eens gehad over jongeren die zendamateur geworden zijn. De meesten onder hen maken vrijwel alleen gebruik van computers en SDR spullen tbv de radiohobby. Die hebben zelden een amateurzender in hun hobbyruimte. Dus die zijn dus ook geen zendamateurs?

Plaats reactie