CQWWCW

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQWWCW

#16 Bericht door PA3DAT »

PA3DAT schreef:In het begin vond ik het ook wat nep, nep-telegrafisten.
Ik schreef "in het begin". Daarmee bedoelde ik een aantal jaren geleden, toen ik hier voor het eerst
van hoorde. Toen vond ik het maar vreemd. Ik kijk er nu juist wél positief naar!

En ik hoop oprecht dat het leidt tot meer échte telegrafisten. Dat is het tenslotte meer dan waard,
ons immaterieel erfgoed! :D

Dus, allemaal meedoen met die cw-contesten! Mét of zonder skimmer :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: CQWWCW

#17 Bericht door Laurens PD9X »

Of met de morseDuino, deze maand beschreven in Electron

PB7Z
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2013, 11:03
Roepletters: PB7Z
Locatie: Schoonoord
Contacteer:

Re: CQWWCW

#18 Bericht door PB7Z »

PD2R schreef:PC9T en PB7Z, volgens mij hebben jullie een beetje last van een Calimerocomplex. Steef gunt iedereen zijn hobby maar stelt dat het wel belangrijk is om je eigen call te kunnen nemen.

Ik ben het ook wel een met Aloys eens dat ik het ook een beetje nep vind om met een Skimmer CW te nemen maar ben alleen maar blij met de extra activiteit. En wie weet waar het weer toe leidt, misschien wel weer toe een nieuwe CW operator.

Zelf dit jaar helaas niet mee kunnen doen, druk met opleidingen en werk dus geen tijd voor de hobby.
Hopelijk volgend jaar weer.

Aan een ieder die plezier heeft gehad, met of zonder Skimmer, well done!
Je hoeft Steef geen hand voor zijn kont te houden hoor.
Hij begon ermee en niet een opbouwende maar een neerhalende kritiek.
heb nog geen eidop op mijn kop, dus ben niet echt een calimero.

Ik stoor me er gewoon aan, als iemand iets deelt waar hij dus plezier in heeft, direct weer zo negatief moet worden gedaan.
Want dat was het wel!!!
Ook decodeert CW Skimmer jouw eigen call... dus daar hoef je geen oren voor te gebruiken.

Laat een ieder in zijn waarde.
Een ieder heeft recht op zijn manier van met de hobby om te gaan.
Als een ieder nu meer met de radio bezig gaat, komen er ook niet zo vaak van die domme reacties!!
73's and Good Health and DX

Bernard de PB7Z

http://www.pb7z.com
QSL via LoTW , Buro , Direct , eQSL

Member of BCC , GDXF #1009 , EUDXF #927 , Interest Group RTTY

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWWCW

#19 Bericht door PD2R »

PB7Z schreef: Als een ieder nu meer met de radio bezig gaat, komen er ook niet zo vaak van die domme reacties!!
Als jij het zo negatief wilt opvatten dan zal dat zo zijn. Maar misschien moet je je eigen advies eens opvolgen in plaats van je aangevallen te voelen door één “negatieve” opmerking. :wink:

Nogmaals, CW met of zonder Skimmer, ik juig het allemaal toe. Ik vond het voor mijzelf een beetje voelen als vals spelen en wilde het dus zelf leren nemen.
Nadeel van Skimmer operators is overigens wel dat vele precies zero beat afstemmen met het tegenstation. Voor het tegenstation is het dan vaak lastig om er één station uit te pikken wanneer er meerdere stations zero beat voor hem terug komen. Dat geld trouwens ook voor de operators die gebruik maken van de RBN spots.
Tip: tune iets naast de QRG van het tegenstation zodat je niet precies zero beat zit. Bij N1MM kun je het zo instellen dat het automatisch gebeurd wanneer je een spot aanklikt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PB7Z
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2013, 11:03
Roepletters: PB7Z
Locatie: Schoonoord
Contacteer:

Re: CQWWCW

#20 Bericht door PB7Z »

PD2R schreef:
PB7Z schreef: Als een ieder nu meer met de radio bezig gaat, komen er ook niet zo vaak van die domme reacties!!
Als jij het zo negatief wilt opvatten dan zal dat zo zijn. Maar misschien moet je je eigen advies eens opvolgen in plaats van je aangevallen te voelen door één “negatieve” opmerking. :wink:

Nogmaals, CW met of zonder Skimmer, ik juig het allemaal toe. Ik vond het voor mijzelf een beetje voelen als vals spelen en wilde het dus zelf leren nemen.
Nadeel van Skimmer operators is overigens wel dat vele precies zero beat afstemmen met het tegenstation. Voor het tegenstation is het dan vaak lastig om er één station uit te pikken wanneer er meerdere stations zero beat voor hem terug komen. Dat geld trouwens ook voor de operators die gebruik maken van de RBN spots.
Tip: tune iets naast de QRG van het tegenstation zodat je niet precies zero beat zit. Bij N1MM kun je het zo instellen dat het automatisch gebeurd wanneer je een spot aanklikt.
Als het positief advies was geweest, had het anders gekunt dan op die manier.
Je kunt ook zeggen:
Top met jouw prestatie, misschien is dit een opstap voor het leren van CW

Maar dat werd niet gedaan en werd direct gezegd over het nemen van jouw eigen call etc etc
Zoals ik al zei, decodeerd CW Skimmer die ook.
Ben al vanaf 2008 bezig met digimodes en ook toen begonnen met het werken van CW middels computer.
En dat het werkt, kun je zien aan mijn resultaten in de CW contesten en het werken van de expedities!!
PUNT. Hier laat ik dat ook bij.

Nog wel even over jouw "zero beat"
Dat heeft niks te maken met het werken met cw skimmer.... maar met gebruik van de clusters!!
Een ieder drukt op de spot en gaat direct zero beat zitten en roepen.
Dat heeft dus niks te maken met de manier van zenden van CW.

73's en succes verder met de hobby, op welke manier dan ook
73's and Good Health and DX

Bernard de PB7Z

http://www.pb7z.com
QSL via LoTW , Buro , Direct , eQSL

Member of BCC , GDXF #1009 , EUDXF #927 , Interest Group RTTY

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CQWWCW

#21 Bericht door pa4o »

De Bruto scores staan nu ook op de website.

Country (PA): #2 of 39

1 PA3AAV.......2,212,416
2 PA4O.........1,737,019
3 PA8AD........1,439,494
4 PA7LV........1,267,527
5 PA2A.........1,255,020
6 PA0VAJ.......1,176,576
7 PA3EVY.......1,112,716
8 PA5KT........1,088,869
9 PA4VHF.......1,075,184
10 PB7Z...........749,580

Volgens N1MM heb ik bijna 32uur meegedaan en volgens SH5 een dikke 26uur.

Peter

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWWCW

#22 Bericht door PD2R »

Bernard, je hebt gelijk, een positieve benadering werkt veel beter maar helaas steekt niet iedereen zo in elkaar.

Je hebt ook gelijk dat het zero beat werken niet zozeer komt door mensen die Skimmer tijdens een contest gebruiken om CW te decoderen maar voornamelijk een probleem is veroorzaakt door cluster gebruikers. Maar dankzij Skimmer hebben we nu ook het RBN. Het RBN zorgt ervoor dat het cluster gevuld wordt met zo'n beetje elk station dat CQ aan het roepen is. Allemaal exact op frequentie daar waar een handmatige spot er nog wel eens iets naast zit. Dat wil niet zeggen dat je er met die handmatige spots geen last van hebt want ook dan zitten alle "spot klikkers" zero beat met elkaar.
Dankzij Skimmer wordt nu alles gespot en hoef je als operator alleen maar de spots aan te klikken, je call te geven en het station te werken. Op die manier kun je tegenwoordig vrijwel elk beschikbaar station op de band werken terwijl voorheen niet elk station op het cluster werd gespot en je dus ook zelf die VFO moest gebruiken.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: CQWWCW

#23 Bericht door nanko »

Begrijp ik het nou goed dat je als niet telegafist kijkt op welke freq. een station gewerkt wordt, en vervolgens
je zender aan steekt zonder te kunnen luisteren of het je "beurt" is ?

PB7Z
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2013, 11:03
Roepletters: PB7Z
Locatie: Schoonoord
Contacteer:

Re: CQWWCW

#24 Bericht door PB7Z »

PD2R schreef:Bernard, je hebt gelijk, een positieve benadering werkt veel beter maar helaas steekt niet iedereen zo in elkaar.

Je hebt ook gelijk dat het zero beat werken niet zozeer komt door mensen die Skimmer tijdens een contest gebruiken om CW te decoderen maar voornamelijk een probleem is veroorzaakt door cluster gebruikers. Maar dankzij Skimmer hebben we nu ook het RBN. Het RBN zorgt ervoor dat het cluster gevuld wordt met zo'n beetje elk station dat CQ aan het roepen is. Allemaal exact op frequentie daar waar een handmatige spot er nog wel eens iets naast zit. Dat wil niet zeggen dat je er met die handmatige spots geen last van hebt want ook dan zitten alle "spot klikkers" zero beat met elkaar.
Dankzij Skimmer wordt nu alles gespot en hoef je als operator alleen maar de spots aan te klikken, je call te geven en het station te werken. Op die manier kun je tegenwoordig vrijwel elk beschikbaar station op de band werken terwijl voorheen niet elk station op het cluster werd gespot en je dus ook zelf die VFO moest gebruiken.
Ik vind het leuker zelf te zoeken, omdat je dan vaker de leuke en nieuwe multies pakt.
En in contesten, inderdaad niet zero beat gaan roepen.
Ik roep zelf ook CQ in een contest, en soms lijkt het signaal meer op PSK63 dan op CW :P

De clusters hebben natuurlijk erg veel meerwaarde... in contesten maar ook als er dx-expedities actief zijn.

Succes met de hobby.
73's and Good Health and DX

Bernard de PB7Z

http://www.pb7z.com
QSL via LoTW , Buro , Direct , eQSL

Member of BCC , GDXF #1009 , EUDXF #927 , Interest Group RTTY

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWWCW

#25 Bericht door PD2R »

nanko schreef:Begrijp ik het nou goed dat je als niet telegafist kijkt op welke freq. een station gewerkt wordt, en vervolgens
je zender aan steekt zonder te kunnen luisteren of het je "beurt" is ?
Nee, als dat zo bij jou is overgekomen dan ben ik niet duidelijk geweest. Een niet-telegrafist maakt vaak gebruik van een decoder, bijvoorbeeld Skimmer. Daarmee is hij/zij in staat om het verloop van de QSO's te volgen en zodoende te weten wanneer hij/zij aan de beurt is. Lieden die rucksichlos hun call geven zijn er ook maar dat heeft niets met Skimmer o.i.d. te maken maar alles met de mentaliteit van de operator.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het met de huidige middelen zoals het RBN, goed mogelijk is om enkel maar de spots op het cluster te werken en nog goed te scoren ook. Voorheen was dat ondenkbaar want dan zou je echt veel stations missen omdat die namelijk niet gespot waren.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CQWWCW

#26 Bericht door pa4o »

Klakkeloos de call overnemen wat in de bandmap staat is ook niet goed, vaak geven de skimmers een call verkeerd door. Zie ook redelijk vaak mijn call die verkeerd wordt genomen. Sta er soms wel 3x in met 2foute calls die er op lijken. Dus cw kennen is een groot voordeel.

Peter

Plaats reactie