CQWWCW

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

CQWWCW

#1 Bericht door pa4o »

Het ging weer lekker de afgelopen weekend in de CQWWCW contest. Heb weer genoten, en leuke dx kunnen werken.

Peter

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: CQWWCW

#2 Bericht door Laurens PD9X »

Heb me ook prima vermaakt, nog bedankt voor het QSO, al ging het wat moeizaam ;-)


Respect voor de CW’ers, maar ik maak gebruik van diverse software om toch nog leuk mee te kunnen doen S&P.
cw.jpg

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQWWCW

#3 Bericht door Steef »

Laurens PD9X schreef:Respect voor de CW’ers, maar ik maak gebruik van diverse software om toch nog leuk mee te kunnen doen S&P.
Hoe weet je nu of je een goed QSO gelogd hebt?
Ik zou gewoon CW gaan leren als je in een CW contest mee wil doen.

Met morserunner heb je dat zo onder de knie "Contest CW".
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: CQWWCW

#4 Bericht door PA9CW »

Was zeker een erg leuke contest. Ik heb meegedaan in de QRP klasse. De eerste 20 uur voornamelijk S&P. Vanaf zondag middag iets meer gaan runnen. Af en toe verkassen als er een KW-er op je frequentie gaat roepen. Maar dat heb je met QRP :-)
Een aantal amerikanen gewerkt op 40 meter. Uiteraard met goede "oren". Op 80 en 160 meter een paar nieuwe landen gewerkt.
Bijlagen
cqwwdx2018-tijd.png
cqwwdx2018-tijd.png (42.26 KiB) 8274 keer bekeken
cqwwdx2018-qsos.png
cqwwdx2018-qso-rate-1024x463.png
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CQWWCW

#5 Bericht door pa4o »

Dat is een hele prestatie en goede score Tonnie voor /qrp. Doe het je niet na.

Peter

PB7Z
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2013, 11:03
Roepletters: PB7Z
Locatie: Schoonoord
Contacteer:

Re: CQWWCW

#6 Bericht door PB7Z »

Jammer dat er altijd mensen zijn die anderen het plezier in de hobby niet gunnen.
Ook ik ben een Computer CWer en ben erg blij dat het zo wil.
Beter actief zijn dan passief....

Erg mooie score van Laurens.

Dit is mijn score:

Band QSOs Pts ZN Cty Pt/Q
1,8 106 109 6 38 1,0
3,5 349 424 14 64 1,2
7 232 432 23 88 1,9
14 353 792 30 93 2,2
21 45 100 13 29 2,2
28 5 4 3 4 0,8
Total 1090 1861 89 316 1,7


Score : 753.705

Toch redelijk voor een Computer CWer... :P


73's and Good Health and DX

Bernard de PB7Z

GSM: +31618394928

http://www.pb7z.com
QSL via LoTW , Buro , Direct , eQSL

Member of BCC , GDXF #1009 , EUDXF #927 , Interest Group RTTY

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: CQWWCW

#7 Bericht door PA2REH »

Was zeker leuk. Als PI4CC hebben we heel relaxed voor de fun meegedaan. Blijft het hobbyplezier maximaal. Alles uiteraard gewoon nemen met het gehoor. Is toch wel apart om vele JA's en W's te werken alsof ze naast je zitten. Spulletjes deden het dus weer prima. Bij 5000 Q's zijn we gestopt.
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CQWWCW

#8 Bericht door pa4o »

Hoi Eric,

hier slecht 2 Japanners kunnen werken hoorde ze gewoon niet. Wel redelijk veel Amerikanen kunnen werken.
Leuke aantal 5000Qso's

Peter

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQWWCW

#9 Bericht door Steef »

PB7Z schreef:Jammer dat er altijd mensen zijn die anderen het plezier in de hobby niet gunnen.
Ook ik ben een Computer CWer en ben erg blij dat het zo wil.
Beter actief zijn dan passief....
Ja mooi, maar hoe weet je nou of het tegenstation jouw call goed genomen heeft?
De CW decodeer apparaten geven toch wel de nodige fouten, zeker in een drukke contest.

Als je tegenstation een puntje of streepje te veel seint, is het QSO ongeldig.
Met zelfs strafpunten tot gevolg.

Ik gun iedereen zijn hobby!
Maar ik hoop ook dat je je eigen call heel goed kan nemen in CW als je PC CW doet in een contest.
Wie praat luistert niet

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: CQWWCW

#10 Bericht door PA7N »

Steef schreef:Ja mooi, maar hoe weet je nou of het tegenstation jouw call goed genomen heeft?
Ik ben ook nog geen supervonkenboer. (eerder een beginnner) Zeker boven de 30wpm haak ik helemaal af. Helaas seint het merendeel boven de 30 wpm lijkt het wel. De computer kan je dan een beetje redden. CW is tenslotte een digitale mode (aan/uit) dus waarom ook geen hulp van de computer?

Het aardige is dat je je eigen call ook op 30 wpm nog goed kan horen ook al ben je nog niet zo goed in CW. Je hebt je eigen call waarschijnlijk al zo vaak gehoord dat je makkelijk kunt vaststellen of dat hetzelfde is als wat je tegenstation seint.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQWWCW

#11 Bericht door PA3DAT »

Het zal misschien wel blijken, uit de uitslag. Hoeveel % fouten je had. Tenzij je weer heel bedreven bent met skimmer, en dergelijke :D

In het begin vond ik het ook wat nep, nep-telegrafisten. Maar nu denk ik: de verplichting van het cw-examen is er niet meer, cw als Cultureel Erfgoed, wat is er
mis mee dat mensen op deze manier tóch cw-verbindingen maken?

En het stimuleert ze wellicht om écht cw te leren. Want het is ook hartstikke leuk om met een "ienie-minie-zendertje" en een "stukkie draad", zónder computer,
verbindingen te maken op de HF-banden! Bijvoorbeeld zoals Tonnie PA9CW doet moet die bergtoppen (SOTA). Maar ook gewoon, op vakantie.

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CQWWCW

#12 Bericht door pa4o »

Dit heb ik trouwens gewerkt aan landen.

Peter
Bijlagen
cqwwcw-country2018.jpg

PB7Z
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2013, 11:03
Roepletters: PB7Z
Locatie: Schoonoord
Contacteer:

Re: CQWWCW

#13 Bericht door PB7Z »

Steef schreef: Ja mooi, maar hoe weet je nou of het tegenstation jouw call goed genomen heeft?
De CW decodeer apparaten geven toch wel de nodige fouten, zeker in een drukke contest.

Als je tegenstation een puntje of streepje te veel seint, is het QSO ongeldig.
Met zelfs strafpunten tot gevolg.

Ik gun iedereen zijn hobby!
Maar ik hoop ook dat je je eigen call heel goed kan nemen in CW als je PC CW doet in een contest.
Ik weet niet of je ooit CW Skimmer of zoiets hebt gebruikt?
Als je er veel mee werkt, zijn er ook minder fouten.
Tuurlijk komen er wat foutjes, maar ik heb nog geen "echte CWer"gezien in een contest zonder een fout!!!
Ook jij niet Steef...

Dus hou eens op over leer eens CW of iets dergelijks en wees blij dat er meer gebruik maken van de mode CW.
Vorig jaar had ik in mijn ingestuurde log 862 qso's.....
Dit kam uit de cross check..

PB7Z 2017 PA 14 SA HP ALL 454,536 837 76 278 26.9

837 qso's, dus ik had 25 fout!!!
WOW dat is slecht zeg..

Als je al een poos bezig bent op deze manier is jouw eigen call wel te nemen.

Laat gewoon ieder in zijn/haar waarde en ook de manier waarop ze hun hobby beleven.
In plaats van mierenneuken kun je ook qso's maken....
73's and Good Health and DX

Bernard de PB7Z

http://www.pb7z.com
QSL via LoTW , Buro , Direct , eQSL

Member of BCC , GDXF #1009 , EUDXF #927 , Interest Group RTTY

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: CQWWCW

#14 Bericht door pc9t »

En dan vinden ze het gek dat er zo weinig nieuwe zendamateurs bijkomen, die worden of hier inmiddels of gelijk met een soort van denigrerend vingertje terechtgewezen, of meteen met aan het leren gezet want als je N amateur bent stel je ook niet veel voor dat begint pas als je F amateur bent.

Doe je niet de dingen die ze 40 jaar geleden deden want toen was alles goed en als er nu gebruik gemaakt wordt van nieuwe technieken dan moet je dit en moet je dat.

Piraterij is ook uit den boze want dan ben je geen amateur maar een piraat, zover ik weet deed jack sparow niet in ilegale zendamateurisme maar kaapte schepen.

Ik schat als iederen zijn account hier moet opzeggen opdat hij op amateur gebied iets ilegaals gedaan heeft dat het nog stiller wordt op dit forum.

Waarom staat er zoveel amplifiers bij amatuers van meer daan 800 watt terwijl we maar max 400 watt mogen maken, ja ik weet dat er uitzonderingen zijn.

En hebben niet heel veel mensen wel eens ilegaal iets gedaan.

Komop begroet nieuwe ideeen ventileer die dingen en laat andere mensen daar gebruik van maken en deel die info.

Ik heb een erge vorm van tinitus en als ik naar cw zou moeten luisteren ben ik het na 1 minuut al beu want ik hoor de hele dag piep geluiden in mijn hoofd, dan zit ik er niet op te wachten om dan ook nog eens naar cw te gaan luisteren terwijl ik daar best wel actief in zou willen zijn.

Dus als ik dit via en computer doe ben ik geen amateur en moet ik niet zeuren en iedere dag een kwartier gaan luisteren wat voor mij een hel is. Daarom doe ik niets in cw.

En als ik rtty of psk doe staat het geluid uit want dat ies niet fijn voor mij.

Ohja ik moet psk en rtty ook maar zonder computer proberen te decoderen.

Waarom worden er tijdens contesten dan wel gebruik gemaakt van computers om te loggen komop dat deden ze vroeger op papier.

Ja maar ik schrijf niet netjes , dan ga je maar schrijfles halen want loggen doe je niet via de computer, en waarom draaien er zoveel computers in shacks die zijn toch niet nodig heeft niets met amateurisme te maken.

En ik dat dat bijna 99 % wel een koopdoos heeft staan jammer maar een echte amateur bouwt die zelf.

Wat is de essentie van dit verhaal, sta open voor nieuwe ontwikkelingen en als nieuwkomers een vraag stellen ga niet gelijk met dat vingertje aan de gang, maar probeer hem op een vriendelijke manier te verleiden tot zendamateur.

Merk je dat hij in de buurt woont nodig hem desnoods uit naar en verenigingsavond of laat hem bij een contestvereniging kijken of bij je thuis en laat zien wat de mogelijkheden zijn.

Dan is er nog kans dat er over 20 jaar nog amateurs zijn en niet louter piraten.

Zouden we nu ook zoveel commerciele radiostations hebben als we vroeger niet radio veronica en radio mi amigo en radio noordzee en radio london en radio caroline enz enz.

Daar hebben jullie vast niet naar geluisterd dat waren immers piraten, nee dat waren de voorlopers van het huidige omroepbestel

En wat te denken van de vele fm piraten die daar inmens veel geld instoppen om net iets anders aan mensen ten gehoren te brengen als de normale radio stations, waar komen die vele regionale zenders vandaan dat waren vroeger piraten en die zijn op een gegeven moment uit de ilegaliteit getreden omdat ze steeds werden opgerold terwijl ze niets anders deden dan muziek voor mensen ten gehoren brengen die daar voor belde. En sommige waren heel professioneel en andere heel klein schalig maar zij zaten er niet voor zichzelf alles te riskeren, en soms ging het om complete studios.

Dus heb ook respect voor deze mensen waarom bestaan ze nog steeds omdat er mensen naar luisteren zou dit niet het geval zijn dan zouden ze echt niet meer bestaan.

Zo dit lucht even op.

En Bernard chappoo dat je het zo goed voor elkaar hebt om met N1MM zoveel qso’s te maken in CW
En dat geld voor een ieder die dit op deze manier doet, ik hoop dat ik het nog eens voor elkaar krijg.

Jullie zullen nu wel wat minder gelogd worden door nl amateurs nu ze wten dat je het via de computer doet.

Thumpsup


PB7Z schreef:
Steef schreef: Ja mooi, maar hoe weet je nou of het tegenstation jouw call goed genomen heeft?
De CW decodeer apparaten geven toch wel de nodige fouten, zeker in een drukke contest.

Als je tegenstation een puntje of streepje te veel seint, is het QSO ongeldig.
Met zelfs strafpunten tot gevolg.

Ik gun iedereen zijn hobby!
Maar ik hoop ook dat je je eigen call heel goed kan nemen in CW als je PC CW doet in een contest.
Ik weet niet of je ooit CW Skimmer of zoiets hebt gebruikt?
Als je er veel mee werkt, zijn er ook minder fouten.
Tuurlijk komen er wat foutjes, maar ik heb nog geen "echte CWer"gezien in een contest zonder een fout!!!
Ook jij niet Steef...

Dus hou eens op over leer eens CW of iets dergelijks en wees blij dat er meer gebruik maken van de mode CW.
Vorig jaar had ik in mijn ingestuurde log 862 qso's.....
Dit kam uit de cross check..

PB7Z 2017 PA 14 SA HP ALL 454,536 837 76 278 26.9

837 qso's, dus ik had 25 fout!!!
WOW dat is slecht zeg..

Als je al een poos bezig bent op deze manier is jouw eigen call wel te nemen.

Laat gewoon ieder in zijn/haar waarde en ook de manier waarop ze hun hobby beleven.
In plaats van mierenneuken kun je ook qso's maken....
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWWCW

#15 Bericht door PD2R »

PC9T en PB7Z, volgens mij hebben jullie een beetje last van een Calimerocomplex. Steef gunt iedereen zijn hobby maar stelt dat het wel belangrijk is om je eigen call te kunnen nemen.

Ik ben het ook wel een met Aloys eens dat ik het ook een beetje nep vind om met een Skimmer CW te nemen maar ben alleen maar blij met de extra activiteit. En wie weet waar het weer toe leidt, misschien wel weer toe een nieuwe CW operator.

Zelf dit jaar helaas niet mee kunnen doen, druk met opleidingen en werk dus geen tijd voor de hobby.
Hopelijk volgend jaar weer.

Aan een ieder die plezier heeft gehad, met of zonder Skimmer, well done!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie