Remote werken maar dan anders!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Remote werken maar dan anders!

#1 Bericht door PE9PE »

Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Remote werken maar dan anders!

#2 Bericht door PE2AAB »

Geinig idee maar wel een relatief duur ‘grapje’.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Remote werken maar dan anders!

#3 Bericht door PA3CQN »

Is dit 1 april of zo? Wat blijft er over van de hobby als je gewoon ergens een dikke zender huurt?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Remote werken maar dan anders!

#4 Bericht door PE9PE »

PA3CQN schreef:Is dit 1 april of zo? Wat blijft er over van de hobby als je gewoon ergens een dikke zender huurt?
Velen zijn helaas niet (meer) in staat om antennes te plaatsen wegens deze niet complete lijst:

1) Weigering Gemeente
2) Weigering Woningstichting
3) Niet in (financiële) staat daar Rechtszaken over te voeren.
4) Gezondheid
5) Ongelukkig QTH
etc. etc.

Dus als er dan niets anders overblijft is de keuze:
Helemaal niets of een oplossing zoals dit.

Overigens er zijn daar ook 10 stations met 100Watt en een Windom antenne.
Kan dat niet echt een "dikke zender" huren noemen.

Sta open voor de problemen van anderen plus mogelijkheden die er tegenwoordig geboden worden zonder het direct te veroordelen zou ik zeggen.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Remote werken maar dan anders!

#5 Bericht door PA3DAT »

Ach, ik heb wel eens een huisje gehuurd mét compleet ingerichte shack en een behoorlijke
zendmast: http://www.aloys.nl/radio-op-de-grens-v ... wegen.html

Maar dat kostte slechts € 38 per dag, inclusief alles! :D

(Let op: voordat ik mensen op een idee breng, de zendmast is recentelijk omgewaaid, zie
https://www.veron.nl/nieuws/antennes-en ... orokulien/ ...
Website: http://www.sj9wl-lg5lg.com, men hoopt de mast binnenkort weer op te bouwen.)
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 11 nov 2018, 12:11, 3 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Remote werken maar dan anders!

#6 Bericht door PA3DAT »

PE9PE schreef:Overigens er zijn daar ook 10 stations met 100Watt en een Windom antenne.
Ik vraag me af hoe dat dan werkt: wanneer ik remote werk via een station in bijvoorbeeld
Duitsland, dan moet ik waarschijnlijk ook DL/ voor mijn call zetten?
Ik ben dan niet meer "gewoon" PA3DAT want degene die mij werkt maakt verbinding met
een station in Duitsland. Of zie ik dat verkeerd?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Remote werken maar dan anders!

#7 Bericht door PE9PE »

PA3DAT schreef:
PE9PE schreef:Overigens er zijn daar ook 10 stations met 100Watt en een Windom antenne.
Ik vraag me af hoe dat dan werkt: wanneer ik remote werk via een station in bijvoorbeeld
Duitsland, dan moet ik waarschijnlijk ook DL/ voor mijn call zetten?
Ik ben dan niet meer "gewoon" PA3DAT want degene die mij werkt maakt verbinding met
een station in Duitsland. Of zie ik dat verkeerd?
Inderdaad DL voor je call.
Life is too short for QRP.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Remote werken maar dan anders!

#8 Bericht door PA3CQN »

PE9PE schreef:
PA3CQN schreef:Is dit 1 april of zo? Wat blijft er over van de hobby als je gewoon ergens een dikke zender huurt?
Velen zijn helaas niet (meer) in staat om antennes te plaatsen ...
Daar hoor ik zelf toevallig ook bij. En ik zou het niet in mijn hoofd halen om via internet een verbinding met het een of ander lange afstands-station wat
niet van mj is te maken om dan te doen alsof ik zelf aan het zenden ben. Dat is niet waar de hobby voor is, en ja, dat veroordeel ik als je dat zo wilt noemen.
Overigens zou het volgens de regels zoals ik ze interpreteer toch niet toegestaan zijn, immers: het station is door meerdere vergunninghouders te bedienen (artikel 10.1.a)
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Remote werken maar dan anders!

#9 Bericht door PE9PE »

PA3CQN schreef:
PE9PE schreef:
PA3CQN schreef:Is dit 1 april of zo? Wat blijft er over van de hobby als je gewoon ergens een dikke zender huurt?
Velen zijn helaas niet (meer) in staat om antennes te plaatsen ...
Daar hoor ik zelf toevallig ook bij. En ik zou het niet in mijn hoofd halen om via internet een verbinding met het een of ander lange afstands-station wat
niet van mj is te maken om dan te doen alsof ik zelf aan het zenden ben. Dat is niet waar de hobby voor is, en ja, dat veroordeel ik als je dat zo wilt noemen.
Overigens zou het volgens de regels zoals ik ze interpreteer toch niet toegestaan zijn, immers: het station is door meerdere vergunninghouders te bedienen (artikel 10.1.a)
Hallo Henk,

1) Het is een aanname van jou dat de Zendamateur "zou doen" alsof het vanaf zijn eigen station verbinding is gemaakt.
2) Mocht dit zo zijn dan is het zijn/haar verantwoording maar maakt niet dat dit initiatief als geheel dan maar in de prullenbak zou moeten gaan.
Want wij gebruiken immers ook /M als mobiel of G/, DL/, HB/ als wij daar op vakantie zijn, dus wat is het verschil? Dat het nu toevallig via een draadje vanaf je huis naar dat land loopt?
Binnen Nederland zijn er genoeg stations die Remote werken vanaf huis met hun station ergens bij een boer.
3) Meerdere vergunninghouders probleem is er uitsluitend wanneer "men" simultaan zou kunnen zenden maar dat gebeurd hier niet.
Het werkt net zoals jouw internet aansluiting thuis, niemand anders gebruikt van buitenaf jouw verbinding.
4) Dat jij er geen gebruik van wilt maken is je goed recht maar het is uitermate triest dat jij een ander daar dan voor veroordeelt.
Wordt wakker zou ik zeggen en benut alle nieuwe mogelijkheden want de wereld is niet meer zoals jij 38 en ik, 42 jaar geleden, onze machtiging hebben gehaald.


Ik wens je succes met onze vreselijk mooie radiohobby.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Remote werken maar dan anders!

#10 Bericht door PA3CQN »

PE9PE schreef:
PA3CQN schreef:
PE9PE schreef:
PA3CQN schreef:Is dit 1 april of zo? Wat blijft er over van de hobby als je gewoon ergens een dikke zender huurt?
Velen zijn helaas niet (meer) in staat om antennes te plaatsen ...
Daar hoor ik zelf toevallig ook bij. En ik zou het niet in mijn hoofd halen om via internet een verbinding met het een of ander lange afstands-station wat
niet van mj is te maken om dan te doen alsof ik zelf aan het zenden ben. Dat is niet waar de hobby voor is, en ja, dat veroordeel ik als je dat zo wilt noemen.
Overigens zou het volgens de regels zoals ik ze interpreteer toch niet toegestaan zijn, immers: het station is door meerdere vergunninghouders te bedienen (artikel 10.1.a)
Dat jij er geen gebruik van wilt maken is je goed recht maar het is uitermate triest dat jij een ander daar dan voor veroordeelt.
Niks triests aan. Emo-argumentatie werkt bij mij niet zo goed. Het idee dat iedereen alles maar moet kunnen omdat het anders zielig is dus ook niet.
Het huren en op afstand via internet bedienen van een zender op een ander continent heeft niks met de doelstelling van onze hobby te maken.
Als er mensen zijn die zich daardoor zielig voelen moeten die in eerste instantie zichzelf maar eens afvragen waarom ze eigenlijk voor deze hobby hebben gekozen.

Ik voor mij heb meer waardering voor iemand die met doorzettingsvermogen een middengolfontvangertje in elkaar knutselt dan voor een armstoel-amateur.
Iemand die met een qrp-kitje uit China en een draad uit het raam ondanks de omstandigheden toch een verbinding maakt is wat mij betreft helemaal een top-amateur!
En gelukkig zijn die er nog !
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Remote werken maar dan anders!

#11 Bericht door PA3DJS »

@PA3CQN:
Weet je wat nu het leuke is aan zo'n (remote) station met grotere oren: de kans dat de verbinding met dat chinese QRP station met draadje uit het raam lukt, wordt een stuk groter.

Ik deel jouw opvatting niet dat het huren van zo'n remote station niks met de doelstelling van onze hobby te maken heeft. Ik vermoed dat je jouw standpunt niet kunt onderbouwen, gezien de inmiddels vele andere amateurtoepassingen waarbij een deel van de communicatie via andere wegen loopt, en waarbij er voor die wegen ook betaald moet worden.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Remote werken maar dan anders!

#12 Bericht door PD2EW »

@PA3DAT
Heej Alois, dat huisje in Morokulien (bij de grote trol) ken ik, ik was er 2 jaar geleden ook! Alleen noem ik dat niet echt "remote" werken en zie het meer als gastgebruik. Zal er nog wel eens een pagina'tje op internet aan wagen om mijn ervaringen te delen..

Heb Odd nog een pak stroopwafels in de brievenbus gedrukt en me er prima vermaakt.
Enkele antennes werkten toen ook al niet en ik moest zelf uitzoeken welke dat waren (gelukkig had ik de SARK 60 bij me).
Dat de mast omgegaan was, dat had ik dan wel weer even gemist..

@PA3CQN
En Henk, we hebben vanuit Noorwegen net daarvoor nog een hoop schik gehad met de Pixie van eBay, leuk ding hoor.. alleen ff geen RBN gevolgd.
http://www.wijkamp.com/pd2ew/beacons.html

Luitjes, gun een ieder zijn hobby op zijn eigen manier, als het maar binnen de regels blijft.
En voor wat dat laatste betreft: als PD'er heb ik een officiële aanvraag gedaan in Noorwegen en een 'vrijbrief' ontvangen van Nancy Sangvik (verantwoordelijk ambtenaar NO Post).

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Remote werken maar dan anders!

#13 Bericht door PA3DAT »

PD2EW schreef:Alleen noem ik dat niet echt "remote" werken en zie het meer als gastgebruik.
Klopt. Maar ook een mogelijkheid voor mensen die thuis niet veel mogelijkheden hebben: huur een gaststation! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Remote werken maar dan anders!

#14 Bericht door pa1bvm »

dus er is wel wat animo voor Bed & Breakfast met shack en wat EME-antennes ??
hmmm...

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Remote werken maar dan anders!

#15 Bericht door pa1bvm »

er zijn toch al diverse amateurs die " remote" werken in nederland
ergens op een rustig plekje staan wat vhf / uhf antennes en die besturen ze netjes via het internet
op de remote locatie staan ook de zenders en ontvangers

knap als je zoiets kan maken , besturen en onderhouden

Plaats reactie