Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#16 Bericht door PE1PQX »

PE1KVL schreef: Kun je een belangrijkere hobby noemen?
Ik wel: de reddingsbrigade (ben daar zelfs bestuurslid WaterHulpVerlening/PR)

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#17 Bericht door Bert_1 »

PE1PQX schreef:
PE1KVL schreef: Kun je een belangrijkere hobby noemen?
Ik wel: de reddingsbrigade (ben daar zelfs bestuurslid WaterHulpVerlening/PR)

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.
Dat lijkt me geen hobby. Hobbies doe je voor je plezier en ontspanning en ik vroeg me af hoe PA1 ZP de waarde van een hobby bepaalt.

Ps ik zal voor de duidelijkheid maar even melden dat ik HAM radio niet belangrijker vind dan welke andere hobby dan ook. Wel leuker dan bijna alle andere hobbies :D
Bert

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#18 Bericht door PE1PQX »

PE1KVL schreef:
PE1PQX schreef:
PE1KVL schreef: Kun je een belangrijkere hobby noemen?
Ik wel: de reddingsbrigade (ben daar zelfs bestuurslid WaterHulpVerlening/PR)

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.
Dat lijkt me geen hobby. Hobbies doe je voor je plezier en ontspanning en ik vroeg me af hoe PA1 ZP de waarde van een hobby bepaalt.

Ps ik zal voor de duidelijkheid maar even melden dat ik HAM radio niet belangrijker vind dan welke andere hobby dan ook. Wel leuker dan bijna alle andere hobbies :D
De reddingsbrigade is wel degelijk hobby. We zijn allemaal vrijwilligers (op een enkele persoon op het bondskantoor na). Maar da's off topic.

Hoe je je hobby beleeft is heel persoonlijk.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#19 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

PE1KVL schreef:
PA1ZP schreef: Het zendamateurisme is een ding en hobby uit het verleden, leuk gezellig maar volledig onbelangrijk.
Kun je een belangrijkere hobby noemen?
Padvinderij of scouting, die ruimen een mooi stukje natuur op.
Ook onder de noemer hobby.

73 pd0hdf

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#20 Bericht door PA2S »

Belangrijk?

Als het gaat om de toekomst van onze hobby, zal het gaan om het maatschappelijk belang ervan. Ik zeg het al jaren: zonder maatschappelijk belang zullen de amateurbanden door anderen worden opgeëist.

Verlagen van drempels is een heel slecht idee. Ik moet er niet aan denken dat ik word behandeld door een chirurg die maar de helft van de vragen goed heeft beantwoord.

BIPT stelt per saldo voor om de full licence af te schaffen, want met 50% goed mag je op alle banden met 400W PEP (aldus het artikel op de site van de UBA). Geen prikkel meer om door te leren. Geen hond die moeite gaat doen voor 15 kHz op de 60 meter band en een stukje 160 m of wat ATV.

UBA wordt UNA: Unie van Novice Amateurs. Ooit mocht je in België rijden zonder rijbewijs. Het gaat hard die kant op. Ik hoop niet dat het overwaait.

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#21 Bericht door Toon pd0dfm »

PA2S.
U maakt zich zorgen merk ik, maar onterecht.
Laten we eerst maar eens afwachten wat het AT beslist.
In het begin werd de D-licentie ook vaak gezien als iets wat oneerlijk verkregen was.
Ik was blij dat ik de D gehaald had, en heb er nu nog steeds plezier in, zeker met wat we nu mogen.
Maar ik heb een tijd geleden al op een ander draadje gepost,... ik verwacht dat het AT van al die verschillen af wil.
Gewoon één soort registratie, met misschien een iets moeilijker examen, maar dan zijn ze in één keer klaar met alles.
Dat zal niet op korte termijn gebeuren, ik verwacht een aantal jaren na de her-ijking die er komen gaat.
De vergrijzing slaat toe, en willen de amateurs de hobby in stand houden, dan zullen er aanpassingen worden voorgesteld en in overleg worden toegepast.
Vroeger had je vier soorten licentiehouders, nu nog maar twee, en dat gaat terug naar eentje.
Tenminste,,... in de toekomst, dat kan nog wel even duren.
Welke amateur bouwt nu zelf nog zijn set ?,... en dan bedoel ik geen bouwpakket van welke firma dan ook.
We worden allemaal stekker-amateurs, gewoon doordat de onderdelen steeds moeilijker verkrijgbaar zijn, of zo klein dat we die zelf niet meer kunnen solderen.
Vroeger kon je naar de winkel op de hoek van de straat een paar weerstanden kopen of een paar halfgeleiders, nu moet je bestellen op internet bij Ali-express of Conrad.
En hoeveel amateurs beheersen nog de morse ???.
Tegenwoordig hangen ze een computer aan de set en ook N-amateurs rammelen met 20 woorden per minuut in CW op de band.
Maar dit schrijfsel is niet persoonlijk bedoeld en ik wil niemand kwetsen hiermee.
Ik heb in 1977 mijn D gehaald en ben sinds enkele jaren weer actief, ik moet eerlijk bekennen, er ging een wereld voor me open, en ik ben er ook heel blij mee.
Als Novice mag je 25 watt maken,... ook zoiets, alles wat je tegenwoordig koopt, heeft veel meer vermogen aan boord.
Aan de gebruiker de keuze, maar welke N houdt zich keurig aan die regel ?.
Ik denk erg weinig, ik pis ook wel eens naast het potje, in de auto gebruik ik ook wel eens 50 watt.
Maar,.. ik ben blij met wat ik nu mag en kan, al zou ik blij zijn met een klein stukje uitbreiding op 20 meter, het stukje contestvrije zone.
Voor de rest,... is het prima zo, ik hoef niet op 23 cm, in digimode heb ik totaal geen interesse, repeaters zijn handig in de auto, maar dan ook alleen in de auto.
Vanuit de shack op 2 meter werk ik het liefste simplex, dat is het mooiste vind ik.
Maarja, het is op die freq's wel erg stil in fm, dus roep eens wat vaker op de freq's en niet via de praatpalen, willen we onze freq's blijven gebruiken.
Doen we dat niet,... dan raken we ze kwijt op den duur.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#22 Bericht door on4avt »

Als de novice vergunning 100 w zal krijgen zullen ze al blij mogen zijn; In België moet je nu een ganse verklaring invullen waarom je meer dan 200 wat zou nodig hebben als je het aanvraagt.
Je moet al met zware experimenten komen aandraven; De nieuwe hare's die van on3 naar on4-5-6- etc zijn gegaan zonder de morse proef gaan er al niet meer van kunnen genieten.
Ander probleem is, dat er een Operator vergunning en een stations vergunning zou ingevoerd worden. Als je en een station en een operator vergunning nodig hebt betaal je dubbel. met een operator vergunning heb je geen station thuis ,maar kun je op een ander gaan zenden,vb de club.
ps is wat ik hoorde voorbijkomen. Als het mis is, don't shoot.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#23 Bericht door PE1PQX »

Toon pd0dfm schreef: ... ik verwacht dat het AT van al die verschillen af wil.
Gewoon één soort registratie, met misschien een iets moeilijker examen, maar dan zijn ze in één keer klaar met alles.
Dat zal naar mijn bescheiden mening dus nooit gebeuren... Slechts één registratie voor alle Nederlandse HAM's.

AT zou eens moeten gaan lobbyen in Europa om alles gelijk te trekken met elkaar; vermogens, toegestane banden; MET verschillen tussen Novice, eventuele Intermediate en Full in geval van 3 verschillende registraties.
Één Europa wordt er altijd geroepen, maar in onze hobby-wereldje echt niet... Ieder land voor zichzelf.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#24 Bericht door PA3DAT »

PE1PQX schreef:Één Europa wordt er altijd geroepen, maar in onze hobby-wereldje echt niet... Ieder land voor zichzelf.
Gelukkig wel. Wij hebben het beste pensioensysteem, voordat de rest dat even gelijk heeft getrokken... :D :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#25 Bericht door PE1PQX »

PA3DAT schreef: Gelukkig wel. Wij hebben het beste pensioensysteem, voordat de rest dat even gelijk heeft getrokken... :D :wink:
Ik heb het niet over het pensioen gehad, maar over onze hobby....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#26 Bericht door on4avt »

Om te beginnen zijn er nog verschillen in de CEPT regels.IN Europa.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#27 Bericht door PA3DAT »

@Andre: je hebt het over "één Europa". Alsof de EU opgericht zou zijn om "alles gelijk te trekken".
Dat is (godzijdank) een veel verbreid misverstand. Noem dat er dan ook niet bij.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#28 Bericht door PE1PQX »

PA3DAT schreef:@Andre: je hebt het over "één Europa". Alsof de EU opgericht zou zijn om "alles gelijk te trekken".
Dat is (godzijdank) een veel verbreid misverstand. Noem dat er dan ook niet bij.
Één Europa noemen de heren in het pluche zelf ook (daar in Brussel), daarom haalde ik dat aan.
Voor onze hobby kan dat best, alles in Eu gelijk trekken; frequentiegebruik, toegestane vermogens etc.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#29 Bericht door PA2RU »

PE1PQX schreef: Één Europa noemen de heren in het pluche zelf ook (daar in Brussel), daarom haalde ik dat aan.
Voor onze hobby kan dat best, alles in Eu gelijk trekken; frequentiegebruik, toegestane vermogens etc.
Vergeet dat maar...de novices in DL mogen op andere banden dan novice's hier etc etc om maar eens wat te noemen...
Ook op andere vlakken verschillen de regelgevingen te veel en dat zal wel zo blijven vrees ik...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Belgie voert de CEPT Novice vergunning in!

#30 Bericht door PE1PQX »

PA2RU schreef: Vergeet dat maar...de novices in DL mogen op andere banden dan novice's hier etc etc om maar eens wat te noemen...
Ook op andere vlakken verschillen de regelgevingen te veel en dat zal wel zo blijven vrees ik...
Helaas, maar zeker waar!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie