Yaesu ft-101e vermogen op 160m, oscillatie op 10m, LSB freq.

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Yaesu ft-101e vermogen op 160m, oscillatie op 10m, LSB freq.

#1 Bericht door PA3LS »

Mijn Yaesu heeft diverse kleine probleempjes. Ik ben nu aan het vaststellen wat daadwerkelijk een probleem is en wat niet.

Het uitgangsvermogen van de Yaesu is zeer grofweg 100w cw. Op 160m komt ie daar lang niet aan, op de rest van de banden wel. De service documentatie schrijft voor dat je niet de 140mA kathodestroom mag overschrijden omdat hij teveel spurious geeft op 160m als je dat doet. Zou het kunnen zijn dat hij vanaf fabriek, of door een vorige eigenaar, begrenst is op 160m? Of hoor je op 160m gewoon het volle uitgangsvermogen te kunnen gebruiken, zij het met veel spurious signalen?
Op 80 tm 15 doet ie boven de 100w - op 160m blijft de wijzer van de externe vermogensmeter steken op 40 a 50w.

Op 10m genereert hij ca. 10w vermogen. Maar nu komt het - hij doet dat zowel key up als key down en de kathodestroom is 'groot'. Er is geen modulatie. Ik heb de indruk dat de eindtrap op 10m spontaan begint te oscilleren, en dat er geen aansturing is vanaf de 'normale' weg.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Verder klopt de 'carrier' frequentie op LSB niet. Het LSB signaal zit bijna op dezelfde plek als het USB signaal als ik het bekijk op de websdr. Op CW klopt die wel. Op USB ook. Ik heb al iets gelezen over een trimmer die de LSB frequentie regelt, er zijn 3 oscillatoren voor de carrier van LSB/USB/CW+AM, die naar een mengtrap gestuurd worden. Wie kan me hier meer over uitleggen? Ik wil pas dingen gaan verdraaien als ik ook begrijp wat ze doen...

Ten slotte klopt op 40 en 80m de gelijkloop van de preselectie niet tussen zenden en ontvangen. Op 80m niet heel hinderlijk, maar op 40m is de verstemming best groot. Hoe kan ik dat wegregelen? De piek in zendvermogen is dus verschoven tegenover de piek in beste ontvangst.

Alle tips en trucs zijn welkom, ik heb al een collega-amateur gevonden die me kan helpen, maar ik wil eerst zoveel mogelijk dingen zelf controleren en doorgronden zodat we 'm vlot werkend kunnen hebben.

Groetjes,
Laurens.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Yaesu ft-101e vermogen op 160m, oscillatie op 10m, LSB f

#2 Bericht door nanko »

Wat de oscillatie betreft lijkt het er op dat de neutrodynisatie verlopen is.
Kan me voorstellen dat dat ook effect op de gelijkloop heeft, de capaciteit
op de roosters verandert
Volgens mij staat de afregelpocedure in het manual.
N

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu ft-101e vermogen op 160m, oscillatie op 10m, LSB f

#3 Bericht door PA0LMD »

Ja : begin met het downloaden van het service manual en lees dat goed door.
Volg daarna de afregel procedures.
Meten is (z)weten

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Yaesu ft-101e vermogen op 160m, oscillatie op 10m, LSB f

#4 Bericht door PA3LS »

Wat 10m betreft- de neutrodynisatie hebben we al bekeken. Maar al zou die verlopen zijn, dan zou ie (buiten oscilleren) toch ook nog gewoon vermogen op moeten kunnen wekken bij key down? Ik krijg zelf de indruk dat ie geen aansturing krijgt, alsof de ingang naar de eindtrap zweeft. Als ik de scope aan de RF out (tulp-aansluiting achterop, niet de antenneaansluiting) zet, zie je wel signaal zodra ie begint te oscilleren, maar niet zoveel als op de andere banden.

Specifiek voor het afregelen voor de LSB frequentie vraag ik me af hoe dan precies. Er staan zoveel procedures in... Is er domweg een trimmer voor de LSB oscillator?

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu ft-101e vermogen op 160m, oscillatie op 10m, LSB f

#5 Bericht door PA0LMD »

PA3LS schreef:Wat 10m betreft- de neutrodynisatie hebben we al bekeken. Maar al zou die verlopen zijn, dan zou ie (buiten oscilleren) toch ook nog gewoon vermogen op moeten kunnen wekken bij key down? Ik krijg zelf de indruk dat ie geen aansturing krijgt, alsof de ingang naar de eindtrap zweeft. Als ik de scope aan de RF out (tulp-aansluiting achterop, niet de antenneaansluiting) zet, zie je wel signaal zodra ie begint te oscilleren, maar niet zoveel als op de andere banden.

Specifiek voor het afregelen voor de LSB frequentie vraag ik me af hoe dan precies. Er staan zoveel procedures in... Is er domweg een trimmer voor de LSB oscillator?
LSB = TC3 op mod. unit.
Zie schema's , heb je die al bestudeerd ?
Meten is (z)weten

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Yaesu ft-101e vermogen op 160m, oscillatie op 10m, LSB f

#6 Bericht door PA3LS »

Het schema heb ik al bestudeerd ja. Maar het is nogal een gecompliceerd apparaat.

Ik heb een frequentieteller aangesloten op de RF out bus op de achterzijde en een dummyload op de antenneaansluiting.
Ik voer een 1khz toon aan op de microfooningang.

De zender stem ik af op 7160,0khz (bijvoorbeeld). Clarifier staat uit.
Op stand AM of TUNE meet ik (zonder modulatie) 7160khz op de uitgang. Dit lijkt mij correct.
Op stand USB meet ik 7160,3khz, bij te regelen tot 7160,6khz. Ik zou echter bij een zuivere toon, een uitgangsfrequentie verwachten van 7161khz.
Op stand LSB meet ik 7161,5khz. Ik zou hier een signaal verwachten van 7159khz.

Klopt mijn gedachtegang?
Het signaal uit de AM/LSB/USB kristaloscillator wordt eerst gemengd met het VFO signaal. Vervolgens wordt dat nog eens met een andere kristaloscillator gemengd om op de zendfrequentie te komen. Klopt het dat een afwijking in de afstemming van VFO en LO geen invloed hebben op de -1khz bij LSB, 0khz bij CW en +1khz bij USB?

De service documentatie (die van meer dan 200 pagina's lang) beschrijft de trimprocedure voor alle bandfilters en sperfilters, maar ik kan niet direct iets vinden over het op de juiste frequentie krijgen van de oscillators.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu ft-101e vermogen op 160m, oscillatie op 10m, LSB f

#7 Bericht door PA0LMD »

Nou...complex, niet echt eigenlijk.

VFo en LO hebben uiteraard geen invloed op het USB/LSB frequentie verschil.
Bekijk de schema's en je ziet dat er 3 Xtal oscillatoren zijn, die moet je afregelen.
USB 3178,5 khz
LSB 3181,5 kHz
AM/CW 3179,5 khz

Maar nogmaals : staat allemaal in de schema's.
Meten is (z)weten

Plaats reactie