PA0Q Hans Remeeus 50 jaar Zendamateur

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Re: PA0Q Hans Remeeus 50 jaar Zendamateur

#16 Bericht door -Verwijderd account »

pa0bak schreef:
PE2CH schreef:En de wekelijkse rondes die je destijds had zijn bijna allemaal verleden tijd geworden. Alleen het aantal "praatpalen" is fors toegenomen.
Ja, bestaat het Randstad Amateurnet op de vrijdag avond nog?
Mijn examen was nog mondeling, in 1971 ..............
Nee, die bestaat al jaaaaaaren niet meer. De enige wekelijkse ronde hier in de regio is op zondagavond en dat is op PI3RTD, VERON afd. Rotterdam.

Mijn eerste examen was voorjaar 1981, voor de toenmalige D-machtiging.

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: PA0Q Hans Remeeus 50 jaar Zendamateur

#17 Bericht door Willem-PA5WK »

wat heeft dit nou met deze zendamateur te maken , deze man is zeer actief op allerlei banden en dit is nou net waar PB5X op doelde in een andere topic om zijn meldingen in te trekken .

altijd negatief en afkraken er is genoeg te beleven op de frequentie vooral op de hf banden .
afgelopen weekend weer een prachtige contest met zeer mooie openingen ga je daar eens op focussen .

ik geniet al jaren van de hf maar blijkbaar steken sommige ( zeur )amateurs liever hun tijd in
het typen dan een mooie verbinding te maken op hf .

en waarom zou je geen "" mooie koopdoos "" hebben staan i.p.v. een prutszender die er niet uit ziet
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: PA0Q Hans Remeeus 50 jaar Zendamateur

#18 Bericht door PA0FRI »

PA1AIS schreef:Ja ja,zo ben ik ook 45 jaar radio amateur, maar 40 jaar een machtiging. :wink:
Het is maar een kwestie van nuance.
In 1961 was ik een van de drie oprators van PI1KMA
In 1966 deed ik examen en was 'bevoegd' want ik had nog geen zender, maar wel af en toe elders operator.
In 1969 vroeg ik mijn call aan.
Was ik zendamateur sinds 1961, 1966 of 1969?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa1hr
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2005, 20:57
Roepletters: PA0Q
Locatie: Zieuwent
Contacteer:

Re: PA0Q Hans Remeeus 50 jaar Zendamateur

#19 Bericht door pa1hr »

Een tijd geleden werd ik benaderd door iemand van de ELNA; een gratis huis-aan-huis blad voor de gemeente Oost-Gelre (Groenlo, Lichtenvoorde, Zieuwent en nog enkele deelgemeenten), om iets te vertellen over onze mooie radiohobby. Dat doe ik altijd graag; wellicht willen hierdoor lezers van de ELNA ook radiozendamateur worden. Ik vertelde dat ik in 1965 met de radiohobby begonnen was, als 12 jarig jongetje, en zelf spulletjes in elkaar knutselde. In 1969 werd ik lid van de VERON (jawel; volgend jaar is het feest!). Toen ik het concept las om te controleren zei ik direct: ik ben geen 50 jaar radiozendamateur (met een machtiging), dat ben ik pas 35 jaar. Haar antwoord was: "Oooh meneer, die nuance vinden misschien een paar mensen in uw wereld heel belangrijk, maar de lezers van de ELNA echt niet en daar is het artikel voor geschreven". Ik vond, en vind nog steeds, dat zij gelijk had.

Van 3 augustus 1970 tot 31 december 1988 ben ik professioneel radiotelegrafist geweest bij de Koninklijke Marine en bij Scheveningen Radio. Bij PCH heette dit toen Kustradiotelegraafambtenaar (KRTGA). Buitenstaanders hadden het over radio-officieren; allemaal nuances. In de jaren 80 ben ik ook nog Chef Seinzaal en Chef Radioverkeer geweest bij PCH; geweldige tijd, waar ik ook ontzettend veel plezier beleefd heb!

Mensen mogen mij gerust een stekkeramateur noemen omdat ik twee beeldschermen heb, om de ANAN-7000DLE SDR te bedienen en om deel te nemen aan contesten. Zij mogen mij noemen wat ze willen. Belangrijker is dat ik heel veel plezier beleef aan ons mooie radiohobby en mijn ervaringen deel. Ik schrijf regelmatig artikelen in Electron over mijn (zelfbouw)activiteiten. Onlangs nog over de bouw van een deltaloop voor 20-10 meter en een 4:1 balun voor QRO. Lees ook eens de HF-rubriek om goed te kunnen oordelen en te nuanceren over mijn activiteiten.

Kennis en ervaring kun je vermenigvuldigen door het te delen...

Veel plezier allemaal, wellicht tot aanstaande zaterdag op de DvdRA en tijdens de CW Challenge en 73! Hans PA0Q.
Vriendelijke groeten,
Hans Remeeus (PA0Q/OE3JRC)
http://www.remeeus.eu
Communication is about people, the rest is technology.

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: PA0Q Hans Remeeus 50 jaar Zendamateur

#20 Bericht door Willem-PA5WK »

+ 1 Hans , PA0Q

en ik zou alle ( cent - zeur ) amateurs aanraden om s'morgens eens te luisteren of zich
in te melden op de 80 meter ronde 3.692 mhz kunnen ze gelijk horen waar je soms mee bezig bent . kunnen ze mischien nog wat opsteken in plaats van altijd te zeiken
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: PA0Q Hans Remeeus 50 jaar Zendamateur

#21 Bericht door Bert_1 »

PE2CH schreef:Ik zie op de foto die daarbij staat vooral koopdozen uit de hogere prijsklasse. En twee grote pc-schermen voor z'n neus. Kortom, dit is geen zendamateur maar een stekkeramateur.
Je hoort vaker dit soort kreten helaas. Een beetje bescheidenheid zou amateurs sieren die roepen dat zelfbouwers boven amateurs staan die hun spullen kopen. Het is maar net hoeveel tijd je ergens voor kunt nemen en dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken. Kun je je het veroorloven om veel tijd in een hobbyproject te steken terwijl je tegelijkertijd weet dat je bijvoorbeeld belangrijke zakelijke kansen laat schieten waar velen van afhankelijk zijn (mijn Iler ligt al een tijdje stof te verzamelen :(). Of zijn er mensen in je omgeving die veel aandacht nodig hebben, ga je dan voor je hobbyproject of vind je dan andere dingen belangrijker. Een half jaar geleden ongeveer werd er op dit forum op iemand afgegeven omdat hij zelf niet al te veel wou doen en dat het 'allemaal' zo eenvoudig was dus een beetje meer inzet zou geen kwaad kunnen. Ik ben later bij die persoon geweest om mijn mini whip een tijdje aan hem uit te lenen en toen zag ik dat hij door een katte beet of krab sepsis had gekregen waardoor hij bijna geen vingers meer had en wat er over was kon hij nauwelijks gebruiken. Hij was behoorlijk teleurgesteld in de mentaliteit van degenen die reageerden op dit forum en is al weer een tijdje vertrokken. Sommigen vinden zelfbouw dus bijvoorbeeld tijdverspilling of onmogelijk :|
Ik ga binnenkort aan m'n 44 ste jaar beginnen, maar misschien ook stoppen. Want wat ik in het zendamateurisme zo boeiend vond in 1975 tref ik niet meer.........helaas.
PE2CH schreef:Blij te lezen dat ik toch niet de enige ben met een vergelijkbare opvatting. Ook de mentaliteit is behoorlijk veranderd.
Je zou er eerder treurig dan blij om moeten zijn lijkt me en je doet zelf mee aan de mentaliteitsverandering, zie hierboven. En ik vind het jammer als Juul er mee zou stoppen want mensen zoals hij worden steeds schaarser op dit forum waardoor het nog maar een schaduw is van wat het enkele jaren geleden was. Jammer.

Bert
Bert

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: PA0Q Hans Remeeus 50 jaar Zendamateur

#22 Bericht door PA8MC »

PE1KVL schreef:
PE2CH schreef:Ik zie op de foto die daarbij staat vooral koopdozen uit de hogere prijsklasse. En twee grote pc-schermen voor z'n neus. Kortom, dit is geen zendamateur maar een stekkeramateur.
Je hoort vaker dit soort kreten helaas. Een beetje bescheidenheid zou amateurs sieren die roepen dat zelfbouwers boven amateurs staan die hun spullen kopen.
Een paar dagen geleden werd ik op dit onvolprezen forum ook de les gespeld omdat ik het had over een dure microHAM kabel. Een "beetje amateur" koopt zo'n dure kabel niet maar maakt die zelf. Wel, in 1966 was ik een "beetje amateur" en bouwde alles zelf. Nu kan ik dat door de beperkingen van mijn leeftijd niet meer.

Aangezien ik nu blijkbaar geen "beetje amateur" meer ben moet ik dan op dit forum ergens verantwoording afleggen voor dingen die ik koop en niet zelf meer bouw? Of is er misschien ergens op dit forum een dominee, met het bekende opgeheven vingertje, die ik toestemming moet vragen om iets te kopen wat ik niet (meer) zelf kan bouwen.

Ik ben nog niet zo lang lid van dit forum maar heb toch de indruk dat hier soms een hele nare volksaard komt bovendrijven. Jaloezie, nijd en de andere het licht van de zon niet gunnen.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: PA0Q Hans Remeeus 50 jaar Zendamateur

#23 Bericht door Rene - pg3r »

Het lijkt op een discussie over het ware geloof. De enige echte superamateur:
  • Heeft een F-registratie met morse included
  • Bouwt al zijn apparatuur en antennes zelf
  • Maakt alleen verbindingen in CW (met een handsleutel, vanzelfsprekend)
  • Gebruikt alleen QRP
  • Heeft het DXCC all band (CW) aan de muur
Next! :shock:

-Verwijderd account

Re: PA0Q Hans Remeeus 50 jaar Zendamateur

#24 Bericht door -Verwijderd account »

Voor mij persoonlijk geldt dat ik totaal geen enkele interesse heb in de HF-banden. Diegenen die aanraden om daar eens te luisteren en/of te zenden, helaas voor hun geen motivatie bij mij. Heb ook nooit de moeite genomen om het CW-examen af te leggen. Dat ik nu de mogelijkheid heb om op HF te mogen uitkomen, als gevolg van herziening van de machtigingen, veranderd niets aan mijn belangstelling.
Zo je maar weer, iedereen maakt zijn eigen keuzes waarmee hij actief wil zijn. Zou wel erg eentonig worden als we als radioamateurs allemaal precies hetzelfde willen wat betreft activiteiten.


Toeval of niet, maar in BRAC nieuws staat een artikel die ook gaat over zendamateurs die al langere tijd hun licentie hebben. En welke opvattingen onder hun leeft.
Natuurlijk staat daar ook te lezen dat ook bij de amateurradio de techniek niet stilstaat.

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: PA0Q Hans Remeeus 50 jaar Zendamateur

#25 Bericht door PA7N »

Leuk artikel Hans! Goede PR!

Ach wat maakt dat getal van 50 jaar nu werkelijk uit. Het gaat er om dat je er al heeeel lang veel lol aan beleeft!

Als er mensen zijn die deze hobby niet meer leuk vinden om wat voor redenen dan ook dan moeten ze gewoon iets anders gaan doen wat wel leuk is. Je frustratie uiten op anderen heeft niet zoveel zin. Deze hobby heeft zoveel verschillende facetten dat iedereen er de dingen uit haalt die hij of zij leuk vinden. Dat maakt de één of de ander niet een betere zendamateur.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

pa1hr
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2005, 20:57
Roepletters: PA0Q
Locatie: Zieuwent
Contacteer:

Re: PA0Q Hans Remeeus 50 jaar Zendamateur

#26 Bericht door pa1hr »

[quote="PA7N"]Leuk artikel Hans! Goede PR!


Je hebt helemaal gelijk Erwin! Zo kijk ik er ook tegenaan. Onze radiohobby kan plezier betekenen voor alle leeftijden en alle interessegroepen.

Zie de bijgaande foto die ik 1 september maakte tijdens onze Velddag/Vossenjacht. Daar spettert het enthousiasme toch vanaf?

73, Hans.
Bijlagen
Voorpagina Electron oktober 2018 klein.jpg
Vriendelijke groeten,
Hans Remeeus (PA0Q/OE3JRC)
http://www.remeeus.eu
Communication is about people, the rest is technology.

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: PA0Q Hans Remeeus 50 jaar Zendamateur

#27 Bericht door Willem-PA5WK »

[quote="PE2CH"]Voor mij persoonlijk geldt dat ik totaal geen enkele interesse heb in de HF-banden. Diegenen die aanraden om daar eens te luisteren en/of te zenden, helaas voor hun geen motivatie bij mij (quote PE2CH)

ok dat verklaart een heleboel natuurlijk want anders kon je deze zendamateur geen stekkeramateur
noemen , ook weer opgelost haha

mischien kom ik je toch nog eens tegen op de hoog frequent banden en natuurlijk
wens ik je veel succes met de zendhobby waar dan ook
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Plaats reactie