FT100 geen vermogen op VHF en UHF -> warmteprotectie

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

FT100 geen vermogen op VHF en UHF -> warmteprotectie

#1 Bericht door pe1rdp »

We hadden een zeer geslaagde jota. Alles verliep goed en de kinderen (en leiding en zendamateurs) hebben een prima weekend gehad.
Alleen is er helaas een FT100 defect gegaan. Tenminste, zo lijkt het.

Op 2m en 70cm komt er nog nauwelijks vermogen uit de set; slechts 1 mW. En de trx laat een overhittings icoontje zien.
Uiteraard al geprobeerd om de set af te laten koelen maar zelfs na een paar dagen helaas nog steeds hetzelfde euvel.

Heeft iemand ervaring hiermee? Tips? PA0LDM?
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: FT100 geen vermogen op VHF en UHF -> warmteprotectie

#2 Bericht door PE2AAB »

Leo is PA0LMD, Arno ;-)
Ik meen dat de issue ook op Mods.dk staat?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: FT100 geen vermogen op VHF en UHF -> warmteprotectie

#3 Bericht door Thom PA9T »

Opmerkelijk dat het temperatuuricoontje blijft branden...

Ik heb hier geen ervaring mee, maar het hoeft niet persé te betekenen dat je eindtrap kapot is. Wellicht is een temperatuursensor gesneuveld, waardoor de transceiver het vermogen compleet terugregelt. (Speculatie).

Mocht je een schema hebben, dan is het interessant om uit te vogelen hoe de TRX de temperatuur meet, en of deze sensor de juiste output heeft. Hierdoor kun je de correct werking van de temperatuursensor controleren. Vervolgens kun je je focussen op de versterkertrappen. Visuele inspectie, niks uitgefikt, koppelcondensator kapot...?

Als hier allemaal niks uitkomt, is het interessant om te focussen op de biaslevels van de versterkertrappen. Zijn die correct? Maar in de eerste instantie zou ik eens uitvogelen waarom die high temp sensor aan blijft...

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: FT100 geen vermogen op VHF en UHF -> warmteprotectie

#4 Bericht door PA0LMD »

Thom PA9T schreef:Opmerkelijk dat het temperatuuricoontje blijft branden...

Ik heb hier geen ervaring mee, maar het hoeft niet persé te betekenen dat je eindtrap kapot is. Wellicht is een temperatuursensor gesneuveld, waardoor de transceiver het vermogen compleet terugregelt. (Speculatie).

Mocht je een schema hebben, dan is het interessant om uit te vogelen hoe de TRX de temperatuur meet, en of deze sensor de juiste output heeft. Hierdoor kun je de correct werking van de temperatuursensor controleren. Vervolgens kun je je focussen op de versterkertrappen. Visuele inspectie, niks uitgefikt, koppelcondensator kapot...?

Als hier allemaal niks uitkomt, is het interessant om te focussen op de biaslevels van de versterkertrappen. Zijn die correct? Maar in de eerste instantie zou ik eens uitvogelen waarom die high temp sensor aan blijft...
Ik zou zeggen : niet kijken maar meten !!
Meten is (z)weten

Plaats reactie