Nepcapaciteit oplaadbare batterij

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Nepcapaciteit oplaadbare batterij

#1 Bericht door PA0FRI »

Dit onderwerp is vermoedelijk al eerder in dit forum behandeld, maar in het zicht van de komende DvdRA als waarschuwing bedoeld. Een paar jaar geleden tijdens de DvdRA 4 setjes van 4 × AA Ni-MH oplaadbaar aangeschaft bij een Engelse verkoper. Degene met een ellenlange tafel vol componenten.
De capaciteit zou volgens de opdruk 3800 mAh zijn. Opladen met 380 mA gedurende 14 uur of snelladen met 1900 mA gedurende 2.5 uur. Ik had bij toeval eerder gelezen dat die capaciteit al mogelijk was.
Kortom thuis opgeladen en gloeiend heet geworden. Aan de capaciteit werd getwijfeld en ook het gewicht voelde anders aan.
Het bleek ongeveer hetzelfde te wegen als een AAA type.
Na het testen van de werkelijke capaciteit waren 8 batterijen ongeveer 300-380 mAh en de andere acht tussen 80 en 150 mAh!
Conclusie de (Chinese?) fabrikant heeft een AAA type in een AA behuizing gestopt en rommelt met de aanduiding van capaciteit. Dat laatste is mij al eerder overkomen met andere oplaadbare batterjen.
Bijlagen
AA battery.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Nepcapaciteit oplaadbare batterij

#2 Bericht door PA2EFR »

Kun je toch beter Ikea Ladda's gebruiken. Dat schijnen Eneloops te zijn.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Nepcapaciteit oplaadbare batterij

#3 Bericht door PA0FRI »

PA2EFR schreef:Kun je toch beter Ikea Ladda's gebruiken. Dat schijnen Eneloops te zijn.
Voor mijn betere spullen gebruik ik al originele Eneloops
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

-Verwijderd account

Re: Nepcapaciteit oplaadbare batterij

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Dit is een bekend verhaal. Geldt ook voor andere componenten, zoals transistors en elco's.
Hieronder een filmpje met testresultaat van een fake batterij uit China.


youtu.be/LSUjjkHQ0Ss

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Nepcapaciteit oplaadbare batterij

#5 Bericht door PE9ZZ »

Ja, als het te mooi is om waar te zijn is het ook zo. 3.8 Ah voor een penlite is bijzonder ambitieus. Mijn Sanyo Eneloops zijn 1.8 Ah en maken dat ook waar. Zo'n Joepie China opdruk schreeuwt gewoon FAKE!!!!

Tjerk, 9ZZ

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Nepcapaciteit oplaadbare batterij

#6 Bericht door pe1cmo »

Hetzelfde heb je met de 18650 cellen (Li-ion)
Er zijn er bij die 4000 mA/h claimen, maar blijven hangen op 1600mA/h en er zijn er bij die wel meer capaciteit hebben, maar dat halen bij een gevaarlijke laadspanning van 4.35V
Normaal moet je stoppen bij 4.2 V

Wil je een goede Li-ion cel hebben, denk dan aan de Panasonic 18650B (die B is de capaciteit) dan zit je goed.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Nepcapaciteit oplaadbare batterij

#7 Bericht door Rene - pg3r »

pe1cmo schreef:mA/h
Nee, mAh.

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: Nepcapaciteit oplaadbare batterij

#8 Bericht door PA7N »

Volgens mij houden AA batterijen wel op bij zo'n 2700 mAh
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Nepcapaciteit oplaadbare batterij

#9 Bericht door PE4BAS »

Heb jaren geleden ook deze batterijen gekocht van dezelfde verkoper. Gezien het gewicht wist ik uiteraard al dat deze nooit de capaciteit konden halen. In gesprek met de verkoper dat aangegeven. Maar hij was niet onder de indruk. Kon de batterijen voor de helft van het geld krijgen. Uiteraard thuis getest en erg slecht bevonden. Na 2x opladen waren 2 van de 4 al kapot. Kortom, niet kopen deze batterijen.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Nepcapaciteit oplaadbare batterij

#10 Bericht door TomNL »

Zo moet je zelfs bij GP batterijen goed opletten. Staat met koeienletters 2700 op, maar dat is de 2700 series. Die zijn, in kleine lettertjes zichtbaar, 2600mAh. En zo is dat bij meer 'series' van GP het geval.

PA1JER
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 okt 2018, 22:14
Roepletters: PA1JER

Re: Nepcapaciteit oplaadbare batterij

#11 Bericht door PA1JER »

goeie oplaadbare zijn gewoon in Nederland te koop. ook lithium.
Heb goede ervaring met een bedrijf in Eindhoven, mag wrs geen naam noemen maar daar kun je de eneloops ea kopen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nepcapaciteit oplaadbare batterij

#12 Bericht door elsinga »

Ik koop de 2450 Ladda's van de Ikea tegenwoordig. Zijn gewoon originele Panasonic Eneloops, maar dan voor 40% van de prijs. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Nepcapaciteit oplaadbare batterij

#13 Bericht door PD0JDG »

Panasonic heeft de Eneloop 1900 mAh en de Eneloop Pro 2550 mAh AA accu's. De Ladda 2450 is min of meer gelijk aan de Eneloop Pro. De Ladda 2450 is goedkoper dan de Eneloop en veel goedkoper dan de Eneloop Pro. Uit ervaring zijn alledrie prima accus. Ik vind 6.99 een koopje voor Ladda 2450.

De verschillen op een rijtje:

De Eneloop houdt zijn lading langer vast dan de Eneloop Pro
De Eneloop blijft langer op een hogere spanning dan de Eneloop Pro onder belasing
De Eneloop kan 2000 keer herladen, de Eneloop Pro 500
De Eneloop Pro kan 30% meer lading bevatten

73, Jaap

Plaats reactie