Storende laptopvoeding.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PG0M
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jul 2018, 21:25
Roepletters: PG0M
Locatie: Vlissingen

Storende laptopvoeding.

#1 Bericht door PG0M »

hallo allemaal,

Ik heb een FT-817 met daaraan een Yaesu SCU-17 soundcard interface t.b.v. digitale modi.
FT-817 is gevoed door een lineaire voeding.

Laptop: Asus met een Ewent netspanningsadapter. (=geschakelde voeding)
Sluit ik de laptop aan op het geheel zonder netspanningsadapter dat werkt alles feilloos.
Sluit ik echter de netspanningsadapter aan op de laptop komt er storing/ruis uit de speaker van de FT-817 en is werken met digitale modi onmogelijk.

Vraagstelling: kan ik de netspanningsadapter op de 1 of andere manier ontstoren zodat hij geen storing meer veroorzaakt en zo ja met welke middelen ?

Alvast dank voor een bruikbaar antwoord.

73's, Marcel
73, Marcel - PG0M

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Storende laptopvoeding.

#2 Bericht door PG7M »

PA2MKV schreef:hallo allemaal,

Ik heb een FT-817 met daaraan een Yaesu SCU-17 soundcard interface t.b.v. digitale modi.
FT-817 is gevoed door een lineaire voeding.

Laptop: Asus met een Ewent netspanningsadapter. (=geschakelde voeding)
Sluit ik de laptop aan op het geheel zonder netspanningsadapter dat werkt alles feilloos.
Sluit ik echter de netspanningsadapter aan op de laptop komt er storing/ruis uit de speaker van de FT-817 en is werken met digitale modi onmogelijk.

Vraagstelling: kan ik de netspanningsadapter op de 1 of andere manier ontstoren zodat hij geen storing meer veroorzaakt en zo ja met welke middelen ?

Alvast dank voor een bruikbaar antwoord.

73's, Marcel
Geen cursus gedaan?

Wel eens van ferriet gehoord, wil meestal wel helpen ! In allerlei soorten en maten. Te bestellen of op de amateursbeurs verkrijgbaar.
Paar wikkelingen en uitproberen of het weg is.

PD7RB Robert
PG7M Robert

PG0M
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jul 2018, 21:25
Roepletters: PG0M
Locatie: Vlissingen

Re: Storende laptopvoeding.

#3 Bericht door PG0M »

PD7RB schreef:
PA2MKV schreef:hallo allemaal,

Ik heb een FT-817 met daaraan een Yaesu SCU-17 soundcard interface t.b.v. digitale modi.
FT-817 is gevoed door een lineaire voeding.

Laptop: Asus met een Ewent netspanningsadapter. (=geschakelde voeding)
Sluit ik de laptop aan op het geheel zonder netspanningsadapter dat werkt alles feilloos.
Sluit ik echter de netspanningsadapter aan op de laptop komt er storing/ruis uit de speaker van de FT-817 en is werken met digitale modi onmogelijk.

Vraagstelling: kan ik de netspanningsadapter op de 1 of andere manier ontstoren zodat hij geen storing meer veroorzaakt en zo ja met welke middelen ?

Alvast dank voor een bruikbaar antwoord.

73's, Marcel
Geen cursus gedaan?

Wel eens van ferriet gehoord, wil meestal wel helpen ! In allerlei soorten en maten. Te bestellen of op de amateursbeurs verkrijgbaar.
Paar wikkelingen en uitproberen of het weg is.

PD7RB Robert
Jawel Robert, heb cursus gedaan, is echter al 36 jaar geleden....
In mijn signoff staat dat ik ook jaren inactief geweest ben en net weer terug begin, moet echt weer opfrissen zeg maar.
Maar goed, maakt niet uit.

Ik ga ermee aan de slag, bedankt voor je antwoord.
73, Marcel - PG0M

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Storende laptopvoeding.

#4 Bericht door PG7M »

PA2MKV schreef:
PD7RB schreef:
PA2MKV schreef:hallo allemaal,

Ik heb een FT-817 met daaraan een Yaesu SCU-17 soundcard interface t.b.v. digitale modi.
FT-817 is gevoed door een lineaire voeding.

Laptop: Asus met een Ewent netspanningsadapter. (=geschakelde voeding)
Sluit ik de laptop aan op het geheel zonder netspanningsadapter dat werkt alles feilloos.
Sluit ik echter de netspanningsadapter aan op de laptop komt er storing/ruis uit de speaker van de FT-817 en is werken met digitale modi onmogelijk.

Vraagstelling: kan ik de netspanningsadapter op de 1 of andere manier ontstoren zodat hij geen storing meer veroorzaakt en zo ja met welke middelen ?

Alvast dank voor een bruikbaar antwoord.

73's, Marcel
Geen cursus gedaan?

Wel eens van ferriet gehoord, wil meestal wel helpen ! In allerlei soorten en maten. Te bestellen of op de amateursbeurs verkrijgbaar.
Paar wikkelingen en uitproberen of het weg is.

PD7RB Robert
Jawel Robert, heb cursus gedaan, is echter al 36 jaar geleden....
In mijn signoff staat dat ik ook jaren inactief geweest ben en net weer terug begin, moet echt weer opfrissen zeg maar.
Maar goed, maakt niet uit.

Ik ga ermee aan de slag, bedankt voor je antwoord.
Zo, dat is even een tijdje geleden inderdaad. Welkom terug!

Maar ehh, je komt ferriet bijv. ook tegen in VGA kabels, die blokjes, alleen zijn die meestal gegoten. Op beurzen, zijn ze los verkrijgbaar. Meestal pak ik er een paar mee, altijd handig.
PG7M Robert

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Storende laptopvoeding.

#5 Bericht door pe1hzg »

PA2MKV schreef: Sluit ik echter de netspanningsadapter aan op de laptop komt er storing/ruis uit de speaker van de FT-817 en is werken met digitale modi onmogelijk.
Welke antenne gebruik je?

PG0M
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jul 2018, 21:25
Roepletters: PG0M
Locatie: Vlissingen

Re: Storende laptopvoeding.

#6 Bericht door PG0M »

pe1hzg schreef:
PA2MKV schreef: Sluit ik echter de netspanningsadapter aan op de laptop komt er storing/ruis uit de speaker van de FT-817 en is werken met digitale modi onmogelijk.
Welke antenne gebruik je?
een dipool voor 40m, maar het was al bij ontvangen dat ik storing had, dus geen sprake van RFI
73, Marcel - PG0M

PG0M
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jul 2018, 21:25
Roepletters: PG0M
Locatie: Vlissingen

Re: Storende laptopvoeding.

#7 Bericht door PG0M »

Zo, dat is even een tijdje geleden inderdaad. Welkom terug!

Maar ehh, je komt ferriet bijv. ook tegen in VGA kabels, die blokjes, alleen zijn die meestal gegoten. Op beurzen, zijn ze los verkrijgbaar. Meestal pak ik er een paar mee, altijd handig.
Ga ik zeker doen, tnx
73, Marcel - PG0M

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Storende laptopvoeding.

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Of effe een ferriet staaf uit oude radio ?
Misschien heb je die nog wel ergens liggen. Kun je naar hartelust experimenteren. "Budget neutraal".

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3122
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storende laptopvoeding.

#9 Bericht door elsinga »

De voeding vervangen is ook nog een optie, maar ook de goedkope vervangers kunnen enorm storen...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storende laptopvoeding.

#10 Bericht door PE2AAB »

Ik herken het fenomeen. Heb dit met een HP laptop en een FT950 (toevallig ook een Yaesu).

Inmiddels ben ik al een aantal stappen op weg. Ferrieten, USB2RS232 convertors met industriele specs waaronder compleet galvanisch gescheiden en ga zo maar door.

Het slechte nieuws? Nog geen oplossing gevonden.
Ik doe de PACC met de laptop tot de accu bijna leeg is en knoop vervolgens de voeding weer aan de laptop. Kan ie mooi even opladen en kan ik wat eten/drinken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Storende laptopvoeding.

#11 Bericht door on4avt »

Voor digitale mode zoals psk draai ik het geluid dicht, heb dan geen storing of wat dan ook.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storende laptopvoeding.

#12 Bericht door PE2AAB »

on4avt schreef:Voor digitale mode zoals psk draai ik het geluid dicht, heb dan geen storing of wat dan ook.
Een S9+30dB ruis draai je helaas niet weg met je volumeknop.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Storende laptopvoeding.

#13 Bericht door on4avt »

Sluit ik echter de netspanningsadapter aan op de laptop komt er storing/ruis uit de speaker van de FT-817 en is werken met digitale modi onmogelijk.

je schrijft storing/ruis, geen 9/30 op je s meter.is een groot verschil m i .

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Storende laptopvoeding.

#14 Bericht door pe1hzg »

PA2MKV schreef: een dipool voor 40m, maar het was al bij ontvangen dat ik storing had, dus geen sprake van RFI
Kijk eens hoe het zit met de symetrie van de antenne. Dat zeg ik hierom:
Mensen denken bij een antenne altijd aan een enkele draad. maar, iedere antenne heeft een retourleiding. Bij endfeds bijvoorbeeld is de omgeving (capaciteit, bedrading) de tegenpool. Zet je een lawaaierige voeding in serie met je antenneaansluiting dan zal er best gefilterd worden maar staan er volten stoorstraling op een ingang die met microvolten werkt.

Vandaar dat een endfed het op de camping altijd beter doet als thuis. waar alle storende omgevingen in serie komen met je antenneleiding.

Symetrische antenne lost niet alles op maar "helpt wel" omdat het de voeding reduceert tot een laag-impedantie punt.
Zou je nog eens wat andere experimenten willen doen: de laptop / transceiver met een pool aan de netspanning randaarde hangen (heeft die voeding randaarde? Is randaarde aangesloten?).

Van de primaire voeding van de laptopvoeding een draad onderbreken (gewoon een kabel in serie), dat aansluiten, en kijken of de storing er ook is. Stekker ook eens omdraaien.

Alhoewel ik niet direct enthousiast ben van Ewent (is zo'n B-merk. toch?) vermoed ik dat de storing binnenkomt via de koppeling van de voeding met het lichtnet en niet door het schakelen van de voeding zelf. Een laptopvoeding is simpel (meestal 12 of 19V met flink wat stroom) en je kunt dat vervangen, mischien wel door een lineaire voeding, maar ik zou eerst eens naar de koppeling kijken.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Storende laptopvoeding.

#15 Bericht door PE4BAS »

Had ook wat problemen met de FT-817. Niet zo zeer op RX maar meer op TX. De oplossing was voor mij het aanbrengen van een grote ferriet clamp op de 220V kabel.

Zie: https://pe4bas.blogspot.com/2017/10/new ... rface.html

Plaats reactie