PE2AAB schreef:
Er is wel terugloop te merken wellicht maar wij vangen dit op door techniek interessant te maken en niet alleen het radio stuk.
PE2AAB schreef:
Wat mij opvalt is het team dat de JOTA organiseert, de rest meetrekt in haar enthousiasme.
Juist! Precies dit!
Probleem naar mijn idee in een notendop: zendamateurs worden ouder, en hebben geen binding meer met de Scoutinggroep. Ze komen 1x per jaar een weekend, maar ze kennen de mensen niet meer, en de Scoutingmensen ervaren een grote drempel om binnen te lopen bij de oude lui, met hun lastige hobby waar ze 'niks mee kunnen'... Wat moeten ze met die zenders?
Aanvullende mogelijke oplossing voor het probleem: ik denk dat het grootste deel van dit probleem kan worden opgelost als zendamateurs wat meer betrokken raken bij de Scouting. Niet alleen een dag van te voren je zooi in de kofferbak gooien, en dan maar kijken "wat de Scouting allemaal heeft voorbereid", maar actief betrokken zijn bij de voorbereidingen en het bedenken van spellen. En niet bang zijn dat het tijd kost...
- maak gebruik van het thema dat aangeboden wordt door de LJJO. (wie weet er hier dat het thema 'Expedition Cosmos' is, en wie doet er actief iets mee?)
- maak gebruik van de schat aan spellen die te downloaden is vanaf jota-joti.nl
- giet het thema-sausje uit over AL je activiteiten
- en begin ruim vóór de zomervakantie al met thema, spellen en enthousiast maken van de groep, en het samenstellen van een jota-team bínnen de Scouting.