TIK van schrikdraad

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
GuntherB
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 okt 2018, 15:04
Roepletters: PD9UUS

TIK van schrikdraad

#1 Bericht door GuntherB »

Beste,

Ik heb veel last van een TIK op mijn Yaesu FTdx9000D. Nu ben ik er achter gekomen dat de TIK drie honderd meter verder uit een schrikdraad komt in een weiland van een boer. Als de boer het apparaat uit schakelt is het probleem verholpen. Uiteraard moet het weiland schrikdraad beveiligd zijn. Heeft er iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen ? Gunther PD9UUS

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: TIK van schrikdraad

#2 Bericht door PA1PDB »

Ik heb zelf voor mijn paarden om ons huis schrikdraad met een apparaat van het allerzwaarste type dat is toegestaan.
De TIK is tot in de UHF goed hoorbaar.

Al mijn oldtimer allmode set's kunnen de TIK nagenoeg uitfilteren zodat er prima mee te werken is.

Je zou verwachten dat een moderne set hier ook mee overweg zou moeten kunnen gaan :D
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

pa1lex
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 dec 2016, 21:19
Roepletters: pa1lex

Re: TIK van schrikdraad

#3 Bericht door pa1lex »

Heb je hier al naar gekeken ?

https://a43.veron.nl/projecten/x-phase-qrm-killer/

Hiermee biedt je de QRM in tegenfase aan en kan je hem een stuk verminderen...

Ook kant en klaar via ebay te koop, zoek op xphase qrm

Beko
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2018, 23:22

Re: TIK van schrikdraad

#4 Bericht door Beko »

De eerste vraag is of er wel goedgekeurde schrikdraadgevers worden gebruikt, misschien zijn het wel china apparaten.

Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

Re: TIK van schrikdraad

#5 Bericht door PA7ES »

Krijg je hem niet weg met de Noise Blanker ? Vorig weekend hebben wij velddagen gehad. Het hele weekend heeft het schrikdraad aangestaan. Met de NB draaide ik hem gewoon weg.
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: TIK van schrikdraad

#6 Bericht door PE2AAB »

Tikken onstaan vooral door slechte verbindingen in de schrikdraad. Te weinig spanning (trekkracht) op sluitingen bij doorgangen, overgangen van onderbroken stukken enz. Ik zou dat ook eens nazien. Zeker bij vochtig weer zijn deze aandachtspunten goed te vinden.

En ja; de apparatuur moet zijn goedgekeurd maar ook al valt apparatuur binnen de limieten van de EMC richtlijn dan nóg is dat nog altijd goed voor een flinke bult ruis in de ether.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PB1S
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mar 2011, 13:44
Roepletters: PB1S
Locatie: Ter Apel
Contacteer:

Re: TIK van schrikdraad

#7 Bericht door PB1S »

Indien er een stroom naar aarde loopt dan neemt de storing aanzienlijk toe. Vaak wordt dit veroorzaakt door beplanting zoals grassen en struiken. Dus wellicht even een rondje langs het schrikdraad maken en controleren of er ergens stroom naar aarde weg kan lekken.
73, PB1S

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: TIK van schrikdraad

#8 Bericht door PA3HMP »

de tik die je hoort wordt vaak veroorzaakt door overslag, ga eens in het donker kijken of je bij een van de palen een overslag zie bij de isolatoren, wat extra isolatie ertussen en het probleem is vaak opgelost, vaak zie je dat planten ergens tegen het schrikdraad aankomen en dan hoeft er maar weinig te gebeuren.

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: TIK van schrikdraad

#9 Bericht door jan58 »

PA3HMP schreef:de tik die je hoort wordt vaak veroorzaakt door overslag, ga eens in het donker kijken of je bij een van de palen een overslag zie bij de isolatoren, wat extra isolatie ertussen en het probleem is vaak opgelost, vaak zie je dat planten ergens tegen het schrikdraad aankomen en dan hoeft er maar weinig te gebeuren.

je hoeft niet te kijken in het donker,als je er langsloopt hoor je het vanzelf wel knetteren.Dus vonk overslag.Het tikken is puur een slechte verbinding die je hoort.Heeft niks met goedkoop of niet gekeurd app te maken.Ga in overleg met de buurman om de slechte verbindingen op te sporen.Hopelijk zitten er niet teveel kilometers draad aan.

Gr Jan

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: TIK van schrikdraad

#10 Bericht door DK1NL »

Op 80m van ons huis ligt ook een weiland voorzien van schrikdraad, op alle banden hoor ik het getik.
Het meest storende is dit op de 2m band, zeker als mijn antenne die kant op gericht staat.

Het heeft te maken met vonkoverslag als het buiten vochtig is en mijn ervaring is dat er weinig tegen te doen is.

Afgelopen zomer heb ik er nauwelijks last van gehad vanwege de droogte en omdat er geen sprietje onkruid tegen de draad groeide.

Dat laatste is natuurlijk te beheersen, regelmatig eens met de grastrimmer er langs lopen!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

GuntherB
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 okt 2018, 15:04
Roepletters: PD9UUS

Re: TIK van schrikdraad

#11 Bericht door GuntherB »

Samen met de eigenaar gaan we proberen om een schrikdraad apparaat te proberen op accu. Nu is het een apparaat dat op 220 volt zit. Snelste manier om te testen. Volgende stap is de draad na lopen op vonkoverslag, slecht verbindingen. Eventueel grasmaaien. Vonk overslag zal ook met het oor hoorbaar moeten zijn. Ik ga er aan werken !

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: TIK van schrikdraad

#12 Bericht door pa1bvm »

de ene Noise blanker is de andere niet ..
Hier ook schrikdraad .. op 25 meter afstand..

op 144 Mhz in ssb
Ft-225rd ..noise blanker is erg slecht
k2-electraft + transverter ..noise blanker doet echt niets ...
ic-746 dat gaat redelijk de NB doet iets
r2cw heeft geen noise blanker
ic-202 .. gaat redelijk net als in ic-746
ic-7300 .+ transverter . die heeft een "echte" noise blanker dat gaat prima

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: TIK van schrikdraad

#13 Bericht door PA1PDB »

pa1bvm schreef:de ene Noise blanker is de andere niet ..

.....

ic-7300 .+ transverter . die heeft een "echte" noise blanker dat gaat prima
Een goede Noise blanker kan er prima mee overweg en dat hoeft zeker geen digitale/dsp noise blanker te zijn zoals in mijn sets.

Ik gebruik lint voor de paarden en daar ontkom je gewoonweg niet aan vonkoverslag op meerdere plaatsen. Zeker als het lint ouder wordt.
Ik vind en daar zal niet iedereen het mee eens zijn maar in het kader van experimenteel radio onderzoek wij zelf het probleem moeten zien op te lossen tenzij de storende partij regels overtreed.
Er is genoeg te vinden aan oplossingen dus lekker aan de hobby :)
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: TIK van schrikdraad

#14 Bericht door pe1rxq »

In het kader van experimenten:
Probeer eens samen te werken met de betreffende boer en tot oplossingen te komen. Een installatie die goed werkt is ook beter voor de boer (denk aan onderhoud, kosten e.d.).
- Wat voor isolatoren werken het beste?
- Wat zijn de meest gemaakte fouten?
- Is overal een beetje snoeien al genoeg?
En ook bij het gebruik van een lint zou ik niet zomaar overslag accepteren: zijn wij als techneuten nou echt niet instaat om een oplossing te vinden die net zo effectief werkt zonder storing?

Duik er eens echt in, en ik denk dat je een hele serie artikelen en lezingen kunt maken over dit onderwerp.

Plaats reactie