Yaesu FT-450D + SCU-17 + Fldigi

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Yaesu FT-450D + SCU-17 + Fldigi

#1 Bericht door PA8MC »

Ik probeer al een paar dagen om de combinatie Yaesu FT-450D + SCU-17 + Fldigi (met Flrig) aan de gang te krijgen. De bedoeling is dat Fldigi en Flrig op een iMac met macOS 10.14 Mojave gaat werken. Maar aangezien alle topics die ik kan vinden over de SCU-127 over Windows gaan heb ik Windows 10 op een Bootcamp partitie op de iMac geïnstalleerd.

Voor zowel macOS en Windows heb ik de juiste drivers geïnstalleerd. In Windows is er een COM5 standard driver, een COM6 enhanced driver en een USB Audio Codec aanwezig. De overeenkomstige devices en kext zijn ook in macOS aanwezig.

Ontvangen van de digitale modi met Fldigi en WSJT-X gaat goed. CAT werkt goed op beide besturingssystemen. De PTT werkt min of meer. Soms blijft de PTT (in beide besturingssystemen) hangen. En er is absoluut geen audio output. De bekende trucjes zoals "modem signals on left and right channels" in Fldigi veranderen niets aan de audio output.

De grootste problemen zijn dus geen audio output en de PTT die blijft hangen. Als de PTT blijft hangen in Windows hoor ik het bekende toontje van een USB apparaat dat ontkoppelt wordt. Ik moet de transceiver dan uitzetten om hem uit TX modus te krijgen. Ik heb de SCU-17 terug naar de winkel gebracht. Het ding werd opgestuurd naar Yaesu en ik kreeg het terug met de melding dat de USB-kabel defect was en dat er daarom geen audio output is. Heb een nieuwe USB-kabel gekregen maar dat heeft niets veranderd aan de problemen.

Opmerkelijk is dat op beide besturingssystemen Flrig wel goed werkt. PTT werkt en blijft nooit hangen. Het gaat mis als Fldigi wordt opgestart en er gebruik gemaakt wordt van Flrig voor CAT + PTT.

Een lang verhaal. Maar heeft iemand misschien deze problemen al meegemaakt met de Yaesu SCU-17 sound card? Of heeft iemand de juiste instellingen voor de combinatie FT-450/SCU-17? Het zou misschien ook een instelling kunnen zijn die niet goed staat.

mvg es vy 73 de pa8mc

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Yaesu FT-450D + SCU-17 + Fldigi

#2 Bericht door PA1 »

Je kan volgens mij geen 2 programma's tegelijk gebruiken die beide de PTT aansturen. Sluit Flrig af en probeer dan alleen Fldigi.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Yaesu FT-450D + SCU-17 + Fldigi

#3 Bericht door PA8MC »

Het probleem is opgelost! Naar aanleiding van de USB ontkoppel piepjes in Windows kwam ik er achter dat er een HF instraling is op dat dun pruts USB-kabeltje van Yaesu. Een 20 jaar oude vergeelde USB printerkabel met een dikke ferrietkern gebruikt. Probleem opgelost.

Wat de COM-poort in Windows betreft. Voor CAT gebruik ik COM6 en voor PTT/FSK COM5. In macOS respectievelijk /dev/UART en /dev/UART1.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Yaesu FT-450D + SCU-17 + Fldigi

#4 Bericht door PA1 »

Mooi dat het werkt !
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Yaesu FT-450D + SCU-17 + Fldigi

#5 Bericht door PA8MC »

Dit zijn de Fldigi instellingen die bij mij goed werken op een iMac 4K en een MacBook Pro, beiden met macOS 10.14 Mojave.

Afbeelding

Afbeelding


De Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge VCP Drivers maken twee paar virtuele seriële poorten aan. Men moet de "cu" (cu = call up) poorten gebruiken. Die zijn voor modems. De overige twee "tty" (tty = teletetype) zijn voor terminals en printers.

De eerste cu driver is de enhanced driver voor CAT. De tweede cu driver is de standard driver voor PTT/FSK.

De drivers kan men hier downloaden:

https://www.silabs.com/products/develop ... cp-drivers

Plaats reactie