Bluetooth Adapter convertor for YAESU-FT-817-FT-857-FT-897

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PA2EM
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2009, 17:34

Re: Bluetooth Adapter convertor for YAESU-FT-817-FT-857-FT-8

#16 Bericht door PA2EM »

10€ en ruim 4 weken geduld:

http://www.ebay.com/itm/CAT-to-Bluetoot ... OU:NL:3160

Werkt goed met: Pocket RxTX: http://www.yo3ggx.ro/

Ik moest wel de ft-897 op 9600 baud zetten (menu 19) en dat is weer lastig voor de LDG tuner.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Bluetooth Adapter convertor for YAESU-FT-817-FT-857-FT-8

#17 Bericht door ----- »

Ik heb het eerder ook al gezegd maar je kan de baudrate (hoewel niet heel eenvoudig) van de adapter met AT commando's terugzetten naar 4800Bd, zodat het weer samen werkt met de LDG AT897 Plus tuner.
Er zit hier namelijk een HC-06 bluetooth module in,
Hier staat een manier uitgelegd, ik heb het wat anders gedaan namelijk zonder een arduino, maar je moet wel rekening houden met spanning nivo's (+/- 12v , 5v, 3.3v en de polariteit van signaal) :

http://www.instructables.com/id/AT-comm ... th-module/

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Bluetooth Adapter convertor for YAESU-FT-817-FT-857-FT-8

#18 Bericht door PE4BAS »

Op aliexpress zo een bluetooth CAT module gekocht. FBT06 is de device naam in het bluetooth menu. Pairing gaat prima echter ik krijg het niet werkend met HRD. HRD ziet de COM poort eenvoudig weg niet. Nu kwam ik dit in deze topic tegen:
Ik heb alleen wel een probleem met w8.1 en bt spp dus een seriële verbinding op de pc maken.
Krijg er 2 com poorten bij maar krijg het niet werkend.
Heb het nog niet op een ouder os geprobeerd.

Omdat de eerste de tablet versie was heb ik de pc versie ook gekocht dacht ik dat er mss verschil was.
Er is idd verschil maar dat is alleen de print en een paar dollar.
Heb inderdaad hetzelfde probleem als bovenstaande. Is er inderdaad een tablet en een PC versie?? En hoe kan ik dat zien?
Of is er een andere oplossing om het wel te laten werken (in W10)?

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Bluetooth Adapter convertor for YAESU-FT-817-FT-857-FT-8

#19 Bericht door PE4BAS »

Ik heb helaas geen antwoord op mijn vraag gekregen. Toch kan het me niet voorstellen dat er geen amateur in nederland is die ook zo een bluetooth CAT ding heeft gekocht voor de besturing van zijn Yaesu of andere TRX. Ik heb mijn goedkope AliExpress Bluetooth CAT apparaat vandaag eindelijk kunnen gebruiken. Vraag me niet precies hoe het uiteindelijk kan maar opeens zag het apparaatje blijkbaar het licht!

Wat heb ik gedaan: Ten eerste heb ik mijn oude Android telefoon weer eens opgeladen en de Pocket RxTx geinstalleerd (van YO3GGX). Bluetooth aangezet en ook hier ging pairing prima. Maar toen moest de software het apparaat nog vinden. Na ongeveer een 15 minuten !!! Vond hij hem en de radio werd direct in de TX stand gezet. Verder reageerde het nergens op. Maar er was connectie geweest. Radio uitgezet, CAT ding verwijderd en weer opnieuw in de radio gedaan, radio weer aan. Software diverse malen opnieuw opgestart en uiteindelijk kon ik handmatig het bluetooth apparaat kiezen. En....gek genoeg nadat ik voor de 3e keer het apparaat FBT06 koos, ja ineens had ik verbinding. Super! Nu op W10 proberen. Maar helaas HRD "ziet" de COM poort niet. Ik kwam toen ineens op het idee om serial splitter software te proberen om zo de bluetooth COM poort te splitten naar een virtuele COM poort om zo HRD voor de gek te houden. Ik koos voor fabulatech serial port splitter en koppelde Bluetooth COM poort 4 (eerste van de 2) aan virtuele poort COM6. HRD zag COM6 wel en het wonder geschiede.....draadloze CAT control op HRD.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bluetooth Adapter convertor for YAESU-FT-817-FT-857-FT-8

#20 Bericht door pe5jw »

Bas zag net je email.
Helaas nooit echt een oplossing gevonden met windows 8, 10 kan er beter mee overweg.
Heb het daarmee ooit werkend gehad maar gebruikt het eigenlijk niet meer op pc alleen met android tablet.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Bluetooth Adapter convertor for YAESU-FT-817-FT-857-FT-8

#21 Bericht door PE4BAS »

Hallo Joeri, ja jammer dat jij ook destijds geen oplossing vond. Op Android werkt het ook allemaal prima. Maar voor mij is het een onderdeel van een digital portable project gebaseerd op een W10 tablet. Het werkt nu op mijn desktop PC, nu nog de tablet en ben ik weer een stap verder.

In ieder geval word dit probleem hier en daar wel beschreven. O.a. op het sotabeams forum. Maar daar kwam niemand met een echte oplossing. Degene die het probleem had had net wat draadjes aan de print gesoldeerd om 1 en ander te monitoren op een scoop toen het apparaat ook ineens wakker werd. Vreemd! Maar uiteindelijk is dat ook mijn ervaring!

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Bluetooth Adapter convertor for YAESU-FT-817-FT-857-FT-8

#22 Bericht door PE4BAS »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik met dit project bezig was. Ik had een oplossing gevonden doormiddel van een COM splitter. Destijds gebruikte ik die van fabulatech en het werkte op W10. Probleem is echter dat mijn probeerversie afgelopen is. Nu zijn er vast gratis alternatieven? Één ervan is VSPE dat we ook gebruiken bij het aansturen van de IC-7300. Ik heb in VPSE een COM splitter gemaakt en geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar verbinding te maken met de radio (FT-817). Een kleine check met mijn oude android telefoon gaf een prima verbinding.

Nu rijst de vraag: Waarom werkt het wel met de splitter van fabulatech en niet met de splitter van VSPE??

De volgende vraag is natuurlijk: Wie weet er nog een gratis alternatief?

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Bluetooth Adapter convertor for YAESU-FT-817-FT-857-FT-8

#23 Bericht door PD0JDG »


Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Bluetooth Adapter convertor for YAESU-FT-817-FT-857-FT-8

#24 Bericht door PE4BAS »

Heb com0com geprobeerd maar die ziet alleen virtuele poorten, althans bij mij. Ik wil van een bestaande poort (door bluetooth verbinding aangemaakt) een andere virtuele poort maken. Het probleem is namelijk dat HRD en andere software die bluetooth COM poort niet zien. Maar die virtuele poort weer wel.

Mocht je enig idee hebben hoe com0com wel goed in te stellen lees ik dat graag...

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Bluetooth Adapter convertor for YAESU-FT-817-FT-857-FT-8

#25 Bericht door PD0JDG »

Jawel, daarvoor gebruik je hub4com. Een onderdeel van dit project.

https://sourceforge.net/projects/com0com/files/hub4com/

Plaats reactie