Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraagd

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#31 Bericht door PA3DAT »

De mast bestaat uit 2 delen; het buitenste deel weegt ca. 85 kg, het uitschuifbare deel ca. 65 kg. Samen 150 kg.
Daar komt 4m alupijp, rotor, lager, antennes en kabels bij.

Foutje in de tekening: alles is 1 : 50 behalve de mast, die is (veel) te dik getekend!
Mast.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#32 Bericht door Goos »

Ehh Aloys, wat moet jij met een mast thuis , voor zover ik het kan volgen ben je altijd met de camper onderweg.
Let wel op dat er spouwankers gebruikt zijn, je zal de eerste niet zijn waar de gevel .........

gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#33 Bericht door PA3DJS »

Ik ben uitgegaan van 20 kg extra antennemassa op 10m hoogte (dus bovenin de 4m alu pijp). 4m pijp zal zo'n 8 kg wegen (dikwandig). De bijdrage van een witte zwamstok bovenin zal niet veel bijdragen. Totaal moment is 714 kgm als hij horizontaal ligt.

De kabel zit op 5.5 m van het scharnierpunt (gokje). Je hebt 130kg nodig op 5.5m afstand van het scharnierpunt om de boel omhoog te krijgen. Alleen de lierkabel trekt onder 45 graden en niet recht omhoog. Dus de spanning in de lierkabel bedraagt 184 kg.

Op de katrol werken twee krachten: t.g.v. de kabel die aan de mast vast zit, en t.g.v. de kabel die vanaf de lier komt. Als je die twee vectorisch optelt, kom je op een totale kracht (sorry voor de eenheden) van 340 kg. Vandaar het fors aantal bouten (rond de 10) in de vanger in het filmpje van avstechniek.

Dat is best fors, meer dan het totale gewicht van de mast met antennes dat op het scharnierpunt komt. Op het moment van loskomen vanaf de grond (dus 184 kg spanning in de lierkabel), ontstaat er op het scharnierpunt een horizontale krachtcomponent van 130 kg.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#34 Bericht door PA3DAT »

Die 340 kg, daar schrik ik wel van... Je telt die "vectorisch" op, dus als je met een katrol (theoretisch) een gewicht van
100 kg omhoog trekt, dan draagt de katrol 200 kg: de 100 kg van het object en de 100 kg van degene die trekt?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#35 Bericht door PA3DJS »

PA3DAT schreef:Die 340 kg, daar schrik ik wel van... Je telt die "vectorisch" op, dus als je met een katrol (theoretisch) een gewicht van
100 kg omhoog trekt, dan draagt de katrol 200 kg: de 100 kg van het object en de 100 kg van degene die trekt?
Dat is correct. Omdat hier de beide krachten niet in dezelfde richting werken (er zit 45 graden tussen), is het iets minder dan 2*(trekkracht kabel).

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#36 Bericht door PA3DAT »

Een nieuwe ontwikkeling!
Gisteren de mast opgehaald en die ligt nu in mijn garage.

De door mij gekochte mast blijkt (tot mijn vreugde!) niet van 5mm staal te zijn, maar van 3mm staal! Voor mijn
gevoel was het al die tijd al minder dan 5mm, maar de bouwer zei 5mm en daar ben ik dus maar van uit gegaan.

Dit heeft uiteraard de nodige consequenties aangaande het totaal gewicht. Het onderste van de twee delen die ik
wil gebruiken, de 100 x 100 x 3mm weegt 54 kg, het bovenste deel van 80 x 80 x 3mm weegt 43 kg. Samen nog
geen 100 kg dus.

Daar komt dan nog 4m alupijp bij, een rotor met platform, een toplager en de bekabeling en antennes. Al met al
een stuk minder dan de 200 - 250 kg uit mijn oorspronkelijke schatting.

Ik heb vrijdagmiddag een afspraak met een bouwkundige, die ik om advies heb gevraagd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#37 Bericht door PA3DJS »

@PA3DAT:
Het is toch nog steeds 142 kg trekkracht in je lierkabel (dus 262 kg op de katrol). De spanning in het metselwerk t.g.v. de belasting is wel hoger dan bij een blinde muur, vanwege dat de vanger met katrol dicht bij de rand van het metselwerk zit.

De reden van de geringe afname in trekkracht is, dat de massa van de kokerdelen relatief dicht bij het scharnierpunt zit (op 3m, dus nu 291 kgm). Ik was in eerste instantie van 150 kg uitgegaan voor de twee kokerdelen. 20 kg antennegewicht aan het eind van die 4 m pijp, zit op 10m van het scharnierpunt en resulteert in een flinke momentbijdrage (200 kgm).

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#38 Bericht door PA3DAT »

Vanmiddag bij de bouwkundige aan tafel gezeten met mijn tekeningen, plannen en foto's van de gevel.
Zijn conclusie: kan wel, doen!

Daarbij de volgende overwegingen: chemische ankers gebruiken, niet teveel ankers dicht bij elkaar. Met
een flinke plaat tegen de muur de ankers spreiden, 40-45cm uit elkaar. Een plaat met 4 ankers leek hem
al voldoende. Zelf denk ik eerder aan 6 tot 8.

De krachten op de bovenste plaat door het kantelen, op de katrol dus, zijn inderdaad ca. wortel 2 maal
pakweg 140kg, maar die zijn grotendeels naar beneden gericht en voor een kleiner gedeelte opzij. Immers,
de lier zit recht onder de katrol.

Voor de dikte van de staalplaat e.d. adviseerde hij mij om dat met een plaatselijke staalconstructeur te
overleggen. Hij heeft mij er eentje aanbevolen.

Conclusie: ik ga door met mijn projectje zoals geschetst op de tekening hierboven! :D

@PA3DJS: hartelijk dank voor het meedenken zover! Nog een enkele correctie: total lengte van de mast
wordt 10m (ingeschoven), daarvan de laatste 2,5m aluminium pijp. Jij gaat uit van 20kg aan het eind van
die pijp, mijn bedoeling is echter om daar een lichtgewicht 70cm-yagi in te zetten, die ik nog nieuw heb
liggen. Geen vertical bovenop. Wel nog een 4m/6m combi-yagi, boomlengte 4,20m erin. Misschien nog een
11 el. tonna onder de UHF-yagi. En onderin een rotary dipole voor 10/15/20m, direct boven het steunlager.
De totale mast schat ik op maximaal 140 tot 150kg.
Komen je berekeningen dan nog wat gunstiger uit?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#39 Bericht door PA3DAT »

Ok, ik ga dus zowel aan de bovenkant als aan de onderkant een staalplaat gebruiken van
pakweg 3 bakstenen breed, en 5 lagen baksteen hoog. Een kennis denkt aan 12mm staalplaat.
Zelf denk ik dat dat een beetje "overkill" is...

Iemand hier die daar ervaring in heeft? Zelf denk ik aan 8mm, maar is dat stijf genoeg?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#40 Bericht door PA4WK »

Aloys
Zou je toch geen dualband stok biven op zetten, in het totaal maakt het niet veel uit het weegt tenslotte bijna niets en het is wel makkelijk voor wat lokaal werk
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#41 Bericht door PA3DAT »

Ik heb er nu eentje in van 2,5 meter lang. A: ik gebruikte 'm amper. B: hij is al een aantal jaren stuk
en ik mis 'm geen moment...

Met de porto in huis kan ik werken over onze eigen PI2KMP, plus PI2NON én PI2NOS. En ik doe het bijna
nooit! :D
Ik wil een dualband vertical op een ander pijpje zetten, ca. 5m boven het maaiveld. Dus er komt wel
weer een dualbandertje bij!

De reden dat ik er (voorlopig) niet eentje bovenin zet, is dat ik wil voldoen aan de wettelijke eis van
maximaal 5m boven het snijpunt met het dak. Een vergunningsvrij mastje dus.
Mijn huis is 8,35m dus ik mag tot 13,35m. Uitgelierd komt de top van de aluminium buis op ca. 15m
boven het maaiveld (en dat is zo'n 6,5m boven de nok van de woning).
Daarmee ben ik meer dan tevreden.

Zet ik daar dan nog een rondstraler op, dan kán dat tot problemen leiden... Eerst even een poosje aan
de wettelijke eisen voldoen! :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#42 Bericht door PA9CW »

Maar uitgelierd ben je dan wel 1,5 meter boven de wettelijke 5 meter, toch ? Of mag dat wel ?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#43 Bericht door PA3DAT »

Nee, dat mag niet. Maar ik ga 'm niet geheel uitlieren. Misschien later... :wink:

Waar het me eigenlijk om te doen is: een mastje die ik makkelijk kan kantelen, eens een andere antenne erin.
Zonder dat ik een loeier van een 3-delige ladder moet gaan lenen en dan gevaarlijke toeren sta uit te halen.

Die rondstraler is stuk, maar daar kan ik nu niet bij. Dan moet ik eerst de pijp laten zakken en elke antenne
die ik tegenkom (6m, 2m, 70cm) moet eruit. Die zware steigerpijp van 6m met daarop nog 1,5m dikwandig
aluminium, die moet ik laten zakken door de beugels. Moet je niet je vel tussen krijgen...
Bovendien: die zware pijp zit er al ruim 25 jaar, de 6 keilbouten zijn roestig, ik ben na elke storm weer blij dat
ie het heeft overleefd!

Tijd voor wat anders, iets makkelijkers.
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 14 sep 2018, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#44 Bericht door PA4WK »

Ok Aloys ik snap het.
De buurt en de gemeente eerst even laten wennen
Suc6 er mee
Wim PA4WK
Ps.
Volgens mij hebben we nog een gemeenschappelijke kennis.
Een vriend van vroeger Hans Monker heeft ook als marconis bij Hreen Pease gevaren.
Helaas is Hans all jaren geleden overleden
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitlierbaar mastje aan de muur bevestigen: advies gevraa

#45 Bericht door PA3DAT »

Heb ik wel eens van gehoord, maar ik weet niet of ik 'm ooit ontmoet heb. Ik was daar in de tijd
van Herman Erdsieck, PE0HER. En ik heb Fernando nog gekend, de fotograaf die om het leven is gekomen.

Nog even 'on topic', mijn vraag nog even herhalen: :D
PA3DAT schreef:Ok, ik ga dus zowel aan de bovenkant als aan de onderkant een staalplaat gebruiken van
pakweg 3 bakstenen breed, en 5 lagen baksteen hoog. Een kennis denkt aan 12mm staalplaat.
Zelf denk ik dat dat een beetje "overkill" is...

Iemand hier die daar ervaring in heeft? Zelf denk ik aan 8mm, maar is dat stijf genoeg?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie