promoten van de radiohobby onder jongeren

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

promoten van de radiohobby onder jongeren

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Radiohobby promoten onder jongeren, hoe doe je dat?
op deze wijze?
of
op deze wijze?
Kiest u maar.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik kan niet kiezen. Bij Johan vind ik het wel heel veel over een mobiele telefoon gaan.
Als ik het voor het zeggen had dan had ik daar helemaal niet over geschreven.
Dus nu is er maar een klein deel gewijd aan "ons" zendamateurisme. En daar gaat het toch om?
Dat je het er later over hebt OK, maar niet in een "wervende" tekst.
En da's jammer, kom op Johan, als vrz. van de PR commissie van de VERON moet je beter weten.

PS.
kijk even in de archieven van de VERON, daar ligt hopelijk nog de film die we destijds, in de jaren 80, maakten tbv het promoten van onze hobby. De grote lijnen zijn nog steeds dezelfde.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#3 Bericht door PA3RIS »

PE2CH schreef:Radiohobby promoten onder jongeren, hoe doe je dat?
op deze wijze?
of
op deze wijze?
Kiest u maar.
Ik weet nog een betere manier: meedoen aan de JOTA. Daar bereiken we in 1 weekend veel meer jongeren mee dan met dit soort dingen. En ze merken in de praktijk hoe leuk amateurradio kan zijn.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3RIS schreef:
PE2CH schreef:Radiohobby promoten onder jongeren, hoe doe je dat?
op deze wijze?
of
op deze wijze?
Kiest u maar.
Ik weet nog een betere manier: meedoen aan de JOTA. Daar bereiken we in 1 weekend veel meer jongeren mee dan met dit soort dingen. En ze merken in de praktijk hoe leuk amateurradio kan zijn.

Ja, inderdaad !
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#5 Bericht door PE1PQX »

Een filmpje zegt de jeugd veel meer dan een lap tekst. In die zin kies ik voor de RSGB methode.

Ook een stuk tekst vergezellen met smartfoon plaatjes vind ik eigenlijk niet zo heel erg handig, omdat je juist die dingen zo min mogelijk gebruikt bij HAM-radio.
Toegegeven, ze KUNNEN handige tools zijn/worden bij het bedrijven van HAM-radio, maar in beginsel heb je ze niet nodig.

1 foto zegt meer dan 1000 woorden.... Een bekende uitspraak; en aanvullend: een filmpje is veel meer dan 24 foto's per seconde... :wink: :!:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#6 Bericht door elsinga »

Als ik alleen al kijk naar de hoeveelheid informatie en enthousiasme die het filmpje overbrengt dan weet ik het wel. Bovendien is het de manier van communiceren/consumeren die de jeugd gebruikt, filmpjes op Youtube. Die lezen bijna geen websites (meer).

Dan de JOTA: ook een mooie manier om de jeugd enthousiast te maken over techniek en onze hobby. Alleen is de doelgroep beperkt tot scouting, wat op zich lang niet altijd een dwarsdoorsnede van de maatschappij is. Dan is het initiatief dat in de kop van Overijssel bezig is/was met het aanbieden van onze hobby op scholen (hoogste klassen basisonderwijs en laagste klassen middelbaar onderwijs) veel breder. Maar een zeer lokaal initiatief, meen ik.

Breed de jeugd bereiken kan alleen door daar aanwezig te zijn waar zij ook zijn. Op dit moment is dat Youtube (vloggen), Instagram en Snapchat.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#7 Bericht door pa1bjs »

Ik zou zeggen 1ste optie.
Een suf stukje op een stoffige site doet helemaal niets in mijn ogen.
Digimodes, PC's , apps op iphones/android enz trekt jongeren.

Vergeet promoten op technische opleidingen niet, een shack in de school doet wonderen.
Beetje rond de leeftijd van 15 tot 18 oid.
En zet daar nou geen grijze dakduiven (pensionado's) neer maar gewoon jong volwassenen.

Groet
Sebas/Pa1bjs

Ps ik ben 34, ik ben met radio begonnen toen ik 18 was op de MTS door een docent die met radio's bezig was.
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#8 Bericht door Ron01 »

Begin eerst eens met te laten zien dat er niet alleen oude chagerijnige mannen zijn, amateurs die niet op N amateurs neerkijken, dat we allemaal gelijk zijn en niet een elitegroep, of amateurs die relais onterecht (mis)bruiken en bezet houden met oeverloos gelul over hoe goed ze wel zijn (Lodewijk BNX).
Alleen interesse wekken via de Jota zal maar weinig nieuw bloed werven, maar doen! Elke enthousiasteling is welkom.
Maar als ik naar sommige amateurs luister die al jaren hun machtiging hebben en daar neerbuigend doen over Novice (en dan niet alleen JLZ Rinus) dan kan ik me oprecht voorstellen dat men denkt: ga mijn deur maar voorbij.
Het wordt allemaal met een kwinkslag op de repeaters gesmeten onder het mom Geintje, maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand denkt, daar wil ik niet bij horen. Jongeren kunnen zeker afgeschrikt worden door opmerkingen van deze amateurs.
Laat zien dat we een groep enthousiaste mensen zijn met een passie voor onze hobby, en hou in godsnaam op met die ego's.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#9 Bericht door jan58 »

Ron01 schreef:Begin eerst eens met te laten zien dat er niet alleen oude chagerijnige mannen zijn, amateurs die niet op N amateurs neerkijken, dat we allemaal gelijk zijn en niet een elitegroep, of amateurs die relais onterecht (mis)bruiken en bezet houden met oeverloos gelul over hoe goed ze wel zijn (Lodewijk BNX).
Alleen interesse wekken via de Jota zal maar weinig nieuw bloed werven, maar doen! Elke enthousiasteling is welkom.
Maar als ik naar sommige amateurs luister die al jaren hun machtiging hebben en daar neerbuigend doen over Novice (en dan niet alleen JLZ Rinus) dan kan ik me oprecht voorstellen dat men denkt: ga mijn deur maar voorbij.
Het wordt allemaal met een kwinkslag op de repeaters gesmeten onder het mom Geintje, maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand denkt, daar wil ik niet bij horen. Jongeren kunnen zeker afgeschrikt worden door opmerkingen van deze amateurs.
Laat zien dat we een groep enthousiaste mensen zijn met een passie voor onze hobby, en hou in godsnaam op met die ego's.

+1 :idea:

-Verwijderd account

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Mij valt op dat zowel de VRZA alsook DKARS he-le-maal niets doen aan promoten van deze hobby... Dus ook niet onder jongeren. Alleen de VERON heeft dus een stukkie staan op hun website. Wie leest dat nou en wat heb je aan die info?? Precies wat elsinga al gezegd heeft, dat leest niemand en het gaat nergens over.

En toen kwam ik dus die videootje tegen, 1e link in mijn startpost, en dat laat in het kort diverse aspecten zien van onze hobby. En inderdaad geen ouwe mannetjes die het allemaal beter weten, maar jongeren in hun schooluniform achter de transceivers. En aan de soldeertafel met veiligheidsbril op... dit laatste nooit eerder gezien.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

pa1bjs schreef:Ik zou zeggen 1ste optie.
Een suf stukje op een stoffige site doet helemaal niets in mijn ogen.
Digimodes, PC's , apps op iphones/android enz trekt jongeren.

Vergeet promoten op technische opleidingen niet, een shack in de school doet wonderen.
Beetje rond de leeftijd van 15 tot 18 oid.
En zet daar nou geen grijze dakduiven (pensionado's) neer maar gewoon jong volwassenen.

Groet
Sebas/Pa1bjs

Ps ik ben 34, ik ben met radio begonnen toen ik 18 was op de MTS door een docent die met radio's bezig was.

Hé "jongeling" Sebas,

"En zet daar nou geen grijze dakduiven (pensionado's) neer maar gewoon jong volwassenen."

Ik voel mij toch een beetje in de hoek gezet door jou. Bedankt !!!

Ben benieuwd hoe je er over 44 jaar jaar over denkt als je zo "oud" bent !

Juul

PS Geef je op voor de VERON PR commissie. Ze kunnen wel wat frisse jonge krachten gebruiken denk ik.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#12 Bericht door PA2S »

PE2CH schreef:Radiohobby promoten onder jongeren, hoe doe je dat?
op deze wijze?
of
op deze wijze?
Kiest u maar.
Nummer 2 is echt tenenkrommend. "Net een mobiele telefoon, maar een klein beetje anders...". Vorig jaar tijdens de VR (2017) vertelde een lid van de jeugdcommissie in hoofdzaak wat ze allemaal niet hadden gedaan maar dat er rond deze zomer (2018) een jeugd Electron zou zijn. Waar is ie??? Zelfs na ruim een jaar (!) nog niks...

Nee, het filmpje van de RSGB laat zien dat er van alles te beleven valt. Ook laat het goed zien wat er anders is. Dat het bijvoorbeeld spannend is om verbindingen te maken zonder hulpmiddelen. Wat ook belangrijk is bij calamiteiten. De jeugd heeft de toekomst. De VERON het verleden....

73, Henk

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#13 Bericht door pa1bjs »

Hallo Juul,
Dat mag, het is alleen mijn observatie :mrgreen:
Als je jongeren wil aantrekken binnen de hobby, denk ik dat je wat mensen moet hebben die beetje met jongeren mee kunnen komen (telefoons, instagram, facebook, weetikveel wat nog meer)
Het leeftijds verschil is te groot met 55+ers.
Je gaat ook niet voetballen met je opa (beetje overdreven maar dat is het idee)

Ik ben geen lid meer van een vereniging, omdat ik als een van de weinige jongeren daar tussen ouderen mannen zat die voornamelijk over de goede oude tijd praatte, en de set ging eigenlijk nooit aan. Beetje een kroeg geworden.
Mee doen met activiteiten. was ook altijd lastig, want dit was een vast groepje die het "altijd"al deden en het liefste niet te veel verandering zagen. Wel een hoop geleerd (als je er open voor staat)
Ook het blaadje vond ik niet wereld schokkend...

Ik heb ook JOTA's gedraaid(als amateur), en geprobeerd vrienden in de hobby te krijgen, maar het is moeilijk om mensen mee te krijgen. Het leeft niet. En als je dan ook nog eens het gezeik over de band hoort over de nieuwe amateurs, en hoe makkelijk ze het wel niet gehad hebben, en dat ze eigenlijk gewoon minder zijn dan de oude rotten.
Lastig om doorheen te prikken.

Groet
Sebas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#14 Bericht door PE1PQX »

Ander ideetje zou kunnen zijn bij de velddagen: lokale suffertje benaderen voor publiciteit, en nog mooier: de lokale radio- en TV station's benaderen. (RTV Noord, RTV Drenthe, AT5, L1, RTV Oost, Omroep Friesland noem ze maar op....)

Organiseer een 'open dag' op een plek waar veel volk komt en maak enkele weken van te voren veel reclame hiervoor.

Dit heb ik ook eens gedaan voor de reddingsbrigade 3 à 4 weken terug. Wij (RB Emmen) werden benaderd om te assisteren bij de 11-steden zwemtocht van Maarten v.d. Weijden. Ik had contact gezocht met RTV Drenthe, en die hadden hier wel oren naar omdat er ook Drentse recreanten mee zwommen bij de city-swims.
Helaas werd vrijdag 18 augustus bekend gemaakt dat de recreanten werd afgeraden (door de waterschappen) om mee te zwemmen en hierop is besloten door de 11-stedenzwem organisatie alle recreanten af te melden. Ook vele reddingsbrigade teams werden afgeschaald.
Resultaat was dat RTV Drenthe afzag om vanaf de EMN-118 (reddingsvlet van RB Emmen) een reportage te filmen omdat er geen Drentse zwemmers meer waren. Erg jammer, en in mijn ogen een gemiste kans. De journalist kon aan boord van de reddingsvlet mee varen.

Ik heb dus enkele telefoonnummers en contacten naar RTV Drenthe. Probeer dit ook voor elkaar te krijgen zodat je de publiciteit kunt zoeken en de lokale radio- en TV stations enthousiast proberen te krijgen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: promoten van de radiohobby onder jongeren

#15 Bericht door Thom PA9T »

PE1PQX schreef:Ander ideetje zou kunnen zijn bij de velddagen: lokale suffertje benaderen voor publiciteit, en nog mooier: de lokale radio- en TV station's benaderen. (RTV Noord, RTV Drenthe, AT5, L1, RTV Oost, Omroep Friesland noem ze maar op....)

Organiseer een 'open dag' op een plek waar veel volk komt en maak enkele weken van te voren veel reclame hiervoor.
Ik denk niet dat je hier specifiek jongeren mee trekt. Die lezen immers het lokale suffertje niet, en kijken ook niet naar de lokale omroep. Ik ben 34, en ik gebruik de lokale krant onder mijn frituurpan om te voorkomen dat mijn tuintegels vet worden... TV kijken doe ik wel, maar alleen on-demand (Netflix, NPO Start, YouTube)

Het is wel goed hoor, om naar buiten te treden, laten zien dat deze hobby bestaat! Mills On The Air, velddagen, Lighthouse weekend zijn mooie gelegenheden. Doe gewoon mee, laat zien dat je bestaat.

In het geval van jongeren kan ik alleen maar uit ervaring aangeven wat in mijn geval effectief was:

1. ik ben net als Sebas op school aangestroken door het radiovirus. Dus opnemen van zendamateurisme in het onderwijs kan zeker helpen. En dan niet alleen QSO's maken, maar de hobby 'toegepast' gebruiken. Bijvoorbeeld: les over antennes, maak er dan eens een en sluit hem aan op je zender! Zie dat het werkt!
2. JOTA-JOTI: ieder jaar weer goed voor nieuwe aanwas! Bij ons op de Scouting hadden ze een 27MC bakkie. Hoewel de mensen die dat gebruikten en hun gesprekken me niet boeiden, was de techniek super interessant! Nu bij verschillende groepen mee geholpen met de JOTA, en na verschillende jaren beginnen Scouts ineens aan een cursus zendamateur! :D

Plaats reactie