choke

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pa3epe
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:14
Roepletters: pa3epe

choke

#1 Bericht door Pa3epe »

Choke ft-102

Mijn choke is gedeeltelijk doorgebrand, betreffende spoelen die er op zitten.
is het mogelijk een gedeelte van die spoelen die nog goed zijn gewoon te gebruiken, zonder nw spoelen erop te plaatsen.
Er zitten dus 6 spoelen op , dus de helft was/ is defect.
ik heb de choke inmiddels wel verwijderd, en het is een enorme werk om de spoelen opnieuw te wikkelen


Heb ook geen idee , wat de aanleiding gaf van het door branden
Er liep ineens bij ontvangst, een grote stroom.

vr gr uut lochem

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: choke FT-102

#2 Bericht door PE9ZZ »

PA3EPE schreef:Heb ook geen idee, wat de aanleiding gaf van het doorbranden
Er liep ineens bij ontvangst, een grote stroom
Zou dat eerst maar eens even gaan fixen. Die stroom loopt er niet voor niets. Misschien is je bias weg? Dan gaan je eindbuizen aan de haal. Check RECT-A (PB-2353). Kon in het gedownloade manual niet zo gauw vinden waar dat zit.

Die spoel is gewoon opnieuw te wikkelen per sectie. Zorg dat de draadjes niet uitsteken anders gaat het wellicht sproeien.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: choke

#3 Bericht door pa0ejh »

Het gebeurde tijdens ontvangst, HS is altijd aanwezig, dus ik zou de uitkoppel C naar de Tank kring verdenken, maar dan moet ook de Choke L3 zwart zijn geworden, of in 1 van de 3 Buizen een sluiting, maar zie daar zo gauw niet een overgang naar massa...
102.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: choke

#4 Bericht door PA0PGA »

Ik denk eerder C19, 100pf in het stuurrooster van de 6146B buizen, een bekend Yaesu probleem in alle transceivers van de jaren 80. De condensator is net zichtbaar op het schema van PAoEJH hierboven.
Vervang door minimaal een 2kV type, mag keramisch zijn (geen blauwe ontstoorcondensatoren !!)

73, Wim PAoPGA
Real radio's glow in the dark

Pa3epe
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:14
Roepletters: pa3epe

Re: choke

#5 Bericht door Pa3epe »

ft-102

zal de c19 en c24 ook vervangen met beiden 2Kv type

Ja, de choke is verbrand, hoop dat ik deze ook kan wikkelen, ( wel shit werk )
moet dus wel met de hand gebeuren.
spoel onder de print getekend is wel verbrand, deze zit onder de middelste 6146.
deze loopt ook naar massa.
deze is volgens het schema niet getekend, maar is geplaats onderzijde print
met de ts-520 meen ik dat dit 1 grote spoel is , zonder trappen / cq spoelen er tussen .

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: choke

#6 Bericht door PA0FRI »

pa0ejh schreef:Het gebeurde tijdens ontvangst, HS is altijd aanwezig, dus ik zou de uitkoppel C naar de Tank kring verdenken, maar dan moet ook de Choke L3 zwart zijn geworden, of in 1 van de 3 Buizen een sluiting
Inderdaad: C24 of een van de buizen, L3 hoeft niet speciaal zwart geblakerd te zijn.
L4 bestaat uit in serie geschakelde (honinggraat?) segmenten. Dat is een 'standaard' RFC, veel gebruikt in andere ontwerpen.
De zelfinductie voor FT102 is feitelijk te groot, zodat volstaan kan worden met een lagere zelfinductie bij voorbeeld met 'één laag' smoorspoel.
Deze zelfinductie kan eventueel berekend worden met de tabel in dit artikel:
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Lineairs/ ... ear750.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie