Herijken Novice

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#91 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3HMP schreef:
XU7AIA schreef:@Aloys: Dat er eisen gesteld worden, wat techniesche kennis betreft voor een
machtiging kan ik begrijpen. Maar ik heb nooit kunnen begrijpen, dat een
N amateur niet op een deel van 20 en 40 mag komen om dat hij dan eerst
nog moet bewijzen over meer technische kennis te beschikken.
Maar misschien kan jij mij dat uit leggen.
PS,
Ik behoor tot de eerste lichting D amateurs en in al die jaren dat deze herijking
discussie speelt, was en is de ondertoon van de F amateurs vaak: Ik heb er voor
moeten leren en dat moeten zij ook.
totaal verkeerd inzicht, het is niet zo dat de F amateur hebben moeten leren dus jij ook het is dat F amateur bewezen hebben de kennis te hebben(op het examen) en novice niet.

dat Novice gratis stukken op HF erbij hebben gekregen en mogen zelfbouwen is een grote blunder geweest en nu wordt het door sommigen misbruikt om nog meer toegang te eisen(hoe krom kun je denken), ik denk dat het tijd wordt dat ze terug gaan naar 6 kanalen voor novice zodat ze weer tevreden zijn als ze gratis de 2 en 70 krijgen, overigens mag de novice best de 6 meter band erbij krijgen van mij maar dat is een ander onderwerp.
Zo is het ! Goed verwoord.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: Herijken Novice

#92 Bericht door -Verwijderd account »

Eigenlijk is er iets merkwaardigs aan de hand in ons land.

Er waren ooit 4 machtigingen en daar hoorde je nooit iemand over klagen.
Enige jaren geleden is dat aantal gehalveerd zodat er nog 2 machtigingen over zijn
en nu is er niets anders te horen dan geklaag.

Zo waren er ook ooit 4 categorieën voor het rijbewijs en daar hoorde je niemand over klagen.
Thans zijn het er 4x zoveel geworden en nog steeds hoor je vrijwel niemand daarover klagen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#93 Bericht door Juul - PE0GJG »

royaal schreef:Ik ben voorstander van alle banden voor alle amateurs ongeacht de licentie.
Vermogensbeperking is prima.
In de basis maakt het geen verschil op welke band je wil werken. Als je een dipool voor 20 kunt make kun je dat ook voor 80..
De basiskennis moet voldoen om geen troep in de ether te slingeren
Bij zelfbouw de boel niet goed voor mekaar hebben hangt niet zozeer af van je licentie maar van de metingen die je verricht alvorens je een antenne aansluit...

Bedenk dat voor een qso minimaal 2stations nodig zijn op welke qrg dan ook...
Banden die niet gebruikt worden raken we kwijt..

Dat laatste is een slecht excuus. Dat is een U-bocht om alles maar vrij te geven.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: Herijken Novice

#94 Bericht door -Verwijderd account »

Steef schreef:Geef de N amateur zo veel mogelijk, en geef zo veel mogelijk een N of C.
Gebruiken die banden!!!!!!

Kunnen ze die ook niet afnemen.
Waar baseer jij op dat wij geen gebruik zouden maken van de banden?
Ik durf te beweren dat alle aan ons toegekende frequentiebanden ook daadwerkelijk gebruikt worden door experimenterende zendamateurs. Natuurlijk niet doorlopend 24 uur per dag, maar wel vaak genoeg.

En we kunnen altijd frequentieruimte kwijtraken aan andere gebruikers. Dat heeft totaal niets te maken hoevaak wij er gebruik van maken.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#95 Bericht door PA3DJS »

Herijking is gebonden aan diverse internationale randvoorwaarden. Al zijn we er binnen NL uit, dan nog moet het getoetst worden aan internationale verdragen, aanbevelingen, etc. Dat gaat niet snel.

De Amateurdienst (en Amateursatellietdienst) verschaft mensen met een technische interesse in radiocommunicatie de mogelijkheid om lekker los te gaan en hun kennis en operationele vaardigheden verder te verrijken/verbreden. Diverse overheden zien hierin ook een maatschappelijk belang (noodsituaties, kruisbestuiving werk/prive, vijver om uit te vissen). Als dit maatschappelijk belang wegvalt, vermoed ik dat de amateurdienst een aflopende zaak is. De "radiocommunicatiehobby" blijft dan over.

De vergunningstelsels (bij ons de N- en F-registratie) dienen houders te inspireren om hun kennis verder uit te bouwen en uiteindelijk voor de vergunning/registratie op te gaan met de meeste mogelijkheden.

Al zou NL het anders willen (bijvoorbeeld door te zeggen: iedereen mag los op alle amateurfrequenties zonder toetsing kennis), dan heeft NL tenminste twee problemen: AT dient wat meer mensen in dienst te nemen, en de hele radiowereld valt over ons heen, die golven kennen immers geen grenzen.

N-houders op alle amateurbanden met minder vermogen krijg je niet niet verkocht, en AT dient... (vul zelf maar aan). Het is gezien andere randvoorwaarden niet te handhaven.

De "radiocommunicatiehobby"
Dat is bij ons CB 27 MHz met apparatuur die je niet per ongeluk verkeerd kan gebruiken. Helaas is CB (en ander HF spectrum) behoorlijk verziekt door PLT en andere elektronische zooi. Het is maar goed dat er een wereldwijde amateurdienst is met een lobby, anders hadden de amateurbanden ook vol gezeten met PLT (omdat mensen te beroerd zijn om een kabel te trekken of een goed WIFI setje te kopen).

Ik zou het niet verkeerd vinden als de amateurdienst samen gaat optrekken met andere radiodiensten om EMC normen aan te scherpen (gezien het nog steeds toenemende aantel elektronische apparaten/km2), maar dat is OT.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#96 Bericht door PA3DAT »

Met ons beiden, Frits, hebben ze die enquetes, herijkingen etc. helemaal niet nodig! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Herijken Novice

#97 Bericht door pd0raa »

Wat fijn dat de enquete al binnen is even afwachten en dan is iedereen blij.....

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Herijken Novice

#98 Bericht door Toon pd0dfm »

Wat een gedoe allemaal over die herijking.
Ik las dat de N ( vroeger D ) er GRATIS enkele stukje's voor HF gekregen heeft,,...
Klopt, maar de F ( vroeger meestal C, en die mochten ook niet op HF ) hebben gratis ALLE amateurbanden gekregen.
Maar daar wordt niet over gepraat.
Menig C-amateur liet de call omzetten naar PA,.... dat klonk nml. beter.
En vaak juist die, maken commentaar over de N.
Ik ben blij met wat ik mag en heb, ik hoef niet op 23 cm of een andere band, de gehele 20 meter, dat zou mooi zijn en daar wil ik best dat stukje 40 meter voor inleveren.
Dus laten we met zijn allen ophouden met speculeren over wat de herijking gaat inhouden.
Het AT beslist, en daar zullen we het mee eens moeten zijn.
Ik geniet wel van het luisteren op de banden en het ontvangen van satellietbeelden.
Als ik qrv ben, dan ben ik meestal mobiel, eigenlijk jammer van die IC 271 H die in mijn shack staat.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Herijken Novice

#99 Bericht door PD0JDG »

PE2CH schreef:En we kunnen altijd frequentieruimte kwijtraken aan andere gebruikers. Dat heeft totaal niets te maken hoevaak wij er gebruik van maken.
Dat klopt. Het gebruik van de amateurbanden wordt niet gemeten. Het aantal potentiele gebruikers is echter wel bekend bij de overheid.

73, Jaap

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Herijken Novice

#100 Bericht door pe5ed »

PE2CH schreef:Eigenlijk is er iets merkwaardigs aan de hand in ons land.

Er waren ooit 4 machtigingen en daar hoorde je nooit iemand over klagen.
Enige jaren geleden is dat aantal gehalveerd zodat er nog 2 machtigingen over zijn
en nu is er niets anders te horen dan geklaag.

Zo waren er ook ooit 4 categorieën voor het rijbewijs en daar hoorde je niemand over klagen.
Thans zijn het er 4x zoveel geworden en nog steeds hoor je vrijwel niemand daarover klagen.
Toen was het traject duidelijk, maar vergeet niet hoe er toen tegen de D-amateurs werd aangekeken.
De D-amateurs en hun 6 kanalen en slechts 2 jaar geldigheid. Ook toen was daar discussie, maar niet via fora.
Je stelling is dus incorrect

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#101 Bericht door PA3HMP »

Toon pd0dfm schreef:Wat een gedoe allemaal over die herijking.
Ik las dat de N ( vroeger D ) er GRATIS enkele stukje's voor HF gekregen heeft,,...
Klopt, maar de F ( vroeger meestal C, en die mochten ook niet op HF ) hebben gratis ALLE amateurbanden gekregen.
Maar daar wordt niet over gepraat.
.
dat komt omdat C exact hetzelfde zware theorie examen heeft gedaan als A en B, dat is dus een groot verschil met het simpele novice examen.
dus geen appels met peren vergelijken.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Herijken Novice

#102 Bericht door pd1ahm »

dat komt omdat C exact hetzelfde zware theorie examen heeft gedaan als A en B, dat is dus een groot verschil met het simpele novice examen.
dus geen appels met peren vergelijken.
Dat is ook zo voor de vergelijking tussen de oude D en de Novice. De oude was een instap mogelijkheid zoals Nederland die graag zag. De Novice heeft de insteek dat er een Europese licentie kwam waarvan de examens bij verschillende landen overeen komt. Dus ook deze twee a.u.b. niet met elkaar vergelijken. De situatie is nu zoals hij is en de vraag is nu wat de herrijking brengt. Ik heb nog geen D gezien in deze topic die meer en meer wil. Men wil alleen een werkbare ruimte hebben zonder al te veel storingen. Dat betekent ook dat men wellicht iets moet inleveren, het zij dan zo.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#103 Bericht door Juul - PE0GJG »

[quote="Toon pd0dfm"]Wat een gedoe allemaal over die herijking.
Ik las dat de N ( vroeger D ) er GRATIS enkele stukje's voor HF gekregen heeft,,...
Klopt, maar de F ( vroeger meestal C, en die mochten ook niet op HF ) hebben gratis ALLE amateurbanden gekregen.
Maar daar wordt niet over gepraat.

=================================================
Over die laatste zin. Ja wel hoor moet je een eerdere bijdrage van mij lezen……..
"wel effe bij de les blijven hé?"

Deze link :

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 6&start=60
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Herijken Novice

#104 Bericht door Ron01 »

Waarom telkens deze discussie? Het is zoals het is, en daar zal een topic zoals deze (en vele andere) niets aan veranderen.
Het AT heeft het zo beslist en daar moeten we mee leven, wil je meer dan zul je voor full moeten studeren.
Persoonlijk vind ik dat je met N al heel veel leuke/mooie dingen kunt doen en er meer dan tevreden mee moet zijn.
Toch zijn er steeds weer mensen die de bekende knuppel in het hoenderhok moeten gooien en een oeverloze discussie starten.
Wees blij met hoe het geregeld is, en wil je meer, doe er dan moeite voor.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Herijken Novice

#105 Bericht door PD0JDG »

Ron01 schreef:Waarom telkens deze discussie?
Omdat er duidelijk twee kampen met betrekking tot herijking zijn:

Het kamp dat de situatie wil houden zoals het is. Men vreest dat veranderingen dusdanige storing brengen dat in de toekomst de overheid besluit om de privileges te beperken. Of men vindt het niet eerlijk dat een nieuwe generatie geen verstand heeft van een antiek onderwerp zoals een l/c kring berekening versus een modern onderwerp als het schrijven van een digitaal filter algoritme.

Het kamp dat een nieuwe generatie zendamateurs de mogelijkheid wil geven om in andere omstandigheden gebruik te bliijven maken van de privileges. En men vindt dat als er meer registraties zijn, de lobby om priveleges te behouden groter is.

Deze discussie helpt zeker om de mening over herijken te vormen of te veranderen. En het maakt niet uit of dat nu of in de toekomst plaats vindt.

Dank aan de reacties. Zelfs aan de reactie om bij te dragen dat dit een oeverloze discussie is. :wink:

73, Jaap

Gesloten