Herijken Novice

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#16 Bericht door PA3DAT »

+1

Met harmonisatie had het weinig te doen, lijkt mij. Jij mag hier op 10, 20 en 40m. In Duitsland mag je
op 10, 15 en 80m. Dat lijkt me heel moeilijk te harmoniseren: wie gaat er welke band inleveren? :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Herijken Novice

#17 Bericht door PD2B »

Met alle respect....

Gaan we nu hier weer een topic aan wijden?
Mvg,

Bert

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#18 Bericht door PD9CN »

PA3DAT schreef:+1

Met harmonisatie had het weinig te doen, lijkt mij. Jij mag hier op 10, 20 en 40m. In Duitsland mag je
op 10, 15 en 80m. Dat lijkt me heel moeilijk te harmoniseren: wie gaat er welke band inleveren? :roll:

Dat komt beste wel goed met die harmonisatie ergens dit najaar wordt het bekend gemaakt wat de plannen zijn. En dan zien we het wel wat het gaat worden of welke kant het opgaat.

https://www.vrza.nl/wp/wp-content/uploa ... lag-AO.pdf

Maar één ding is zeker er wordt niet alleen naar DL land gekeken :lol:

PS Bert PD2B +1
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#19 Bericht door PA3DAT »

DL was maar een voorbeeld van hoe moeilijk harmonisatie zal worden.

Wat dit najaar betreft: haal je nu niet herijking en harmonisatie door elkaar? Zijn er internationaal
überhaupt al besprekingen gaande over harmonisatie? Als dat al zo is dan gaat het vast nog jaren
duren, zo snel zitten allerlei verschillende landen niet op één lijn...

Maar goed, het ging over herijking en niet over harmonisatie.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#20 Bericht door PD9CN »

Klopt wat je zegt harmonisatie zal zeker nog jaren duren voor ze het daar een akkoord gaan vinden.

En ook de herijking zal niet éénvoudig zijn maar dat zien we dit najaar wel voorbij komen welke plannen ze gemaakt hebben.

Maar ik snap dat je DL als voorbeeld neemt en niet België of Denemarken of....... :mrgreen:

En onder tussen geniet ik van deze prachtige hobby en de leer boeken :wink:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#21 Bericht door PA3HMP »

PD4M schreef:
PA3HMP schreef:ik zeg 20 eraf en 6 erbij voor novice 8)
Tja maar je ziet er dan ook uit als Catweazle!
yup en die was dan ook zeer wijs :-P

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#22 Bericht door PA3HMP »

pd1ahm schreef:Ik denk dat bij elke verandering mensen tegen de schenen worden getrapt.
Maar ik blijf bij mijn mening (alhoewel ik zelf Novice ben) dat men nooit delen van de korte golf had mogen vrijgeven aan de Novice.
Als men nu de oude C machtiging voor die van Novice had aangehouden sneed het mes aan twee kanten.

1. De stok achter de deur is weg om door te leren.
2. Meer activiteit op de hogere frequenties.
Commerciële zouden er maar wat graag gebruik van willen maken en ik ben bang dat we na verloop van tijd wat banden mogen inleveren.

Maar dat is mijn persoonlijke mening, ik geloof best dat het allemaal te maken had met harmonisatie binnen Europa, maar helaas is daar na al die jaren nog niets van te zien. Bij elk EU land moet men weer kijken of men de hobby mag uitoefenen en op welke banden.
Helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#23 Bericht door PE2AAB »

Ik preek natuurlijk een beetje voor eigen parochie maar...

C werd F omdat de morse eis verviel. Deze kwam te vervallen omdat primaire gebruikers zoals het leger en de scheepvaart deze ook in de ban hadden gedaan wegens 'verouderde techniek'. De reden dat een A (en B) amateur Morse moest beheersen, was dat omdat deze als secundaire gebruiker, gebruik maakte van frequenties waar de primaire gebruikers in telegrafie werkten. Als er 'ruimte' moest worden gemaakt voor een primaire gebruiker moest een secundaire gebruiker kunnen worden gewaarschuwd.

Verschil tussen N en F is van technische aard. niet dat ik daarmee iets wil zeggen over de rechten van N of F maar ik wil alleen aangeven dat de transitie van C naar F anders is dan die van N in oude vorm en N in nieuwe vorm waarbij de nieuwe vorm een verruiming van frequentie betekende.
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 14 jun 2018, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Herijken Novice

#24 Bericht door PD4M »

PA3HMP schreef:
PD4M schreef:
PA3HMP schreef:ik zeg 20 eraf en 6 erbij voor novice 8)
Tja maar je ziet er dan ook uit als Catweazle!
yup en die was dan ook zeer wijs :-P
Maar ook wat schrikachtig en bangig. En de persoonlijke hygiëne viel ook wat tegen. Goh dat lijkt wel de profielschets van een ... :wink:
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#25 Bericht door PE1PQX »

PE2AAB schreef:Ik preek natuurlijk een beetje voor eigen parochie maar...

C werd F omdat de morse eis verviel. Deze kwam te vervallen omdat primaire gebruikers zoals het leger en de scheepvaart deze ook in de ban hadden gedaan wegens 'verouderde techniek'. De reden dat een A (en B) amateur Morse moest beheersen, was dat omdat deze als secundaire gebruiker, gebruik maakte van frequenties waar de primaire gebruikers in telegrafie werkten. Als er 'ruimte' moest worden gemaakt voor een primaire gebruiker moest een secundaire gebruiker kunnen worden gewaarschuwd.

Verschil tussen N en F is van technische aard. niet dat ik daarmee iets wil zeggen over de rechten van N of F maar ik wil alleen aangeven dat de transitie van C naar F anders is dan die van N in oude vorm en N in nieuwe vorm waarbij de nieuwe vorm een verruiming van frequentie betekende.
Volledig mee eens... Ik had destijds C, nooit om 'HF erbij' gevraagd.
Mijn primaire interess ligt voor alsnog bij 6m, 2m en 70cm. (waarbij ik 'ruzie' heb met mijn 25JXX70 antenne, geen fraaie SWR) HF is best leuk, maar voor 'erbij'.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Herijken Novice

#26 Bericht door sottezero »

Ik zit toch in mijn maag met dat hele idee van gedwongen (bij)leren...

We hebben gezien dat in de 'echte' wereld dat ook al niet werkte..
Immers, zitten we nu maanden te wachten op nieuwe huizen omdat er geen electriciens, en andere mensen die met hun handen kunnen werken omdat we nu 17 miljoen mindfullness bachelors hebben. Ik kan me die beroepsstudenten op de uni nog steeds voor beeld halen.....
Waarom? Omdat we jarenlang tegen mensen hebben verteld dat je moet doorleren tot je een ons weegt, ander eindig je achter de kassa bij de supermarkt...

Sommige mensen willen gewoon lekker in de auto of op de camping een simpel QSOotje kunnen maken op 2m/70cm en misschien 4 keer per jaar een HF vossenjacht ofzo.
Waarom moet dat die mensen afgepakt worden?

Welk probleem lossen we er mee op?
Is het gewoon weer ambtenarij om het veranderen?
Dat we van RCD, naar HDTP, naar Agentschap Telecom zijn gegaan in een paar jaar en van licentie naar vergunning naar wat het tegenwoordig is...
Is het beter geworden? Denken we dat we dan piraten minder krijgen?

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#27 Bericht door pa3dsc »

Het is niet dat er iets wordt afgepakt.
Punt is dat "sommige mensen" zich iets hebben toe geeigend.
Waar het amateur spectrum is bedoel om te expirimenteren moet ik constateren dat er "sommig mensen" of vergunninghouder alleen maar QSO'jes maaken. (Nog afgezien van de inhoud van het QSO)
AT Merkt dan ook terecht op : "We zien dat het experimentele karakter van het gebruik door zendamateurs afneemt."
"Sommige mensen" willen gewoon lekker in de auto of op de camping een simpel QSO'tje kunnen maken op 2m/70cm "
En dat valt niet onder de noemer van expirimenteren. Daar zijn andere frequenties voor.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#28 Bericht door PE1PQX »

@sottezero: heel simpel: als jij met jouw radio apparatuur storingen veroorzaakt bij een buur, moet je dit zelf kunnen oplossen.
Hierdoor is kennis van zaken toch echt een eerste vereiste.
Je moet weten waar je mee bezig bent, en wat voor gevolgen het KAN hebben en hoe je eventuele problemen oplossen kunt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

verwijderd

Re: Herijken Novice

#29 Bericht door verwijderd »

PE1PQX schreef:@sottezero: heel simpel: als jij met jouw radio apparatuur storingen veroorzaakt bij een buur, moet je dit zelf kunnen oplossen.
Hierdoor is kennis van zaken toch echt een eerste vereiste.
Je moet weten waar je mee bezig bent, en wat voor gevolgen het KAN hebben en hoe je eventuele problemen oplossen kunt.
En betekent dit dat je daarom moet door leren ..?

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#30 Bericht door PA2RU »

Iemand die domweg alle examenvragen in zijn hoofd stampt en daarmee slaagt zal niet in staat zijn om die problemen op te lossen : puur omdat enige kennis daarover ontbreekt.
73 René PA2RU

Gesloten