Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Om’s,
Ik was wel eens benieuwd of er ervaring is in het gebruik van aluminium buis om dit te gaan gebruiken in de
Versatower i.p.v. staalverzinkte buis wat ik nu gebruik.
Dit is natuurlijk qua gewicht veel lichter, en daarom zit ik er aan te denken om het na +/- 38 jr dit eens toe te passen.
Heb er nu een staalverzinkte buis van ø 48,3 mm buis in zitten met een lengte van 3,7 Meter, en daarin komt direct
boven de toplager de Fritzel FB33 en binnenkort daar 2 meter hoger in ook een Commet H422, en aan de top een
rondstraler voor 70 cm.
Nu zit er op het moment een 2 Meter Vertical beam erin, maar die wordt eerdaags verwijderd, wordt n.l. niet meer gebruikt.
Ik zit er aan te denken om er nu een lengte Aluminium pijp van 5 á 6 Mtr er in te zetten, en ja wat voor soort Aluminium
buis kan daar voor gebruikt worden, ik las elders iets van ST50
Qua diameter zit ik te denken aan buitenwandig maat van 50mm, en met een wanddikte van 5 mm.
Misschien is er iemand die mij hierover wat mee info over kan geven.
Alvast mijn dank voor de info.
Ik was wel eens benieuwd of er ervaring is in het gebruik van aluminium buis om dit te gaan gebruiken in de
Versatower i.p.v. staalverzinkte buis wat ik nu gebruik.
Dit is natuurlijk qua gewicht veel lichter, en daarom zit ik er aan te denken om het na +/- 38 jr dit eens toe te passen.
Heb er nu een staalverzinkte buis van ø 48,3 mm buis in zitten met een lengte van 3,7 Meter, en daarin komt direct
boven de toplager de Fritzel FB33 en binnenkort daar 2 meter hoger in ook een Commet H422, en aan de top een
rondstraler voor 70 cm.
Nu zit er op het moment een 2 Meter Vertical beam erin, maar die wordt eerdaags verwijderd, wordt n.l. niet meer gebruikt.
Ik zit er aan te denken om er nu een lengte Aluminium pijp van 5 á 6 Mtr er in te zetten, en ja wat voor soort Aluminium
buis kan daar voor gebruikt worden, ik las elders iets van ST50
Qua diameter zit ik te denken aan buitenwandig maat van 50mm, en met een wanddikte van 5 mm.
Misschien is er iemand die mij hierover wat mee info over kan geven.
Alvast mijn dank voor de info.
- PE4BAS
- Berichten: 961
- Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
- Roepletters: PE4BAS
- Locatie: Roodeschool
- Contacteer:
Re: Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Ik heb in de versatower een 50mm alu buis van 5m lang met wanddikte van 5mm. Zover nog geen problemen gehad. En inderdaad het gewicht is gering.
Re: Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Ik heb een dikwandige ALU buis 40mm met ook iets van 5mm wanddikte, 4 meter met 2 rondstralers. geen centje pijn.
Maar dikwandige Alu buis is nauwelijks lichter dan dunwandige staal verzinkte pijp.
Om corrosie tegen te gaan heb ik de ALU buis geklemd met PVC stukken pijp om galvanische corrosie uit te sluiten. De PVC stukken in de lengte doorgezaagd om te kunnen klemmen.
Maar dikwandige Alu buis is nauwelijks lichter dan dunwandige staal verzinkte pijp.
Om corrosie tegen te gaan heb ik de ALU buis geklemd met PVC stukken pijp om galvanische corrosie uit te sluiten. De PVC stukken in de lengte doorgezaagd om te kunnen klemmen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
- Roepletters: on7ui
- Locatie: Oudenburg Belgie
Re: Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Ik had vroeger een dikwandige aluminiumbuis +/- 3 meter boven het toplager van mijn versatower, met daarop een 5band quad . Na 6 jaar is de alu buis , in een najaarsstorm, afgebroken net boven het toplager. Nu heb ik er al enkele jaren terug een stalen topbuis met een 2 element 3b yagi, voorlopig zonder problemen.
Re: Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Staal is de beste oplossing als je op zeker wilt spelen, zaken als metaalmoeheid, ook bij vliegtuigaluminium blijven een rol spelen. Ook geen gez. meer met corrosie etc. Alleen maar voordelen. Ik zag bij steigerbuisonline ook RVS, erg mooi .. vaak ook worden RVS pijpen als je het te duur vindt voor niets aangeboden ( afhalen ) bv DSM.
Als het altijd goed ging met staal is dat trouwens zowiezo een overweging, waar het met ALU soms fout kan gaan ..... ( terugkerende herhalende bewegingen ! ALU is berucht vanwege de gevoeligheid daarvoor al is de buis nog zo dik ! Bij de relatief wat kortere buis te denken aan de plaats van de klembevestiging )
Nuja, nadeel is het gewicht maar als je het even goed bekijkt dan zou het toch moeten lukken allemaal.
Als het altijd goed ging met staal is dat trouwens zowiezo een overweging, waar het met ALU soms fout kan gaan ..... ( terugkerende herhalende bewegingen ! ALU is berucht vanwege de gevoeligheid daarvoor al is de buis nog zo dik ! Bij de relatief wat kortere buis te denken aan de plaats van de klembevestiging )
Nuja, nadeel is het gewicht maar als je het even goed bekijkt dan zou het toch moeten lukken allemaal.
- PD5DJ
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
- Roepletters: PD5DJ
- Locatie: Avenhorn NH
- Contacteer:
Re: Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Mijn ervaring is dat staal als het eenmaal krom gaat, krom blijft.PC1L schreef:Staal is de beste oplossing als je op zeker wilt spelen, zaken als metaalmoeheid
En in het ergste geval gewoon vanuit het niets gewoon breekt. zekers RVS! de hardheid speelt hierbij een grote rol.
Ik heb 2 masten op mijn vorige woning gehad met dikwanding alu. 7.5mm wanddikte ruim over bemeten. die buizen gingen welliswaar "krom".. maar flexen gewoon terug.
Mijn rotoren stonden ook niet hard gefixeerd in de kooi, die stonden op rubberen joints.
Iets wat je echt niet wilt hebben is dat alles zo stijf is.. je verplaatst gewoon het zwakke punt van de totale constructie.
Ik heb nooit wat hoeven aandraaien, of moeten herspannen.
Ik moet even opzoeken, maar bijzen adviseerd een bepaald type alu legering voor zijn masten.
Re: Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Hoi
Ik adviseer gewoon weer een gegalvaniseerde buis te nemen van 48.3mm.
Aluminium heeft inderdaad last van metaalmoeheid en kan zo maar in een keer breken.
Echter bij RVS kan je hetzelfde probleem krijgen, dus zou ik het bij het staal houden.
Ik adviseer gewoon weer een gegalvaniseerde buis te nemen van 48.3mm.
Aluminium heeft inderdaad last van metaalmoeheid en kan zo maar in een keer breken.
Echter bij RVS kan je hetzelfde probleem krijgen, dus zou ik het bij het staal houden.
73 de PA1ZP
Jos uit Oss
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.
Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.
Jos uit Oss
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.
Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.
Re: Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Dat is wel een voorwaarschuwing dan hi .. als je s'morgens eens toevallig omhoog kijktPD5DJ schreef:Mijn ervaring is dat staal als het eenmaal krom gaat, krom blijft.PC1L schreef:Staal is de beste oplossing als je op zeker wilt spelen, zaken als metaalmoeheid
Ben ik zelf ook echt in geinteresseerd wat voor een legering dat is ! Weet niet of je misschien de constructiemast bedoeld die op een bepaalde manier ineen zit ( iets dergelijks als bij een vliegtuig ) ? Of gewoon de ALU buis zelf ?PD5DJ schreef:Ik moet even opzoeken, maar bijzen adviseerd een bepaald type alu legering voor zijn masten.
Overigens, een dikwandige ALU buis kan het ook lang volhouden, vanwege de dikke wand zal de optredende herhalende buiging binnen de perken blijven. Maar i.h.a. hebben we hier in deze buurten veel geknakte ALU pijpen gezien en nog nooit een stalen versie .....
Ja, bij RVS moet je echt even van te voren weten ( berekenen ) om welke krachten het zal gaan, RVS mag bijna niets buigen, liefst helemaal niet. Gewoon staal geeft meer zekerheid.
Re: Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Als je een dikwandige buis neemt van aluminium soort/legering 5083.
5083 is met mangaan en zeewaterbestendig.
http://www.garfield.nl/nl/page/357
5083 is met mangaan en zeewaterbestendig.
http://www.garfield.nl/nl/page/357
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
- PD5DJ
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
- Roepletters: PD5DJ
- Locatie: Avenhorn NH
- Contacteer:
Re: Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Dit is dus de legering die Bijzen ook adviseerd. ook iets met 50STPA1AIS schreef:Als je een dikwandige buis neemt van aluminium soort/legering 5083.
5083 is met mangaan en zeewaterbestendig.
http://www.garfield.nl/nl/page/357
Re: Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
aluminium soort/legering 5083 .. dat ziet er goed uit, ik ga eens kijken wat ze daar voor vragen hi
Re: Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Scheepswerf Habbeké in Hoorn heeft dat. het wordt n.l. gebruikt als koel- en lenswater leidingen in de reddingboten van de KNRM. Ik heb het daar ook vandaan.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
- PD5DJ
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
- Roepletters: PD5DJ
- Locatie: Avenhorn NH
- Contacteer:
Re: Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Correctie op mijn antwoord wat betreft de legering van het aluminium wat bijzen en wind antennebouw adviseerd is de legering 6082
https://www.hego.nl/aluminium-6082/
Dit is aanzienlijk harder, en beter corrosie bestendig.
https://www.hego.nl/aluminium-6082/
Dit is aanzienlijk harder, en beter corrosie bestendig.
- PA3DJS
- Berichten: 2497
- Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
- Roepletters: PA3DJS
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: Staalverzinkte buis / Aluminium buis ?
Als ik het goed begrijp:
-Alu pijp gaat zo'n 4 m boven toplager uitsteken.
-direct boven toplager de FB33 (die gaat slechts klein buigmoment genereren)
-zo'n 2.2m boven toplager die Comet H422 (die staat effectief een stuk hoger, dus groot buigmoment).
-4 m boven toplager een (gokje) 2 m lange witte stok (Diamond/etc).
Als de mast een vaste mast zou zijn, had ik gezien de foto gezegd: Nee, niet doen, de mast lijkt ver boven alle andere opstakels uit te komen, en die H422 lijkt een aardige windvanger.
Staat hij met storm altijd laag, dan twijfel ik (lees, dan zou het goed kunnen gaan).
Ben je bekend met het uitrekenen van windlast en buigmoment? Zo ja, probeer dan eens uit te rekenen hoeveel MPa stress je in de pijp krijgt bij 30 m/s windsnelheid (kun je voor Veendam in combinatie met de mast laag 1 keer per 50 jaar verwachten).
Voor legering AlMg4.5Mn ligt de toelaatbare materiaalspanning rond zo'n 160 N/mm2 (afh. van hardheidstoestand) voor n = 500e6. De rekgrens ligt rond 230 N/mm2 (230 MPa).
Als je op grond van die 30 m/s onder 140 N/mm2 blijft, durf ik het aan, zonder verdere (tijdrovende) analyse.
De reden dat ik niet die 160N/mm2 pak, is omdat de constructie zo "slap" zal zijn dat een windvlaag reeds op sterkte kan zijn voordat de constructie volledig buigt. Door de zwiep beweging krijg je een hoge belasting in verhouding tot de statsiche belasting bij 30 m/s. Het maakt nagenoeg niet uit wat voor aluminium je pakt v.w.b. zwiepen (vanwege dat de elasticiteitsmodulus voor alle Al legeringen zo rond de 70 GPa ligt).
Ik kan je eventueel helpen aan de sterkte van windstoten eens in de (bijvoorbeeld) 50 jaar op basis van de Nederlandse Bijlage bij Eurocode 1. De sterkte is afhankelijk van je locatie, omgevingsfactoren, en hoogte van de constructie.
@PD5DJ:
De rekgrens kan hoger liggen bij 6082, maar de vermoeingsterkte kan bij de 6000 legeringen weleens fors lager liggen (beneden 100 N/mm2 voor n = 500e6).
-Alu pijp gaat zo'n 4 m boven toplager uitsteken.
-direct boven toplager de FB33 (die gaat slechts klein buigmoment genereren)
-zo'n 2.2m boven toplager die Comet H422 (die staat effectief een stuk hoger, dus groot buigmoment).
-4 m boven toplager een (gokje) 2 m lange witte stok (Diamond/etc).
Als de mast een vaste mast zou zijn, had ik gezien de foto gezegd: Nee, niet doen, de mast lijkt ver boven alle andere opstakels uit te komen, en die H422 lijkt een aardige windvanger.
Staat hij met storm altijd laag, dan twijfel ik (lees, dan zou het goed kunnen gaan).
Ben je bekend met het uitrekenen van windlast en buigmoment? Zo ja, probeer dan eens uit te rekenen hoeveel MPa stress je in de pijp krijgt bij 30 m/s windsnelheid (kun je voor Veendam in combinatie met de mast laag 1 keer per 50 jaar verwachten).
Voor legering AlMg4.5Mn ligt de toelaatbare materiaalspanning rond zo'n 160 N/mm2 (afh. van hardheidstoestand) voor n = 500e6. De rekgrens ligt rond 230 N/mm2 (230 MPa).
Als je op grond van die 30 m/s onder 140 N/mm2 blijft, durf ik het aan, zonder verdere (tijdrovende) analyse.
De reden dat ik niet die 160N/mm2 pak, is omdat de constructie zo "slap" zal zijn dat een windvlaag reeds op sterkte kan zijn voordat de constructie volledig buigt. Door de zwiep beweging krijg je een hoge belasting in verhouding tot de statsiche belasting bij 30 m/s. Het maakt nagenoeg niet uit wat voor aluminium je pakt v.w.b. zwiepen (vanwege dat de elasticiteitsmodulus voor alle Al legeringen zo rond de 70 GPa ligt).
Ik kan je eventueel helpen aan de sterkte van windstoten eens in de (bijvoorbeeld) 50 jaar op basis van de Nederlandse Bijlage bij Eurocode 1. De sterkte is afhankelijk van je locatie, omgevingsfactoren, en hoogte van de constructie.
@PD5DJ:
De rekgrens kan hoger liggen bij 6082, maar de vermoeingsterkte kan bij de 6000 legeringen weleens fors lager liggen (beneden 100 N/mm2 voor n = 500e6).