Flexa FX7033 swr van 431 tot 433Mhz slecht

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Flexa FX7033 swr van 431 tot 433Mhz slecht

#1 Bericht door PA1ES »

Hallo allemaal,
Ik heb bovenstaande antenne vandaag in de mast gehangen,maar het valt mij op dat de antenne in het hele bereik van 430 tm 440, een slechte swr vertoont in het gebied 431 tm 433 Mhz.
Juist daar wil ik hem gebruiken zo rond 432.200 Mhz.
Ik heb de director voor de dipool al iets verschoven naar de dipool toe, dat scheelt wel iets maar tov de andere frequenties te weinig.
Iemand nog andere tips?
73!
Ernst.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Flexa FX7033 swr van 431 tot 433Mhz slecht

#2 Bericht door PA4WK »

Hallo Ernst,
wat noem je een slechte SWR?
Waarmee heb je dat gemeten?
Weet je zeker dat je geen montage fout gemaakt hebt?
Flexa Yagi's zijn normaal gesproken goede antennes.
Graag wat meer info
Groet Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: Flexa FX7033 swr van 431 tot 433Mhz slecht

#3 Bericht door PA1ES »

Hallo Wim,
De swr is 1: 1.7,
De set regelt terug van 50 watt naar 30.
De meter is een Daiwa 901, geschikt voor metingen tot 525 Mhz.
De montage is goed, heb het meerdere keren nagekeken .
Als ik de eerste reflector iets naar de dipool schuif, wordt de swr 1:1.6, verder opschuiven gaat niet.
Ik heb een vergelijking gedaan met een andere antenne en daar is de swr 1:1 en regelt de set niet terug.
Nu is het een antenne die terug gestuurd is naar het bedrijf omdat hij niet goed werkte, kon ik mij niet voorstellen van een Flexa, maar inderdaad over het hele gebied prima, behalve tussen 431 en 433 Mhz.
Ik denk dat ik de antenne maar uit de mast haal en hem eerst met een analyzer ga meten, nu staat de mast nog laag en kan ik er goed bij.
Bedankt voor je reactie.
Ernst.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Flexa FX7033 swr van 431 tot 433Mhz slecht

#4 Bericht door PA4WK »

Hallo Ernst,
dat lijkt me een goed plan, ik vind het erg vreemd als er namelijk in de aanpassing iets niet klopt, de 1:4 balun of zo zou je dat in het hele bereik moeten merken. Ik kan met wel voorstellen dat de hele antenne te hoog in de band zit waardoor de SWR onderin te hoog is.
Ik ben heel benieuwd wat de analyzer voor beeld te zien geeft.
Mooi trouwens dat je op deze hoge frequentie kunt meten, mijn Rig-Expert gaat niet verder dan 54 MHz.
Wil je het hier laten weten als je wat wijzer geworden bent, ik ben heel benieuwd.
Groet Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1022
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Flexa FX7033 swr van 431 tot 433Mhz slecht

#5 Bericht door PD5DJ »

Ik weet niet tot hoever je set buiten de band kan zenden, maar ik heb al een paar keer mee gemaakt dat de "dip" waar ik mee aan het stoeien was, helemaal niet de "goede" dip was.
Dat zat veel lager. Daar kwam ik later pas een keer achter toen ik er een analyzer er aan hing.
Achteraf was het een productie fout van de gevouwen dipool. (wat achteraf keurig opgelost was door wimo)

Maar je kan er maar zoet mee zijn, als je het niet kunt "zien" :-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Flexa FX7033 swr van 431 tot 433Mhz slecht

#6 Bericht door PC1L »

PA1ES schreef: De swr is 1: 1.7,
De set regelt terug van 50 watt naar 30.
De meter is een Daiwa 901, geschikt voor metingen tot 525 Mhz.
Als ik de eerste reflector iets naar de dipool schuif, wordt de swr 1:1.6, verder opschuiven gaat niet.
Nooit doen ! Het stralingsdiagram verandert in ongunstige zin. Terwijl je SWR probleem niet wordt opgelost.
De Flexa is een nauwkeurig geconfigureerde yagi ( uiteraard met een curve die iets wijzigt over het hele bandje kijk dat ook even na in de fabrieksgegevens, je kan er weinig aan veranderen, tenzij je een of twee directoren er uit neemt, als je net aan de 'goede' kant van het spectrum zit hi en je dan inderdaad concessies doet t.a.v. het stralingsdiagram ) waarbij het goed moet werken zonder dat soort trucjes.

Van wat ik hier lees zou ik even een andere SWR meter proberen en de aansluitingen checken ( coax etc. ). Maar het kan zijn dat deze antenne in dat deel van de band zo moet werken ( specs fabriek ).

Ikzelf loste deze problemen met een ouderwetse maar nauwkeurige ruisbrug op, je ziet meteen de reactieve, capacitieve en inductieve resulterende ( het antenne eindproduct dus ) componenten, precies dat wat je moet weten.

Als de curve v.d. fabriek aangeeft dat het zo moet dan doe je er anders weinig aan, helaas. Met de coax kun je dan nog een truc uithalen ( kwart golf deel ) maar in de praktijk moeilijk haalbaar op 70, je moet dan exact de kabel lengte weten, en ook nog vrij nauwkeurig.

Wat doet deze antenne met je SWR meter op de andere frequenties, vraag ik mij even af.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Flexa FX7033 swr van 431 tot 433Mhz slecht

#7 Bericht door andre »

PC1L schreef:
Van wat ik hier lees zou ik even een andere SWR meter proberen en de aansluitingen checken ( coax etc. ). Maar het kan zijn dat deze antenne in dat deel van de band zo moet werken ( specs fabriek ).


Als de curve v.d. fabriek aangeeft dat het zo moet dan doe je er anders weinig aan, helaas. Met de coax kun je dan nog een truc uithalen ( kwart golf deel ) maar in de praktijk moeilijk haalbaar op 70, je moet dan exact de kabel lengte weten, en ook nog vrij nauwkeurig.
De curve is 11mhz breed met 1:1.1 op 435Mhz
Nog meer trucjes: zet tussen de swr meter en de (antenne) coax eens een klein tussenkabeltje en kijk wat dit uithaalt. doet soms wonderen. Op 23cm werkt dit al met enkel een N-koppelstuk erbij te plaatsen.

Hoe heb jij de coax bij de antenne weglopen Ernst?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Flexa FX7033 swr van 431 tot 433Mhz slecht

#8 Bericht door pa1bvm »

is de gebruikte coax goed ???? 50 ohm dummy monteren en kijken wat swr doet ...
fout gemaakt mij montage ?? of was hij kant en klaar ?

foto van de antenne in huidige opstelling ... is er invloed van iets in de buurt van de antenne ???

flexa is tocht echt wel een goed merk

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: Flexa FX7033 swr van 431 tot 433Mhz slecht

#9 Bericht door PA1ES »

Flexa heeft antennes gehad met een aangepaste balun speciaal voor ATV.
Ik vermoed dat ik die heb. Dus dan is de oplossing het stukje coax van de balun iets langer maken.
Helaas gaat mijn analyzer maar tot 60 Mhz. Dus dat schiet niet op. De swr meter geeft met een andere 70 cm beam wel correct aan net als met een dummyload.
Ik ga hem aanpassen voor 70 cm verticaal gebruik voor repeaters e.d., dus de stub iets verlengen.
Ondertussen voor horizontaal gebruik een Eantenne aangeschaft, wat een zwaar uitgevoerd ding zeg!
Zet hem in de mast maar op de standpijp en niet op de koehoorn, hi.
Bedankt allemaal voor het meedenken en de diverse suggesties.
73 en een fijn weekend gewenst.
Ernst.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

Plaats reactie