Hamradio Friedrichshafen 2018

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#16 Bericht door DC4CP »

PA3DAT schreef:Er is hier een repeater op 439.400, shift -7,6 en geen ctcss of 1750Hz. Gewoon draaggolf, hij antwoordt
met dah-di-dah. Wordt voornamelijk gebruikt door een groepje Nederlanders... :mrgreen:
Zonet in het geheugen gezet, vanuit Meersburg met portabel niet bereikbaar.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#17 Bericht door PA3DAT »

De eerste dag zit erop! Het was een relaxed dagje, niet vreselijk druk maar wel vergelijkbaar met andere
jaren, zo waren de geluiden.
De vlooienmarkt misschien weer ietsje minder kramen, maar ik kan alleen vergelijken met 2015 toen we
hier voor het laatst waren. Nu anderhalve hal, dat was toen eigenlijk ook al.

Bijzonder vond ik mijn ontmoeting met Martti OH2BH. Op een druk terras zat hij alleen aan een tafeltje.
Ik herkende hem van websites en vroeg of de stoel vrij was. Hij zei ja, keek naar mijn shirt met PA3DAT en
zei: "we worked in contests". Verbijsterend! :D

Martti, een van de beroemdste zendamateurs van de afgelopen 50 jaar! Voor wie hem niet kent:
http://www.qsl.net/5x1z/oh2bh/oh2bh.html
of zijn biografie: http://dokufunk.org/amateur_radio/perso ... hp?CID=412

We hebben pakweg 20 minuten met elkaar gesproken. Ik heb hem o.m. gevraagd of de 100m-mast van
OH8X met de 3 elements yagi voor 160m nog weer zal worden opgebouwd. Nee, was zijn antwoord.
De 5 el. yagi voor 80m deed het uitstekend, maar de 160m-antenne voldeed niet aan de verwachtingen.
Martti is ook de man achter OH0X op de Alandseilanden en CR2X op de Azoren.

Een bijzondere ontmoeting! :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#18 Bericht door PE2AAB »

Leuk om zo iemand daar te treffen Aloys! Ik geloof dat zélf ik hem eens gewerkt heb terwijl ik eigenlijk alleen actief ben met PACC als het om contesten gaat.

Heb je nog wel een foto gemaakt? Altijd leuk zo'n herinnering.

Nog veel plezier daar!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#19 Bericht door PA3DAT »

Ik vroeg hem of ie bezwaar had tegen een foto. Hij zei: als je iemand anders vraagt kunnen we er samen op.
Dat heb ik gedaan, een Duitser van het tafeltje ernaast heeft een foto van ons gemaakt met mijn camera.
Zit nog op mijn camera (sd-kaartje) en ik gebruik nu mijn tablet.

Iedereen is hier vroeg wakker vanochtend: rond 6 uur hebben ze beide zeppelins uit de hangar gehaald en
die krengen maken een herrie! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#20 Bericht door PE2AAB »

Mijn ‘Zepplin’ kwam ook vroeg met herrie :-) vandaar mijn vroege reactie. Onze nieuwe aanwinst, kleine Floris, moest zijn flesje hebben. Ondertussen was ik even de forum berichten aan het lezen :-)

Ben benoeuwd naar de foto.

Nogmaals een mooie dag toegewenst vandaag
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3FAT
Berichten: 1299
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#21 Bericht door PA3FAT »

Gefeliciteerd met Floris.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#22 Bericht door Juul - PE0GJG »

Floris, leuke originele naam.
doet mij denken aan de TV serie uit m'n jeugd.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#23 Bericht door PA3DAT »

Ook van mijn kant van harte gefeliciteerd met deze qrp'er! :D

De foto waar je om vroeg:
OH2BH.jpg
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#24 Bericht door PE2AAB »

Leuke foto! Dat is er eentje om in te lijsten en in de shack op te hangen.

Dank ook voor de felicitaties ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#25 Bericht door andre »

De achteruitgang van de radioamateur weer goed zichtbaar in friedrichshafen. Aanbod vlooienmarkt weer minder qua diversiteit dan voorgaande jaren. De commerciele hal had daar duidelijk geen invloed op, die was nagenoeg hetzelfde als voorgaande jaargangen.
Ben benieuwd naar de bezoekers aantallen maar de ruimte op de parkeerplaats(en) gaf mij al het idee dat dat ook wederom was geslonken.
Wat dan wel weer hetzelfde was dat was het uitstekende weer in Friedrichshafen, en de gezelligheid langs het water van de Bodensee....
Misschien dan toch volgend jaar weer, of toch weer een jaartje overslaan....
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#26 Bericht door DC4CP »

Dit jaar waren er maar 15460 bezoekers.

17110 in 2017
17230 in 2016


Die 43. HAM RADIO ist am heutigen Sonntag um 15 Uhr mit dem Ergebnis von 15460 Besuchern zuende gegangen. Etwa diesen Wert erreichte die Messe zuletzt im Jahr 2013, und schließt heuer diejenigen Besucher der Schwesterveranstaltung Maker Faire mit ein. In jedem Fall ein erfolgreicher Wert, sah man sich doch zu jeder Zeit in allen Messehallen einem stetigen und fachkundigen Besucherstrom aus aller Welt gegenüber, der uns nur im Bereich des Vormittags kurzzeitig verhaltener als in den Vorjahren erschien. „Freitag war der stärkste Tag“, gaben einige Händler zur Antwort.



Diese Feststellung reiht sich in die Erfahrungswerte der vergangenen Jahre ein, in denen die Messe im Jahr 2017 17110 und in 2016 17230 Besucher nach Friedrichshafen zog. Für das kommende Jahr freut sich der DARC auf den angestammten Termin Ende Juni, genauer vom 21. bis 23.6.2019, der vor allem wieder viele Besucher aus dem Bereich der Contester nach Friedrichshafen locken dürfte – fiel das aktuelle Wochenende doch mit dem IARU-Region-1-CW-Fieldday leidlich zusammen. Bis dahin: Auf Wiedersehen bis zur 44. HAM RADIO und dem 70. Bodenseetreffen in 2019!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#27 Bericht door PE2AAB »

DC4CP schreef:Dit jaar waren er maar 15460 bezoekers.

17110 in 2017
17230 in 2016
De ‘vervelende’ datum dit jaar speelt natuurlijk ook mee.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#28 Bericht door PA3DAT »

Het was aan het eind van 2 weken Duitse schoolvakantie, veel mensen zijn wellicht op reis...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#29 Bericht door andre »

Er zijn wellicht diverse redenen waarom, echter ik hoorde dat de Ham Dayton event van een paar weken geleden ook niet meer het 'oude Dayton van weleer' was.
Vorig jaar viel Friedrichshafen weer samen met een ander lokaal feest, maar in 2016 was het eind juni, zoals altijd met ook weer minder bezoekers.

Maar, hoe het ook is, wij hebben ons prima vermaakt.Tegenvaller was de enorme drukte op de weg op zondag terug naap PA...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: Hamradio Friedrichshafen 2018

#30 Bericht door Manitou »

De vlooienmarkt is al enkele jaren identiek qua bezetting. Het aanbod is persoonlijk en voor de ene interessanter dan voor de andere. Toch redelijk wat 2dehands radiomateriaal te zien wat bij "thuis"markten meestal wel anders is. Voor de zelfbouwer is er zeker veel aanbod te vinden. De gevraagde prijzen in de vlooienmarkt zijn meestal te hoog en je ziet vaak dingen liggen van vorige keren. Wat betreft de hall met het nieuwe materiaal dat gaat jaarlijks achteruit que aanbod en dit jaar wel zeer opvallend. Er waren heel wat lege plekken te vinden,een bistro om een grote lege plek in te vullen, een scoutsplein in de plaats van Wimo, veel China troep kramen met drones, het sjaaltjeskraam enz. Kortom veel minder aanbod tegenover vroeger waarbij firma's als Wimo, Boger Funk , SSB Electronics ,Winradio, Conrad , Siebel Verlag , Waters & Stanton , Italiaanse en Griekse Hamshops niet meer aanwezig zijn en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog . Daar tegenover stijgen de prijzen ieder jaar wat dus niet meer in evenredigheid is met het aanbod. Ook een dure stoffige parking met verzuurde bejaarden die per auto 5 euro binnenrijven is er wat over.
Ik geef 'de messe' geen 10 jaar meer,misschien geen 5 jaar.
Hier een foto impressie van 2018 : http://ratzer.at/galerien/ham-radio-2018

Plaats reactie