Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#1 Bericht door PG7VG »

Na de laatste update van win10 heb ik het gehad met Windows.
(Ter info, Allereerst mijn eigen schuld. Ik hoefde nooit met een wachtwoord in te loggen en na de update wel.....alleen wist ik mijn ww niet meer en had ik ook geen recovery file of andere “escape”. Tot de update was ik zelfs zeer tevreden. Ik heb een officiële win7 licentie....echter deze is vooringestalleerd op de hp desktop en de officiële versie terugkrijgen kost me ca.30 euro via hp.)

Ik wil Linux gaan gebruiken maar welke distributie kan ik het beste gebruiken voor een “Ham” desktop?
Ik wil er mijn IC7300 aan kunnen hangen en gebruik vooral:
- fldigi
- JT software
- Log4OM
- sim31

Ook wil ik Commander ( de voorloper van HR de luxe) voor de FT817 erop hebben.

Ik weet dat dmv “wine” applicatie het mogelijk is om Windows progs te laten werken onder Linux.

Er zijn ZA die uitsluitend Linux gebruiken, wat zijn de beperkingen of wat kun je beter niet doen? En welke distributie zou je adviseren.?



Alvast bedankt voor het lezen.

73 Peter.
73, Peter.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

steeds meer mensen ontdekken OSX…………
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#3 Bericht door PE9ZZ »

@Juul: geen peperdure fruitige speeltjes voor mij... Ik vind Ubuntu Mate (nu 18.04) erg prettig. Veel dingen zijn hetzelfde als Microsoft Windows. Er zijn natuurlijk allerlei dingen net effe anders maar er zijn veel sites (ook Nederlandse) die het overstappen naar Linux stukken makkelijker maken. Zo is het altijd mogelijk om win32 executables op Linux te draaien met Wine voor het geval ergens geen goed Linux equivalent voor is. Ook hier is het vaak wel effe pielen om het spelend te krijgen maar ook hier is er altijd een grote community die hierbij kan helpen. Windows 10 heb ik alleen mee te maken in de vorm van Windows Server 2016 en ik haat het. Al was het alleen maar omdat een desktop op een server belachelijk is...

Tjerk, 9ZZ

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#4 Bericht door PD1JAP »

Als je Linux wil uitproberen voor ham toepassingen zou ik voorstellen dat je Skywave Linux probeert. https://skywavelinux.com

Skywave Linux is eigenlijk Ubuntu Linux ( een zeer veel gebruikte en goede distributie) maar dan aangepast voor Radiogebruik. FLDIGI, WSJT, gpredict, wxtoimg en een aantal sdr software etc zijn al voorgeinstalleerd en makkelijk automatisch te updaten omdat de depositories al standaard zijn ingesteld.

In ieder geval een goede distro om mee te beginnen. Go Skywave.

Enne wat osx betreft: ik gebruik het graag, heb een macbook en een 27 inch imac maar
Linux krijgt toch meer en meer mijn voorkeur... de Apple hardware is zeer goed maar zou toch wat goedkoper mogen zijn.

ps. Ik draai linux op mijn macbook pro en ik geniet ervan. Goede hardware met een super OS ;)

Groet, John

Technical Notes

Skywave Linux is a 64 bit system, built on a base of Ubuntu 16.04 LTS, uses the MATE desktop environment, and draws on the capabilities of Ubuntu: software updating, graphics, system resource management, etc. It is the additional digital signal processing, networking, and signal decoding applications that set Skywave Linux apart from stock Ubuntu Linux. The default username is skywave and there is no password in the default system.

The radio software is largely compiled from source code and can be updated by end users with moderate computer skills, though Skywave Linux is designed for easy use by radio operators with basic computer skills. In fact, a key goal of Skywave Linux is to open the world of HPSDR and RTL-SDR operating to people who enjoy high performance radio but are not computer experts.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#5 Bericht door Jan pa3abk »

PG7VG schreef:Ik heb een officiële win7 licentie....echter deze is vooringestalleerd op de hp desktop en de officiële versie terugkrijgen kost me ca.30 euro via hp.)
Als je een geldige key van Win Vista/7/8 hebt kun je nog steeds W10 "gratis" officieel installeren.
Zelfs als je Windows verwijderd hebt via een clean install.
Gebruik dit tooltje: https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows10

Vwb het terughalen van een Win password staan er veel oplossingen op internet.
De meeste maken gebruiken van het "gat" bij het inlogscherm voor "gehandicapten" die heeft namelijk Admin rechten.
Via dat "gat" kun je een tijdelijk wachtwoord aanmaken en na binnenkomst in W10 maak je officieel een
permanent nieuw wachtwoord aan (of een toegang met helemaal geen wachtwoord).
Voor die actie moet je wel op de "cmd" prompt zien te komen en dat kan vrij eenvoudig met een "installatie" disc of iso van MS (Gebruik eventueel het bovengenoemde tooltje en download van W10 op een usb stick).
Dat hoeft niet perse W10 te zijn, dat kan ook W7/8/Vist en zelfs met een W2000.
Ik verwijs voor details naar de vele YouTube filmpjes en sites die dat uitleggen.
Dagelijks zijn er duizenden gebruikers die hun inlog gegevens kwijtraken.
MS zal je bovenstaande route niet adviseren omdat een zwakte aangeeft in hun system voor "kwaadwillende gebruikers".
Na binnenkomst kun je als Administrator de "handicapten" file weer hernoemen naar z'n originele naam.
Nadeel is wel dat je geen toegang meer hebt tot password vergrendelde files en sommige apps die je ooit van MS hebt gebruikt of aangemaakt onder je oude password. Als je verstandig bent geweest heb je nooit gebruik gemaakt van MS services dus zal die schade wel meevallen.
Heb bovenstaande onlangs aan de hand gehad.
Nu kan het zijn dat HP een schilletje heeft aangebracht, maar hun website verwijst bij een install ook naar het MS tooltje dus zal dat wel meevallen.

Aan de andere kant is Linux een leuke ervaring.
Hou rekening met een zekere leercurve.
Voordeel is ook dat je "experimentele" programma's kunt gebruiken die niet op Windows zijn te verkrijgen.
De beperkingen zitten voornamelijk tussen het keyboard en de gebruikersstoel :)

Ik heb 2 machines op Linux (Mint & Puppy) en 2 op W10.

De laatste W10 update van MS is erg agressief door bijna ongemerkt Cortena en andere MS stuff aan allerlei zaken te haken.
Misschien een extra reden om het Linux avontuur aan te gaan.
Vwb je programmaeisen kan je maar deels adviseren, maar zie wel dat op Linux fora wel issues zijn die wel zijn op te lossen.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#6 Bericht door PG7VG »

Iedereen bedankt voor de veelal zeer uitgebreide antwoorden. Het terugzetten via cmd enzo had ik wel gevonden, is helaas nog niet gelukt.
Met mijn licentie kan ik enkel bij HP een recovery cd bestellen....helaas niet iets downloaden.... ofzoiets..?
Goed om te lezen dat er distributies gericht op HAM zijn. :D
De leercurve zal vast steil zijn.....tja aan het oude bekende vasthouden (Windows) is natuurlijk het gemakkelijkst. Hoeveel veiliger en er minder persoonsgegevens verzameld worden kan ik niet inschatten maar is zeker wel een punt.
Daarbij vind ik het belangrijk om legaal software te gebruiken en dat ikzelf kan beslissen of ik er wel of niet een vergoeding voor geef.

Nu eerst van het zonnetje genieten en dan later me eens focussen op Skywave Linux.

Thx.

73 Peter.
73, Peter.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE9ZZ schreef:@Juul: geen peperdure fruitige speeltjes voor mij... Ik vind Ubuntu Mate (nu 18.04) erg prettig. Veel dingen zijn hetzelfde als Microsoft Windows. Er zijn natuurlijk allerlei dingen net effe anders maar er zijn veel sites (ook Nederlandse) die het overstappen naar Linux stukken makkelijker maken. Zo is het altijd mogelijk om win32 executables op Linux te draaien met Wine voor het geval ergens geen goed Linux equivalent voor is. Ook hier is het vaak wel effe pielen om het spelend te krijgen maar ook hier is er altijd een grote community die hierbij kan helpen. Windows 10 heb ik alleen mee te maken in de vorm van Windows Server 2016 en ik haat het. Al was het alleen maar omdat een desktop op een server belachelijk is...

Tjerk, 9ZZ

Hoi Tjerk,

Ik ben opgevoed met MAC. Dat begon in 1986 en daarna nooit meer wat anders gehad. Ja, daarvoor een ZX81, dat weer wel.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#8 Bericht door PE1MBS »

Ik gebruik hier een dual boot met Ubuntu LTS versie en Windows 7 (alleen als het echt niet anders kan).
Die Skywave klinkt wel erg goed, ga ik ook maar eens naar kijken, hoewel zelf installeren eigenlijk altijd goed gaat.

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#9 Bericht door on4ged »

Juul - PE0GJG schreef:steeds meer mensen ontdekken OSX…………
Ik heb intussen 10 jaar een MAC - OSX en ben er zeer tevreden over.
Van mijn vorige Windows computer, nochtans een Compaq A-klasse , kon ik dat helemaal niet zeggen. En vermoedelijk lag het niet aan de PC maar wel aan Windows.

Maar sinds enige tijd ben ik weer meer bezig met de radio (bijna 20 jaar stil gelegen), en intussen moet ik vaststellen dat er voor MAC blijkbaar toch niet teveel of helemaal niks beschikbaar is. Blijkbaar zijn alle programma's voor radioamateurs enkel beschikbaar in de ene of andere Windows versie. Ik blijf dus op mijn honger zitten. Ik heb intussen al wel enkele malen overwogen om voor de radiohobby dan toch maar een Windows pc te kopen, maar het schrikt mij telkens toch weer af, ik heb er helemaal geen vertrouwen meer in, ik heb er destijds genoeg mee afgezien.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#10 Bericht door PA0BAK »

Sinds 2004 gebruik ik Linux en sinds 2005 het ik Windows van mijn PC's verbannen.
Nog geen moment spijt van gehad, Linux zit veel logischer in elkaar en werkelijk alles is aan te passen.

Alleen om de TomTom aan te passen gebruik ik nog een Windows, maar dan als virtuele machine.........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

on4ged schreef:
Juul - PE0GJG schreef:steeds meer mensen ontdekken OSX…………
Ik heb intussen 10 jaar een MAC - OSX en ben er zeer tevreden over.
Van mijn vorige Windows computer, nochtans een Compaq A-klasse , kon ik dat helemaal niet zeggen. En vermoedelijk lag het niet aan de PC maar wel aan Windows.

Maar sinds enige tijd ben ik weer meer bezig met de radio (bijna 20 jaar stil gelegen), en intussen moet ik vaststellen dat er voor MAC blijkbaar toch niet teveel of helemaal niks beschikbaar is. Blijkbaar zijn alle programma's voor radioamateurs enkel beschikbaar in de ene of andere Windows versie. Ik blijf dus op mijn honger zitten. Ik heb intussen al wel enkele malen overwogen om voor de radiohobby dan toch maar een Windows pc te kopen, maar het schrikt mij telkens toch weer af, ik heb er helemaal geen vertrouwen meer in, ik heb er destijds genoeg mee afgezien.

Dit is bijvoorbeeld ICOM en de MAC:

http://dl2rum.de/forum/index.php
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#12 Bericht door Ron01 »

Na veel problemen met software en een heel traag geworden computer heb ik Zinloos10 verwijderd en ben ik weer terug naar W7 gegaan. En nu werkt alles weer super.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#13 Bericht door PG7VG »

De skyware distributie lijkt me vooral bedoeld om met SDR Dongels enzo te gebruiken? En ik wil gewoon mijn radiootje eraan hangen.

Dan vond ik nog een distributie van Andy, Ham Radio Linux. Daarin zitten veel ham applicatie al in opgenomen. Kan ik zoiets beter doen of gewoon een “schone” Ubuntu installeren en dan naar behoefte zelf de app toevoegen? Of is voor het toevoegen een grotere bekendheid met Linux vereist?
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#14 Bericht door PA0BAK »

PG7VG schreef:of gewoon een “schone” Ubuntu installeren en dan naar behoefte zelf de app toevoegen? Of is voor het toevoegen een grotere bekendheid met Linux vereist?
Ubuntu heeft een aantal grote voordelen, het is de meest gebruikte distributie (Mint is een afgeleide hiervan) en het heeft een grote Nederlandse gemeenschap met goede ondersteuning.
Een FileNaam.deb installeren is een fluitje van een cent, maar meestal zit de software al standaard in de repositories.........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Windows of overgaan op Linux voor een “Ham” computer.

#15 Bericht door PG7VG »

Ik heb die van “Andy” geïnstalleerd (kan dus niet meer terug :mrgreen: ) staan veel voor ingestalleerde apps op. Maar ga denk voor een schone installatie. Alles dat er teveel op staat leidt enkel af. En dan gewoon stap voor stap uitzoeken hoe en wat.

Zet mezelf dan wel behoorlijk ver uit de comfortzone. :o en zal er wel weer een aantal weken over doen om hem naar mijn zin te krijgen maar ben gelukkig niet afhankelijk van deze PC.
73, Peter.

Plaats reactie