RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
PE2BZ
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 aug 2007, 17:58
Locatie: Westland
Contacteer:

RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#1 Bericht door PE2BZ »

Goedemorgen,

Rond 11 uur lokale tijd verwachten we vanuit het Westland een ballon op te laten met een RTTY tracker.

434.3875 in RTTY, 75 bd 7n2 540 shift (in USB dus, niet in FM met AFSK)

We hopen het High Altitude Ballloon hoogte record voor Nederland te verbeteren. Vluchtduur meer dan 7 uur en landing in DL bij Bremerhaven

Decoderen is mogelijk met Dl-FLDIGI (HAB mode) waarbij je ook op de kaart tracker.habhub.org verschijnt.

We zouden het leuk vinden als er veel ontvangers op de kaart verschijnen.

Grtz,
Ben - PE2BZ en Herman PB0AHX

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Klopt het dat de gebruikte "call" WILLEM is?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE2BZ
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 aug 2007, 17:58
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#3 Bericht door PE2BZ »

Helemaal :-)

We sturen de koning de lucht in.. .

Grtz,
Ben

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Edit: 10:04 Ik ben er uit.

Voor mij is dit nieuw maar ga het proberen. alleen 7n2 zegt mij nu nog niks.
Bijlagen
hab.jpg
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#5 Bericht door PA3BAS »

7 bits, no parity, 2 stopbits? Klinkt als serieel protocolgedoe. Staat ook op het screenshot. Even goed instellen en het gaat vast beter... :mrgreen:
Bijlagen
695F9AFD-8F78-4977-8131-7954F00675F4.jpeg
.... But will it blend?

PE2BZ
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 aug 2007, 17:58
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#6 Bericht door PE2BZ »

In fldigi de vlucht kiezen en autoconfigure kiezen maakt de instellingen automatisch

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ja, ik ben er uit!
:D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb een periode aardig mee kunnen schrijven. Nu hoor ik het wel maar te zwak.
Antenne is een mobiele spriet op de radiator.
Bijlagen
Willem 20180427 1125.jpg
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE2BZ
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 aug 2007, 17:58
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#9 Bericht door PE2BZ »

Helemaal mooi !

Recordpoging gelukt :-)

Stond op 38752 en aangescherpt door ons op 38986 meter.


Grtz,
Ben

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ben, het was leuk om mee te schrijven. Uit de informatie begrijp ik dat de ballon nu in DL is geland.

Op mijn <a href="https://pa3gnz.blogspot.nl/2018/04/ontv ... l">Blog</a> heb ik er wat over geschreven.

Hoeveel vermogen had het zendertje?

Nb: Volgens mij doe ik wat verkeerd met de URL verwijzing.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ben, het was leuk om mee te schrijven. Uit de informatie begrijp ik dat de ballon nu in DL is geland.
Hoeveel vermogen had het zendertje?

Op mijn Blog heb ik er wat over geschreven.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE2BZ
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 aug 2007, 17:58
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#12 Bericht door PE2BZ »

Hoi, na het typen van een heeeeel verhaal op mijn tablet net onder "bevestig" geklikt en daar zit op het Ipad toetsenbord een "terug" knop. Kom ik op de inlogpagina en is heel mijn tekst verdwenen. Stom.... Maar goed, nieuwe rondes, nieuwe kansen....


Leuk om je Blog te lezen, Tjeerd !

Om met je vraag te beginnen: 11 dBm was het ingestelde vermogen. Dat zou overeenkomen met 12,5 mW.
De keuzes in de software zijn -1, 2, 5, 8, 11, 14, 17, 20 dBm. Omdat de zender oorspronkelijk een radiosonde van een weerstation is en een bandpassfilter tussen 400 en 406 MHz heeft neem ik standaar d aan dat ik die 2,5 mW die ik boven de norm in de ISM band zit daar wel in kwijtraak. Maar ik zal er eens een antennestekker aan solderen en het vermogen op de mW meter uitlezen. De lengte van de draad (antenne) is ook voor 403 MHz uitgerekend en ook daar pas ik niks in aan en zal wel iets verlies in zitten. We gaan dus uit van 10 mW.

De sonde is een RS41, en daar heeft SQ5RWU nieuwe software (firmware) voor geschreven waardoor je in de amateurbanden RTTY en APRS uit kunt zenden. Op dit moment kan alleen de temperatuur van de zenderchip als data worden meegezonden en dus gaat de sensor voor vochtigheid, luchtdruk en buitentemperatuur niet mee de lucht in. Ook verwijderen we tegenwoordig de hard plastic behuizing van de sonde en gaat alleen de piepschuim binnendoos de lucht in. De sondes worden dagelijks (20 stuks of meer in DL, 1 in NL, 2 in UK, 3 per week in BE) door weerstations opgelaten en door bevriende radioamateurs uit het milieu gered. Een aantal daarvan komt inclusief parachute naar Herman PB0AHX en mij PE2BZ en wij bedenken dan af en toe wat en doen er eens 1 de lucht in. Die van vandaag was ongeveer onze 15e vlucht. Vaak RTTY omdat daar de meeste ontvangers voor zijn, soms RTTY afgewisseld met LoRA, waar je een Arduino of beter nog een Raspberry Pi met RFM98 433 MHz module voor nodig hebt en soms (zoals afgelopen vrijdag) een Pi Zero met 5 MP camera die foto's uitzond in SSDV (digitale SSTV) wat ook weer met een Raspberry Pi met zo'n RFM98 module ontvangen wordt en die dan de onderdelen van de foto's upload naar de server waar de foto's zo compleet mogelijk gemaakt worden. (Die landde ook in Duitsland, laatste fix op 46 meter hoogte en die is voor ons door een amateur uit Groningen opgehaald en teruggestuurd, waardoor we nu ook de HiRes foto's hebben. De SSDV plaatjes zijn vanwege de tijd beperkt tot 1280 x 1024 en waren eigenlijk ook al heel mooi :-)

Een link naar de zipfile met de foto's voor de geïnteresseerden: http://37.72.97.164/~pe2bz/files/20042018.zip

http://37.72.97.164/~pe2bz/files/20042018.zip

Voor je zo'n vlucht kunt starten moet je op habitat.habhub.org een payload doc aanmaken. Daarin moet je de telemetrie definiëren en de gebruikte frequentie en mode. Als dat gelukt is en je slaat hem op dan zal zodra je zender een geldige GPS uitzend en je die met FLDIGI upload jouw payload met positie op de kaart verschijnen :-) Dan kun je dagen testen, ook vliegen als je dat wilt, alleen wordt de data van de ontvangers en telemetrie niet opgeslagen.

Als je dat wel wilt dan moet je een flightdoc aanmaken, daarin geef je je vlucht een naam (kingsday in ons geval) en geef je een lanceerdatum en tijd op en de plek waarvandaan je hem oplaat. Daarnaast koppel je hem aan de payload doc die je gemaakt hebt. Dan kopieer je het flightdoc nummer en ga je via IRC naar #habhub. Daar plak je de tekst "testing" bijvoorbeeld, en daarachter het Flightdoc nummer. Er verschijnen dan een aantal regels met informatie, als het goed is eindigt dat met de tekst "last parsed 2 minutes ago" en dan is alles goed gegaan.

Daarna typ je "please approve" gevolgd door datzelfde nummer en binnen enige tijd (soms uren) keurt een admin de vlucht goed. Daarna zal deze ook op de agende verschijnen in tracker.habhub.org

Voordeel van een flightdoc is onder andere dat je dit soort grafieken kan maken (pie)
willempie.JPG
Hebben we normaliter 14 - 20 ontvangers, vandaag, door wat extra pr hebben we er 36 gehaald. Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk, België en Nederland :-)

Ik begrijp dat het een beetje lang antwoord is op de vraag over het zendvermogen maar ik hoop dat het verhaal zo iets duidelijker wordt. Als er nog vragen zijn lees ik het graag.

Grtz,
Ben

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Ben,

Bedankt dat je de moeite heb genomen het verhaal opnieuw te typen. Leuk om de achtergrond informatie te lezen.

Wie weet ga ik in de toekomst meer volgen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#14 Bericht door PA3BAS »

Dutchmill??

Dat is toch iets met luchtverkeersleiding? Werd die ballon gevolgd door de luchtverkeersleiding?
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: RTTY tracker aan een luchtballon op koningsdag

#15 Bericht door PA1WES »

aaw jammer dat dit niet eerder aangekondigd is :( Wel gaaf project!!

Plaats reactie