GENERATOREN voor de velddagen.

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#31 Bericht door PD0JSB »

ik krijg het idee , dat je niet snapt wat ,PE9KKM zegt.....

meet eens tussen een van de aansluitingen en aarde van het aggregaat , als je daar 115 volt meet , is het goed fout ,ergens moet een nul aan aarde liggen , doe je dat niet dan kan je veel kapot maken , als het je eigen apparatuur is , is het zuur

voorkomen is beter dan genezen !!
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#32 Bericht door PA3EYC »

Ik zal het inderdaad wel niet snappen.

Nogmaals: het aggregaat heeft geen formele NUL. Dit in afwijking van een drie-fase aggregaat waar het sterpunt als NUL genomen wordt. Deze wordt ook vaak als aarde gebruikt. Doen ze in de elektriciteitscentrale ook.

Wat is de NUL van mijn naafdynamo van de fiets? Die is er niet. Tussen de twee aansluitingen heb ik gewoon een wisselspanning. Er gaan twee draadjes naar mijn lampje en die doet het gewoon. Niks NUL.
Als ik één aansluiting aan massa leg dan kan ik zeggen dat dit de NUL is. Zoals bij een oude fietsdynamo die door de zijkant van de fietsbandband wordt aangedreven.

De aggregaat heeft geen enkele connectie naar aarde. Anders zouden de Isolatiewachters hun werk niet kunnen doen.
Even gezocht op internet: Voordat de isolatiewachter gemonteerd wordt, dient gecontroleerd te worden of de stroombron zeker een zwevend netstelsel is.

Een isolatiewachter mag en kan alleen maar gebruikt worden in een zwevend net. Dit wordt gebruikt omdat het met snel verplaatsbare aggregaten ondoenlijk is om steeds een veilige aarding te slaan.
Overigens zou ik bij een goede laagohmige aarding gewoon een aardlekschakelaar kunnen gebruiken.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#33 Bericht door PD0JSB »

maarten , je verhaal klopt wel, voorzover je puur en alleen naar spanning kijkt, echter de spanning die van een aggregaat afkomt , is ook echt niet zo zuiver, daar zitten storende componenten op van de ontsteking bv, dat kan de lol bij veld activiteiten behoorlijk verzieken heb je je aggregaat geaard dan ben je al een deel kwijt , ga je dan met netfilters werken ,, raak je nog meer kwijt ,echter die netfilters hebben echt wel een aarding nodig ,, veelal is het chassis van een aggregaat een kooi van farrady , wel grof ,, als deze geaard is werkt het prettiger
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#34 Bericht door PA3EYC »

Ik kijk op dit moment, inderdaad, puur naar de spanning omdat hier werd gesteld dat het gevaarlijk is voor de apparatuur als er een zwevend net gebruikt wordt.

Volgende op internet nog gevonden. Dit is dus niet mijn wijsheid:
Je heb bij aggregaten drie soorten stelels, te weten TN, IU en IM. de TN zul je ongetwijfeld kennen, deze wordt toegepast bij aggregaten die weinig worden verplaatst. Je haalt hierbij de nul en de aarde van het sterpunt af. Vervolgens leg je het sterpunt aan een aardelektrode die maximaal 167 ohm mag zijn, omdat je hierbij ALS dient te gebruiken van 300 mA.

Het IU stelsel heeft een zwevend net t.o.v. aarde en word toegepast bij aggregaten die veel worden verplaatst. Je kunt dit stelsel vergelijken met een IT stelsel. Je haalt de nul van het sterpunt af en de aarde word een PU leiding die van de behuizing van het aggregaat naar het verbruikende toestel loopt. Je dient hier overigens ook nog een isolatiebewakingstoestel te plaatsen.

Als laatste het IM stelsel. Deze wordt toegepast als het aggregaat en het verbruikend toestel een geheel vormen, zoals een vaartuig of een servicewagen. Je haalt hierbij zowel nul als aarde van het sterpunt af, maar verbind hem niet met een aardelektrode.


Tijdens de velddag gebruiken we dus een IU systeem. Een zwevend systeem is absoluut geen probleem zolang er tussen de (zwevende) aansluitingen netjes 230V is. Overigens mag mijn schakelvoeding ook 110V hebben.

Qua filtering heb je mogelijk gelijk. Maar daar reageerde ik niet op. Daarnaast is de aggregaat geen inverter zodat er toch een mooie sinus spanning is.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#35 Bericht door PA0FRI »

Heeft iemand ervaring met een Atima SD2000i aggregaat? Volgens beoordelingen op internet is het met zijn Yamaha motor en gefabriceerd in China, (bijna) net zo goed als een Honda EU 20i of EU 22i, maar de helft goedkoper
Bijlagen
ATIMA 2000i f.jpg
ATIMA 2000i f.jpg (37.8 KiB) 6432 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#36 Bericht door PG7VG »

Die prijs is zeker interessant. Het merk is mij onbekend. Dus ik ben ook geïnteresseerd in ervaringen.

Ik heb weleens naar Kipor zitten kijken toen deze mij 2de hands werd aangeboden maar nav de vele negatieve berichten hier vanaf gezien. (Wordt mss wel eerder in dit topic besproken maar heb dit niet geheel doorgenomen.)

Het zou hier echt als noodstroom dienen zonder geregeld gebruik, dan zit je ook met het verval van de brandstof......Aspen zou dat oplossen maar dat is een best kostbare oplossing.
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#37 Bericht door PA4WK »

Verval van de brandstof valt erg mee ik heb mijn benzine in een stalen leger jerrycan en het is nu 1.5 jaar oud maar mijn Kinzo 2000W stroom hakkertje doet het er nog prima op.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#38 Bericht door PA1PDB »

Vorig jaar met de Jota 2 Honda's gebruikt met ingebouwde Inverter.
HF antenne ver weg en haaks geplaatst t.o.v. de Honda's.
Geen enkele storing ondervonden :)
Bijlagen
IMG_4287.JPG
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#39 Bericht door PA0FRI »

PA0FRI schreef:Heeft iemand ervaring met een Atima SD2000i aggregaat? Volgens beoordelingen op internet is het met zijn Yamaha motor en gefabriceerd in China, (bijna) net zo goed als een Honda EU 20i of EU 22i, maar de helft goedkoper
Na lang wikken en wegen een ATIMA SD2000i aangeschaft. Als je op internet zoekt, blijkt dat er (vooral in het buitenland) meer dan 15 merken of fabrikanten van kleine generatoren zijn.
De generator dient hier vooral als “backup” wanneer de openbare stroomvoorziening het laat afweten. Dat komt in Etten-Leur gelukkig heel weinig voor maar toch. Onlangs was dat van 0900 uur tot 1730 uur. Heel vervelend als de traplift van je invalide echtgenote in de bovenste stand staat en ze gedwongen is om de hele dag op de eerste verdieping te verblijven en alleen met koud water kan douchen. Gelukkig liep dat niet zo’n vaart want als vooruitziende zendamateur heb je wat zoals geladen accu’s en een zuivere sinus omvormer. Daarmee werd de CV tijdelijk geactiveerd en daarna de traplift.
De SD2000i is volgens de xyl een mooie generator. Inwendig ziet het er degelijk uit en een volledige gereedschapset is er standaard bij.

Bij een straalkachel van ongeveer 2 kW ging de overload LED knipperen maar sloeg de generator niet af. Volgens de specificaties is een continue vermogen van 1600 W toegestaan.
De generator werd op 5 m afstand van de shack met een verlengsnoer verbonden met een geschakelde voeding aan een IC7300. Er was een lichte storing op het display maar dat was geen probleem met zwakkere stations. Daarna werd de set via het lichtnet gevoed en de storing bleef. Dat verdween toen het verlengsnoer werd losgekoppeld. De storing komt dus van de sinusomvormer. Het lijkt mij dat met een extra filter tussen generator en aan te sluiten apparatuur het een en ander goed te verhelpen is.
Bijlagen
ATIMA SD2000i toolkit.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#40 Bericht door on4gin »

PA0FRI schreef:
PA0FRI schreef:De generator werd op 5 m afstand van de shack met een verlengsnoer verbonden met een geschakelde voeding aan een IC7300. Er was een lichte storing op het display maar dat was geen probleem met zwakkere stations. Daarna werd de set via het lichtnet gevoed en de storing bleef. Dat verdween toen het verlengsnoer werd losgekoppeld. De storing komt dus van de sinusomvormer. Het lijkt mij dat met een extra filter tussen generator en aan te sluiten apparatuur het een en ander goed te verhelpen is.
Ook al eens geprobeerd om op een verdere afstand te gaan zetten?

Likt mij interessant te zijn te horen wat het geeft met een filter en welke eventueel.....
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#41 Bericht door PA0FRI »

[/quote]Ook al eens geprobeerd om op een verdere afstand te gaan zetten? Likt mij interessant te zijn te horen wat het geeft met een filter en welke eventueel.....[/quote]

Nog geen tijd voor gehad, veel te druk als mantelzorger, bijhouden website en andere experimenten, hi!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#42 Bericht door on4gin »

PA0FRI schreef:
Ook al eens geprobeerd om op een verdere afstand te gaan zetten? Likt mij interessant te zijn te horen wat het geeft met een filter en welke eventueel.....[/quote]

Nog geen tijd voor gehad, veel te druk als mantelzorger, bijhouden website en andere experimenten, hi![/quote]

begrijp ik maar we volgen het draadje voor de volgende reactie :-)
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#43 Bericht door PA1AIS »

Wij hebben op velddagen altijd een dubbel netfilter van Schaffner o.i.d. tussen de 230V kabel. De 1e keer hadden we dat niet en desondanks dat de generator 20-30 meter verder stond, hadden we storing op 80meter. Nu met een goed netfilter hebben we nergens storing meer.

Moraal van het verhaal: je kan nooit teveel filteren in je voeding.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: GENERATOREN voor de velddagen.

#44 Bericht door dxhunter »

@PA0FRI Frits, heb je de sinus gemeten met een scoop? Ik vraag me af waar de noise/QRM vandaan komt, zijn dat de extra frequentiecomponenten die aanwezig zijn in de spanning omdat de wisselspanning mogelijk niet geheel zuiver sinusvormig is?

Tijdens de velddag(contest) in het 1e weekend van juni ga ik gebruik maken van een Honda EU20i. Voor de zekerheid heb ik een netfilter voorbereid die ik direct achter het aggregaat kan plaatsen maar ik verwacht deze niet nodig te hebben omdat deze aggregaat volgens opgave een zuivere sinus heeft en geschikt zou zijn voor het voeden van gevoelige apparatuur.

Vorig jaar had ik alleen een 100Ah accu bij me en in combinatie met een MFJ-4416B battery booster is dat erg goed gegaan (geen noise). Maar dit jaar wil ik wat langer meedoen en dan is 1 accu denk ik niet genoeg vandaar dat ik nu een aggregaat meeneem.

(Mijn Victron 12V > 230V omvormer geeft ook een hoop ruis op de HF banden, dus die ga ik in iedere geval niet gebruiken).

Plaats reactie