Morse leren

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH0HAN
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 okt 2016, 10:24
Roepletters: PH0HAN
Locatie: Hoogkarspel

Morse leren

#1 Bericht door PH0HAN »

Zo,n 35 jaar geleden toen ik net mijn C had gehaald heb ik enige tijd getracht morse onder de knie, of liever gezegd onder de pols te krijgen. Door een aantal gebreken, gebrek aan tijd, gebrek aan zelfdiscipline en gebrek aan motivatie is dat toen niet gelukt. Een paar jaar later hoefde het ook niet meer.
Ik ben er onlangs toch weer mee begonnen omdat ik geboeid ben door de qrp cw zendertjes en er nu meer tijd aan kan besteden. Ik ben inmiddels verder dan ik toen gekomen was. Dwz ik ken het gehele alfabet en de cijfers plus een aantal tekens. Ik heb ze geleerd op een snelehid van 20 wpm.
Nemen op die snelheid gaat absoluut niet, maar ik zit nu op 8 wpm en we werken eraan. :)

De goeroes toendertijd poneerden de volgende stellingen:
1)nooit gaan seinen als je het opnemen niet volledig op volle snelheid onder de knie hebt (12 wpm)
2)leren seinen met een gewone sleutel, dat is het beste voor je timing.

Er is veel veranderd in het onderwijs dus wellicht zijn de inzichten hoe je het beste morse kunt leren ook veranderd.
Inzake stelling 1) ik lees op verschillende sites dat je gewoon moet beginnen met seinen. Leren nemen en tegelijk leren seinen versterkt elkaar.
Inzake stelling 2) er zijn zulke mooie hulpmiddelen voorhanden. Iedere set heeft tegenwoordig een keyer ingebouwd en een simpele paddle hoeft ook niet zo duur te zijn.
Is er iets op tegen om met een paddle te beginnen?



Graag jullie gedachten hierover

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Morse leren

#2 Bericht door PA3FAT »

Mijn mening mbt stelling 1: alleen op snelheden groter 15wpm leren om te nemen. Snelheid van de feitelijke woorden door wat langere spaties ertussen is ok, maar niet zodanig dat je gaat punten/strepen tellen. Je hoort de klank.

Heb het ook via de compleet onmogelijke route van 8wpm naar 10wpm en toen over de drempel naar 12wpm tbv het examen. Je krijgt het er nooit meer uit.

Dus lees wat je wilt lezen. Pijn komt dan op het einde vanzelf.

Ik zou het niet doen.

Mening mbt stelling 2: klinkt aannemelijk omdat je dan zeker zelf de verhoudingen aanleert. Heb ook een paddle, moet zeggen het lukt me amper.

Resultaat ik doe niets met cw als "het jammer jammer vinden dat ik het fout geleerd heb".
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Morse leren

#3 Bericht door PA0BAK »

Zelf heb ik het geleerd, door op 2m met andere een amateur te oefenen, waarbij regelmatig ervaren CW amateurs meededen ter controle en vermaak.
Alles met de handsleutel, dus 50% seinen en 50% nemen.
Na het examen, natuurlijk ook met een handsleutel, op 15m rond de 21.125 MHz, veel met de Amerikaanse novice amateurs gewerkt, dan doe je in korte tijd veel ervaring op.

Nu praat ik wel over een grijs verleden, eind 70'er jaren............
Laatst gewijzigd door PA0BAK op 27 mar 2018, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Morse leren

#4 Bericht door PA9CW »

Lang geleden ben ik begonnen in Rotterdam met een groep onder leiding van Leen op 2 meter. Uiteraard gebruikte we ook de bekende DARC bandjes. Eerst hebben we opnemen geleerd tot ca. 12 wpm. Daarna met de seinsleutel gaan seinen. Na het behalen van het papiertje heb ik misschien nog een kleine 50 vebindingen gemaakt met de sleutel. Daarna een paddle gekocht. Dat is toch een stuk prettiger seinen.

Waar ik wel spijt van heb is; dat ik niet geleerd heb links te seinen. Dat is wel prettig als je rechts schrijft. En dat is met SOTA erg handig. Misschien ga ik dat nog eens proberen........

Ik denk dat ieder het op zijn manier zal doen. In ieder geval succes met oefenen. Het is erg leuk.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Morse leren

#5 Bericht door turk »

Als je alle tekens kent 20 wpm maar wijde letterspatie, dan kun je het beste op lcwo.net codegroepen doen (of les 40) daar kun je namelijk de snelheid en de letterspatie instellen van uiterst lang tot normaal.

Je kunt dan langzaam die 20 wat laten zakken en de lange letterspatie gelijktijdig inkorten, iedere keer als je minstens 90% foutloos hebt in de oefeningen van 1 minuut.

Die 20 wel laten zakken naar 15 of 12 als einddoel.

Daar kun je ook (korte) losse woorden oefenen op die wijze , CW afkortingen en tekst (spreekwoorden)

Wat betreft seinen: er zijn twee kampen die naar mijn ruwe schatting ongeveer even groot zijn. Begin je met een sleutel, dan is het lastiger je timing van letters echt goed te krijgen en uiteindelijk is lang achterelkaar seinen erg vermoeiend en je snelheid is tamelijk beperkt. Een paddle doet dat perfect,dan heb je alleen de lengte van letter- en woordspatie zelf te regelen. De hele snelle jongens werken niet met een dubbele paddle maar met een enkele. Kent lijkt me een goede. Wil je toch een dubbele dan heb je minder handbewegingen maar de timing ervan is wel kritischer (vandaar de voorkeur van de snelle jongens) en je moet doorgaans kiezen tussen Iambic A en Iambic B leren. Iambic B is de meest gebruikte. Op http://morsecode.nl/morse%20code%20learning.html
vond ik een berg nuttig leesvoer in de vorm van web links .

Het stapsgewijze Iambic B leren met een dual paddle is een prima verhaal over:
http://morse-rss-news.sourceforge.net/iambic.pdf

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Morse leren

#6 Bericht door PD2R »

Mijn tip: CW Academy van CW ops. Er is al veel over geschreven: https://morse.veron.nl/cw-academy/ of hier
https://morse.veron.nl/meer-over-morse/ ... w-academy/

Maakt gebruik van het volgende programma: http://morsecode.scphillips.com/trainer.html

Wereldwijd een erg populair een succesvol programma.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Morse leren

#7 Bericht door PA1FOX »

Leuk dat je morse (weer) wil gaan leren!

Door de loop der jaren heen zijn er inderdaad ancere inzichten gekomen over hoe je het beste morse kunt leren. Het beginnen op lage snelheid en dan de snelheid langzaam opvoeren is echt een vreselijke manier om te leren, hoewel je op vele plaatsen dit nog steeds ziet gebeuren. Mensen komen dan heel moeilijk boven de 8 of 12 wpm uit en zodra ze dan op de band luisteren raken ze gefrustreerd omdat dat vaak op 18wpm of hoger zit.

Veel beter is om direct op die snelheid te beginnen. Je leert dan de klank van de karakters kennen in plaats van dat je punten en strepen telt, iets dat je nooit mag doen omdat dit weer lastig af te leren is.

Vroeger, zeker met de vele handgesleutelde straight keys die in gebruik waren, was er inderdaad de opvatting dat je eerst moest leren opnemen en daarna pas met seinen beginnen. Dit voorkwam dat mensen met een enorm belabberd seinschrift al snel op de band kwamen en dat als je daar op antwoordde dat men het niet verstond omdat men het nemen niet genoeg machtig was. Ook dat inzicht is veranderd. Er schijnt een gezamenlijk gedeelte in de hersenen te zijn die zowel bij seinen als opnemen gebruikt wordt. Het tegelijk leren zorgt ervoor dat het onderling helpt. Leren seinen helpt dus ook dat bij het leren opnemen en omgekeerd.
Daarbij biedt het internet mooie mogelijkheden om QSO's te oefenen zonder direct de band op te hoeven gaan.

Een aandachtspunt bij het leren nemen en seinen, direct op 18wpm, is dat het seinen met een straight key wel lastig is voor beginners. Daarom is het gemakkelijker om inderdaad met een paddle en keyer te beginnen. Als je dat onder de knie hebt ben je er aan gewend hoe de karakters moeten klinken en kun je alsnog overstappen op de straight key om daarmee dezelfde klank te gaan maken. Doordat je geleerd hebt hoe het moet klinken via de keyer kun je zelf herkennen waar het nog niet goed zit in je handgesleutelde schrift.

Zoals Maarten, PD2R, al aangaf, een goede keuze is de CW Academy van CWops. Een gratis cursus van 2 maanden waarin je direct op die hogere snelheid morse leert onder begeleiding van een trainer. 2 x per week is er een gezamenlijke sessie mer meerdere studenten via Skype en daarnaast moet je natuurlijk elke dag oefenen. Dagelijks oefenen is de enige manier om het te leren.
Doel is dat je na die twee maanden zelfstandig QSO's kunt maken. Naast de techniek van het seinen en nemen en de oefeningen komen tijdens de cursus ook praktijkzaken over het maken van QSO's, contesten, ragchews maar ook bijv het afstellen van je seinsleutel aan de orde.

Morse leren vereist eigenlijk maar twee dingen, enthousiasme (de wil om het te leren) en doorzettingsvermogen.

Misschien ben ik zelf daar wel een goed voorbeeld van. Na oorspronkelijk het op 12wpm geleerd te hebben en examen te hebben gedaan in 1987 heb ik het 22 jaar laten zitten omdat ik het niet leuk vond. Pas toen ik het opnieuw geleerd had op de hogere snelheid in 2010 ben ik er plezier aan gaan beleven.
Daarom ben ik daarna zelf actief geworden als trainer voor de CW Academy en heb inmiddels tientallen studenten begeleid. Is leuk om te doen trouwens!

73, Alex

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Morse leren

#8 Bericht door PA3JD »

Morse heb ik geleerd via de website van de UBA. https://www.uba.be/nl/actueel/uba-cw-cursus Iedere dag 's morgens een kwartier en 's avonds een kwartier. Het gaat er vooral om het 'melodietje' te herkennen. Na deze cursus heb ik G4FON gedaan.(http://www.g4fon.net/CW%20Trainer.htm
Succes verzekerd. Werk afwisselend met een MACKey, een Junkers, MFJ Keyer en een HiMound paddle. https://www.youtube.com/watch?v=iZbE8fJfhq4

PH0HAN
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 okt 2016, 10:24
Roepletters: PH0HAN
Locatie: Hoogkarspel

Re: Morse leren

#9 Bericht door PH0HAN »

Op de eerste plaats iedereen bedankt voor de reaktie. Ik meen wel te mogen concluderen dat er nog steeds verschillende inzichten bestaan hoe het beste morse te leren.

Het bezwaar uit het verleden tegen leren seinen als je het opnemen nog niet volledig onder de knie hebt is kennelijk wel verdwenen.

Mijn situatie is nu de volgende:
Ik ken alle karakters op een snelheid van 20 wpm.
Het leren nemen doe ik ook op een karakter snelheid van 20 wpm maar met extra ruimte tussen de karakters en de woorden. De effectieve snelheid ligt dan nu op 8 wpm. (Farnsworth methode)
Ik gebruik daarvoor het programma CW trainer. De karakters heb ik geleerd met Morse Machine, beiden Android apps. Met CW trainer is veel mogelijk. Voorts beschik ik over een aantal files van de ARRL waarmee je op verschillende snelheid kunt leren nemen. Die ga ik ook gebruiken
Programmas als Morse Academy e.d. zijn voor mij minder goed bruikbaar omdat ik veel op reis ben en lang niet altijd over Internet beschik.

Na het bestuderen van jullie input denk ik het nu als volgt aan te pakken:
Ik ga nog even op de ingeslagen weg voort tot ik goed 10 wpm kan nemen.
Dan, of misschien ook wel eerder, zal ik een paddle aanschaffen en ook gaan beginnen met seinen.
Hoe ik dat via de computer moet doen, zodat de computer mijn seinschrift controleert, moet ik nog uitzoeken. Er bestaat vast programmatuur voor (FLDigi?) Suggesties zijn erg welkom.
Als ik 10 wpm kan seinen moet het toch mogelijk zijn een qso te voeren? Ik ga ervan uit dat door het doen de snelheid wel verder omhoog gaat.

Nogmaals dank voor het meedenken.

Plaats reactie