Mini whip

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Mini whip

#1 Bericht door Jugro »

Ik zit er over te denken om een mini whip aan te schaffen, kan iemand mij wat over gebruiks ervaringen vertellen ? Ik kan er weinig over vinden

Bvd jugro

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Mini whip

#2 Bericht door PE1KEL »

Weinig over vinden?
Ik denk dat het een van de meest beschreven actieve antenne's is.

Google is je vriend.

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Mini whip

#3 Bericht door Jugro »

PE1KEL schreef:Weinig over vinden?
Ik denk dat het een van de meest beschreven actieve antenne's is.

Google is je vriend.
Ja maar kan weinig vinden hoe ze bevallen

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: Mini whip

#4 Bericht door j.d. »

Jugro schreef:
PE1KEL schreef:Weinig over vinden?
Ik denk dat het een van de meest beschreven actieve antenne's is.

Google is je vriend.
Ja maar kan weinig vinden hoe ze bevallen
Antenne's bevallen niet, dat doen zoogdieren e.a. soorten.
Hoe deze antenne presteert is niets anders dan de intrepetatie van meetgegevens.
Lees http://www.kiwisdr.com/docs/pa0rdt_whip.pdf
Frequency range: 10 kHz – 20 MHz als voorbeeld.

Mijn RF systems DX500 actieve antenne http://www.rys.nl/RF-Systems-DX-500-dx5 ... 0.1-550Mhz
is enkele jaren geleden gekoppeld geweest aan de ontvanger http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ .
PA3FWM is toch voor de mini-whip gegaan.
Waarom weet ik niet precies meer hij zal er toen een gegronde reden voor hebben gehad.

"review mini-whip" in google gaven hits die genoeg zijn om je week met lezen bezig te houden.....

Groet:
jan
SWL/NL-13465

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Mini whip

#5 Bericht door PA1AIS »

Internet staat vol met ervaringen van de miniwhip van PA0RDT.

Maar waarom maak je hem zelf niet? dat is radioamateur waardig.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Mini whip

#6 Bericht door Bert_1 »

PA1AIS schreef:Internet staat vol met ervaringen van de miniwhip van PA0RDT.

Maar waarom maak je hem zelf niet? dat is radioamateur waardig.
Ik denk dat Jugro eerst wel eens wat wil horen :) Nog mooier is eerst eentje lenen en tevens proberen zelf ééntje wil maken.
Bert

johnjansen
Berichten: 40
Lid geworden op: 31 dec 2017, 11:29

Re: Mini whip

#7 Bericht door johnjansen »

Beste Jugro, ik maak voor de ontvangst van de middengolf en lage HF banden (pakweg t/m 7MHz) gebruik van een miniwhip tezamen met een SDR Play ontvanger. Ik heb de miniwhip zelf gemaak. Ik ben dan geen techneut, maar vond het heel eenvoudig. Over de prestaties ben ik erg tevreden, zeker gezien de eenvoud van de antenne.

Maar voordat je een miniwhip gaat gebruiken moet je er voor zorgen dat je een goede aarde hebt, anders komt deze antenne niet tot zijn recht. Mijn winiwhip hangt buiten aan een schuurtje. Het grondwater op die locatie staat nog geen meter diep. Als aarde is gebruik gemaakt van twee koperen buizen van 2,5m lang die op een afstand van 2,5m van elkaar in de grond zijn geslagen en met elkaar zijn doorverbonden d.m.v. dikke koperen aarddraad. Je moet geen randaarde van je stopcontact gebruiken, daar haal je een hoop ellende mee binnen.

Nadeel van deze miniwhip is dat hij erg gevoelig is voor de omgeving. Pas geleden heeft iemand een metalen stelling in dat schuurtje waaraan de minihwip hangt verplaatst, waarna de ontvangst uit zuidelijke richting ineens verslechterde, maar uit westelijke richting verbeterde. Verder vind ik dat de miniwhip best snel storing oppakt. Als iemand de elektrische waterpomp 30m verderop bedient, hoor ik dat direct als storing. Op de andere antennes is dat een stuk minder.

Als je de mogelijkheid hebt om de miniwhip zelf te maken, is het zeker de moeite waard om ermee te experimenteren.
Een andere blik op actualiteiten uit de radioamateurwereld in de weblog Amateurradio 365:

https://amateurradio365.wordpress.com

3x SDR Play2
1x Kenwood R-5000
Beverages, miniwhip.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Mini whip

#8 Bericht door PE4WJ »

Geen ervaringen, wel theoretische achtergrond die goed is om te weten met name vwb de aarde maar ook bijv over polarisatie, goed opgeschreven door Pieter-Tjerk, PA3FWM:

http://www.pa3fwm.nl/technotes/tn07.html

73,

Wouter Jan

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Mini whip

#9 Bericht door Jugro »

PA1AIS schreef:Internet staat vol met ervaringen van de miniwhip van PA0RDT.

Maar waarom maak je hem zelf niet? dat is radioamateur waardig.
Pfff ,ben nog maar een beginneling ,solderen heb ik genoeg gedaan ,maar denk dat dit nog boven mijn pet gaat

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Mini whip

#10 Bericht door Jugro »

johnjansen schreef:Beste Jugro, ik maak voor de ontvangst van de middengolf en lage HF banden (pakweg t/m 7MHz) gebruik van een miniwhip tezamen met een SDR Play ontvanger. Ik heb de miniwhip zelf gemaak. Ik ben dan geen techneut, maar vond het heel eenvoudig. Over de prestaties ben ik erg tevreden, zeker gezien de eenvoud van de antenne.

Maar voordat je een miniwhip gaat gebruiken moet je er voor zorgen dat je een goede aarde hebt, anders komt deze antenne niet tot zijn recht. Mijn winiwhip hangt buiten aan een schuurtje. Het grondwater op die locatie staat nog geen meter diep. Als aarde is gebruik gemaakt van twee koperen buizen van 2,5m lang die op een afstand van 2,5m van elkaar in de grond zijn geslagen en met elkaar zijn doorverbonden d.m.v. dikke koperen aarddraad. Je moet geen randaarde van je stopcontact gebruiken, daar haal je een hoop ellende mee binnen.

Nadeel van deze miniwhip is dat hij erg gevoelig is voor de omgeving. Pas geleden heeft iemand een metalen stelling in dat schuurtje waaraan de minihwip hangt verplaatst, waarna de ontvangst uit zuidelijke richting ineens verslechterde, maar uit westelijke richting verbeterde. Verder vind ik dat de miniwhip best snel storing oppakt. Als iemand de elektrische waterpomp 30m verderop bedient, hoor ik dat direct als storing. Op de andere antennes is dat een stuk minder.

Als je de mogelijkheid hebt om de miniwhip zelf te maken, is het zeker de moeite waard om ermee te experimenteren.

Ik woon op de veluwe in een chalet, ik kan hem redelijk hoog hangen ,ik heb een militaire uitschuif mast ,en een aardpen slaan doe ik zeker

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Mini whip

#11 Bericht door jan58 »

En duur in aanschaf is deze antenne niet.
Tis de moeite waard om hem eens te proberen.
Denk dat het je niet tegen valt.

Gr Jan

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Mini whip

#12 Bericht door Jugro »

jan58 schreef:En duur in aanschaf is deze antenne niet.
Tis de moeite waard om hem eens te proberen.
Denk dat het je niet tegen valt.

Gr Jan
Ik mag er een lenen om te kijken of het goed werkt

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Mini whip

#13 Bericht door PE1KEL »

Da's nog beter :-)

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Mini whip

#14 Bericht door Bert_1 »

Jugro, ik weet niet of je de manual hebt en of engels een probleem is maar deze afbeelding komt uit de handleiding http://www.radiomanual.info/schemi/FRG7700_user.pdf.

De E klem (naast de BC klem?) moet je met een draad aan aarde leggen. Hoe korter en dikker hoe beter maar een dunne draad is beter dan niets natuurlijk ;). En veel lange lengtes metaal wat vlak onder de oppervlakte blijft is voor ontvangen een betere aarde dan één grondpen maar ook nu weer, iets is beter dan niets.

De antennedraad moet je geïsoleerd ophangen (zie afbeelding) dus het begin en eind aan een officiële isolator (of een stukje pvc buis met aan beide einden een bevestigingsgat :) ). Die kun je dan aan de ene kant aan een schutting maken en aan de andere kant aan een mast. Hoe hoger hoe beter natuurlijk weer maar anders gewoon zo goed mogelijk. Van die zwarte draad die je normaal voor het lichtnet gebruikt is prima te gebruiken.

De draad blijft strakker als je het koper eerst verhardt (als dat de juiste term is). Het ene uiteinde doe je in een bankschroef en het andere draai je met een accuboormachine een flink aantal keren rond terwijl je de draad strak houdt. Het koper wordt nu harder en zakt niet meer zoveel door na verloop van tijd.

De FRG-7700 heeft drie antenneaansluitingen en voor een lange draad gebruik je denk ik het beste de SW/BC aansluiting.

Succes

Bert

(Ik zag trouwens dat de ontvanger ergens een luikje heeft waar batterijen in zitten voor de klok of geheugen, ik zou die even controleren op lekkage!)
Bijlagen
longwire frg7700.png
Bert

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Mini whip

#15 Bericht door Jugro »

PE1KVL schreef:Jugro, ik weet niet of je de manual hebt en of engels een probleem is maar deze afbeelding komt uit de handleiding http://www.radiomanual.info/schemi/FRG7700_user.pdf.

De E klem (naast de BC klem?) moet je met een draad aan aarde leggen. Hoe korter en dikker hoe beter maar een dunne draad is beter dan niets natuurlijk ;). En veel lange lengtes metaal wat vlak onder de oppervlakte blijft is voor ontvangen een betere aarde dan één grondpen maar ook nu weer, iets is beter dan niets.

De antennedraad moet je geïsoleerd ophangen (zie afbeelding) dus het begin en eind aan een officiële isolator (of een stukje pvc buis met aan beide einden een bevestigingsgat :) ). Die kun je dan aan de ene kant aan een schutting maken en aan de andere kant aan een mast. Hoe hoger hoe beter natuurlijk weer maar anders gewoon zo goed mogelijk. Van die zwarte draad die je normaal voor het lichtnet gebruikt is prima te gebruiken.

De draad blijft strakker als je het koper eerst verhardt (als dat de juiste term is). Het ene uiteinde doe je in een bankschroef en het andere draai je met een accuboormachine een flink aantal keren rond terwijl je de draad strak houdt. Het koper wordt nu harder en zakt niet meer zoveel door na verloop van tijd.

De FRG-7700 heeft drie antenneaansluitingen en voor een lange draad gebruik je denk ik het beste de SW/BC aansluiting.

Succes

Bert

(Ik zag trouwens dat de ontvanger ergens een luikje heeft waar batterijen in zitten voor de klok of geheugen, ik zou die even controleren op lekkage!)
De manual heb ik,alleen heb er geen aarde aan ,dat zal ik doen ,batterijvak is schoon en nieuwe batterijen

Plaats reactie