nl-99 80 meter onvanger

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pd0dif
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2018, 18:47
Roepletters: pd0dif

nl-99 80 meter onvanger

#1 Bericht door pd0dif »

beste mensen.
ik wil de nl-99 ontvanger gaan bouwen,maar bij de beschrijving staat niet vermeld,de diameter van de spoelen,wel het aantal windingen.
deze zijn 59-10 en 50 .maar ik las dat iemand de ontvanger had gebouwd,en het aantal windingen 90-18 en 90 moeten zijn.
ik ben nieuw op deze site en zal mij even voorstellen.
Ik ben Koos van den Nieuwenhuijzen en heb 40 jaar geleden mijn D licentie gehaald.en Ik ben weer begonnen met het bouwen van ontvangers.
dus wie kan mij helpen aan de diameters van de spoelen van de nl-99 80 meter ontvanger.
bij voorbaat hartelijk dank.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: nl-99 80 meter onvanger

#2 Bericht door PE2AAB »

pd0dif schreef:beste mensen.
ik wil de nl-99 ontvanger gaan bouwen,maar bij de beschrijving staat niet vermeld,de diameter van de spoelen,wel het aantal windingen.
deze zijn 59-10 en 50 .maar ik las dat iemand de ontvanger had gebouwd,en het aantal windingen 90-18 en 90 moeten zijn.
ik ben nieuw op deze site en zal mij even voorstellen.
Ik ben Koos van den Nieuwenhuijzen en heb 40 jaar geleden mijn D licentie gehaald.en Ik ben weer begonnen met het bouwen van ontvangers.
dus wie kan mij helpen aan de diameters van de spoelen van de nl-99 80 meter ontvanger.
bij voorbaat hartelijk dank.
Allereerst welkom op dit mooie forum!

Over deze ontvanger loopt reeds een topic: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=14&t=1066
Wellicht kun je daar je vraag neerzetten of de benodigde info kan vinden?
Anders kun je eens door dit zeer uitgebreide artikel 'wandelen': http://www.robkalmeijer.nl/techniek/ele ... index.html
Daar vind je een schrijven van de ontwerper, Thieu Mandos, NL-(1)99

P.S. Ik heb de mod gevraagd je vraag in het topic 'Ontvangers' te plaatsen. Je bericht staat nu in forumzaken welke allen voor Hulp, tips & tricks voor dit forum is.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: nl-99 80 meter onvanger

#3 Bericht door Radioot »

De spoelen werden gewikkeld op Toko of Neosid spoelhuisjes met ferriet kern en alu afscherm kap.
De diameter van de spoelhuisjes waar de wikkeling op komt is 4,14 mm.

Ze werden verkocht bij het Veron service bureau. Helaas heb ik geen complete set met kerntjes.
Hopelijk kan iemand je er nog aan helpen.

Succes met het NL-99 project.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: nl-99 80 meter onvanger

#4 Bericht door PE2AAB »

Radioot schreef:De spoelen werden gewikkeld op Toko of Neosid spoelhuisjes met ferriet kern en alu afscherm kap.
De diameter van de spoelhuisjes waar de wikkeling op komt is 4,14 mm.

Ze werden verkocht bij het Veron service bureau. Helaas heb ik geen complete set met kerntjes.
Hopelijk kan iemand je er nog aan helpen.

Succes met het NL-99 project.
Uit het andere topic van deze ontvanger begreep ik tevens dat deze bij Conrad verkrijgbaar zijn.

Maar ook bijvoorbeeld hier:
https://www.tessatronic.nl/index.php?op ... _id=250403

Voor 3 MHz gebruik je deze:

NEO7A1S ZELFBOUW SPOEL 7MM
0.1-5.0MHZ Q40/120 9.5NH
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pd0dif
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2018, 18:47
Roepletters: pd0dif

Re: nl-99 80 meter onvanger

#5 Bericht door pd0dif »

PE2AAB schreef:
Radioot schreef:De spoelen werden gewikkeld op Toko of Neosid spoelhuisjes met ferriet kern en alu afscherm kap.
De diameter van de spoelhuisjes waar de wikkeling op komt is 4,14 mm.

Ze werden verkocht bij het Veron service bureau. Helaas heb ik geen complete set met kerntjes.
Hopelijk kan iemand je er nog aan helpen.

Succes met het NL-99 project.
Uit het andere topic van deze ontvanger begreep ik tevens dat deze bij Conrad verkrijgbaar zijn.

Maar ook bijvoorbeeld hier:
https://www.tessatronic.nl/index.php?op ... _id=250403

Voor 3 MHz gebruik je deze:

NEO7A1S ZELFBOUW SPOEL 7MM
0.1-5.0MHZ Q40/120 9.5NH

pd0dif
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2018, 18:47
Roepletters: pd0dif

Re: nl-99 80 meter onvanger

#6 Bericht door pd0dif »

de spoeltjes heb ik nog liggen,ik kan nu verder.
iedereen bedankt voor de reacties.

pd0dif
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2018, 18:47
Roepletters: pd0dif

Re: nl-99 80 meter onvanger

#7 Bericht door pd0dif »

ik heb de nl-99 ontvanger gebouwd,netjes op een print,maar ik krijg helemaal geen lf signaal.
heb alles 3x nagekeken maar kan niets vinden.
voor de detector diode,s heb ik 1n34 gebruikt.
de oscilator werkt perfect,maar helaas geen lf.
weet iemand wat de oorzaak kan zijn?

gr koos pd0dif.

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: nl-99 80 meter onvanger

#8 Bericht door j.d. »

Geen L.F.(Lage Frequentie of audio signaal).

Beste Koos, beschrijf eens wat je gebruikt als L.F. audio weergave component.

Groet:
jan
SWL/NL-13465

pd0dif
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2018, 18:47
Roepletters: pd0dif

Re: nl-99 80 meter onvanger

#9 Bericht door pd0dif »

hallo Jan.

alvast bedankt voor je reactie.
ik heb het schema aangehouden,zonder eindversterker,dus alleen met de voorversterker,zoals op het schema.
en vandaaruit ga ik naar een eindversterker van een pc speaker,maar krijg helemaal niets,
nu heb ik afgetapt vanaf de detector diode,s met een 22k weerstand en via een 2,2 uf naar een lm386 versterker en vandaaruit weer naar de pc versterker.
nu krijg ik heel weing adiosiganaal.ik weet het verder ook niet,heb een draad van 5 meter als antenne aangesloten maar helpt ook niet.
wat zou het kunnen zijn Jan?

gr koos pd0dif

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: nl-99 80 meter onvanger

#10 Bericht door j.d. »

Wat zou het kunnen zijn ?

Wat verwarrend is in het schema dat is dat luidspreker symbool.
De impedantie is over het algemeen laag (4-8-32 Ohm ?) van een luidspreker.
Maar er staat bij "oor.-tel."=oortelefoon.
En kijkend naar het schema is er hoogstwaarschijnlijk een kristal oortelefoon
bedoeld en daarvan is impedantie hoog maar hoeveel is een vraagteken.

Kortom ik heb het flauwe vermoeden dat je een hoog ohmige uitgang
laag ohmig belast, bijna een kortsluiting zeg maar.

Hoop dat bovenstaande je op weg helpt maar zijn niet onderbouwd met enige kennis.

Laat weten of je enig succes heb met bovenstaande.

Groet:
jan
SWL/NL-13465

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: nl-99 80 meter onvanger

#11 Bericht door ----- »

Heb je dit geprobeerd ? komt van de site "Rob's web" al eerder door PE2AAB aangehaald
Rob's web schreef:Als je de laagfrequent-eindversterker klaar hebt kun je die testen door te luisteren op de oortelefoon of hoogohmige koptelefoon waarbij je een vinger tegen de potmeter drukt. Je hoort dan een brom die in sterkte te regelen is met de potmeter.

Als de versterker niet werkt kun je met een eenvoudige universeelmeter de volgende punten controleren: op de collector van transistor TS6 moet circa de halve voedingsspanning staat: op de collector van TS5 moet een spanning van 1 à 2 volt staan. Wanneer dit niet zo zou zijn moet je de onderdelen van de schakeling stuk voor stuk afzonderlijk controleren en natuurlijk ook de aansluiting daarvan.

pd0dif
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2018, 18:47
Roepletters: pd0dif

Re: nl-99 80 meter onvanger

#12 Bericht door pd0dif »

hoi, ik heb de eindversterker niet gemaakt,alleen de voorversterker,en die naar een einversterker van de pc speaker,maar ik krijg al geen lf signaal van de voorversterker,helemaal niets.
dus ik weet het ook niet.

pd0dif
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 feb 2018, 18:47
Roepletters: pd0dif

Re: nl-99 80 meter onvanger

#13 Bericht door pd0dif »

maar als ik nu van de voorversterker de 1m weerstand,wegneem en een weerstand van 220k van de basis naar de colector,en dan met de elko van 10uf naar de eindversterker van de pc speaker ga,vanaf de colector van ts4, ik vindt het zo vreemd dat ik versterking moet krijgen vanaf de basis van ts4 met 1mohm.ook wil ik dan de 1k weerstand verwijderen en de spanning op de weerstand van 22k zetten,zou deze aanpak beter zijn misschien,dus dat ga ik proberen Jan.

gr Koos pd0dif

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: nl-99 80 meter onvanger

#14 Bericht door ----- »

Dan denk ik dat je de signaal nivo uit de detector overschat. Het signaal uit de voorversterker zal nog zeer zacht zijn. Een direct conversion ontvanger heeft namelijk behoorlijk wat versterking nodig voordat het een bruikbaar signaal op levert. De versterking is nu waarschijnlijk veel te laag.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: nl-99 80 meter onvanger

#15 Bericht door ----- »

Ik heb nog even zitten zoeken en vind vermeldingen van een gain in de buurt van de 100dB voor direct conversion ontvangers.

In het ontwerp is na de LF versterker ook nog maar een signaal sterkte beschikbaar welke net een hoogohmige koptelefoon kan aansturen.

Het aansluiten van de PC speakers achter de voorversterker zal nog niet in de buurt komen van de 100dB en dus niet veel opleveren.

Een beter idee lijkt mij de ontvanger helemaal af te bouwen incl. de LF versterker en daarachter de PC speakers te hangen, de volume nivo's zullen dan beter kloppen

Plaats reactie