goede dualband antenne voor uv5re ?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#16 Bericht door PA3HMP »

ik heb de log reflection plugin erin zitten en de log transmission plugin, en volgens mij kon ik bij de eerste swr meten en ik denk dat misschien als ik een coax met antenne op de transmission zet en een een andere kamer plaats dat ik op de reflecion de antennes van de baofeng kan proberen en dan zien wat ze doen.

het is even weer uitvogelen want het is al weer jaren geleden dat ik die gebruikt heb voor het afregelen van repeaterfilters

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#17 Bericht door PA3DJS »

PA3HMP schreef:ik heb de log reflection plugin erin zitten en de log transmission plugin, en volgens mij kon ik bij de eerste swr meten en ik denk dat misschien als ik een coax met antenne op de transmission zet en een een andere kamer plaats dat ik op de reflecion de antennes van de baofeng kan proberen en dan zien wat ze doen.

het is even weer uitvogelen want het is al weer jaren geleden dat ik die gebruikt heb voor het afregelen van repeaterfilters
Mooi zo Mark, dan heb je de spullen om wat serieuze getallen boven tafel te krijgen. Gezien de golflengte, kun je de antennes relatief dicht op elkaar zetten (in dezelfde kamer, zo'n 1...1.5 m uit elkaar). Als je ze te ver uit elkaar zet, ga je wellicht de ruis van de detector zien, en dan moet je weer extra gaan rekenen.

Het meeste werk gaat wellicht zitten in het maken van een de dummy porto's met het juiste chassisdeel. Doe om de kabels die naar de dummy porto's gaan wel even wat geschikt ferriet, anders gaan de kabels deel uitmaken van de antenne, en dan wordt het erg onvoorspelbaar/onbruikbaar.

Ik neem aan dat je de antenne van de Kenwood als referentie gebruikt. De gain die je dan krijgt is dan iets in de zin van dBkenwood...

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#18 Bericht door PA3HMP »

ik moet even kijken, maar ik ga in eerste instantie uit van de gain tov de origineel bijgeleverde antenne, maar ik zal ook wel de kenwood en diamond antenne meenemen, hoewel de diamond twee keer zo lang is dus dat is niet helemaal eerlijk vergelijken.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#19 Bericht door PA3DJS »

Als je het netjes doet, neem je een halve golf dipool als referentie met dBd als resultaat. Je vervangt de halve golf dipool dan door de antenne waarvan je de gain wilt weten. Als de "Antenna Under Test" dan 3 dB minder doet, is de gain -3 dBd.

Officieel moet je nog corrigeren voor de mismatch van de "Antenna Under Test", maar dat doen we wel als je de eerste resultaten hebt.

Eventueel kun je naderhand omrekenen naar dBi (de welbekende 2.13 dB bij de dBd's optellen om tot dBi te komen). Ook hier, zorg dat je geen mantelstroom hebt in de kabel naar de dipool.

Je hebt wat mismatch loss (vanwege pakweg 65 Ohm dipoolimpedantie in een 50 Ohm systeem), maar dan heb je het over 0.1 dB dus daar hoef niet wakker van te liggen. Als je er wel wakker van ligt, maak je van PCB materiaal (of blik) een bowtie dipole die op 50 Ohm uitkomt. Een bowtie dipool heeft doorgaans een gain van 1.8..2 dBi.


Het mooiste zou zijn als je de meting buiten kunt doen om de invloed van reflecties te verminderen. Dit is van belang als je bijv een 14 cm lang sprietje gaat vergelijken met een van 30 cm. Het stralingsdiagram van een kwart golf van 14 cm op een dummy porto ziet er anders uit dan dat van bijvoorbeeld een halve golf eindgevoed op dezelfde dummy porto. Het is wel nagenoeg rondstralend, maar het elevatiediagram is anders, en het stralingscentrum ligt hoger.

Ik kan mij voorstellen dat je niet buiten wilt meten. In dat geval zou ik de antennes wat dicht bij elkaar zetten (bijv echt op 1 m van elkaar). Je hebt dan nog wel wat meetfout ten gevolge van het nog niet volledig uitgestorven nabije veld, maar de meetfout t.g.v. reflecties wordt er een stuk kleiner door.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#20 Bericht door PA3HMP »

ik kan binnen makkelijk de antenne 3 meter uit elkaar zetten, buiten meten doe ik niet, dat is te veel rompslomp vanwege het sjouwen met de wiltron die niet echt tot de draagbare app. behoort

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#21 Bericht door PA3DJS »

PA3HMP schreef:ik kan binnen makkelijk de antenne 3 meter uit elkaar zetten, buiten meten doe ik niet, dat is te veel rompslomp vanwege het sjouwen met de wiltron die niet echt tot de draagbare app. behoort
Helder (vermoedde ik al). Die apparatuur is niet echt portabel.

Ik zou ze geen 3 m uit elkaar zetten. De directe overdracht neemt dan af, waardoor de invloed van reflecties toeneemt. Als de vorm van het stralingsdiagram van de referentie-antenne en de AUT gelijk zou zijn, dan zouden die reflecties geen probleem zijn (mits de omgeving tijdens de meting niet wijzigt). Echter je gaat wellicht die korte met de lange vergelijken, en een dipool (of iets anders bekends) als referentie gebruiken.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#22 Bericht door PA3HMP »

ja ik heb geen emc kamer in huis dus reflecties zullen er zeker zijn

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#23 Bericht door pa0ejh »

Vergeet ook niet dat de Portofoon antenne een massavlak nodig heeft, normaal is dat de portofoon.

Ik heb ook diverse Antenne's op de analyser geschroefd en met de analyser in de hand gehouden gemeten.

Sommige Antenne's hebben een SWR net onder 1:2 maar sommige niet, en als ik de Analyser meer naar mijn lichaam breng zakt de SWR.

Maakt dus nog verschil hoe de Porto gebruikt wordt, in de hand of bv. aan de broekriem, dan is het Lichaam ook 'massavlak'
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#24 Bericht door sottezero »

Het grootste nadeel van deze 'nep' diamond antennes, is dat ze zelf in China neppers maken van Nagoya's...
Die heb ik ook ooit eens via ebay gekocht...

Ging ik van -10db naar -7db... en met een resonantie op 150MHz ipv 145.
Nouja, alles beter dan die dummy loads die erbij gegeven worden....

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#25 Bericht door pa0ejh »

Heb een Nagoya NA-701 besteld.....

Waardeloos op 2 en 70 een SWR van ver boven de 1 op 3.....

Wat ik ook doe het wordt niet beter....

Foto zegt genoeg, Sticker met type en Connector is niet aangevinkt....
Nag-701A.jpg
En de Text op het hoesje zegt genoeg, Gain 3.5dB en Max. Power 100Watss !!!!!
Nag-701B.jpg
Dus een Fake Nagoya NA-701.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#26 Bericht door PA3HMP »

ik heb er ook zo een(drie), en ik moet zeggen ze doen het beter dan de originele die erbij zit, nog niet gekeken wat de swr is, druk, druk, druk

ik heb al verschillende keren geprobeerd aan een andere antenne te komen maar krijg dus iedere keer de namaak toegestuurd ondanks dat er bij de adverteerder een andere foto staat.

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#27 Bericht door PA3HGT »

Hadden we een poos gelden nog over gehad weet je nog ? Hier heb je een link van Nagoya zelf :

http://www.nagoya.com.tw/en/news-31478/ ... tenna.html

PA3HMP schreef:ik heb er ook zo een(drie), en ik moet zeggen ze doen het beter dan de originele die erbij zit, nog niet gekeken wat de swr is, druk, druk, druk

ik heb al verschillende keren geprobeerd aan een andere antenne te komen maar krijg dus iedere keer de namaak toegestuurd ondanks dat er bij de adverteerder een andere foto staat.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#28 Bericht door PA3HMP »

Ja klopt, de adverteerders laten de originele zien en je krijgt namaak toegestuurd, ach voor die 2 euro incl verzendkosten geen echte ramp maar voor de test zou ik graag een originele erbij hebben maar dan niet zo duur als de hele porto zelf gekost heeft :mrgreen:

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#29 Bericht door pa0ejh »

De echte Nagoya is verkrijgbaar bij MAAS_Elektronik.

En ziet er ook anders uit ......
NA-701.png
Kost wel iets meer, ~ 17 Euro.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#30 Bericht door PA3HGT »

Klopt maar dan kan je als je via ebay/Paypall hebt gekocht een geschil openen.
Ik neem altijd screendumps van de add zodat je wat bewijs hebt.


PA3HMP schreef:Ja klopt, de adverteerders laten de originele zien en je krijgt namaak toegestuurd, ach voor die 2 euro incl verzendkosten geen echte ramp maar voor de test zou ik graag een originele erbij hebben maar dan niet zo duur als de hele porto zelf gekost heeft :mrgreen:
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

Plaats reactie